معرفی مفاهیم و اصطلاحات رایج در بازار فیزیکی بورس کالا

  • تاریخ درج ۱۹ دی ۱۴۰۱
  • تاریخ ویرایش ۴ بهمن ۱۴۰۲
  • ۳ نظر
  • ۷۲۵ مشاهده
مفاهیم و اصطلاحات رایج در بازار فیزیکی بورس کالا

بازار فیزیکی بورس کالا، مفاهیم و تعاریف متعددی دارد. آشنا نبودن با این اصطلاحات باعث گیج شدن و حتی اشتباه کردن معامله‌گران می‌شود. به همین علت افراد حرفه‌ای بازار توصیه می‌کنند که همه معامله‌گران به خصوص افرادی که تازه به بازارهای مالی وارد شده‌اند با این تعاریف آشنا باشند. در همین راستا تصمیم داریم تا در این مطلب به معرفی برخی از مهم‌ترین مفاهیم و اصطلاحات بازار فیزیکی بورس کالا بپردازیم. در صورت تمایل تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.


ویدئو بررسی مفاهیم و اصطلاحات رایج در بازار فیزیکی بورس کالا


پرکاربردترین مفاهیم و اصطلاحات در بازار فیزیکی بورس کالا 

بازار فیزیکی بورس کالا، بازاری در بورس ­کالا است که در آن خرید و فروش محصولات انجام می‌شود. خریداران و فروشندگان (به دلیل حساسیت‌های فعالیت در این بازار) نمی‌توانند به صورت مستقیم در این بازار معامله کنند. این امر توسط معامله‌گران کارگزاری­ها که صلاحیت لازم را دارند و به نمایندگی از آن‌ها انجام می­شود.

۱- کد بازار فیزیکی بورس کالا

کد بازار فیزیکی بورس کالا، کدی است که برای معامله در بازار فیزیکی از طرف بورس کالا صادر می­شود و با سایر کدهای بازار بورس اوراق بهادار، انرژی و… متفاوت است. فرایند دریافت کد بورس کالا باید توسط کارگزاری‌های مجاز به فعالیت در بورس کالا انجام شود. شما می‌توانید برای دریافت آنلاین کد بورس کالا به سایت AGAH.EBGO.IR مراجعه کنید.

۲- حساب وکالتی

حساب وکالتی برای پرداخت وجه تضمین و تسویه معاملات انجام شده در بورس کالا به کار می‌رود. با افتتاح حساب وکالتی در زمان ثبت سفارش و تسویه خرید، وجه مورد نیاز از این حساب بلوکه می­شود. در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص به مقاله دیگر ما با عنوان حساب وکالتی چیست، مراجعه کنید.

۳- کد عرضه

کد عرضه، عددی منحصر به فرد و نشان‌دهنده محصول با شرایط مشخص شده در اطلاعیه عرضه است.

۴- اطلاعیه عرضه

اطلاعیه عرضه، اطلاعیه‌ای است که فروشنده در آن تمام شرایط قرارداد معامله را ذکر می‌کند. این اطلاعیه بخش‌های مختلفی دارد و حداکثر تا ساعت ۱۷:۳۰ روز قبل از عرضه منتشر می‌شود. البته به دلیل اهمیت عرضه‌های خودرو، اطلاعیه عرضه خودرو چند روز پیش از روز معامله منتشر می‌شود. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعیه عرضه‌های بازار بورس کالا به کانال اطلاع رسانی بورس کالا کارگزاری آگاه به نشانی @AgahMetals مراجعه کنید.

۵- شرح عرضه

شرح عرضه، متنی است که همزمان با انتشار اطلاعیه عرضه منتشر می‌شود و فروشنده در آن تمامی شرایط لازم برای فروش محصول را اعلام می‌کند. مطالعه شرح عرضه، پیش از خرید هر محصول ضروری است. شما می‌توانید برای مشاهده این متن از طریق بخش اطلاعیه عرضه‌های سایت AGAH.EBGO.IR اقدام کنید.

۶- پیش پرداخت

پیش‌پرداخت وجهی است که در زمان ثبت سفارش و پیش از خرید محصول برای تضمین معامله از حساب وکالتی برداشت می­شود. میزان پیش پرداخت در اطلاعیه عرضه و همچنین اطلاعیه‌های بورس کالا مشخص می­شود. در صورتی که در زمان معامله، خرید انجام نشود، میزان پیش پرداخت به صورت خودکار در همان روز به حساب مشتریان باز می‌گردد.

۷- حجم عرضه

حجم عرضه، تعداد و میزان محصولی است که فروشنده در روز عرضه می‌فروشد. این مقدار در اطلاعیه عرضه منتشر می­شود.

۸- حداکثر افزایش عرضه

حداکثر افزایش عرضه، حداکثر میزانی است که فروشنده می‌تواند در صورت بیشتر بودن تقاضا از عرضه در زمان معامله، به حجم عرضه اولیه اضافه کند.

۹- حجم تقاضا

حجم تقاضا مجموع کل سفارش‌های خرید است که روی هر کد عرضه وارد می‌شود. این مقدار پس از اتمام مهلت زمان ثبت سفارش و حدود ۱۰ دقیقه پیش از شروع تالار مشخص خواهد شد.

۱۰- قیمت پایه

قیمت پایه، حداقل قیمتی است که توسط فروشنده یا ارگان­های قانونی برای فروش محصول در بورس کالا مشخص می­شود. این قیمت، کمترین قیمت انجام معامله در بازار فیزیکی بورس کالا است. در صورتی که حجم تقاضای محصولی، کمتر از میزان عرضه باشد معاملات با این قیمت انجام می­شود.

۱۱- رقابت قیمتی

رقابت قیمتی در صورتی ایجاد می‌شود که در زمان معامله، تقاضا بیشتر از عرضه باشد و روی قیمت محصول، رقابت ایجاد می‌شود. در این حالت قیمت محصول افزایش پیدا می‌کند. لازم به ذکر است که مشاهده آنلاین و لحظه‌ای معامله از طریق سایت TTS.IME.CO.IR امکان‌پذیر است و زمان رقابت هم با رنگ قرمز نمایش داده می­شود.

۱۲- حراج باز

حراج باز شیوه‌ای از معامله است که در آن، زمان قرمز (رقابت) تا برقراری دو شرط زیر و ثبات قیمت تکرار می‌شود و معامله‌گران کارگزاری‌ها می­توانند برای وارد کردن قیمت جدید اقدام کنند. دو شرط مذکور به شرح زیر هستند:

۱- وارد نشدن قیمت جدید

۲- عوض نشدن ترکیب معاملات

۱۳- تسویه نقد

تسویه نقد نوعی از تسویه است که در آن خریدار تا سه روز کاری وقت دارد باقی‌مانده وجه تسویه را پرداخت کند. در صورت پرداخت نشدن در سه روز اول، خریدار سه روز دیگر برای «تسویه با جریمه» زمان دارد. جریمه در سه روز دوم، معادل «روزی ۰.۲۵ ارزش قرارداد» است که به مبلغ معامله افزوده می‌شود. در صورتی که تا «۶ روز پس از روز معامله» تسویه انجام نشود، «۵ درصد از ارزش قرارداد به همراه کارمزد طرفین معامله» از وجه تضمین خریدار کسر می‌شود.

۱۴- مچینگ

پس از اتمام تالار معاملاتی در صورتی که تقاضا کمتر از میزان عرضه باشد فروشنده می‌تواند باقی کالای خود را در تالار مازاد عرضه بورس کالا بفروشد. خرید از این تالار فقط با قیمت پایه امکان‌پذیر است و محصولات در زمان‌های مشخصی برای معامله در این سامانه قرار می­گیرند. لازم به ذکر است که ترتیب تخصیص محصولات با توجه به اولویت زمانی ثبت سفارش است.


کلام آخر

در این مطلب تلاش کردیم تا شما را با مهم‌ترین و پرکاربردترین مفاهیم و اصطلاحات رایج در بورس فیزیکی کالا آشنا کنیم. در همین راستا به ارائه توضیحاتی درباره مفاهیمی چون مچینگ، کد بازار فیزیکی بورس کالا، کد عرضه، شرح عرضه، پیش‌پرداخت، حساب وکالتی، حراج باز، قیمت رقابتی و مواردی از این دست پرداختیم. همانطور که اشاره کردیم آشنایی با این مفاهیم باعث تسهیل مراحل سرمایه‌گذاری و جلوگیری از وقوع اشتباه توسط معامله‌گران می‌شود.

3 پاسخ به “معرفی مفاهیم و اصطلاحات رایج در بازار فیزیکی بورس کالا”

  1. احمد گفت:

    با تشکراز ارائه مطالب

    ۱
  2. fahimeh گفت:

    بسیار عالی 👏👍

    ۱
  3. احمد محققی گفت:

    👏👏

    ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید: