نحوه دریافت کد مشتقه کالا

  • تاریخ درج ۸ دی ۱۳۹۹
  • تاریخ ویرایش ۲۸ خرداد ۱۴۰۱
  • ۱۹ نظر
  • ۲۸۲۵ مشاهده
نحوه دریافت کد مشتقه کالا

اولین گام برای فعالیت در بازار مشتقه کالا (آتی کالا) اخذ کد معاملاتی است. کد مشتقه کالا با کد معاملات بورسی (سهام) تفاوت دارد و متقاضیان برای دریافت کد مشتقه کالا می‌بایست اقداماتی متفاوت با دریافت کد بورسی انجام بدهند. در این مطلب، مراحل و شرایط دریافت کد مشتقه کالا به صوررت مفصل بیان خواهد شد.


چگونه برای دریافت کد مشتقه کالا اقدام کنیم؟

دریافت کد مشتقه کالا در حال حاضر( دی ماه ۹۹)  نیازمند مراجعه حضوری است و متقاضیان با مراجعه به هر یک از شعب کارگزاری آگاه می‌توانند اقدام به دریافت کد مشتقه کالا کنند. پس از مراجعه، متقاضیان ضمن تحویل مدارک مورد نیاز جهت کدگیری، باید فرم‌های مربوط به کدگیری را تکمیل و امضا کنند. همچنین متقاضیان می‌بایست دو شماره حساب برای فعالیت در بازار مشتقه کالا به کارگزاری ارائه دهند.

نکته: معامله‌گران با داشتن کد مشتقه کالا می‌توانند هر دو نوع معاملات آتی کالا و معاملات آپشن کالا را انجام بدهند. در واقع معاملات آپشن سکه طلا با این کد معاملاتی امکان‌پذیر خواهد بود.

مدارک مورد نیاز برای دریافت کد مشتقه کالا (حقیقی)

  •  اصل شناسنامه
  •  اصل کارت ملی
  •  کپی مدرک تحصیلی (حداقل دیپلم) برای دسترسی آنلاین

 نکته: برای دریافت کد مشتقه کالا، داشتن کد بورسی الزامی است.

 نکته: حداقل سن برای دریافت کد مشتقه کالا، ۱۸ سال است.

مدارک مورد نیاز برای دریافت کد مشتقه کالا (حقوقی)

  • تصویر آگهی تاسیس
  • تصویر روزنامه رسمی آگهی آخرین تغییرات
  • تصویر اساسنامه
  • سرمایه ثبتی شرکت (مندرج در روزنامه رسمی)
  • مدارک ثبت شرکت
  • کد اقتصادی و اظهارنامه مالیاتی
  • معرفی نماینده شرکت برای پیگیری و انجام امور مربوطه
  • صورت‌های مالی آخرین دوره‌ شرکت به همراه گزارش حسابرس رسمی و بازرس قانونی
  • معرفی صاحبان امضای مجاز
  • کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضای مجاز و تمامی اعضای هیئت مدیره

چه نوع حساب بانکی برای دریافت کد مشتقه کالا لازم است؟

برای دریافت کد مشتقه کالا، متقاضیان باید دو شماره حساب از بانک سامان یا بانک ملت معرفی کنند. در واقع فعالیت در بازار مشتقه کالا تنها با شماره حساب‌هایی از این دو بانک (سامان، ملت) امکان‌پذیر است. متقاضیان در ابتدا باید تصمیم بگیرند برای فعالیت در بازار مشتقه کالا کدام یک از دو بانک سامان و ملت را  انتخاب می‌کنند. پس از انتخاب بانک مورد نظر، می‌بایست دو شماره حساب با شرایط زیر در بانک انتخابی افتتاح کنند:کد مشتقه کالا

بانک سامان

چنان چه معامله‌گران بانک سامان را برای فعالیت در بازار مشتقه کالا انتخاب کرده باشند، می‌بایست از کارگزاری یک برگه معرفی به بانک دریافت کنند و برای افتتاح حساب در اختیار بورس، به بانک سامان (هر شعبه‌ای) تحویل دهند. پس از آن بانک سامان برای متقاضی دو حساب به شرح زیر افتتاح می‌کند.

  •  حساب در اختیار بورس (حساب عملیاتی)
  • حساب شخصی (حساب پشتیبان)

حساب در اختیار بورس، به نام معامله‌گر است اما حق برداشت از این حساب منحصرا در اختیار بورس خواهد بود و معامله‌گر امکان برداشت از این حساب را نخواهد داشت. در واقع حساب در اختیار بورس، حسابی است که تمامی نقل و انتقالات ناشی از معاملات (واریز وجه تضمین، واریز سود و برداشت زیان) در این حساب صورت می‌گیرد. به همین دلیل به این حساب، حساب عملیاتی نیز می‌گویند.

از آن جایی که معامله‌گر حق برداشت از حساب عملیاتی را ندارد، می‌بایست یک حساب شخصی نیز معرفی کند. برای برداشت پول از حساب در اختیار بورس، معامله‌گر باید درخواست خود را به بورس بدهد؛ بورس وجه مورد نظر را از حساب عملیاتی برداشت و به حساب شخصی معامله‌گر (که به حساب در اختیار بورس متصل است) منتقل می‌کند. بنابراین حساب شخصی تنها برای برداشت وجه از حساب در اختیار بورس کاربرد دارد.

برای معرفی حساب شخصی، چنانچه متقاضی از قبل در بانک سامان حساب داشته باشد می‌تواند از آن شماره حساب به عنوان حساب شخصی (پشتیبان) استفاده کند و نیازی به افتتاح حساب دیگر به عنوان حساب شخصی نخواهد بود؛ حساب در اختیار بورس به صورت اختصاصی در بانک سامان افتتاح می‌شود و متقاضی دریافت کد مشتقه نمی‌تواند از حساب‌های دیگری که در بانک سامان دارد به عنوان حساب در اختیار بورس استفاده کند.

بانک ملت

چنان چه متقاضی بانک ملت را برای استفاده در معاملات مشتقه کالا انتخاب کند، نیاز به دریافت برگه معرفی از کارگزاری برای بانک ندارد. در واقع متقاضی می‌تواند دو شماره حساب ملت با ویژگی‌های زیر به کارگزاری معرفی کند.

  • حساب در اختیار بورس که باید کوتاه‌مدت (ساده، انفرادی و بدون طرح) باشد.
  • حساب شخصی که می‌تواند کوتاه‌مدت یا قرض‌الحسنه باشد.

 نکته: با توجه به این که حق برداشت از حساب در اختیار بورس برای معامله‌گر مسدود می‌شود، متقاضیان باید حسابی را به عنوان حساب در اختیار بورس معرفی کنند که واریزی غیر معاملاتی، به آن حساب نداشته باشند. به طور مثال حساب ملتی که مربوط به واریز حقوق شما است برای این کار مناسب نخواهد بود. چرا که برای هر برداشت از این حساب، شما باید درخواست برداشت را به بورس بدهید و بورس پول را از حساب در اختیار شما به حساب شخصی شما منتقل کند و این فرایند زمان‌بر است.

 نکته: معرفی حساب برای معاملات آتی کالا تنها از دو بانک سامان و ملت امکان‌پذیر است.

 نکته: هنگام معرفی حساب، هر دو حساب در اختیار بورس و حساب شخصی باید از یک بانک باشد. یعنی هر دو حساب از بانک ملت یا هر دو از بانک سامان باشد.

مراحل دریافت کد مشتقه کالا

مراحل دریافت کد مشتقه کالا

پس طی مراحل فوق، کد معاملاتی مشتقه کالا صادر خواهد شد. این فرایند چند روز کاری زمان می‌برد. وقتی دسترسی آنلاین برای متقاضی ایجاد شود، یک پیامک حاوی لینک ورود به سامانه آنلاین آسا، نام کاربری و رمز عبور به شماره موبایلی که معامله‌گر در فرم‌های کدگیری ثبت کرده است، ارسال می‌شود.

چگونه کد مشتقه خود را از کارگزاری‌های دیگر به آگاه منتقل کنیم؟

برای  انتقال کد معاملاتی مشتقه به کارگزاری آگاه، در ابتدا باید تمام موقعیت‌های باز خود را در کارگزاری مبدأ، ببندید. سپس نامه انتقال کد را از کارگزاری مبدا دریافت کنید و به کارگزاری آگاه تحویل بدهید. واحد پذیرش کارگزاری آگاه فرایند انتقال کد را از طریق بورس کالا انجام خواهد داد.

 نکته: فرایند انتقال کد سریع‌تر از دریافت کد خواهد بود و طی روزهای کاری کمتری انتقال کد به کارگزاری آگاه صورت می‌گیرد.

 نکته: با انتقال کد معاملاتی مشتقه کالا از یک کارگزاری به کارگزاری آگاه، شماره حساب در اختیار بورس و موجودی آن به طور کامل به کارگزای آگاه منتقل می‌شود.


 

سخن آخر

سرمایه‌گذاران به صورت رایگان از هر یک از شعب کارگزاری آگاه کد مشتقه کالا دریافت کنند و از فرصت‌های سودآور این بازار بهرمند شوند. با توجه به ویژگی‌های جذاب بازار مشتقه کالا، نظیر دوطرفه بودن بازار (امکان کسب سود حتی از ریزش قیمت‌ها)، داشتن اهرم مالی (امکان انجام معامله چندین برابر سرمایه موجود) و امکان آربیتراژ (کسب سود بدون ریسک) ورود به بازار مشتقه کالا، برای همه سرمایه‌گذاران (ریسک‌پذیر و ریسک‌گریز) مناسب است. پیش از شروع سرمایه گذاری در بازار سرمایه، مقاله «چگونه در بازار آتی معامله کنیم؟» را مطالعه بفرمایید.

ثبت نام و دریافت کد آتی کالا

برای دریافت کد آتی کالا و شروع سرمایه‌گذاری در این بازار روی دکمه زیر کلیک کنید:

19 پاسخ به “نحوه دریافت کد مشتقه کالا”

  1. مهدی گفت:

    سلام وقت بخیر ، من برای معامله در بازار مشتقه ثبت نام کردم شماره حساب در اختیار و پشتیبان رو هم در سامانه ثبت کردم تایید هم شده ، یک کد هم برای بازار مشتقه برام اومده اما اینکه الان کدوم سامانه برم و رمزم چیه رو نمیدونم ، پنل معاملات آتی هم گزینه فراموشی رمز عبور نداره لطفا راهنمایی بفرمایید تشکر

    ۰
    • کارشناس 2265 گفت:

      با سلام دوست عزیز، جهت بررسی این موضوع روز های کاری شنبه تا چهارشنیه از ساعت ۰۸ الی ۱۷ با شماره تماس ۰۲۱۹۱۰۰۴۰۰۴ داخلی ۴ بخش آتی کالا ارتباط برقرار کنید.

      ۰
  2. امیری گفت:

    سلام کارگزاری اگاه کد اختیار معامله دارد؟ اگه داره تو تبریز چجوری بگیریم؟

    ۰
    • agah9 گفت:

      سلام دوست عزیز
      برای دریافت کد اختیار معاملاتی می توانید به صورت حضوری به یکی از شعب کارگزاری اگاه مراجعه فرمائید.البته به این نکته توجه فرمائید که امکان انجام معاملات اختیار از طریق کارگزاری آگاه وجود ندارد. جهت پیگیری بیشتر لطفا در ساعات اداری با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۰۰۴۰۰۴ داخلی ۵ واحد آتی کالا تماس حاصل فرمائید.

      ۰
  3. جهانگیر گفت:

    سلام . من چند حساب در بانک ملت دارم . ۱ کوتاه مدت و ۲ قرض الحسنه . که یکی از این حساب های قرض الحسنه هم به صورت وکالتی به کارگزاری آگاه متصل هست. ولی تازگی پیامی از طرف بانک ملت اومده که طبق قانون باید یکی از حساب های قرض الحسنه رو ببندم و هر فرد یک حساب کوتاه مدت و یک قرض الحسنه و یک حساب جاری در هر بانک میتونه داشته باشه. اگر حساب بانک ملت رو معرفی کنیم . میتونیم همون حساب وکالتی رو معرفی کنیم ؟ چون اگر حساب دیگه رو معرفی کنیم عملا حساب های بانک کامل درگیر میشه . و بانک ممکنه یکی از حساب ها رو ببنده و حساب دیگه هم توسط کارگزاری بلوکه میشه.

    ۰
    • agah9 گفت:

      سلام دوست عزیز
      فقط حساب قرض الحسنه و کوتاه مدت لینک می شود.جهت پیگیری لطفا در ساعات اداری با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۰۴۰۰۴ داخلی ۲ بخش پذیرش آنلاین تماس حاصل فرمائید.

      ۰
  4. مسلم گفت:

    بسیار عالی.اگر امکانش هست مطالب بیشتری در مورد دو طرف بودن بازار بگذارید.ممنونم از لطفتون

    ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید: