شیشه در بورس کالا

  • تاریخ درج ۲۰ فروردین ۱۴۰۱
  • تاریخ ویرایش ۵ اسفند ۱۴۰۲
  • ۶ نظر
  • ۱۱۸۰ مشاهده
شیشه در بورس کالا

مدتی پیش وزارت سمت با همکاری انجمن شیشه و بورس کالا زیرساخت‌های عرضه شیشه را در بورس کالا ایجاد کردند. در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ معاملات شیشه در قالب گواهی سپرده کالایی آغاز و در نخستین روز معاملات، ۷ هزار و ۵۳۴ گواهی سپرده معادل ۷ هزار و ۵۳۴ متر مربع شیشه جام معامله شد. در این مقاله، بازار شیشه را به شما معرفی می‌کنیم و نحوه انجام معاملات گواهی سپرده شیشه در بورس کالا را برای‌تان شرح می‌دهیم.


ویدئو شیشه در بورس کالا


آشنایی با محصول شیشه

به طور کلی شیشه‌ها به دو روش (float) و (glassblowing) تهیه می‌شوند که روش اول برای استفاده‌های ساختمانی و کارخانه‌ای است. کشور چین بزرگترین تولیدکننده شیشه فلوت محسوب می‌شود. روش دوم برای ساخت بطری و شیشه‌ها به کار می‌رود.

شیشه در بازار جهانی

حجم بازار صنعت شیشه جهانی در سال ۲۰۲۱ در حدود ۶۵ میلیون تن برارود شد. محرک اصلی قیمت در بازار شیشه جهانی، تقاضا از سوی صنعت ساختمان است و این عامل، تاثیر مستقیمی بر روند قیمت محصول شیشه دارد. از سوی دیگر، تقاضای صنعت حمل و نقل نیز بالا است و انتظار می‌رود در سال‌های آینده نیز رشد داشته باشد.
طبق آمار جهانی، چین ۱۲ درصد از کل صادرات شیشه را در اختیار دارد و ایران نیز حدودا ۱ درصد از صادرات جهانی را به خود اخصاص داده است (منبع : OEC). واردکنندگان بزرگ جهانی این محصول نیز، کشورهای چین، هند و کره جنوبی هستند.

شیشه در بورس کالا

همان طور که گفتیم، بیشترین مصرف شیشه در صنایع ساختمانی است. از این محصول در صنایع خودروسازی، داروسازی و لوازم خانگی نیز استفاده می‌شود.
شیشه‌ها در انواع مختلفی مانند شیشه جام، شیشه بطری، شیشه‌های ایمنی، شیشه‌های ضد گلوله و غیره تهیه می‌شوند. شیشه جام نوعی از شیشه با ابعاد بزرگ و سطح آن صاف است. شیشه جام ۹۵ درصد از تولیدات جهانی شیشه را به خود اختصاص داده است.
شیشه‌ای که در بورس کالا معامله می‌شود، از نوع شیشه جام است. ضخامت‌های شیشه پذیرش‌شده در بورس کالا از ۱،۸ میلیمتر تا ۱۵ میلیمتر و لات معامله برای هر ضخامت شیشه متفاوت است.

گواهی سپرده کالایی شیشه

منظور از گواهی سپرده اوراقی است که نشان می‌دهد دارنده اوراق مالکیت مقدار مشخصی از کالایی را دارد. گواهی سپرده در دو نوع پیوسته و ناپیوسته در بورس مورد معامله قرار می‌گیرد.
محصول شیشه نیز به صورت ناپیوسته در بورس کالا معامله می‌شود. امکان معامله ثانویه روی گواهی سپرده‌های ناپیوسته وجود ندارد و در نتیجه، خریداران می‌بایست در مهلت مجاز تعیین‌شده در اطلاعیه‌های بورس کالا (طبق آخرین اطلاعیه یک هفته پس از خرید شیشه از بورس)، نسبت به اعلام باربری و محل تخلیه به کارگزار اقدام و سپس به تحویل کالا اقدام کنند.

خرید گواهی سپرده کالایی شیشه

برای خرید نمادهای مختلف گواهی سپرده کالایی شیشه، نیازی به دریافت کد معاملاتی مخصوص بورس کالا نیست. شما می‌توانید با همان کد بورسی خود که سهام خرید و فروش می‌کنید، گواهی سپرده شیشه را نیز خریداری کنید.
حداقل و حد اکثر مقدار مجاز خرید و حداقل تغییر مقدار سفارش:

گواهی سپرده شیشه در بورس کالا

نوع حداقل مقدار مجاز خرید (متر مربع) حداقل تغییر مقدار سفارش(متر مربع)
شیشه با ضخامت ۱.۸ میلی‌متر ۸۸۸ ۲۲۲
شیشه با ضخامت ۲ میلی‌متر ۸۰۰ ۲۰۰
شیشه با ضخامت ۳ میلی‌متر ۵۳۲ ۱۳۳
شیشه با ضخامت ۴ میلی‌متر ۴۰۰ ۱۰۰
شیشه با ضخامت۵ میلی‌متر ۳۲۰ ۸۰
شیشه با ضخامت ۶ میلی‌متر ۲۶۴ ۶۶
شیشه با ضخامت ۸ میلی‌متر ۲۰۰ ۵۰
شیشه با ضخامت ۱۰ میلی‌متر ۱۶۰ ۴۰
شیشه با ضخامت ۱۲ میلی‌متر ۱۳۲ ۳۳
شیشه با ضخامت ۱۵ میلی‌متر ۱۰۴ ۲۶

روزهای معاملاتی گواهی سپرده شیشه

روزهای معاملاتی تا اطلاع ثانوی روزهای دوشنبه هر هفته است و در صورت وجود تعطیلی رسمی، روز معاملاتی به اولین روز کاری بعد منتقل می‌شود.

زمان انجام معامله گواهی سپرده شیشه

معاملات گواهی سپرده شیشه به صورت حراج تک قیمتی انجام می‌شود. ثبت سفارش از ساعت ۱۲:۴۵ تا ۱۳:۳۰ هر جلسه معاملاتی امکان‌پذیر است. معاملات آن نیز راس ساعت ۱۳:۳۰ انجام می‌شود.

انقضای گواهی سپرده شیشه

انقضای اعتبار گواهی‌ سپرده کالایی شیشه، چهارشنبه همان هفته‌ای است که معامله شده است. طبق قانون، خریداران گواهی سپرده کالایی تا یکشنبه هفته بعد از تاریخ انقضای اعتبار گواهی سپرده کالایی فرصت دارند اقدامات لازم برای تحویل کالا از انبار را انجام دهند.

وسایل حمل مجاز شیشه

وسایل حمل مجاز شیشه دارای ظرفیت ۴ تن، ۵ تن، ۱۰تن، ۱۵ تن، ۲۰ تن و ۲۵ تن هستند و خریدار می‌بایست در زمان خرید کالا به ظرفیت‌های حمل بر اساس وزن هر متر مربع شیشه بر اساس جدول ذیل توجه کند.

هر متر مربع حدود وزن (کیلوگرم)
شیشه با ضخامت ۱.۸ میلی‌متر ۴.۵
شیشه با ضخامت ۲ میلی‌متر ۵
شیشه با ضخامت ۳ میلی‌متر ۷.۵
شیشه با ضخامت ۴ میلی‌متر ۱۰
شیشه با ضخامت۵ میلی‌متر ۱۲.۵
شیشه با ضخامت ۶ میلی‌متر ۱۵
شیشه با ضخامت ۸ میلی‌متر ۲۰
شیشه با ضخامت ۱۰ میلی‌متر ۲۵
شیشه با ضخامت ۱۲ میلی‌متر ۳۰
شیشه با ضخامت ۱۵ میلی‌متر ۳۷.۵

سخن آخر

بورس کالا بازاری شفاف و قانونمند است که می‌تواند معاملات کالاهای مختلف را سامان دهد. ورود شیشه در بورس کالا در روزهای پایانی ۱۴۰۰ با استقبال معامله‌گران مواجه شد و این نشانه‌ای است از رونق احتمالی معاملات شیشه در سال جاری. این محصول به صورت گواهی سپرده کالایی عرضه شده است و برای خرید و فروش آن، نیازی به دریافت کد معاملاتی مخصوص بورس کالا نیست. سرمایه‌گذاران می‌توانند از طریق کد معاملاتی اوراق بهادار خود نسبت به خرید و فروش گواهی سپرده شیشه اقدام کنند.

6 پاسخ به “شیشه در بورس کالا”

  1. اسماعیلی گفت:

    سلام ابعاد و قیمت ومقدار عرضه همه ی نماد های شیشه رو هر هفته کجا میتونیم مشاهده کنیم، برای اینکه تک تک نمادها رو نخواهیم باز کنیم آیا لیستی از مواردی که عرض کردم موجود هست که هر هفته قبل از از شروع معاملات شیشه بررسی کنیم یا باید تک تک باز کنیم، ابعاد هم که مشخص نیست تکلیف چیه

    ۰
    • مهتاب قهرمانی گفت:

      کاربر عزیز، جهت مشاهده این موارد می‌توانید به سایت بورس کالای ایران، تب انبارها، موجودی انبارها را انتخاب نمایید و انبارهای شیشه را بررسی کنید. عرضه های هر هفته با مشخصات و قیمت قابل دسترسی است.

      ۰
  2. مصطفی گفت:

    سلام شما می‌توانید با کد بورسی مشتری سفارش خرید ثبت نمایید؟

    ۰
    • کارشناس 1621 گفت:

      سلام دوست عزیز، ثبت سفارش می‌بایست از جانب مشتری صورت بگیرد و کارگزاری امکان ثبت سفارش برای مشتری را ندارد.

      ۰
  3. چگونه شیشه از بورس بخرم؟ من هرچه تلاش می کنم نمی توانم. سجام و کدبورسی هم دارم.

    ۰
    • کارشناس 2051 گفت:

      سلام
      دوست عزیز زمان معامله گواهی نا پیوسته شیشه دوشنبه‌ها و سه شنبه‌ها از ساعت ۱۲:۴۵ تا ۱۴:۰۰ پیش گشایش و راس ساعت ۱۴:۰۰ معاملات انجام می‌شود. توجه نمایید جهت تسویه لازم است به سامانه agah.ebgo.ir مراجعه کرده و اطلاعات محل تخلیه، نام باربری و نماینده را ثبت کنید. جهت بررسی دقیق این موضوع لطفا با همکاران ما با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۴۰۰۴ داخلی ۵ پشتیبانی بورس کالا ارتباط برقرار نمایید و یا تیکت پشتیبانی ارسال کنید.

      ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید: