تفاوت نمودار تعدیل‌ شده و تعدیل‌ نشده در تحلیل تکنیکال

  • تاریخ درج ۴ دی ۱۳۹۸
  • تاریخ ویرایش ۲۷ اسفند ۱۴۰۲
  • ۱۲۷ نظر
  • ۲۲۹۸۶ مشاهده
تفاوت نمودار تعدیل شده و تعدیل نشده در تحلیل تکنیکال

یکی از موضوعات مورد بحث تحلیلگران در تحلیل تکنیکال، استفاده از نمودارهای تعدیل شده یا تعدیل نشده است. تحلیلگران باید تفاوت بین نمودارهای تعدیل شده و تعدیل نشده را به خوبی درک کنند، زیرا استفاده از هرکدام از این نمودارها مزایا و معایب خاص خود را دارد. به طور کلی، نمودارهای تعدیل شده نمایش دقیق‌تری از تغییرات قیمت در طول زمان ارائه می‌دهند؛ در حالی که نمودارهای تعدیل نشده یک دید کلی از تغییرات قیمت در اختیار تحلیلگران می‌گذارند. اگر می‌خواهید تصمیمات آگاهانه‌تری در استراتژی‌های معاملاتی و سرمایه‌گذاری خود بگیرید، ادامه این مطلب را دنبال کنید. پس از مطالعه این مقاله، به خوبی با تفاوت نمودار تعدیل شده و تعدیل نشده و همچنین مزایا و معایب هرکدام آشنا خواهید شد.


شکاف قیمتی چیست؟

قبل از این که به تعریف این نمودارها بپردازیم، بهتر است با مفهوم شکاف قیمتی (گپ قیمتی) آشنا شوید. گپ یا شکاف قیمتی، قسمتی از نمودار یک سهم است که تقاضایی برای خرید و فروش وجود ندارد و بین قیمت‌های سهم، تفاوت عمده‌ای وجود دارد. گپ‌های قیمتی به دلایل زیادی مانند افزایش سرمایه، تقسیم سود نقدی، گره‌های معاملاتی، تعدیل‌های مثبت یا منفی و … ایجاد می‌شوند.

تفاوت دو نمودار تعدیل‌ شده و تعدیل‌ نشده در تحلیل تکنیکال

تفاوت اصلی دو نمودار تعدیل شده و تعدیل نشده، در شکاف قیمتی است. نمودارهای تعدیل شده، علاوه بر عوامل تکنیکال، از گپ‌های قیمتی حاصل از پارامترهای بنیادی (افزایش سرمایه-تقسیم سود نقدی و…) استفاده می‌کنند. همان طور که گفتیم، نمودارهای تعدیل شده، شامل رویدادهای خاص یا اقدامات شرکتی مانند سود سهام هستند. این رویدادها می‌توانند به طور قابل توجهی بر تغییرات قیمت تاثیر بگذارند و الگوهای نمودار را مخدوش کنند.  اگر از این پارامترهای بنیادی در نمودار استفاده نشود و نمودار فقط تغییرات قیمتی را نمایش دهد، آن را نمودار تعدیل نشده می‌نامیم. در ادامه به بررسی دقیق این دو نمودار، مزایا و معایب هر کدام می‌پردازیم.

نمودار تعدیل نشده چیست؟

با فعالیت‌های مختلف یک شرکت سهامی، قیمت سهم در بازار سرمایه، دچار نوسان می‌شود. در صورتی ‌که این نوسان قیمتی را در نمودار سهم در نظر نگیریم، نمودار تعدیل نشده است. در نمودار تعدیل نشده، گپ قیمتی و اثر رخدادهایی مانند افزایش سرمایه و تقسیم سود نقدی قابل‌ مشاهده نیست و تغییری در دارایی سهامداران دیده نمی‌شود؛ به همین دلیل تنها نوسان قیمتی را می‌توان مشاهده کرد.

مزایا و معایب استفاده از نمودار تعدیل نشده

نمودار تعدیل نشده تنها رفتار قیمتی سهم را نشان می‌دهد و تغییرات دارایی سهامدار در زمان افزایش سرمایه یا پرداخت سود نقدی در آن قابل‌مشاهده نیست. از طرفی دیگر استفاده از ابزارهای تکنیکال مانند اندیکاتورها و اسیلاتورها در نمودارهای تعدیل نشده میسر نیست. بیایید نگاهی دقیق‌تر به مزایا و معایب استفاده از نمودار تعدیل نشده بیندازیم.

مزایا:

  • سادگی: نمودارهای تعدیل نشده، دید مستقیمی از تغییرات قیمت بدون هیچ‌گونه تغییری ارائه می‌دهند. به همین دلیل تفسیر آن‌ها برای معامله‌گران و تحلیلگران ساده است.
  • شفافیت: نمودارهای تعدیل نشده دارای داده‌های خام قیمت هستند. به همین دلیل نمایشی واضح و شفاف از فعالیت معاملاتی واقعی در بازار ارائه می‌دهند.

معایب:

  • محدودیت: از آن‌جایی که نمودارهای تعدیل نشده اقدامات شرکتی مانند سود سهام را در نظر نمی‌گیرند، محدودیت‌هایی در تصمیم‌گیری آگاهانه ایجاد می‌کنند.
  • ایجاد گمراهی: بدون در نظر گرفتن تغییرات دارایی، نمودارهای تعدیل نشده ممکن است روندها یا الگوهایی را ارائه دهند که در بعضی مواقع سبب گمراهی سهامداران شوند و روند نزولی در قیمت را متوجه نشوند.
  • تجزیه و تحلیل ناقص: نادیده گرفتن اقدامات شرکت می‌تواند منجر به تجزیه و تحلیل ناقص از عملکرد کلی سهام و ریسک‌های بالقوه شود که در نهایت به استراتژی‌های تجاری یا سرمایه‌گذاری نامطلوب ختم خواهد شد.

نمودار تعدیل شده چیست؟

درصورتی‌که نوسان قیمتی شدید سهم را در نمودار سهم دخالت دهیم، نمودار را تعدیل شده می‌نامیم. در نمودارهای تعدیل شده گپ‌های قیمتی در گذر زمان قابل‌مشاهده هستند. عمده دلایل ایجاد گپ‌های قیمتی، افزایش سرمایه و تقسیم سود نقدی هستند. در حقیقت نمودار تعدیل شده نموداری است که عوامل بنیادی مانند افزایش سرمایه و تقسیم سود نقدی از آن حذف شده است. افزایش سرمایه یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد گپ قیمتی است و معمولا سبب کاهش ارزش سهام شرکت می‌شود و در مقابل ارزش کاسته شده، به سهامدار حق تقدم، سهام جایزه یا … داده خواهد شد. کاهش ارزش سهام شرکت باعث ایجاد شکاف (گپ) و تاثیر بر نمودار قیمتی می‌شود. یکی دیگر از دلایل ایجاد گپ قیمتی و کاهش شدید قیمت در نمودار سهام شرکت‌ها، پرداخت سود نقدی پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه است و نمودار قیمت سهام به میزان سود تقسیمی کاهش می‌یابد. افزایش سرمایه و تقسیم سود نقدی، اتفاقات مالی بسیار مهمی در هر شرکت سهامی است که سبب می‌شود قیمت سهام شرکت تغییر کند. البته با توجه به این‌که میزان تغییر قیمت سهم به دلیل تقسیم سود زیاد نیست، تغییر در نمودار تعدیل شده و گپ قیمت، بزرگ نخواهد بود و ممکن است نمودار تعدیل شده مانند نمودار تعدیل نشده باشد؛ اما تاثیر افزایش سرمایه بیشتر و گپ قیمتی آن در نمودار سهم نیز بزرگ‌تر خواهد بود.

مزایا و معایب استفاده از نمودار تعدیل شده

در نمودارهای تعدیل شده، تاریخچه قیمتی سهم به دلیل حذف گپ‌های قیمتی مشخص نیست. با این‌ حال برای استفاده از اندیکاتورها و اسیلاتورها، لازم است تا نمودار تعدیل شده باشد. همچنین استفاده از خطوط حمایت و مقاومت راحت‌تر صورت می‌گیرد. مزایا و معایب استفاده از نمودار تعدیل شده عبارتند از:

مزایا:

  • دقت: نمودارهای تعدیل شده تصویر دقیق‌تری از حرکات قیمت را در طول زمان ارائه می‌دهند و تضمین می‌کنند که تحلیلگران درک روشنی از چگونگی تاثیر قیمت سهام تحت تاثیر رویدادهای شرکتی دارند.
  • اعتبار: نمودارهای تعدیل شده، موارد قابل اعتمادتری از روند بلندمدت سهام را ارائه می‌دهند و شناسایی فرصت‌های معاملاتی بالقوه را برای معامله‌گران آسان‌تر می‌کنند.
  • سازگاری با اسیلاتورها و اندیکاتورها: این نمودارها با گنجاندن تنظیمات برای اقدامات شرکت، اطمینان حاصل می‌کنند که اندیکاتورها و اسیلاتورها به طور دقیق پویایی بازار را منعکس می‌کنند. در نتیجه، معامله‌گران تصمیمات آگاهانه‌تری را بر اساس سیگنال‌های فنی قابل اعتماد می‌گیرند.
  • شناسایی صحیح سطوح حمایت و مقاومت: در نمودارهای تنظیم شده، سطوح حمایت و مقاومت به طور دقیق نشان داده می‌شوند. این تضمین می‌کند که معامله‌گران می‌توانند با اطمینان بیشتر به این سطوح کلیدی برای تصمیم‌گیری معاملاتی تکیه کنند.

معایب:

  • پیچیدگی: تفسیر نمودارهای تعدیل شده ممکن است در مقایسه با نمودارهای تعدیل نشده پیچیده‌تر باشد، زیرا دارای لایه‌های اضافی برای محاسبه اقدامات شرکت هستند.
  • از دست دادن اطلاعات: با این که تعدیل‌ها با هدف حذف تحریف‌ها از داده‌های قیمتی انجام می‌شوند، ممکن است باعث از دست رفتن بعضی اطلاعات یا نکات ظریف شوند.

نمودار تعدیل شده بهتر است یا تعدیل نشده؟

تعیین اینکه نمودارهای تعدیل شده بهتر هستند یا تعدیل نشده، به سبک معاملاتی و اهداف مالی شما بستگی دارد، بنابراین نمی‌توان به طور قطعی یکی را برتر اعلام کرد. معامله‌گرانی که نمودارهای تعدیل نشده را انتخاب می‌کنند، اغلب بر این باورند که «همه چیز از قبل در قیمت لحاظ شده است». نمودارهای تعدیل نشده می‌توانند در موقعیت‌های خاص، مانند معاملات کوتاه‌مدت یا هنگام تجزیه و تحلیل تاثیر اقدامات خاص شرکت بر حرکت قیمت، مفید باشند.

برعکس، طرفداران نمودارهای تعدیل شده معتقدند که قیمت، منعکس کننده پویایی عرضه و تقاضا است. نمودارهای تعدیل شده با حذف تحریفات ناشی از اقدامات شرکت، نمایش دقیق‌تری از روندها و الگوهای قیمتی زیربنایی ارائه می‌دهند. این ویژگی، امکان تجزیه و تحلیل واضح‌تر از روندها و الگوهای بلندمدت را فراهم می‌کند. نمودارهای تعدیل شده، به ویژه برای شناسایی سطوح حمایت و مقاومت و خطوط روند مفید هستند.

چگونه نمودار را تعدیل شده کنیم؟

برای تعدیل کردن نمودار، معمولا نیازی به تنظیمات دستی نیست. سامانه‌های معاملاتی مثل آساتریدر این امکان را برای معامله‌گران فراهم می‌کنند که با انتخاب یک گزینه، نمودارها را به صورت تعدیل شده یا نشده ببینند. با این حال، برای تعدیل کردن نمودار، می‌توان نکات زیر را در نظر گرفت:

  1. اقدامات شرکت را شناسایی کنید: به دنبال هر گونه تقسیم سهام، سود سهام یا سایر اقدامات شرکت باشید که در طول دوره تحت پوشش نمودار رخ داده است. این رویدادها را می‌توان از طریق اطلاعیه‌های شرکت یا اخبار مالی پیدا کرد.
  2. تعیین عوامل تعدیل: برای هر اقدام شرکتی، ضریب تعدیل مناسب را تعیین کنید. این ضریب بر اساس نسبت یا درصد رویداد محاسبه می‌شود. به عنوان مثال، در مورد تقسیم سهام، ضریب تعدیل، معکوس نسبت تقسیم خواهد بود (اگر تقسیم سهام ۲ به ۱ وجود داشته باشد، ضریب تعدیل ۱/۲ خواهد بود).
  3. اعمال ضرایب تعدیل: هر نقطه داده در نمودار را در ضریب تعدیل مربوطه ضرب کنید. این کار، قیمت‌های تاریخی را برای انعکاس تاثیر اقدامات شرکت تنظیم می‌کند. به عنوان مثال، اگر تقسیم سهام رخ داد، تمام قیمت‌های قبل از تقسیم را بر ضریب تعدیل تقسیم کنید.
  4. رسم نمودار: پس از اعمال عوامل تنظیم، نقاط داده تنظیم شده را روی یک نمودار جدید رسم کنید. این نمودار قیمت‌ها را پس از محاسبه اقدامات شرکت منعکس می‌کند و نمایش واضح‌تری از روندها و الگوهای قیمت پایه ارائه می‌کند.

تعریف سود نقدی

شرکت‌هایی که در پایان سال مالی خود توانستند سود کسب کنند، در مجمع عمومی عادی سالیانه تصمیم می‌گیرند تا بخشی از این سود را به سهامداران خود پرداخت کنند. با پرداخت سود نقدی به سهامداران، ارزش قیمت هر سهم به میزان سود تقسیمی کاهش می‌یابد.

افزایش سرمایه و روش‌های آن

افزایش سرمایه عبارت است از افزایش اسمی میزان سرمایه ثبت‌شده یک شرکت. در شرکت‌های سهامی نیز عبارت است از افزایش تعداد سهام منتشره توسط شرکت سهامی. افزایش سرمایه شرکت‌ها از منابع مختلف و به چهار روش تامین مالی انجام می‌شود:

  • افزایش سرمایه از محل سود انباشته
  • افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی‌ دارایی‌های شرکت
  • افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حل شده
  • افزایش سرمایه از روش صرف سهام

نمودارهای تعدیل نشده و تعدیل شده در سامانه معاملاتی آساتریدرآگاه

در سامانه معاملاتی آنلاین آساتریدرآگاه پس از جست‌وجوی نماد، می‌توانیم از کادر بالای نمودار، نمودار را در حالت‌های تعدیل شده (افزایش سرمایه و سود نقدی) یا تعدیل نشده قرار دهیم. نقاط آبی، نشان‌دهنده زمان افزایش سرمایه و نقاط زرد، نشان‌دهنده زمان پرداخت سود نقدی است.


سخن آخر

درک تفاوت بین نمودارهای تعدیل شده و تعدیل نشده برای تحلیل تکنیکال موثر در بازار سهام ضروری است. در حالی که هر دو نوع نمودار دارای مزایایی هستند، اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند. نمودارهای تعدیل شده با در نظر گرفتن اقدامات شرکتی مانند سود سهام، تقسیم سهام و ادغام، نمایش دقیق‌تری از حرکات واقعی قیمت سهام ارائه می‌کنند. این دقت برای معامله‌گرانی که به دنبال بینش قابل‌اعتمادی از روندها و الگوهای بازار هستند، بسیار ارزشمند است. برعکس، نمودارهای تعدیل نشده، دید خامی از حرکات قیمت در طول زمان ارائه می‌دهند که در عین سادگی و شفافیت، عوامل تاثیرگذار بر عملکرد سهام را نادیده می‌گیرند. در نهایت، انتخاب بین نمودارهای تعدیل شده و تعدیل نشده به ترجیحات افراد و اهداف و رویکردهای تحلیلی آن‌ها بستگی دارد.


سوالات متداول 

نمودار تعدیل نشده چیست؟

نمودار تعدیل‌ نشده در تحلیل تکنیکال، داده‌های خام تاریخی قیمت یک دارایی مالی را بدون هیچ‌گونه تغییری برای اقدامات شرکتی مانند سود سهام، تقسیم سهام یا ادغام نشان می‌دهد. این نمودار یک دید مستقیم از حرکات قیمت در طول زمان ارائه می‌دهد.

نمودار تعدیل شده چیست؟

نمودار تعدیل شده، شامل تنظیماتی برای اقدامات شرکتی مانند تقسیم سود، تقسیم سهام یا ادغام است تا نمایش دقیق‌تری از حرکات واقعی قیمت سهام در طول زمان ارائه دهد. این تنظیمات تضمین می‌کند که نمودار، عملکرد واقعی سهام را نشان می‌دهد و عواملی را که ممکن است داده‌های قیمت را مخدوش کند، در نظر می‌گیرد.

تفاوت دو نمودار تعدیل‌ شده و تعدیل‌ نشده چیست؟

تفاوت اصلی بین نمودارهای تعدیل شده و تعدیل نشده در نحوه رسیدگی به اقدامات شرکتی نهفته است. نمودارهای تعدیل‌ شده تغییراتی را برای منعکس‌کردن عملکرد دقیق و واقعی سهام با حسابداری اقدامات شرکت‌ها به کار می‌گیرند، در حالی که نمودارهای تنظیم‌نشده، داده‌های قیمت تاریخی خام را بدون هیچ تغییری نشان می‌دهند. نمودارهای تعدیل شده پایه و اساس دقیق‌تری را برای تحلیل تکنیکال فراهم می‌کنند، در حالی که نمودارهای تنظیم نشده سادگی را ارائه می‌دهند اما ممکن است به دلیل حذف اقدامات شرکتی، دقت بالایی نداشته باشند.

127 پاسخ به “تفاوت نمودار تعدیل‌ شده و تعدیل‌ نشده در تحلیل تکنیکال”

  1. مهدی مهدوی نژاد bk9101 گفت:

    کاش تحلیل تکنیکال رو از ابتدا درس میدادین

    ۵
    • agah9 گفت:

      سلام دوست عزیز
      در بلاگ بآشگاه ویدئو های آموزشی در زمینه تحلیل تکنیکال و بنیادی بصورت رایگان قرار داده شده است .همچنین برای آموزش های بیشتر در زمینه تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی می توانید در صورت تمایل بصورت حضوری وغیر حضوری شرکت نمائید. با مراجعه به "ویترین باشگاه " میتوانید از برنامه آموزشی آگاه مطلع شوید.

      ۶
  2. شیدا احمدی گفت:

    ممنون عالی بود

    ۴
  3. محمد حسین پيری گفت:

    ممنون از توضیح جامع و کامل و ساده

    ۵
  4. محمد گفت:

    عالی بود

    ۶
  5. احمد گفت:

    مختصر و مفید

    ۱۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید:

1 2 3 23