۷ نکته مهم قبل از سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال

  • ۶ آذر ۱۴۰۲
  • ۸ دی ۱۳۹۶
  • ۵۷ نظر
  • ۲۲۵۶۳ مشاهده
7نکته مهم، قبل از سرمایه‌گذاری در بازارهای دیجیتال

بیت‌کوین این روزها سروصدای زیادی کرده و صدها هزار و میلیون‌ها نفر را در دنیا نه تنها به سمت بیت‌کوین، بلکه به سمت سایر ارزهای دیجیتال جذب کرده است. آیا قیمت بیت‌کوین به رشد خود ادامه می‌دهد؟ آیا بیت‌کوین فقط یک حباب است و هیچ ارزش واقعی ندارد؟ نظرات مختلفی در این خصوص توسط افراد مختلف ارائه می‌شود ولی هر اتفاقی که بیفتد، تردیدی نیست بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال در آینده دنیا نقش مهمی خواهند داشت.

حوزه ارزهای دیجیتال بسیار حوزه جدیدی است. هنوز درصد بسیار زیادی از جامعه درک درستی از اینکه بیت‌کوین چیست و چگونه کار می‌کند ندارند. بیشتر این افراد به ارزهای دیجیتال مانند یک سرمایه‌گذاری پرسود می‌نگرند ولی نکته اینجاست که تعداد زیادی از این افراد در حالی سرمایه خودشان را در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند که واقعا نمی‌دانند در حال انجام چه کاری هستند. در مطلب بیت کوین در یک نگاه، به معرفی این بازار پرداختم؛ اما در این مطلب از بلاگ بآشگاه مشتریان کارگزاری آگاه، قصد داریم ۷ نکته اساسی که قبل از سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال باید در نظر داشته باشید را مطرح کنیم. پس حتماً قبل از سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال این ۷ نکته مهم را بخوانید!

شایان ذکر است با توجه به شفاف نبودن معاملات ارزهای خارجی دیجیتال و بخشنامه ممنوعیت معاملات آن برای کارگزاری ها، سرمایه گذاری در این بازار مورد تایید بآشگاه کارگزاری آگاه ومشتریان آگاه نیست.

۱ – آماده پذیرش ریسک زیاد باشید

درست است که بازار ارزهای دیجیتال گاهی اوقات بسیار پرسود است و اگر بر فرض مثال ۵ سال پیش با مقدار کمی پول مقداری بیت‌کوین خریداری می‌کردید الان به سرمایه بزرگی تبدیل می‌شد ولی حقیقت است که این بازار به دلیل شرایط خاصی که دارد (مانند بدون پشتوانه بودن و نوسانات بالا) دارای ریسک زیادی است. این ارزها مانند شرکت‌های بورسی نیستند که درآمد داشته باشند و املاک، کارخانه، مواد اولیه و چنین چیزهایی در اختیار داشته باشند. ارزهای دیجیتال چیزی جز یک رشته کد نیستند و هیچ دولتی نیز پشتیبان آنها نیست (مانند ارزهایی مانند دلار نیستند) بنابراین همانطور که قیمت آنها رشد می‌کند، هر لحظه نیز ممکن است قیمت آنها به شدت افت کند.

۲ – بدانید که هیچ‌کس قادر به پیش‌بینی نیست

این ویژگی در بورس و بازارهای سهام نیز وجود دارد اما در بازار ارزهای دیجیتال، این ویژگی به شدت برجسته است. هیچ قانون، تئوری اقتصادی، الگو یا روندی وجود ندارد که با آن بتوانیم به شکلی کارآمد، بازار ارزهای دیجیتال را پیش‌بینی کنیم.

این ارزها فقط براساس عرضه و تقاضا بالا و پایین می‌روند و کنترلی نیز بر آنها نیست. نهادی وجود ندارد که رشد و افت این ارزها را کنترل کند و فاکتورهایی بنیادی بسیار کمی وجود دارد که بتوانید براساس آن، قیمت یک ارز دیجیتال را پیش‌بینی کنید.

هر رویداد در سطح بین‌المللی می‌تواند باعث شود قیمت بیت‌کوین صدها و حتی هزاران دلار افت کند. به طور مثال وقتی یک کشور اعلام می‌کند که اجازه استخراج بیت‌کوین یا اجازه استفاده از ارزهای دیجیتال در این کشور را نمی‌دهد، این خبر ممکن است یک شوک قیمتی به آن ارز وارد کند.

بسیار حیاتی است که در نظر داشته باشید هیچکس، صرف نظر از اینکه چقدر در این بازار بوده، توانایی پیش‌بینی قیمت این ارزها را ندارد.

۳ – باید بسیار دقیق باشید

شاید این نکته کمی بدیهی به نظر برسد ولی قبل از اینکه کاری را انجام دهید، مطمئن شوید که با آگاهی و هوشیاری کامل در حال انجام آن هستید.  برفرض مثال عدم تجربه شما، شاید باعث شود مقدار بیت‌کوین را اشتباهی وارد و ارسال کنید یا حتی امنیت کیف پول‌تان را به خاطر عدم توجه به موارد امنیتی به خطر بیندازید. هیچ راه برگشتی برای اشتباهات شما در دنیای ارزهای دیجیتال وجود ندارد، اگر مبلغی از دست دادید، برگرداندن آن تقریبا غیرممکن است.

وقتی تراکنشی به یک کیف پول دیگر ارسال شد، غیرقابل برگشت است، حتی صاحب آن کیف پول ناشناخته است و نهادی مانند بانک وجود ندارد که کنترل کننده یا ناظر تراکنش‌ها باشد.

کار کردن با کیف پول‌ها نیز نیاز به دقت بالایی دارد، زیرا آدرس کیف پول‌های بیت‌کوین به شکل خاصی هستند و نمی‌توانید آنها را به خاطر بسپارید.

آدرس بیت کوین چیزی شبیه این است: ۱CWAzSPKvU9kpFMbuU7K6YKH4R3ePrxztY آدرس‌ها از کاراکترهای تصادفی تشکیل شده و وارد کردن یک کاراکتر اشتباه ممکن است باعث شود موجودی بیت‌کوین شما در حین ارسال از بین برود یا اینکه به مقصد اشتباهی ارسال شود.

۴ – امنیت حساب‌تان را بالا ببرید

کیف پول‌های زیادی برای ارزهای دیجیتال بصورت آنلاین، آفلاین و سخت‌افزاری وجود دارد. همچنین پلتفرم‌های زیادی برای خرید و فروش این ارزها ایجاد شده است. اما همه این کیف پول‌ها و ابزارها و پلتفرم‌ها معتبر و قابل اتکا نیستند.

برخی از آنها با توجه به قوانین کشورشان، به ایرانیان خدماتی ارائه نمی‌کنند و ممکن است حساب شما را با ارز موجود در آن مسدود کنند.

برخی از کیف‌ پول‌های آنلاین که اجازه پشتیبان‌گیری از موجودی حساب‌تان را نمی‌دهند نیز خطراتی دارند و گاهی اوقات کلاهبرداران با ساخت کیف پول‌های آنلاین، هدفی جز سرقت موجودی شما ندارند. از جمله کیف پول‌های آنلاین معتبر برای بیت‌کوین و اتریوم سایت blockchain.info است (مسئولیت استفاده از این سایت برعهده خودتان است)

بعد دیگر امنیت، حفظ رمزهای عبور است. هیچگاه نباید از یک رمز عبور در چندین سایت استفاده کنید. کلیدهای خصوصی (Private keys) که کلید دسترسی شما به کیف پول‌تان است را در جای امنی نگهداری کنید.

از حملات فیشینگ آگاه باشید و رمز عبورتان را فقط با چک کردن آدرس سایت وارد کنید. برخی از سایت‌ها خودشان را به جای سایت‌های معتبر جا می‌زنند و شما با وارد کردن رمز عبور خودتان در آن سایت‌ها، عملا مشخصات کیف پول‌تان را در اختیار سوءاستفاده کنندگان قرار می‌دهید.

کیف پول‌های آنلاین بیشتر هدف حمله و هک قرار می‌گیرند. پشتیبان‌گیری از کیف پول و عدم نگهداری مبالغ زیاد در کیف پول‌های آنلاین یکی دیگر از راه‌های افزایش امنیت موجودی‌تان است. برای نگهداری مبالغ بالای ارز، می‌توانید از کیف پول‌های سخت‌افزاری و یا آفلاین استفاده کنید. یکی از انواع کیف پول‌های سخت‌افزاری با نام Ledger معروف است.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری در بورس

۵ – قبل از سرمایه‌گذاری، ارز مورد نظر را بشناسید

همانطور که در بورس تهران عرضه اولیه سهام (IPO) وجود دارد، در دنیای ارزهای دیجیتال نیز عرضه اولیه سکه (ICO یا Initial Coin Offering) وجود دارد. عرضه اولیه ارز دیجیتال، به معنای انتشار توکن‌های یک ارز جدید است که معمولا توسط توسعه‌دهندگان آن ارز، طی تبلیغاتی گسترده به عموم معرفی می‌شود.

اما متاسفانه در عرضه‌های اولیه ارز دیجیتال شاهد کلاهبرداری‌های بسیار زیادی هستیم و حتی ارزهایی که به نظر می‌رسد معتبر باشند، پس از مدتی کلاهبردار بودن عوامل آنها محرز می‌شود.  حتی گاهی اوقات افراد در ارزهایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که آنرا کاملا نمی‌شناسند و  صرفا با دیدن نمودار قیمت ارز که رشد زیادی داشته، به طمع کسب ثروت در کوتاه‌مدت، فریب می‌خورند.

قصد نداریم بگوییم عرضه‌های اولیه جدید در حوزه ارزهای دیجیتال کاملا کلاهبرداری است ولی باید قبل از هرگونه اقدامی تحقیق و بررسی بسیار زیادی را انجام دهید.

عرضه‌های اولیه موفق و معتبری نیز وجود داشته‌اند و بعدها نیز انجام خواهد شد. به طور مثال عرضه اولیه ارز اتریوم (ethereum) یک مورد معتبر و قانونی بود که سود خوبی را نیز نصیب خریداران آن کرد.

7 نکته مهم، قبل از سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال

۶ – هیجان‌زدگی را کنار بگذارید

خرید و فروش هیجانی، در بازار ارزهای دیجیتال نیز وجود دارد. این یکی از ویژگی‌های معامله‌گران تازه‌کار است که با دیدن نشانه‌هایی از رشد یا افت قیمت، با هیجان به خرید و یا فروش ارز می‌پردازند و اغلب نیز نتیجه خوبی نمی‌گیرند.

باید در ذهن داشته باشید که افت و رشد قیمت‌ها همیشه در بازارهای مختلف وجود دارد و در صورتی که در یک ارز معتبر سرمایه‌گذاری کرده‌اید، صبر و شکیبایی به خرج دهید. ارزهای دیجیتال نوسانات بسیار زیادی دارند و آنها که پرطرفدارتر هستند معمولا پس از یک دوره افت یا رشد بزرگ، دوباره خودشان را باز می‌یابند.

۷ – از سیستم‌های پونزی دوری کنید

هر سایتی که به شما وعده دوبرابر کردن بیت‌کوین را داد را نباید معتبر تلقی کنید. با روی کار آمدن ارزهای دیجیتال و سخت بودن پیگیری تراکنش‌های این نوع ارزها، سیستم‌های پونزی نیز در این حوزه فعالیت زیادی پیدا کرده‌اند.

سیستم‌های پونزی سیستم‌هایی هستند که با بهانه پرداخت سود به سرمایه‌گذاران، با شیوه‌های مختلف، سرمایه افراد را جمع آوری می‌کنند و البته در ابتدای کار، سود سرمایه‌گذاران اولیه را نیز پرداخت می‌کنند. این سود از پول سرمایه‌گذاران بعدی تأمین می‌شود و شرکت یا فرد دریافت‌کننده سرمایه نیازی به انجام کار اقتصادی با پول دریافتی ندارد.  سیستم‌های پونزی پس از مدتی افشا می‌شوند و این سرمایه‌گذاران هستند که فریب خورده و ضرر می‌کنند ( در مورد ترفند پونزی این صفحه از ویکی‌پدیا را بخوانید)

برای تشخیص سریع یک سیستم پونزی، اول از همه به عقل و منطق خودتان رجوع کنید. هر سیستم یا سایتی که وعده سود زیاد در کوتاه‌مدت را می‌دهد و هویت آن فرد یا شخص یا شرکت و همینطور فعالیت آنها به درستی مشخص و شفاف نیست، به احتمال زیاد یک سیستم پونزی است.

نتیجه‌گیری

سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال حوزه جدیدی است که نیاز به تحقیق و بررسی زیاد دارد. سرمایه‌گذاری در این ارزها گرچه سودآور است اما خطراتی نیز دارد که هیچ‌کس نباید با نادیده گرفتن آنها، سرمایه خود را به خطر اندازد. نکته مهم اینجاست از ابزارها، سایت‌ها، کیف پول‌ها و هرچیزی که در حوزه ارزهای دیجیتال با آن سروکار دارید کاملا آگاهی یابید و درباره آنها تحقیق کنید و همه ادعاها را بدون بررسی نپذیرید.

شایان ذکر است با توجه به شفاف نبودن معاملات ارزهای خارجی دیجیتال و بخشنامه ممنوعیت معاملات آن برای کارگزاری ها، سرمایه گذاری در این بازار مورد تایید بآشگاه کارگزاری آگاه ومشتریان آگاه نیست.

قصد یادگیری و پیشرفت در بورس را دارید؟

از صفر تا صد بورس را توسط بهترین اساتید آموزش ببینید. لطفاً برای کسب اطلاعات کامل‌تر، مشخصات خود را وارد نمایید تا با شما تماس بگیریم.

57 پاسخ به “۷ نکته مهم قبل از سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال”

  1. AJ0306 گفت:

    عرض دیجیتال ینی چه؟ خب اگه قابلیت پول شدن و فیزیکی شدن وقابل لمس شدن باشه خوبه وگرنه تو دست یه عده ایه نه همه این تهش است ...

    ۰
  2. AJ5695 گفت:

    ممنون میشم درباره بازار فاراکس نیز توضیحاتی ارایه بدهید

    ۰
  3. AJ4247 گفت:

    آیا سایت blockchain.infاز ایران حمایت میکند یا احتمال بلوک شدن حسابتان هست؟

    ۰
    • Agah2 گفت:

      با سلام
      اینگونه سایت ها در قبال ایران هیچگونه اعتباری ندارند و ریسک بلوکه شدن سرمایه وجود دارد.

      ۰
  4. AJ8724 گفت:

    سلام این بیت کویین همش انگلیسیه و ما که حالیمون نشد.ترسیدیم کلاه سرمون بره .نرفتیم...

    ۱
  5. AH6355 گفت:

    سلام بیت‌کوین در میان ارزهای رمزپایه‌ی فعلی، بیشترین میزان انرژی را در فرایند استخراج خود مصرف می‌کند و این امر می‌تواند نگران‌کننده باشد.

    ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید:

1 2 3 9