بهترین بازار برای سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۲ چیست؟

  • تاریخ درج ۹ فروردین ۱۳۹۹
  • تاریخ ویرایش ۵ اسفند ۱۴۰۲
  • ۹۵ نظر
  • ۳۱۵۰۴ مشاهده
بهترین بازار برای سرمایه گذاری

بازارهای مختلفی برای سرمایه‌گذاری وجود دارند و ممکن است در هر سال، یک بازار خاص به حداکثر سودآوری برسد. بنابراین بهتر است هر فردی، آگاهی کاملی نسبت به بازارها داشته باشد تا بتواند بهترین گزینه را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کند. به همین علت، در این مطلب به معرفی بازارهای مختلف مانند بورس، مسکن، طلا و… می‌پردازیم اما پیش از هر کاری باید با تعریف سرمایه‌گذاری آشنا شوید.

تا امروز تعاریف متعددی برای سرمایه‌گذاری ارائه شده است اما اگر بخواهیم تعریفی آسان و قابل‌فهم از آن داشته باشیم باید به این جمله اشاره کنیم که: سرمایه‌گذاری، اختصاص دادن منابع مالی خود به یک یا چند دارایی دیگر، با هدف کسب سود در آینده است.


بازار مسکن

بازار مسکن همواره روندی افزایشی داشته است و سرمایه‌گذاری در این بازار معمولا مردم را ناامید نمی‌کند. به خصوص در سال‌های اخیر، افزایش قیمت ناگهانی ملک در کشور باعث شد مالکان قدیمی به سود قابل توجهی دست پیدا کنند. با این حال، همین افزایش قیمت در کنار بالا رفتن نرخ تورم، باعث شد بخش بزرگی از مردم توانایی مالی کافی برای خرید ملک را نداشته باشند. در نتیجه سرمایه‌گذاری در این بازار در حال حاضر و برای بخش قابل توجهی از جامعه، به سختی ممکن می‌شود. از طرف دیگر، افزایش قیمت‌ها منجر به کاهش عرضه در این بازار شده است چرا که بسیاری از مالکان، منتظر افزایش بیشتر قیمت‌ها هستند و تمایلی به فروش املاک خود ندارند. به عبارت بهتر، معامله املاک در این بازار به ندرت انجام می‌شود.

نکته: صندوق های سرمایه گذاری املاک و مستغلات، یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار مسکن و بهره بردن از سود این بازار هستند. با کمک این صندوق‌ها می‌توان با مبالغ خرد (حداقل ۵۰۰ هزار تومان) هم در بازار املاک، سرمایه‌گذاری و از پول خود در برابر تورم محافظت کرد. بهتر است بدانید که نقدشوندگی این صندوق‌ها هم از نقدشوندگی ملک بالاتر است و راحت‌تر به پول نقد تبدیل می‌شود.

بازار طلا

بازار طلا همواره یکی از جذاب‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاران، نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا است. دلیل این جذابیت، کم ریسک بودن بازار طلا و رشد قابل توجه نرخ طلا در سال‌های اخیر است. اگر چه سرمایه‌گذاری در این بازار در بلندمدت، سود زیادی به همراه دارد اما در کوتاه‌مدت، به دلیل نوسانات بازار ممکن است شما را با زیان مواجه کند. به همین دلیل بهتر است پیش از ورود به بازار طلا، بازه زمانی مناسب برای سرمایه‌گذاری را تخمین بزنید. بازار جهانی طلا و تغییرات سیاسی هم تاثیر زیادی در نرخ طلا دارند. به عنوان مثال، ادامه پیدا کردن جنگ روسیه و اوکراین در سال ۲۰۲۲ باعث افزایش نرخ جهانی طلا شد. افزایش جهانی نرخ طلا هم در نهایت، بالا رفتن قیمت این سنگ ارزشمند در بازار داخلی را در پی داشت. در حالت کلی، می‌توان به این مورد اشاره کرد که سرمایه‌گذاری در بازار طلا، گزینه‌ای مناسب برای آن دسته از افرادی است که ریسک‌پذیری کمی دارند. این بازار در کنار مزایای متعدد خود، معایبی هم دارد. به عنوان مثال، گاهی اوقات نوسانات بیش از حد این بازار باعث می‌شود صرافی‌ها و طلافروشی‌ها از معامله سکه و طلا (مخصوصا خرید آن‌ها از مشتریان) خودداری کنند. به عبارت بهتر، در چنین زمان‌هایی تبدیل کردن این کالای ارزشمند به پول نقد به سختی امکان‌پذیر می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با نحوه خرید و فروش طلا در بازار بورس می‌توانید مقاله «چگونه در بورس طلا بخریم؟» را مطالعه کنید.

بازار ارزهای دیجیتال

بازار ارز دیجیتال نسبت به بازارهایی که تاکنون به آن‌ها اشاره شده، جدید‌تر و پر ریسک‌تر است. این بازار در سال ۲۰۲۱ رشد قابل توجهی داشت، به طوری که توجه عموم مردم را به خود جلب کرد. در نتیجه این اتفاق، افراد زیادی به امید کسب سود وارد این بازار شدند. نکته قابل تامل اینجا است که بخش بزرگی از این افراد، اطلاعات دقیقی از ارزهای دیجیتال نداشتند. بازار کریپتوکارنسی، محلی مناسب برای سرمایه‌گذاری افراد ریسک‌پذیر و نیازمند دانشی عمیق در خصوص ارزهای دیجیتال است. بنابراین افرادی که بدون کسب آگاهی، وارد این بازار شوند با زیان‌های سنگینی روبه‌رو خواهند شد. بازار ارزهای دیجیتال پس از سال ۲۰۲۱، با رکودی شدید مواجه شد و قیمت بیت کوین که تا ۶۰ هزار دلار هم بالا رفته بود، به کمتر از ۳۰ هزار دلار رسید. این موضوع باعث زیان دیدن مردم و خروج آن‌ها از این بازار شد. در همین حال، بسیاری از معامله‌گران حرفه‌ای با امید به افزایش دوباره قیمت‌ها پس از هاوینگ سال ۲۰۲۴، در این بازار باقی ماندند. هم اکنون (در زمان نگارش این مطلب) قیمت بیت کوین تا ۴۵ هزار دلار افزایش یافته است و شرایط کلی بازار ارزهای دیجیتال رو به بهبود است. در حالت کلی باید بدانید فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال، ساده نیست و موفقیت در آن به عوامل متعددی وابسته است. همچنین مسائل قانونی کشور باعث شده است فرایند پرداخت و دریافت وجه در این بازار برای مردم دشوار به نظر برسد.

بازار بورس

موفقیت در بازار بورس به عوامل متعددی وابستگی دارد. به عنوان مثال، شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور همگی بر اوضاع بازار بورس موثر هستند. یکی از اصلی‌ترین مسائلی که باید به آن توجه کرد، میزان مالیاتی است که دولت هر سال برای بخش‌های مختلف بازار بورس در نظر می‌گیرد. همچنین انتشار اخباری مانند تعلق گرفتن مالیات به صندوق‌های سرمایه‌گذاری، تاثیر زیادی بر ورود و خروج پول در این بازار دارد. از اسفند ماه ۹۷ تا مرداد سال ۹۹، بازار بورس در شرایط صعودی به سر می‌برد و سود قابل توجهی به فعالان این بازار ارائه می‌داد اما سقوط ناگهانی بورس در مرداد ۹۹ زیان سنگینی به مردم وارد کرد. این سقوط به حدی بود که بخش بزرگی از سرمایه‌گذاران از این بازار خارج شدند و تا امروز به آن بازنگشته‌اند. با این حال وضعیت این بازار، به خصوص شاخص بورس نشان‌دهنده بهبود شرایط کلی آن است. کسب سود در بازار بورس مانند سایر بازارها نیازمند دانش و آگاهی است و بهتر است افرادی که وارد این بازار می‌شوند، یا آموزش‌های لازم را ببینند یا سرمایه خود را به دست کارشناسان این حوزه بسپارند؛ چرا که در هر شرایطی، روش‌هایی ویژه برای سرمایه‌گذاری در بورس وجود دارد. آشنایی با این روش‌ها باعث می‌شود بتوانید حتی در شرایط نزولی بازار هم بتوانید سرمایه خود را حفظ کنید.

در تصویر زیر، بازدهی مقایسه‌ای بورس و بازارهای موازی را مشاهده می‌کنید:

بازدهی مقایسه‌ای بورس و بازارهای موازی

یکی از راه‌های کاهش ریسک سرمایه‌گذاری، استفاده از صندوق‌های سرمایه گذاری یا خدمات سبدگردانی است. بهره گرفتن از خدمات سرمایه گذاری غیر مستقیم در بازار بورس به شما کمک می‌کند از اطلاعات و تجربه کارگزاران حرفه‌ای بازار بورس استفاده کنید. همچنین می‌توانید با خیالی آسوده، سرمایه خود را در بازار بورس، وارد و از آن سود کسب کنید. سبدگردانی اختصاصی معمولا نیازمند سرمایه اولیه بالا است در حالی که صندوق‌های سرمایه‌گذاری، گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری‎های خرد محسوب می‎شوند. دارایی پایه این صندوق‎ها، متنوع است و شما می‎توانید با توجه به استراتژی مالی و علائق خود، در یک یا چند صندوق سرمایه‎گذاری کنید. به عنوان مثال، اگر به کسب سود از بازار طلا علاقه دارید، صندوق‌های بر پایه طلا مانند صندوق زرین آگاه گزینه‌ای مناسب برای شما محسوب می‌شوند. همچنین علاقه‌مندان به بازار مسکن می‌توانند سرمایه خود را به خرید واحدهای صندوق املاک و مستغلات اختصاص دهند.


سخن آخر

افزایش تورم در جامعه و کم شدن ارزش پول ملی، بیشتر مردم جامعه را به ضرورت سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف آگاه کرده است. این افراد تمایل دارند با کمک سرمایه‌گذاری، ارزش سرمایه خود را در برابر تورم، حفظ و سود کسب کنند. در حال حاضر بازارهای مختلفی برای سرمایه‌گذاری وجود دارند. تعدد این بازارها باعث سردرگمی مردم می‌شود و انتخاب را برای آن‌ها سخت می‌کند. در این مقاله به معرفی ۴ بازار بورس، ارزهای دیجیتال، مسکن و طلا پرداختیم. شما می‌توانید بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری را متناسب با سطح سواد و دانش، ریسک‌پذیری، میزان سرمایه و شرایط دیگر خود انتخاب کنید.

95 پاسخ به “بهترین بازار برای سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۲ چیست؟”

  1. Abozarboor گفت:

    باسلام
    بنظر من سرمایه گذاری در بازار بورس بهترین روشه چون
    سرمایه با تورم ارزش پولی خودشو حفظ میکنه.و با سرمایه اندک میشه در اقتصاد کشور شریک شدو چرخ کارخانه وتولید داخلی و از همه مهمتر کارگران کارخانه مشغول کار میشن.
    به امید روزهای بهتر

    ۱۹
  2. سلمان گفت:

    به نظر من با توجه به وضعیت اقتصادی کشور ، بورس و سهام بهترین گزینه س

    ۱۶
    • Mehran گفت:

      توی این روزا بنظرم سهامداری کنیم و سرریز کنیم توی منفی اضافی،
      مهمتر از همه هیجانی نشیم توی صف خرید

      ۱۲
    • احسان گفت:

      بله نظرتون درسته اما ی چیزی که هست باید با دانش کافی وارد بورس و سرمایه گذاری شد چون بدون دانش و خرید اشتباه باعث ضرر خود و دوستانی که اون سهام رو خریداری میکنن میشه و باعث میشه روند روبه منفی بره البته نظر بنده هستش . باتشکر موفق باشید .

      ۴
  3. mahdi گفت:

    سرمایه گذاریهای ثابت مثله صندوق ها خیلی خوبه و بدون دغدغه خیلی بهتر از بانکه

    ۱۲
  4. رزاق فانی گفت:

    بهترین سرمایه گذاری باتوجه به تورم بالا بازار بورس هست.باتوجه به ورود حجم نقدینگی بالا وتورم بالا در کشور امسال هم مطمئن ترین و پرسود ده ترین بازار'بازار سرمایه هست

    ۴۱
    • زمان گفت:

      در سال ۹۸ که گذشت بازار تلاطم زیادی داشت و همه بازار ها مثبت و بعضی ها خیلی بالا تر از حد انتظار عمل کردند صد در صد امسال یعنی سال ۹۹ نیز شاهد نوسانات بالا و قیمت های خیره کننده خواهیم بود.

      ۷
  5. وحید گفت:

    سرمایه گذاریهای ثابت مثله صندوق ها خیلی خوبه و بدون دغدغه خیلی بهتر از بانکه

    ۵۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید:

1 2 3 18