همه چیز درباره پذیره‌نویسی سرخابی‌ها در فرابورس

  • تاریخ درج ۱۴ اسفند ۱۴۰۰
  • تاریخ ویرایش ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
  • ۴ نظر
  • ۱۲۸۲ مشاهده
پذیره نویسی استقلال و پرسپولیس

پس از سال‌ها کش‌وقوس، در نهایت سهام باشگاه‌های پرطرفدار پایتخت قرار است در بازار فرابورس ایران عرضه شود. در این مقاله تمامی جنبه‌های پذیره‌نویسی سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس را بررسی می‌کنیم.

در این مطلب عناوین زیر را بررسی خواهیم کرد:


ماجرای خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس

مالکیت باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس بعد از انقلاب اسلامی به دولت واگذار شد و در گذر سال‌ها، این دو باشگاه پرطرفدار پایتخت با بحران‌های متعددی مواجه شده‌اند.
استقلال و پرسپولیس با داشتن میلیون‌ها هوادار می‌توانند درآمدزایی چشم‌گیری داشته باشند و پتانسیل بالای سرخابی‌ها هنوز به تمامی مورد استفاده قرار نگرفته است.
چند سالی است که بحث خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس مطرح شده و در مورد چند و چون آن اختلاف نظرهای بسیاری وجود داشته است اما ماجرا از وقتی وارد مرحله جدید شد که کنفدراسیون فوتبال آسیا اجازه نداد این دو باشگاه ایرانی در رقابت‌های آسیایی شرکت کنند. فشار افکار عمومی و امکان جریمه‌های سنگین‌تر، مدیران دولتی را مجبور کرد با سرعت بیشتری دست به عمل بزنند.
سازمان خصوصی‌سازی با عرضه سهام استقلال و پرسپولیس در بورس موافقت کرد و این دو باشگاه قیمت‌گذاری شدند.
حالا خبر رسیده از روز یکشنبه ۱۵ اسفندماه قرار است پذیره‌نویسی سهام جدید ناشی از سلب حق تقدم در افزایش سرمایه این دو باشگاه عرضه شود.
اما معنی این اتفاق چیست و مردم با شرکت در این پذیره‌نویسی چه چیزی به دست می‌آورند؟ برای توضیح این اتفاق، مرور معنی چند اصطلاح بورسی ضروری است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

پذیره‌نویسی چیست؟

پذیره‌نویسی عملی حقوقی است که در آن شخص سهامدار متعهد می‌شود پرداخت قسمتی از سرمایه شرکت را تقبل کند. پذیره‌نویسی در حقیقت کمکی به شرکت است تا از محل آن، قسمتی از سرمایه مورد نیاز خود را تامین و آغاز به کار کند.
در مورد دو باشگاه پرطرفدار پایتخت، پذیره‌نویسی به منظور جذب سرمایه برای پرداخت بدهی‌های انباشته این دو باشگاه انجام می‌شود. به عنوان مثال رقم مورد توافق برای پذیره‌نویسی باشگاه پرسپولیس حدود ۳۵۰ میلیارد تومان است. عددی نزدیک به بدهی انباشته این باشگاه ورزشی.

تفاوت پذیره‌نویسی و عرضه اولیه چیست؟

شرکت‌ها به دو صورت می‌توانند سهام خود را در بازار عرضه کنند. پذیره‌نویسی و عرضه اولیه. اما تفاوت این دو مورد چیست؟

  • قیمت اسمی و قیمت بازاری: عرضه اولیه یک قیمت تعیین‌شده دارد ولی در پذیره‌نویسی سهام با قیمت اسمی آن یعنی ۱۰۰۰ ریال معامله می‌شود.
  • موعد زمانی معاملات سهام: تفاوت مهم عرضه اولیه و پذیره‌نویسی در زمان انجام معاملات آتی است. سهامدار وقتی در عرضه اولیه شرکت می‌کند، قادر است در فردای معاملات سهام را مانند سهام دیگر شرکت‌های بورسی خرید و فروش کند اما در پذیره‌نویسی این طور نیست. ابتدا باید باید مراحل مربوط به ثبت شرکت دنبال شود. این مرحله ممکن است روزها یا ماه‌ها طول بکشد.
  • تقدم پذیره‌نویسی بر عرضه اولیه: پذیره‌نویسی قبل از عرضه اولیه انجام می‌شود و سهامدار با این کار در تامین سرمایه اولیه شرکت مشارکت می‌کند. به همین جهت، پس از تشکیل شرکت بر اساس ورقه تعهد، اشخاص شرکت‌کننده در پذیره‌نویسی حق دریافت سهام دارند.

افزایش سرمایه از محل صرف سهام با سلب حق تقدم

در روش افزایش سرمایه از محل صرف سهام یا سلب حق تقدم، شرکت می‌تواند سهام خود را با قیمتی بیش از قیمت اسمی به فروش برساند. سرمایه به دست آمده از این راه در جهت برنامه‌های شرکت یا پرداخت بدهی‌های آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این روش برای شرکت سه مزیت اصلی دارد. استفاده از وجه نقد حاصل از افزایش سرمایه در پروژه‌ها و اهداف بلندمدت مورد نظر شرکت، کاهش فرایند زمانی افزایش سرمایه و معافیت مالیاتی.

اما در عوض چه چیزی به سهامدار می‌رسد؟

  • دریافت سهام جایزه: در این حالت مازاد مبلغ حاصل از فروش سهام نسبت به قیمت اسمی یعنی ۱۰۰۰ ریال تحت قالب سهام جایزه به سهامداران داده خواهد شد. چون فروش سهام جدید در بازار به قیمتی پایین‌تر از قیمت پایانی روز فروش انجام می‌شود، محاسبات به نحوی است که ارزش ثروت سهامداران قبل از افزایش سرمایه از محل صرف سهام، با ارزش ثروت آن‌ها بعد از دریافت سهام جایزه از محل صرف سهام، برابر باشد.
  • سود نقدی: در این حالت مازاد مبلغ حاصل از فروش سهام نسبت به قیمت اسمی یعنی ۱۰۰۰ ریال، در قالب سود نقدی بین سهامداران تقسیم می‌شود. این فرایند انجام می‌شود تا قیمت هر سهم کاهش یافته و به قیمت تئوریک به علاوه میزان سود نقدی دریافتی بعد از افزایش سرمایه از محل صرف سهام با سلب حق تقدم، برابر با ارزش دارایی سهامداران پیش از دعوت به مجمع برسد.

اطلاعات پذیره‌نویسی استقلال و پرسپولیس

بعد از مرور معنای پذیره‌نویسی و افزایش سرمایه از طریق سلب حق تقدم، به سراغ اطلاعیه سازمان فرابورس می‌رویم. در این اطلاعیه برای پذیره نویسی باشگاه پرسپولیس آمده است:

به اطلاع می‌رساند با توجه به درج سهام شرکت فرهنگی ورزشی پرسپولیس (سهامی عام) در تاریخ ۰۹ /۱۲ /۱۴۰۰ در تابلو نارنجی بازار پایه فرابورس ایران، تعداد ۱۰۳۴۸۴۰۵۶۷ سهم جدید شرکت مذکور ناشی از سلب حق تقدم در نماد معاملاتی «پرسپولیسح۱» به شرح مشخصات مندرج در این اطلاعیه، پذیره‌نویسی می‌شود.

  • سرمایه ثبت‌شده ناشر: ۷۰۱۰۰۱۰ میلیون ریال منقسم به ۷۰۱۰۰۱۰۰۰۰ سهم عادی ۱۰۰۰ ریالی تماما پرداخت شده
  • سرمایه شرکت پس از افزایش سرمایه: ۱۰۵۱۵۰۱۵ میلیون ریال منقسم به۱۰۵۱۵۰۱۵۰۰۰ سهم عادی ۱۰۰۰ ریالی
  • مبلغ افزایش سرمایه: ۳۵۰۵۰۰۵ میلیون ریال
  • نحوه تامین افزایش سرمایه: از محل آورده نقدی با سلب حق تقدم از کلیه سهامداران فعلی
  • قیمت هر سهم جدید در پذیره نویسی: ۳۳۸۷ریال (به استناد نامه شماره ۱۷۴۹۵۴ /۱۲۱ مورخ ۱۱ /۱۲ /۱۴۰۰ سازمان بورس و اوراق بهادار)
  • نوع سهم جدید: سهام عادی با نام ۱۰۰۰ ریالی
  • نحوه برخورد با صرف سهام: مجمع مقرر داشت از محل مابه‌التفاوت قیمت فروش و ارزش اسمی سهام به تعداد ۲۴۰۷۱۶۴۴۳۳ سهم ۱۰۰۰ ریالی صادر و به دارندگان سهام در تاریخ مجمع عمومی فوق‌العاده به نسبت سهام در تملک آنها سهام جایزه تعلق گیرد.
  • شبکه پذیره‌نویسی: کل تعداد سهام قابل پذیره‌نویسی (۱۰۳۴۸۴۰۵۶۷) سهم از طریق شبکه کارگزاران فرابورس ایران پذیره‌نویسی خواهد شد.
  • زمان پذیره‌نویسی: از روز یکشنبه مورخ ۱۵ /۱۲ /۱۴۰۰ آغاز و به مدت ۳۰ روز ادامه خواهد داشت.
  • شرایط خریداران : خرید سهام از طریق کارگزاران عضو فرابورس ایران مستلزم دارا بودن کد سهامداری فعال در سیستم شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سهامی عام) است. خریدارانی که کد سهامداری ندارند، می‌توانند با مراجعه به یکی از کارگزاری‌های عضو فرابورس ایران در سراسر کشور نسبت به درخواست کد سهامداری اقدام کنند.
  • کف و سقف خرید هر کد معاملاتی: حداقل تعداد سهام جدید قابل خریداری توسط هر کد معامالتی ۱ سهم بوده و حداکثر تعداد سهام جدید قابل خریداری توسط هر کد معامالتی تعداد ۸۸۵ سهم است.
  • نحوه پذیره‌نویسی: علاقه‌مندان به پذیره‌نویسی باید در مهلت تعیین شده برای پذیره‌نویسی با مراجعه به یکی از شعب کارگزاری‌های فعال در فرابورس ایران، مبلغ ۳۳۸۷ (سه هزار و سیصد و هشتاد و هفت ریال) در پذیره‌نویسی عمومی به ازای هر سهم به تعداد سهامی که مطابق با مندرجات این اطلاعیه مایل به پذیره‌نویسی آن هستند را به حساب کارگزار مربوطه واریز کنند.

 

همچنین موارد مهم اطلاعیه مربوط به باشگاه استقلال به شرح زیر است:

به اطلاع می‌رساند با توجه به درج سهام شرکت فرهنگی ورزشی استقلال ایران (سهامی عام) در تاریخ ۰۹ /۱۲ /۱۴۰۰ در تابلو نارنجی بازار پایه فرابورس ایران ، تعداد ۱۲۳۶۰۹۹۶۵۶سهم جدید شرکت مذکور ناشی از سلب حق‌تقدم در نماد معاملاتی »استقلالح۱ »به شرح مشخصات مندرج در این اطلاعیه، پذیره‌نویسی می‌شود.

  • سرمایه ثبت‌شده ناشر: ۷۱۹۴۱۰۰ میلیون ریال منقسم به ۷۱۹۴۱۰۰۰۰۰ سهم عادی ۱۰۰۰ ریالی تماما پرداخت شده
  • سرمایه شرکت پس از افزایش سرمایه: ۱۰۷۹۱۱۵۰ میلیون ریال منقسم به ۱۰۷۹۱۱۵۰۰۰۰ سهم عادی ۱۰۰۰ ریالی
  • مبلغ افزایش سرمایه: ۳۵۹۷۰۵۰ میلیون ریال
  • نحوه تامین افزایش سرمایه: از محل آورده نقدی با سلب حق‌تقدم از کلیه سهامداران فعلی
  • قیمت هر سهم جدید در پذیره‌نویسی: ۲۹۱۰ ریال
  • نوع سهم جدید: سهام عادی با نام ۱۰۰۰ ریالی
  • نحوه عمل با صرف سهام: مجمع مقرر داشت از محل مابه‌التفاوت بهای سهام عرضه شده و ارزش اسمی به تعداد ۲۳۶۰۹۵۰۳۴۴ سهم ۱۰۰۰ ریالی صادر و به صاحبان سهام در تاریخ مجمع عمومی فوق‌العاده به نسبت سهام در تملک آن‌ها سهام جایزه تعلق گیرد.
  • شبکه پذیره‌نویسی: کل تعداد سهام قابل پذیره نویسی (۱۲۳۶۰۹۹۶۵۶ سهم)
  • زمان پذیره‌نویسی: از روز یکشنبه مورخ ۱۵ /۱۲ /۱۴۰۰ آغاز و به مدت ۳۰ روز ادامه خواهد داشت.
  • نماد معاملاتی برای پذیره‌نویسی: استقلالح۱
  • کف و سقف خرید هر کد معاملاتی: حداقل تعداد سهام جدید قابل خریداری توسط هر کد معامالتی ۱ سهم بوده و حداکثر تعداد سهام جدید قابل خریداری توسط هر کد معاملاتی ۱۰۳۰ سهم است.
  • نحوه پذیره‌نویسی: علاقه‌مندان به پذیره‌نویسی باید در مهلت تعیین شده برای پذیره‌نویسی با مراجعه به یکی از شعب کارگزاری‌های فعال در فرابورس ایران، مبلغ ۲۹۱۰ ( دو هزار و نهصد و ده ریال ) در پذیره‌نویسی عمومی به ازای هر سهم به تعداد سهامی که مطابق با مندرجات این اطلاعیه مایل به پذیره‌نویسی آن هستند را به حساب کارگزار مربوطه واریز کنند.

 

لازم به ذکر است پیش از ثبت سفارش در سامانه معاملاتی آگاه، لازم است بیانیه ریسک بازار پایه فرابورس را از طریق بخش توافق‌نامه‌ها مطالعه و تایید کنید.

برای دریافت کد بورسی و شرکت در پذیره‌نویسی سرخابی‌ها، کلیک کنید:
دریافت کد بورسی


سخن آخر

مسئله خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس در سال‌های گذشته همواره یکی از بزرگترین دغدغه‌های هواداران و مسئولان ورزشی کشور بوده است. اوضاع مالی این دو باشگاه و بسیاری از دشواری‌های دیگر، مانع واگذاری سهام آن‌ها به بخش خصوصی می‌شد اما اخیرا و با فشارهای AFC فرایند خصوصی‌سازی سرعت گرفت. کنفدراسیون فوتبال آسیا کسب مجوز حرفه‌ای را منوط به اصلاحات ساختاری کرده است. در نتیجه، سهام پرسپولیس و استقلال به زودی در فرابورس عرضه خواهد شد و پذیره‌نویسی سهام این دو باشگاه، در روز یکشنبه ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۰ آغاز می‌شود. شنیده‌ها حاکی از این است که وجوه تامین‌شده از طریق پذیره‌نویسی، به پرداخت بدهی‌های دو باشگاه پرطرفدار پایتخت اختصاص خواهد یافت.

4 پاسخ به “همه چیز درباره پذیره‌نویسی سرخابی‌ها در فرابورس”

  1. naser گفت:

    ۱۰ درصد سهام واقعا کمه فقط بدهی ها برای ما میمونه.

    ۲
  2. صائب گفت:

    بنظرم ارزش خریدن نداره .

    ۶
  3. داریوش گفت:

    ایکاش بجای ۱۰درصد ۱۰۰درصد به بخش خصوصی واگذار میشد

    ۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید: