Avatar
https://bashgah.com/blog/question/?p=37813

پاسخ مربوط به سوال اهرم عملیاتی در باشگاه مشتریان کارگزاری آگاه

سلام در مورد سوال ۹۶۰۳۰۲۱ اهرم عملیاتی . در مورد پاسخ تشریحی شما قانع نشدم و بنظر جواب صحیح گزینه ۲ می باشد نه یک .
از دیدگاه ریاضی در نقطه سر بسر اگر اهرم در دسترس باشد یعنی تعریف شده باشد پس هزینه های ثابت صفر نیست و اهرم بینهایت است . وقتی فروش افزایش یافت از نقطه سر بسر خارج میشویم اهرم هم دیگر بینهایت نیست. بلکه عددی بزرگتر از یک است از رابطه [ L=T(P-V) / [T(P-V) -F
که در آن (T(P-V تغییر در سود و [T(P-V) -F] تغییر در فروش است و T تغییر در تعداد فروش است
بنظر من باید اهرم در تغییر فروش ضرب شود تا تغییر در سود بدست آید(طبق تعریف اهرم)
از دیدگاه دوم هم چون همیشه در نقطه سر بسر اهرم بینهایت است پس اگر بپذیریم با ۱۰ درصد رشد فروش ، سود بینهایت تغییر میکند باید پذیرفت با ۲۰ درصد هم باز بینهایت میشود و یا هر درصد دیگری. که بسیار نامفهوم است و میدانیم که چنین نیست و وقتی فروش تغییر کند از سر بسر خارج شده ایم و دیگر اهرم بینهایت نیست.
البته این نظر من بود کلی با خودم کلنجار رفتم قانع نشدم. لطفا مرا قانع کنید.

  • ۱پاسخ
  • ۱۳۳۶بازدید
پاسخ
اشتراک

۱پاسخ

یک پاسخ به “پاسخ مربوط به سوال اهرم عملیاتی در باشگاه مشتریان کارگزاری آگاه”

  1. Bashgah گفت:

    سلام
    ۱- نکته سوال این است که به طور کلی در نقطه سر به سر عملیاتی درجه اهرم عملیاتی بی نهایت است.
    لذا تفاوتی نمی کند که فروش چه میزان افزایش یابد. در هر صورت سود بینهایت است.
    ۲- در این سوال سعی بر این است درک مخاطب از مفهوم درجه اهرم عملیاتی و مفروضات نقطه سر به سر سنجیده شود. اینکه پس از افزایش فروش در نقطه سر به سر چه اتفاقی می افتد ملاک نیست. با توجه به صورت سوال می خواهیم بدانیم زمانی که شرایط ایجاد نقطه سر به سر فراهم شد با در نظر گرفتن مفروضات آن تغییر فروش چه تغییری در سود قبل از بهره و مالیات ایجاد می کند. این مباحث تئوریک و اکادمیک هستند.
    ۳- قرار گرفتن بنگاه ها در شرایط کامل نقطه سر به سر یک اتفاق معمولی و همیشگی نیست و در شرایط بسیار خاصی و با در نظر گرفتن مفروضات ویژه ای پدید می آید. لذا هدف از سوال نیز دقیقا در نظر گرفتن آن شرایط و مفروضات است.
    ۴- گزینه ۲ (میزان تغییر در فروش ضرب در در جه اهرم عملیاتی) تاکید بر میزان تغییر فروش دارد. اما در نقطه سربه سر تاکیدی بر میزان فروش نیست و با توجه به اینکه مخرج اهرم در این نقطه صفر است، لذا کل عبارت برابر با بینهایت می شود.

    ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید: