PEG نسبت قیمت به درآمد به نرخ رشد در بورس چیست؟

  • تاریخ درج ۲۸ شهریور ۱۴۰۱
  • تاریخ ویرایش ۱۴ آبان ۱۴۰۲
  • ۱۲ نظر
  • ۸۶۷ مشاهده
نسبت PEG چیست؟

یکی از مواردی که برای پیدا کردن سهام مناسب در بورس به ما کمک می‌کند، نسبت PEG یا «نسبت قیمت به درآمد به نرخ رشد» است؛ ابزار ارزشمندی در تحلیل بنیادی که به وسیله آن می‌توان سهام در حال رشد را ارزیابی کرد. در ادامه نسبت PEG‌ و نحوه استفاده از آن برای ارزش‌گذاری سهام را توضیح خواهیم داد.


ویدئو معرفی نسبت قیمت به درآمد به نرخ رشد در بورس


تعریف نسبت قیمت به درآمد به نرخ رشد یا PEG 

نسبت PEG (نسبت قیمت به درآمد به نرخ رشد) معیاری است که به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا با در نظر گرفتن قیمت بازار یک شرکت، درآمد حاصل از شرکت، چشم‌انداز رشد آن در آینده و … ارزش سهام آن را ارزیابی کنند. برخی از معامله‌گران نسبت PEG را به طور اشتباه همان نسبت قیمت به درآمد یا  P/E در نظر می‌گیرند. البته نسبت P/E باPEG  مرتبط است با این تفاوت که از P/E برای مقایسه قیمت سهام شرکت با درآمد و ارزیابی گرانی سهم استفاده می‌شود در حالی که نسبت PEG تصویر کامل‌تر و روشن‌تری از وضعیت ارزشی سهام را به نمایش می‌گذارد. در واقع PEG نشان دهنده این است که سهام، با ارزشی بالاتر یا پایین‌تر از ارزش واقعی خود معامله می‌شود.

اهمیت نسبت قیمت به درآمد به نرخ رشد یا PEG

نسبت PEG نسبت P/E یک شرکت را، با نرخ رشد مورد انتظار آن مقایسه می‌کند. این مقایسه از عوامل کلیدی برای ارزیابی ارزش شرکت است. شرکتی که انتظار افزایش درآمد و جریانات نقدی با نرخ بالا در آن وجود دارد، در شرایطی یکسان ارزشمندتر از شرکتی خواهد بود که فرصت رشد کمی در آن پیش‌بینی می‌شود. به همین دلیل، P/E  شرکت‌های در حال رشد، بالاتر از شرکت‌هایی است که ارزش زیادی دارند. سرمایه‌گذاران نیز با مشاهده پتانسیل رشد قیمت، حاضر به پرداخت هزینه بیشتری هستند. با بررسی نسبت قیمت به درآمد به نرخ رشد، زمانی که پتانسیل رشد قیمت در سهم وجود داشته باشد، سرمایه‌گذار حاضر به پرداخت قیمت بالا برای سهم است. با وجود این که پرداخت هزینه بیشتر برای سهم می‌تواند قیمت آن را با افزایش پیش‌بینی نشده‌ای مواجه کند، اگر این افزایش قیمت‌ها برای کوتاه‌مدت باشد، لزوما مشکل‌ساز نخواهد بود. نرخ رشد شرکت در تحلیل وضعیت آتی آن نقش اساسی ایفا می‌کند. یک سرمایه‌گذار چه قیمتی را باید برای رشد شرکت بپردازد؟ پاسخ این سوال بسیار مهم است زیرا این مسئله می‌تواند منجر به پرداخت قیمتی بیش از حد و به دور از ارزش واقعی برای سهام یک شرکت شود. نسبت PEG می‌تواند به سرمایه‌گذاران برای یافتن نرخ رشد آتی شرکت کمک کند.

اهمیت نسبت PEG

نحوه محاسبه نسبت PEG

خوشبختانه نحوه محاسبه ریاضی نسبت PEG بسیار ساده است. برای به دست آوردن این نسبت می‌توانید با تقسیم نسبت P/E شرکت بر نرخ رشد مورد انتظار آن، به سادگی نتیجه عددی را به دست آورید.


 فرمول محاسبه نسبت PEG

فرمول محاسبه محاسبه نسبت PEG

 برای مثال، شرکتی که نسبت P/E آن عددی مشخص است را در نظر بگیرید. اگر فرضا عدد P/E  برای این شرکت ۳۰ و نرخ رشد مورد انتظار در آینده ۱۰ درصد باشد، نسبت  PEG برای این شرکت برابر است با ۳ که از طریق تقسیم P/E  بر نرخ رشد مورد انتظار به دست آمده است. البته این سادگی را به معنی پیش پا افتاده بودن در نظر نگیرید. نسبت PEG با وجود محاسبات ساده، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. برای محاسبه این نسبت، یک سرمایه‌گذار به سه آیتم قیمت سهم، سود هر سهم و نرخ رشد مورد انتظار نیاز دارد. قیمت هر سهم یعنی قیمت فعلی سهم در بازار که این آیتم نیاز به تخمین زدن ندارد. پیچیدگی‌های نسبت PEG در تخمین زدن سود هر سهم و رشد آن خلاصه می‌شود.

دو رویکرد کلی برای محاسبه درآمد شرکت‌ها وجود دارد. اولین مورد، استفاده از درآمد یک سال گذشته شرکت برای تخمین درآمد شرکت در دوازده ماه آینده است که مزیت‌هایی مانند تخمین درآمد بر اساس مستندات موجود دارد. این روش با استفاده از سودهای گذشته که در صورت‌های مالی شرکت گزارش می‌شوند، به تخمین درآمد شرکت می‌پردازد. در این رویکرد ممکن است درآمدهای گذشته شرکت نتوانند به درستی چشم‌انداز آینده را انعکاس دهند و این موضوع باعث ایجاد مشکل شود. بنابراین برخی از سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند از رویکرد اجماع سود یک شرکت در سال آینده استفاده کنند. این رویکرد می‌تواند موقعیت فعلی شرکت را به شکل بهتری نشان دهد اما باید بدانید که برای انجام آن نیاز به برآورد سود آتی دارید.

نرخ رشد شرکت مانند درآمدهای آتی نیازمند تخمین یا برآوردهایی است که می‌توان آن را نیز بر اساس نرخ‌های رشد گذشته محاسبه کرد. این روش ممکن است در بعضی موارد مناسب باشد، اما یک سرمایه‌گذار باید در نظر داشته باشد که نرخ‌های رشد گذشته می‌توانند نشان‌دهنده چشم‌انداز آینده شرکت نباشند. گاهی حتی ممکن است سرعت رشد در آینده کند یا تندتر باشد و از این نظر در نتایج به دست آمده اختلال ایجاد شود. اختلافات ممکن در عدد پیش‌بینی شده و عدد به دست آمده در سود آتی و نرخ رشد نشان می‌دهد که می‌توانیم نسبت PEG را با استفاده از مفروضات مختلف محاسبه کنیم که این محاسبات مختلف خود می‌تواند نتایج بسیار متفاوتی داشته باشد.

نسبت PEG خوب چه عددی است؟  

با وجود این که عدد حاصل از نسبت PEG  می‌تواند برای شرکت‌های مختلف با توجه به شرایط آن‌ها متفاوت باشد، اما می‌توان قاعده‌ای برای تعیین عدد خوب برای این نسبت تعریف کرد. نسبت قیمت به درآمد به نرخ رشد که برابر با عدد ۱ یا پایین‌تر از این عدد باشد، نشان می‌دهد که سهم مورد نظر قیمت مناسبی برای خرید دارد و کمتر از ارزش واقعی خود ارزش‌گذاری شده است. نسبت PEG بالاتر از ۱ نشان از قیمت بالای سهم و به عبارتی ارزش‌گذاری بیش از ارزش واقعی است. بنابراین اگر به عنوان یک سرمایه‌گذار به دنبال خرید سهام شرکتی هستید که در آینده رشد قیمتی را تجربه کند، باید به دنبال سهامی باشید که PEG کمی دارند.

توجه داشته باشید که نباید معاملات خود را تنها به نتایج این تحلیل وابسته کنید. به عنوان یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای نباید برای انجام معاملات خود تنها به نسبت  PEG متکی باشید. شیوه درست برای معامله‌گری استفاده از چندین معیار در کنار یکدیگر برای به دست آوردن بهترین نتیجه است. علاوه بر این باید دقت داشته باشید که فقط به این دلیل که عدد به دست آمده از نسبت PEG  شرکت کمتر یا بیشتر از عدد ۱ است، نمی‌توان نسبت به خوب یا بد بودن سرمایه‌گذاری تغییر عقیده داد. نسبت  PEG برای مقایسه رشد شرکت‌هایی که وضعیت مشابه با یکدیگر دارند، می‌تواند مفید باشد. با این حال، تخمین‌های مورد استفاده در PEG و مسئله قطعی نبودن پیش رفتن شرکت به سمت میزان رشد پیش‌بینی شده، لزوم استفاده از نسبت PEG را در کنار دیگر عوامل ارزیابی موقعیت سرمایه‌گذاری بیش از پیش یادآوری می‌کند.

تفاوت نسبت PEG با نسبت P/E

تفاوت نسبت PEG با نسبت P/E چیست؟

تا این جای مطلب تا حدی می‌توان به این نتیجه دست یافت که چرا این نسبت اهمیت ویژه‌ای برای تحلیلگران دارد. همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم، برخی از تحلیلگران نسبت PEG را به نسبت  P/E ترجیح می‌دهند. چرا که می‌تواند تصویر کامل‌تر و روشن‌تری از این که سهام در حال معامله در ارزش بالاتر یا ارزشی کمتر از ارزش واقعی خود است، ارائه دهد. بنابراین می‌توان گفت که نتایج نسبت قیمت به درآمد به نرخ رشد در مقایسه با نسبت P/E اهمیت بیشتری در تحلیل دارد اما با وجود اهمیت بیشتر این نسبت، استفاده از آن در میان تحلیلگران کمتر از سایر نسبت‌های محاسبه ارزش سهام بازار دیده می‌شود. این موضوع می‌تواند به دلیل شناخت کمتر سرمایه‌گذاران نسبت به آن باشد.

به این ترتیب با وجود شباهت میان نسبت PEG با نسبت P/E نمی‌توان از تفاوت‌های آن‌ها چشم‌پوشی کرد. مهم‌ترین و اصلی‌ترین تفاوت این دو، نسبت استفاده از رشد پیش‌بینی‌شده در آینده برای محاسبه نسبت PEG است که این نسبت را به ارائه تصویری کامل و واضح‌تر از ارزش ذاتی سهام منصوب می‌کند. نسبت PEG نیز از اطلاعات مربوط به محاسبه نسبت قیمت به درآمد استفاده می‌کند و به همین دلیل است که شباهت‌هایی میان این دو نسبت در تحلیل بنیادی دیده می‌شود. به این ترتیب برای مقایسه قیمت سهام با ارزش ذاتی آن می‌توان از هر دو نسبت استفاده کرد. به طور مشابه با P/E می‌توان گفت که اگر عدد نسبت PEG بالا باشد، سهم بالاتر از ارزش ذاتی خود معامله شده و اگر این عدد پایین باشد، می‌توان به این نتیجه رسید که قیمت سهام پایین‌تر از ارزش ذاتی خود معامله می‌شود.


سخن آخر
نسبت PEG یا نسبت قیمت به درآمد به نرخ رشد، معیاری است که به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا ارزش سهام را ارزیابی کنند. برای محاسبه ارزش سهام، نسبت P/E نیز وجود دارد که یکی از شناخته‌شده‌ترین نسبت‌های مورد استفاده تحلیلگران برای تعیین ارزش واقعی سهام است. با این وجود این نسبت شامل رشد درآمدهای آتی نشده و از این نظر محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند. بنابراین نسبت PEG با پیش‌بینی نرخ رشد آتی سود سهام و با استفاده از نرخ رشد تاریخی آن، روشی کامل‌تر برای ارزش‌گذاری سهام است که تصویر واضح‌تری از ارزش سهام به تحلیلگر ارائه می‌کند.

12 پاسخ به “PEG نسبت قیمت به درآمد به نرخ رشد در بورس چیست؟”

  1. علیرضا گفت:

    با سلام خیلی آموزنده و کارآمد بود.

    ۱
  2. هاشم گفت:

    نكات خوبی بود

    ۰
  3. مجتبی فتحی گفت:

    عالییی است،

    ۰
  4. هادی گفت:

    بسیار عالی بود

    ۱
  5. صادق ابراهیم زاده عوری گفت:

    با سلام خیلی آموزنده و کارآمد بود .

    ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید: