الگوی تیک در تابلوخوانی چیست؟

  • تاریخ درج ۹ خرداد ۱۴۰۱
  • تاریخ ویرایش ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
  • ۷ نظر
  • ۱۱۵۰ مشاهده
الگو تیک در تحلیل تکنیکال

تابلوخوانی یکی از مهارت‌هایی است که می‌تواند به کمک سرمایه‌گذاران بورس بیاید و فرصت‌های مناسب این بازار را به آن‌ها نشان دهد. در تابلوخوانی الگوهای متنوعی وجود دارد و الگوی تیک یکی از پرکاربردترین‌ها است. این الگو دو نوع صعودی و نزولی دارد و با استفاده از آن می‌توان روند آینده سهم‌ها را پیش‌بینی کرد. البته برای به کار بردن الگوی تیک باید نکات مهمی را در نظر بگیرید که در این مقاله به آن‌ها پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

الگوی تیک ساعت، در فرایند تابلوخوانی کاربرد دارد. الگوی تیک یکی از الگوهای تحلیلی سهام در بازار بورس است که برای شناسایی رفتار سهم از آن استفاده می‌شود. برای استفاده از این الگو در روند تحلیل سهم باید به بعضی اصول و قواعد مهم توجه داشته باشید که در ادامه این مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم. بر اساس تجربه می‌توان بیان کرد که استفاده از این الگو در ساعات پایانی بازار بهتر است چرا که در این زمان، رفتار معامله‌گران در انتهای روز معاملاتی، رفتار سهم مورد نظر را برای روز معاملاتی فردا تعیین می‌کند. برای آشنایی با این تکنیک بهتر است ابتدا با بعضی از مفاهیم مهم آشنا شوید.

قیمت پایانی: قیمت پایانی، میانگین قیمت موزون قیمت‌های معامله‌شده در روز است. برای محاسبه قیمت پایانی باید دقت داشته باشید که اگر حجم معاملات سهم از حجم مبنا بیشتر باشد، باید به صورت میانگین یا معدل‌گیری عمل کرد. پس حجم معاملات در محاسبه قیمت پایانی سهم یک مولفه مهم به شمار می‌آید.

قیمت آخرین معامله: قیمت آخرین معامله در اصل به آخرین معامله‌ای گفته می‌شود که در آن نماد انجام شده است.

نکته: قیمت پایانی و قیمت آخرین معامله، دو فاکتور مهم در تکنیک الگوی تیک است.


ویدئو الگوی تیک در تابلوخوانی


الگوی تیک صعودی

الگوی تیک زمانی ایجاد می‌شود که قیمت آخرین معامله بیشتر از قیمت پایانی سهم باشد. بنا به نظر کارشناسان و تحلیل‌گران بازار این اختلاف قیمت حداقل باید به اندازه ۲ درصد باشد. در صورتی که تشخیص الگوی تیک در نیم ساعت آخر بازار انجام شود، از اعتبار و اهمیت بسیار زیادی برخوردار خواهد بود. دقت داشته باشید که سهم مورد نظر باید در حجم بالا معامله شده باشد چرا که حجم معاملات در این تکنیک یک عامل تاثیرگذار است. مثلا اعتبار این الگو در روند معاملات نمادی که حجم پایینی دارد، کم خواهد بود و بهتر است در این این گونه سهم‌ها، از سایر ابزارهای تحلیل استفاده کنید. برای درک بهتر به تصویر زیر دقت کنید:

الگو تیک صعودی

الگوی تیک نزولی

علاوه بر الگوی تیک در بازار بورس، می‌توان از الگولی تیک نزولی هم در روند معاملات استفاده کرد. به عنوان مثال در تصویر زیر شاهد یک الگوی تیک نزولی هستیم که قیمت اولین معامله در سهم ۲۰۰ تومان بوده و در ادامه به سقف قیمتی خود یعنی ۲۱۰ تومان رسیده است. در نهایت قیمت آخرین معامله سهم در بازار با قیمت ۱۹۰ تومان ثبت شده است که با این تفاسیر، الگوی تیک نزولی تشکیل می‌شود. در الگوی تیک نزولی فاصله قیمتی آخرین قیمت با اولین قیمت، قابل توجه است.

الگو تیک نزولی

نکته مهم: تشکیل الگوی تیک نزولی در آستانه مقاومت، نشانه خوبی نیست و پیشنهاد می‌کنیم در این شرایط وارد سهم نشوید چراکه احتمال خروج پول هوشمند در این بازه زمانی وجود دارد.

فیلتر الگوی تیک صعودی

برای شناسایی سهام با ارزش، نیازی نیست این تکنیک را در مورد تک تک نمادها اجرا کنید. می‌توانید از فیلتر معاملاتی کاربردی استفاده کنید.

در مقاله «فیلترنویسی چیست؟» به صورت کامل مفهوم فیلترنویسی را توضیح دادیم و در نهایت به نحوه استفاده از این تکنیک در روند معاملات سهم در بازار بورس هم اشاره کردیم. فرایند فیلترنویسی از طریق سایت مدیریت فناوری بورسی تهران به نشانی tsetmc.com انجام می‌شود. برای استفاده از فیلتر الگوی تیک در تابلوخوانی، می‌توانید بعد از ورود به سایت tse از طریق آیکون دیدبان بازار در بالای صفحه، گزینه فیلتر را انتخاب کنید و از فیلتر زیر به صورت مستقیم استفاده کنید:

(plp)-(pcp)>3 && (pd1)< (tmax)

 

نکته: با استفاده از این فیلتر می‌توانید تمام نمادهایی را که قیمت آخرین معامله‌شان‌ بیش از ۲ درصد با قیمت پایانی اختلاف دارد، مشاهده و بررسی کنید.

افزایش اعتبار الگوی تیک

فعالان بازار بورس بر اساس تجربیات خود پیشنهاد می‌کنند که برای تایید اعتبار فرایند تحلیل، به صورت همزمان از ابزارهای تکنیکال باید استفاده کرد. برای تایید اعتبار الگوی تیک پیشنهاد می‌کنیم هم زمان از اندیکاتور rsi یا macd استفاده کنید. این دو ابزار برای ارزیابی سهم در بازه زمانی کوتاه‌مدت و میان‌مدت بسیار مناسب هستند.


سخن آخر

یکی از مفاهیم یا ابزارهای کاربردی در تابلوخوانی، الگوی تیک است که در این مقاله به صورت کامل به آن اشاره کردیم. با استفاده از تکنیک الگوی تیک می‌توانید فرصت‌های مناسب برای ورود به سهم را شناسایی کنید. البته برای تایید اعتبار تشخیص خود پیشنهاد می‌کنیم به صورت هم‌زمان از سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال مانند اندیکاتور rsi یا اندیکاتور macd بهره‌مند شوید.

7 پاسخ به “الگوی تیک در تابلوخوانی چیست؟”

  1. محمد گفت:

    بسار عالی

    ۰
  2. mohammad گفت:

    🧡💛💚💙💜

    ۰
  3. منتظمی گفت:

    با سلام و تشکر ..؛

    دو تا سوال داشتم راجع به مشکل خرید در سامانه معاملات آنلاین سهام، از طریق حساب بانکی متصل به کد بورسی :

    ۱) چرا وقتی محل تامین نقدینگی رو حساب بانکی انتخاب میکنیم (بانک سامان)، در اکثر مواقع مشکل داره و "خطای سیستمی" اعلام میشه !؟ آیا حتما باید پول رو به حساب نزد کارگزاری واریز کنیم؟

    ۲) اگر بخواهیم با "نت بانک" اقدام به انتقال وجه از حساب "سامان" مشتری به حساب "سامان" کارگزاری کنیم، اولا محدودیت سقف تراکنش روزانه وجود داره (یعنی کسی که میخواد مثلا یک میلیارد تومن یا بیشتر وارد بازار کنه، نمیتونه با این روش ..!!) ثانیا بر فرض اگر همون میزان سقف روزانه رو با این روش انتقال بدیم (یعنی با نت بانک، نه با "فیش واریز نقدی" ..) اونوقت چطوری باید به کارگزاری اعلام کنیم؟ یعنی چه مستنداتی و از چه طریقی به کارگزاری ارائه بدیم تا در کمترین زمان ممکن بتونیم اقدام به خرید اوراق/سهام در بازار کنیم؟

    ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید.

    ۲
    • نگین ابراهیمی گفت:

      با سلام دوست عزیز در حال حاضر موقتا امکان استفاده از حساب وکالتی وجود ندارد. جهت خرید می‌توانید از طریق واریز مبلغ به صورت پرداخت شتابی و یا فیش واریز نقدی به حساب معاملاتی اقدام به خرید فرمایید. برای مبالغ کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان با دو کارت می‌توانید مبلغ حداکثر ۵۰ میلیون در روز واریز نمایید، برای مبالغ بیش از ۱۰۰ میلیون نیز می‌توانید از طریق فیش واریز نقدی اقدام کنید. با توجه به نوع پرداخت شما ( فیش نقدی، پایانه بانکی، اینترنتی، ساتنا ، پایا و... ) می‌بایست مستندات پرداختی که در آن حساب مبدا و مقصد و شماره پیگیری مشخص با شد در قسمت فیش نقدی بارگزاری کنید و نوع واریز را مشخص فرمایید. ضمنا محدودیت سقف واریز از طرف بانک مشخص می‌شود و کارگزاری در این خصوص محدودیتی ندارد.

      ۳
    • روح الله ایسپره گفت:

      بسیار عالی

      ۰
  4. صالح گفت:

    ممنون بسیار برام آموزنده بود.

    ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید: