بیت‌کوین (Bitcoin) در یک نگاه

  • ۹ دی ۱۴۰۲
  • ۴ دی ۱۳۹۶
  • ۸۸ نظر
  • ۱۲۳۰۰ مشاهده
بیت‌کوین در یک نگاه

مدتی است موضوع بیت‌کوین (Bitcoin)، در محافل اقتصادی دنیا مطرح شده است. اگرچه بسیاری از افراد در این زمینه دانش کافی نداشته و نحوه دریافت بازدهی مناسب از این نوع سرمایه‌گذاری را نمی‌دانند اما بازده مناسب بیت‌کوین نسبت به بازارهای مالی کشورهای مختلف، توجه فعالان اقتصادی ایران را به خود معطوف کرده است.

سوال مکرر مخاطبان در خصوص تعریف ماهیت بیت‌کوین و بایدها و نبایدهایی که فعالان اقتصادی و علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در آن باید بدانند، بهانه‌ای شد تا تیم «بآشگاه بلاگ» نگاهی اجمالی به این پول دیجیتال انداخته و نکات حائز اهمیت آن را بیان نماید.

شایان ذکر است با توجه به شفاف نبودن معاملات ارزهای خارجی دیجیتال و بخشنامه ممنوعیت معاملات آن برای کارگزاری ها، سرمایه گذاری در این بازار مورد تایید بآشگاه کارگزاری آگاه ومشتریان آگاه نیست.


ویدئو بررسی بیت کوین در بازارهای مالی


بیت‌کوین

از گذشته تابه‌حال، هر یک از کشورهای دنیا پول رایج خود را داشته‌اند؛ برای مثال پول رایج در کشور ایران، ریال، در آمریکا، دلار و در بیشتر کشورهای اروپایی یورو است . با تعریف پول رایج در هر کشور، بین حاکمیت و مردم توافق رسمی صورت می‌پذیرد و پس از آن تمامی معاملات و سرمایه‌گذاری‌ها بر اساس این توافق صورت می­گردد. در هر کشور می‌توان از طریق پول رایج آن و با استفاده از بانک‌ها یا مؤسسات مالی، مبالغ مختلف را انتقال داد و یا در بخش‌های مختلفی مانند بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری کرد. بانک مرکزی هر کشور که معمولاً زیرمجموعه دولت محسوب می‌شود نیز وظیفه کنترل و مدیریت پول رایج آن کشور را بر عهده دارد. بیت کوین نیز مانند ارز کشورها، شبکه‌ای توافقی در میان مردم است، با این تفاوت اساسی که این واحد پول  یک ارز دیجیتالی بوده و زیر نظر هیچ مرکز و یا سازمانی نیست و تنها توسط کاربرانش کنترل و مدیریت می‌شود.

بیت‌کوین، در سال ۲۰۰۹ با انتشار مقاله‌ای توسط ساتوشی ناکاموتو وارد بازارهای مالی دنیا گردید و پس ‌از انتشار این مقاله، این واحد پولی مانند ارزهای مختلف برای خرید و فروش و به‌طور کلی برای کلیه فرآیندهای مالی، وارد بازار شد.

ازنظر کاربران فضای دیجیتال، ارزهای مختلف کشورها، پول سنتی محسوب شده و تفاوت بیت‌کوین با سایر ارزها در غیرمتمرکز بودن آن است. در واقع بیت‌کوین بر روی پایگاه داده‌ای غیرمتمرکز به اسم زنجیره بلاک (Block Chain) قرارگرفته که اطلاعات آن با ساختاری منظم و سازمان­‌یافته برای دستگاه‌ها و رایانه‌ها قابل‌خواندن و ‌دسترسی هستند.

زنجیره بلاک

امروزه افراد برای انجام فعالیت‌های روزمره خود به سازمان‌ها و مراکز واسطه نیازمند هستند؛ به‌عنوان نمونه وقتی خرید اینترنتی انجام می‌دهید و یا از طریق بانک‌ مبالغ موردنظر خود را جابه‌جا می‌کنید، در حقیقت از سازمان‌های واسطه‌ای کمک گرفته‌اید. در این شرایط، معمولاً سازمان‌های واسطه‌ای با انبوهی از اطلاعات مشتریان مواجه هستند و همواره تلاش می­کنند تا آن اطلاعات را کنترل نمایند. به‌عنوان نمونه‌ای دیگر، هنگامی‌که شما سهام شرکت بورسی را به‌صورت آنلاین و از طریق کارگزاری آگاه خریداری می‌کنید، در حقیقت پیامی را برای پایگاه داده کارگزاری آگاه ارسال کرده‌اید و پایگاه داده این کارگزاری، پس از تحلیل و پردازش اطلاعات شما، پیام را در قالب درخواست برای سازمان مربوطه ارسال خواهد کرد و فرآیند خرید سهام شرکت بورسی موردنظر، انجام خواهد گرفت. در واقع در سازمان‌های واسطه‌ای داده‌ها دائماً در حال جابه‌جایی و پردازش هستند و با توجه به این موضوع، هنگامی‌که شما از طریق سازمان‌های واسطه‌ای فعالیت‌های خود را پیش می‌برید، اطلاعات این فعالیت‌ها در مرکز داده آن سازمان ثبت و نگهداری می‌شود؛ اما زنجیره بلاک، پایگاه داده‌ای است که اطلاعات آن به‌جای یک پایگاه داده بر روی میلیون‌ها کامپیوتر قرارگرفته است. به این مثال توجه کنید، در حال حاضر پول رایج ایران(ریال) بر روی پایگاه داده بانک مرکزی قرار دارد؛ یعنی هنگامی‌که شما تراکنشی را بین دو بانک انجام می‌دهید، در حقیقت داده این تراکنش در پایگاه داده بانک مرکزی ثبت و نگهداری می‌شود و این داده‌ها هستند که بین دو بانک جابه‌جا می‌شوند و در واقع تمامی فعالیت‌های بانک‌ها بر روی پایگاه داده خودشان انجام می‌شود. اما در بیت‌کوین، پایگاه داده، بانک مرکزی و یا سازمان خاصی نیست. بلکه میلیون‌ها کامپیوتری است که به زنجیره بلاک متصل هستند.  در حقیقت زنجیره بلاک پایگاه داده غیرمتمرکزی است که به‌جای یک پایگاه داده خاص، بر روی میلیون‌ها کامپیوتر ایجاد شده است.

مزایای زنجیره بلاک

دلیل استقبال از زنجیره بلاک، غیرممکن بودن امکان کنترل و هک آن هست. در شرایط خاص، شاید امکان هک و کنترل یک مرکز داده متمرکز وجود داشته باشد، اما وقتی صحبت از مرکز داده‌ای رمزنگاری شده بر روی میلیون­ها کامپیوتر می‌شود، هک کردن چنین مرکز داده­ای امری تقریباً محال بوده و به همین دلیل  بیت‌کوین مورد استقبال قرار گرفته است.

شبکه بیت‌کوین

 بیت‌کوین یک شبکه توافقی میان کاربران است که تنها در صورت وجود اجماع میان همه آن‌ها می‌تواند کار کند. درنتیجه تمامی کاربران برای سازگار ماندن با یکدیگر، نیازمند استفاده از نرم‌افزاری هستند که از یک سری قواعد یکسان پیروی می­کند.

کارکرد بیت‌کوین

در توصیفی ساده، بیت‌کوین نرم‌افزاری قابل نصب بر روی گوشی‌های هوشمند و کامپیوترهای شخصی است که کاربران از طریق آن می‌توانند نسبت به ارسال و دریافت این ارز دیجیتالی اقدام نمایند؛ نحوه کار بیت‌کوین به این صورت است که هریک از کاربران، کیف پولی بیت‌کوینی دارند که از طریق آن به خریدوفروش بیت‌کوین می‌پردازند. Wallet یا کیف پول مانند حساب بانکی است که افراد می‌توانند تبادلات مالی خود را از طریق آن پیش ببرند. این حساب یا کیف پول زیر نظر هیچ نهاد واسطی مانند بانک مرکزی نبوده و فقط متعلق به خود کاربر است.

 به‌عنوان نمونه شما فرض کنید تمایل به خرید سهام در بورس دارید. در چنین شرایطی نیاز است که پس از دریافت کد بورسی، وجه نقد حساب معاملاتی خود را به‌اندازه ارزش سفارش موردنظر خود، افزایش دهید. درواقع شما پول را در مرحله اول به بانک موردنظرتان وارد کرده‌اید و سپس این مبلغ از حساب موجود در بانک به‌حساب معاملاتی شما نزد کارگزاری واریز شده است. حال فرض کنید که قرار است از طریق بیت‌کوین این انتقال را انجام دهید، ابتدا شما باید آدرس کیف پول کارگزاری را در بیت‌کوین دریافت کنید؛ سپس به اندازه مبلغ مورد نظر، بیت‌کوین خریداری کرده و تراکنش را در بیت‌کوین انجام دهید و تعداد بیت‌کوین مورد نظر خود را برای آدرس کیف پول کارگزاری خود ارسال کنید. در این نوع انتقال پول، بانک‌ها و سازمان‌ها دیگر نقش واسطه‌ای را ایفا نمی‌کنند و تنها کامپیوترهای جهان هستند که این تراکنش را مورد بررسی قرار می‌دهند.  برای خرید بیت‌کوین می‌توان از طریق موتورهای جست‌وجوگر در وب‌سایت‌ها و شرکت‌های مختلف که برای این منظور وجود دارند و صرافی‌ها، اقدام نمود. بیت‌کوین خریداری ‌شده قابل‌تبدیل به سایر ارزها است. همچنین از آن می‌توان برای خرید از فروشگاه‌های مجازی که درگاه پرداخت از طریق بیت‌کوین دارند، استفاده نمود.

چگونه کیف پول داشته باشیم؟

 با نصب اولین کیف پول بیت‌کوینی بر روی گوشی‌ هوشمند و یا رایانه خود، درواقع اولین آدرس بیت‌کوینی شما تولید شده است. آدرس‌های بیت‌کوینی همانند آدرس ایمیل است که هر فرد می‌تواند با هر نامی و به هر تعدادی داشته باشد. همان‌طور که در ایمیل، شما می‌توانید هویت خود را پنهان کنید، در کیف پول بیت‌کوینی نیز شما می‌توانید آدرس خود را آشکار نسازید.

پشت‌پرده بیت‌کوین

کاربران می‌توانند به‌راحتی از طریق شبکه بیت‌کوین، مبالغ موردنیاز خود را جابه‌جا کنند و به خرید و فروش بیت‌کوین بپردازند، فرآیند این انتقال  به این صورت است که شبکه بیت‌کوین یک دفتر کل عمومی با نام “زنجیره بلاک” را به اشتراک می‌گذارد. این زنجیره تمامی تراکنش­های پردازش شده را در اختیار کامپیوترها قرار می‌دهد تا درستی هر تراکنش مورد بررسی و اعتبار سنجی قرار گیرد. اعتبار‌سنجی هر تراکنش توسط امضای دیجیتالی که مربوط به آدرس ارسال‌کننده آن است، محافظت می‌شود و به کاربران این امکان را می‌دهد که بر بیت­کوین‌های ارسالی خود از طریق آدرس بیت‌کوینی کنترل کامل داشته باشند. در حقیقت در زنجیره بلاک، هنگامی که فرآیند انتقال بیت‌کوین بین دو کیف پول انجام می‌شود، کیف‌های بیت­کوینی یک قطعه داده محرمانه را برای خود نگه می‌دارند که در امضای تراکنش‌ها به کار می‌رود و یک مدرک ریاضی مبنی بر اینکه تراکنش‌ها از جانب صاحب کیف پول آمده‌اند. تائید تراکنش در شبکه بیت کوین طی فرایندی که “استخراج” نام دارد شروع می‌شود.

استخراج بیت‌کوین

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، هنگامی‌که شما از طریق بانک، فعالیت‌های مالی خود را پیش می‌برید، در حقیقت پایگاه داده آن بانک، فرآیند انجام فعالیت‌های بانکی شما را بر عهده دارد، اما در بیت‌کوین به دلیل متمرکز نبودن پایگاه داده، این کامپیوترها هستند که پایگاه داده شبکه محسوب شده و بخشی از این پایگاه داده وظیفه اعتبارسنجی معاملات بیت‌کوینی را بر عهده دارد. به همین دلیل شبکه بیت‌کوین به افرادی که کامپیوترهای خود را در اختیار آن بگذارند، مبلغی پرداخت می‌کند. این موضوع باعث شده تا برخی از افراد جهت کسب درآمد، به استخراج بیت‌کوین روی آورند. استخراج، یک ترتیب زمانی را به یک زنجیره بلاک اعمال می‌کند، از بی‌طرف بودن شبکه محافظت می‌کند و اجازه می‌دهد کامپیوترهای مختلف با یکدیگر در مورد وضعیت سیستم به توافق برسند. در واقع جهت تأیید تراکنش‌ها، باید آن‌ها را در یک بلاک، که طبق قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ای رمزنگاری شده، دسته‌بندی کرد و به تائید شبکه رساند. حتی این قوانین از اصلاح بلاک‌های قبلی نیز جلوگیری می‌کنند.

تصویر زیر نمونه­ای از مزرعه استخراج بیت‌کوین (Bitcoin farm) را نشان می­دهد:

بیت‌کوین در یک نگاه

 مزایا و معایب بیت‌کوین

استفاده از بیت‌کوین به‌منظور انتقال پول، معایب و مزایای مختلفی را به همراه دارد. از جمله این مزایا، می‌توان به تراکنش فوری و بدون واسطه، پرداخت جهانی، کارمزد بسیار پایین، امنیت و کنترل بالا، شفافیت و بی‌طرف بودن و عدم تأثیرگذاری تحریم بر حساب­های بیت‌کوین اشاره کرد.

از جمله معایب بیت‌کوین نیز می‌توان به عدم آگاهی مردم از نحوه فعالیت در آن و کسب سود، تعداد پایین ارزش کلی بیت‌کوین در مقایسه با کسب‌وکارها، درحال‌توسعه بودن نسخه نرم‌افزاری بیت‌کوین، محدود بودن تعداد بیت­کوین­ و در نتیجه سخت­تر شدن استخراج آن در طول سال­های آتی اشاره کرد.

قانونی بودن بیت‌کوین

تابه‌حال از سوی مقامات شرعی اظهارنظر مستقیمی، درباره قانونی یا غیرقانونی بودن بیت‌کوین در ایران نشده است. در سایر کشورها نیز دیدگاه‌های متفاوتی از منظر حقوقی نسبت به بیت‌کوین وجود دارد؛ به عنوان نمونه کشورهای آمریکا و انگلیس دیدگاه مثبتی نسبت به بیت‌کوین دارند، اما در کشورهای چین، هند، روسیه، سوئد، تایلند و… بیت‌کوین غیرقانونی تلقی شده و حتی دارای جرائم خاصی  است.

واحد شمارش بیت‌کوین

واحدهایی که برای شمارش بیت­کوین مورداستفاده قرار می­گیرد، به شرح ذیل است:

بیت‌کوین در یک نگاه

قیمت بیت‌کوین

تا ۱۵ آبان ۱۳۹۶، تقریباً ارزش کل بازار بیت‌کوین ۱۳۰ میلیارد دلار بوده و بیش از ۱۶ میلیون بیت‌کوین استخراج ‌شده در حالی که تعداد کل بیت‌کوین‌های شبکه ۲۱ میلیون است. در حال حاضر قیمت جهانی بیت‌کوین، در حدود ۸۰۰۰ دلار هست. ارزش بیت‌کوین طی ماه­های اخیر رشد بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است؛ در شهریور ماه ۱۳۹۶ ارزش بیت‌کوین در محدوده ۴۵۰۰ دلار در نوسان بود و در  آبان سال جاری، قیمت هر بیت‌کوین به ۷۰۰۰ دلار رسید و سپس تا مرز ۸۰۰۰ دلار پیش رفت و برای بار چندم رکورد قیمت آن شکسته شد.

پیش‌بینی آینده بیت‌کوین

اگرچه بسیاری از فعالان اقتصادی نمی‌توانند پیش‌بینی درستی از آینده قیمتی بیت‌کوین داشته باشند، اما بیشتر سرمایه‌گذاران بیت‌کوین بر این باورند که قیمت بیت‌کوین در آینده افزایش مناسبی خواهد داشت. به‌عنوان مثال کاسارس، بنیان‌گذار زاپو، بر این باور است که هر بیت‌کوین تا سال ۲۰۲۶ بین نیم تا یک‌ میلیون دلار معامله خواهد شد. برخی از سرمایه‌گذاران بیت‌کوین نیز در تلاش برای پیش‌بینی آینده قیمتی بیت‌کوین به‌وسیله تحلیل تکنیکال هستند و به‌صورت روزانه با توجه به تحلیل‌های خود اقدام به خریدوفروش بیت‌کوین می‌کنند. ذکر این نکته حائز اهمیت است که در بیت‌کوین مانند هر بازار دیگری، عرضه و تقاضا، قیمت معامله را تعیین می‌کند.

جمع­‌بندی

یکی از موارد مؤثر در تصمیم‌­گیری برای سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین، عدم داشتن پشتوانه مالی سازمانی یا دولتی در بیت‌کوین است؛ این در حالی است که برخلاف باور عموم، ارز کشورهای مختلف نیز دارای پشتوانه مالی نیستند؛ به‌بیان‌دیگر تا قبل از سال ۱۹۷۱، طلا به‌عنوان پشتوانه مالی پول هر کشور محسوب می‌شد اما پس‌از آن، تمامی واحدهای پولی وابسته به دلار، که یک ارز خارجی است، بدون پشتوانه مالی چاپ می‌شود و این موضوع درباره ریال ایران نیز صادق است. درنتیجه می‌توان این ادعا را مطرح کرد که بیت‌کوین نیز مانند ارز کشورهای دیگر بدون پشتوانه است و از این نظر تفاوتی با سایر ارزها ندارد؛ اما به دلیل جدید و دیجیتالی بودن آن، برای عموم مردم ملموس نبوده و مرسوم شدن آن در جامعه نیاز به زمان زیادی دارد.  اما درحالی‌که بسیاری از مردم از وجود ارز دیجیتالی به نام بیت‌کوین خبر ندارند، سرمایه‌گذاران از این ارز دیجیتالی سود مناسبی کسب می‌کنند. شایان ذکر است با توجه به شفاف نبودن معاملات ارزهای خارجی دیجیتال و بخشنامه ممنوعیت معاملات آن برای کارگزاری ها، سرمایه گذاری در این بازار مورد تایید بآشگاه کارگزاری آگاه ومشتریان آگاه نیست.

قصد یادگیری و پیشرفت در بورس را دارید؟

از صفر تا صد بورس را توسط بهترین اساتید آموزش ببینید. لطفاً برای کسب اطلاعات کامل‌تر، مشخصات خود را وارد نمایید تا با شما تماس بگیریم.

 

88 پاسخ به “بیت‌کوین (Bitcoin) در یک نگاه”

  1. hojiat گفت:

    سلام اگه تو ایران استفاده بشه عالیه✌

    ۰
  2. AJ4860 گفت:

    درحال حاضر شروع به کاهش قیمت کرده تا ببینیم تا کجا این کاهش ادامه پیدامیکنه ولی در کل بیت کویین جز ثروت های آینده محسوب میشه و ارزش خریداری و پس انداز کردن رو داره

    ۰
  3. v.hazrati@yahoo.com گفت:

    با سلام
    لطفا بیتکوین رو تبلیغ نکنید!
    نوشتن این مقاله با نگاهی یک جنبه و فقط از جنبه سود کار درستی نیست.
    جدای از غیرقابل ردیابی بودن بیت کوین و استفاده از آن در معاملات تروریستی، لطفا جملات پایین رو بخونید و قدری تفکر کنید.
    بدون پشتوانه بودن بیت کوین و بدون پشتوانه بودن ارز رایج کشورها، مشابه نیستند، چرا که با این توجیه هرکسی می تواند به دلیل بدون پشتوانه بودن ارز کشوری اقدام به چاپ و توزیع آن ارز نماید. مثلا ریال چاپ کند!!
    پشت پرده ی بیت کوین چیزهای دیگری می گذرد و فقط ظاهر آن را شاید! شبیه به ارز کرده باشند ولی باطن آن اصلا نه ارزی در کار هست و نه پولی دیجیتال، پشت نقاب بیت کوین شاید انبوهی از پردازش های اطلاعاتی جاسوسی و خرابکارانه مربوط به سرویس های اطلاعاتی امریکا و اسراییل و ... نهفته باشد.
    شما بعنوان یک بروکر رسمی کشور، وقتی از ماهیت یک چیزی خبر ندارید، حق ندارید اون رو تبلیغ کنید. حداقل می تونید این نکات رو به مردم بگید، نه اینکه اقدام به تبلیغ بیت کوین بکنید.
    پ.ن: لطفا در جواب این کامنت نگید که این مقاله یک تبلیغ نبود.

    ۰
    • Agah گفت:

      سلام
      کارگزاری آگاه مطلقاً قصد در تبلیغ این سرمایه گذاری ندارد زیرا معتقد است این سرمایه گذاری، پشتوانه استوار و قابل اتکایی ندارد. پیشنهاد می کنیم در مطلب بعدی، همراه ما باشید تا از نکات مهم در این سرمایه گذاری ها مطلع شوید.

      ۰
      • v.hazrati@yahoo.com گفت:

        با تشکر از پاسختون، ولی هم محتوای این مطلب و هم تیتر اون که نوشتین "بیت کوین در یک نگاه" همه چیز رو مشخص می کنه. همین طور در پاسختون که از واژه ی سرمایه گذاری استفاده کردین بیان کننده دیدگاه تبلیغی شما نسبت به بیت کوین هست. فقط چون با این حجم از نظرات آگاهانه مردم مواجه شدین، ناگزیر مجبور شدین در پاسخ به کامنتها بنویسین مخالف بیت کوین هستین. نیازی نیست.
        به هر حال منتظر مطلب بعدی که فرمودین هستم.

        ۱
        • Agah گفت:

          سلام مجدد
          کارگزاری آگاه هیچ گونه تبلیغ یا موافقتی با انجام معاملات بیت کوین، فارکس و امثال آن ندارد. نگرانی شما بابت ناآگاهی برخی افراد کاملاً قابل درک است. امیدواریم خوانندگان گرامی تنها به عنوان بسنده نکرده و کلیه مطالب مرتبط را مطالعه نمایند.
          علاوه بر این مطلب ۷ نکته مهم قبل از سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال نیز جمعه گذشته در بآشگاه منتشر شده است.

          ۰
    • رفیعیان گفت:

      جناب آقای حضرتی با نظرات شما کاملا موافقم این ارز بظاهر دیجیتال و غیر قابل نفوذ تنها از طریق پدید آورندگان آن که وابسته به نظام سلطه غربی و اسرائیلی است قابل دسترسی است و میتوانند بصورت بلوکی بیت کوینها فرضی مربوط به سهام خود را در شرایطی ,و بدون دلیل ناشی از تحولات تغییرات ارزهای جهانی دیگر و بصورت منفعتی قله بر کنند و بجیب خود بصورت ارز واقعی وارد کنند مانند سقوط ارزش بین کوین در سه هفته گذشته و اگر روند رشد بیت کوین را از ابتدای پیدایش ببینید تا مدت بسیار طولانی ارزشی نداشته است و اگر در این چند ماهه بدلایل تبلیغات عوام فریبانه پول بیزبان مردم و ارد این سیستم شده است و سردمداران بیت کوین در یک حرکت تقریبا یک سوم ارزش هیجانی بیتکوین را که مدتها انتظارش را میکشیده اند برداشت کرده اند اثبات این مدعا است و تازه هیچ تضمینی نیست که آنها تعداد بیت کوینها بی ارزش را وارد سیستم جهانی ارزی بیت کوین کنند.
      یک مشکل دیگر که دارد پیدار میشود نرم افزارهای مانند بیت کوین هست که بدو ن هیچ پشتوانه ایی وارد تبلیغات جهانی شده اند و بموازی بیت کوین شروع بفعالیت کرده اند و هیچ قانونی هم نمی تواند جلو آنها را بگیرد درست مانند موسسات بی اعتباری ! ایران بدون هیج مجوز بانک مرکزی !!!!! و چون خوب نیست آنرا کشورهای چین وهند و روسیه و کشورهای وابسته که تقریبا هفتاد درصد جمعیت جهان را دارند ممنوع و جرم اعلام نمی کردند

      ۰
      • v.hazrati@yahoo.com گفت:

        جناب آقای رفیعیان، کاملا درست می فرمایید. یک موضوع غلط از هر جهت که مورد بررسی قرار بگیره، کاملا غلط بودن خودش رو نشون میده. فقط دستاندرکاران میتونن یک یا دو وجه اون رو مطابق میل خودشون رنگ آمیزی کنن. ولی افسوس که همه به دنبال کسب سود به هر قیمتی هستن و به چیزهای دیگه توجه نمی کنن. بیت کوین و کلا چیزهایی که بهش کریپتو کارنسی می گن، مصداق بارز داستان عبرت آموز جنون پیاز لاله هست. ولی کو کسی که درس بگیره و از تجربه های پیشینیان استفاده کنه.
        با تشکر

        ۰
        • Agah گفت:

          سلام
          نگرانی شما قابل تقدیر است. اما شما نیز مستحضرید که برای آگاهی افراد از معایب یک موضوع، لازم است توضیحاتی دراین خصوص ارائه شود و اعلام اینکه صرفاً یک چیز بد است، کفایت نمی کند.

          ۰
  4. AG5766 گفت:

    سلام واقعا افرین به این به روز بودن.تشکر فراوان

    ۰
  5. AH6355 گفت:

    سلام استخراج بیت کوین به انرژی بسیار زیادی نیاز دارد همین باعث نگرانی های زیادی می شود.

    ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید:

1 2 3 11