نحوه تخصیص صندوق پالایشی یکم در کارگزاری آگاه

  • تاریخ درج ۲۴ مهر ۱۳۹۹
  • تاریخ ویرایش ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
  • ۲۰۰ نظر
  • ۷۴۰۰ مشاهده
نحوه تخصیص صندوق پالایشی یکم در کارگزاری آگاه

اطلاعیه در خصوص صندوق پالایشی یکم ( پالایش )

در صورتیکه هنوز صندوق پالایشی یکم با نماد “پالایش” را در دارایی سپرده‌گذاری خود مشاهده نمی‌کنید، لطفا نسبت به ثبت درخواست تغییر کارگزار ناظر در این نماد اقدام فرمایید.

صندوق پالایشی یکم که با نام دارا دوم نیز شناخته می‌شود، دومین مورد از صندوق‌های ETF دولتی است که پذیره‌نویسی آن از تاریخ پنجم شهریور ماه امسال آغاز شد. این صندوق، سهام چهار پالایشگاه را شامل می‌شود و واحدهای آن در بورس قابل معامله است. در این مطلب قصد داریم نحوه تخصیص صندوق پالایشی یکم در کارگزاری آگاه را بررسی کنیم و به مهمترین پرسش‌ها و ابهامات در این زمینه پاسخ دهیم.

فرایند تخصیص صندوق پالایشی یکم در کارگزاری آگاه چگونه است؟

پذیره‌نویسی پالایشی یکم از طریق بانک‌ها، کارگزاری‌ها و بعضی از اپلیکیشن‌های پرداخت مانند آپ انجام شد. در این فرایند افراد می‌توانستند تا سقف ۵۰۰ واحد از صندوق را خریداری کنند. پس از پایان پذیره‌نویسی، پرسش‌هایی در زمینه نحوه و زمان تخصیص صندوق، زمان آزاد شدن مبالغ مسدود شده و تاریخ آغاز معاملات دارا دوم برای سرمایه‌گذاران پدید آمد. در ادامه فرایند تخصیص صندوق پالایشی یکم در کارگزاری آگاه را بررسی می‌کنیم.

تسویه مالی با کارگزاری چه زمانی صورت می‌گیرد؟

در زمان پذیره‌نویسی مبلغ وجه سفارش پالایشی یکم در حساب مشتریان مسدود شد. مبلغ مسدودی متناسب با میزان درخواست افراد بود. مثلا برای افرادی که درخواست ۵۰۰ واحد صندوق را ثبت کرده بودند، مبلغ ۵ میلیون تومان به عنوان مسدودی غیر وکالتی بلاک شد. در روز پنجشنبه و تاریخ ۹۹/۰۷/۲۴ این وجوه آزاد خواهد شد. در این تاریخ، به روز رسانی مانده حساب‌ها انجام و مسدودی‌ها اصلاح می‌شود. از حساب هر مشتری، به اندازه خرید انجام‌شده و تعداد واحدهای تخصیص‌یافته، مبلغی کسر می‌شود و رقم باقی‌مانده آزاد خواهد شد. برای اطلاع از انجام این فرایند می‌توانید گردش حساب و تراکنش‌های خود را در سامانه معاملاتی آگاه بررسی کنید.اضافه کردن پالایشی یکم به پرتفو

چگونه پالایشی یکم را به پرتفو اضافه کنیم؟

مشتریان گرامی لازم نیست برای اضافه کردن صندوق به پرتفو اقدامی انجام دهند. کارگزاری آگاه واحدهای صندوق را به سبد سهام افرادی که خرید برای‌شان انجام شده است اضافه خواهد کرد. از روز شنبه ۲۶ مهر  می‌توانید با مراجعه به آسا تریدر، نماد صندوق پالایشی یکم و درصد سود یا زیان آن را مشاهده بفرمایید.

از چه زمانی واحدهای پالایشی یکم قابل معامله خواهد بود؟

مهمترین سوال برای تمام سرمایه‌گذاران این است که پالایشی یکم از چه زمانی قابل معامله می‌شود؟ تصمیم‌گیری در این زمینه بر عهده شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و سازمان بورس است. تا به امروز زمان مشخصی برای آغاز معاملات اعلام نشده است. پس از آزادی مبالغ مسدودی (از روز جمعه ۲۵ مهر به بعد) می‌توانید با مراجعه به قسمت گردش حساب در سامانه معاملاتی آسا تریدر تعداد واحدهایی را که به شما اختصاص داده شده است مشاهده کنید. همان طور که اشاره شد از روز شنبه نیز نماد پالایشی یکم وارد سبد سهام‌تان خواهد شد. با این حال، دارایی سپرده‌گذاری در هر زمانی که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کند اعمال می‌شود و به تبع آن، ستون تعداد سپرده‌گذاری در سبد سهام شما به روز رسانی خواهد شد. به این ترتیب، فرایند تخصیص صندوق تکمیل می‌شود و سرمایه‌گذاران می‌توانند به معامله پالایشی یکم بپردازند.

سخن آخر

نحوه تخصیص صندوق پالایشی یکم در کارگزاری آگاه را با هم بررسی کردیم. به عنوان یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت در روز پنجشنبه بیست و چهارم مهرماه مبالغ مسدودی بابت خرید صندوق دارا دوم آزاد می‌شود. از روز شنبه با مراجعه به سامانه معاملاتی آگاه می‌توانید نماد پالایشی یکم را در سبد سهام خود مشاهده کنید. تاریخ تخصیص نهایی این صندوق هنوز از سوی سازمان بورس اعلام نشده است. با اعلام شرکت سپرده‌گذاری، دارایی سپرده‌گذاری برای مشتریان اعمال می‌شود و پس از آن نماد پالایشی یکم قابل معامله خواهد شد.

200 پاسخ به “نحوه تخصیص صندوق پالایشی یکم در کارگزاری آگاه”

  1. محمدمهدی گفت:

    توی میان مدت با این بازار بی ثباتی که نشون داده،معلوم نیست چه بلایی قراره سر سهم های پالایشی بیاد و قیمت NAV این صندوق هم به چه سمتی میره.ولی احتمالا به خاطر تورم طبیعی توی ایران،سرمایه گذاری نسبتا خوب و مطمئنی باشه

    ۱
  2. محمد گفت:

    واقعا کارتون حرف نداره مخصوصا آموزش لطفا آموزش های رایگان را بیشتر کنید

    ۹
  3. رقیه جلالی گفت:

    کلیپ های آموزشی کوتاه بگذارید
    تاهمه آگاه رو بیشتر بشناسند

    ۲۳
  4. جواد گفت:

    با سلام بنظرم یکی از ETF های آینده داره

    ۲۶
  5. سجاد گفت:

    ما ک خرید پالایش دوم را از طریق این کارگزاری انجام دادیم ؛ و مبلغ ۵ میلیون را از حساب آگاه پرداخت کردیم .آیا رو وجه نقد و امتیاز باشگاه تاثیر می گذارد ؟

    ۲۳
    • agah9 گفت:

      سلام دوست عزیز
      به دلیل اینکه خرید صندوق پالایشی یکم به صورت پذیره نویسی صورت گرفته است و خرید سهم از طریق پذیره نویسی شامل کارمزد نیست بنابراین تخفیف کارمزد هم به شما تعلق نخواهد کرد.

      ۱۷
    • عابدین گفت:

      پالایش یکم به نظرتون الان تو ضرر هست

      ۶
      • حسین گفت:

        سلام دوست گرامی
        بیشترین قیمت فروش در همان روز های اولیه است اما جهت بهره مندی از سود مورد نظر سهام های ETF باید آنها را در بازه های سه ماهه تا یکساله نگاه کنیم . چرا که این سهام همانند سبد سهامی بوره و نیازمند زمان جهت بالانس و روند سوددهی مطلوب هستند.
        توصیه میشود هنگام خرید سهام مورد نظر با کمترین قیمت ممکن خریداری شود تا ریسک و عمل میانگین گیری بهتر و پرسود تری نصیبتان شود. باتشکر از وقتتان

        ۴
      • مهدی گفت:

        در دید کوتاه مدت الان وقت فروشه
        اما اگه استراتژی تون میان مدت یا بلند مدته حداقل دو ماه صبر کنید

        ۳
    • محمد گفت:

      بله هرگونه خرید و فروش در سامانه اگاه برای شما امتیاز محاسبه خواهد شد

      ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید:

1 2 3 24