صندوق جسورانه چیست؟

  • تاریخ درج ۱۵ تیر ۱۴۰۱
  • تاریخ ویرایش ۹ بهمن ۱۴۰۲
  • ۴ نظر
  • ۸۲۸ مشاهده
صندوق جسورانه چیست؟

اقتصاد و فضای کار ایران در سال‌های گذشته با پدیده‌ای نوظهور مواجه بوده است: استارت‌آپ! شرکت‌های تازه تاسیسی که عموما در زمینه تکنولوژی و فناوری‌های نوآورانه فعالیت دارند. این شرکت‌ها توانسته‌اند ساز و کار بازار کار و حتی سرمایه‌گذاری در ایران را تغییر دهند. استارت‌آپ‌ها زاییده ایده‌های نو هستند.

ایده‌هایی که برای اجرایی شدن نیازمند حمایت مالی و اعتمادند. اما به دلیل مخارج بالای راه‌اندازی یک کسب و کار تازه، ممکن است یک فرد یا یک شرکت هزینه شروع کار یک استارت‌آپ را تقبل نکند. راه حل چیست؟ صندوق جسورانه. نوعی از صندوق‌های سرمایه گذاری که تاسیس می‌شوند تا از شرکت‌های جدید حمایت کنند. اما وقتی به تاریخچه و عملکرد استارت‌آپ‌ها در اقتصاد جهان نگاه می‌کنیم؛ خواهیم دید بسیاری از شرکت‌های معتبر و غول‌های دنیای تکنولوژی با ساختاری استارت‌آپی شکل گرفته‌اند. این نکته و تجربه سرمایه گذاری موفقِ سال‌های گذشته در اقتصاد ایران در زمینه استارت‌آپ‌ها، سرمایه گذاران را برای ورود به این حوزه ترغیب کرده است.


ویدئو معرفی صندوق جسورانه


تعریف صندوق جسورانه

اگر بخواهیم تعریف ساده‌ای از صندوق سرمایه گذاری جسورانه ارائه دهیم؛ باید به اسم این نوع صندوق‌ها بازگردیم. جسورانه! با همین کلمه، تکلیف این صندوق‌ها با سرمایه گذاران مشخص می‌شود.به نظر شما صندوق جسورانه برای چه کسانی مناسب است؟ صندوق جسورانه مناسب کسانی است که برای ورود به فعالیت‌های اقتصادی، ریسک‌پذیری بالایی دارند. از طرف دیگر این صندوق‌ها به همان میزان امکان سوددهی دارند.صندوق جسورانه، با تجمیع وجوه، منابع مالی خود را در کسب و کارهای تازه سرمایه گذاری می‌کند. به دلیل ریسک بالای سرمایه گذاری در این صندوق‌ها، برخی ملاحظات برای ورود اشخاص حقیقی برای خرید واحدهای آن در نظر گرفته می‌شود. اغلب مشتری صندوق‌های جسورانه، شرکت‌های بیمه، بانک‌ها و صندوق‌های بازنشستگی هستند

مزایای صندوق جسورانه

فرهنگ استارت‌آپی در فضای کسب و کار می‌تواند اقتصاد یک کشور را متحول کند. فرهنگی که مبتنی بر نوآوری و استفاده از روش‌های تازه برای انجام کارهاست. همانطور که توضیح دادیم، بسیاری از استارت‌آپ‌ها در زمینه تکنولوژی‌های تازه فعالیت می‌کنند. تکنولوژی‌هایی که می‌توانند زندگی را برای انسان امروز آسان‌تر کنند. از طرف دیگر استارت‌آپ‌ها، روش‌های قدیمی را بهینه کرده و می‌توانند موجب صرفه‌جویی در صنایع و فعالیت‌های اقتصادی شوند. به همین خاطر سرمایه گذاری در صندوق‌های جسورانه و به تبع آن سرمایه گذاری در شرکت‌های استارت‌آپی می‌تواند معامله‌ای دو سر برد برای سرمایه گذاران باشد. از طرف دیگر هرچه قدر ریسک این سرمایه گذاری بالاتر باشد، امکان سود دهی نیز افزایش می‌یابد.

ریسک صندوق جسورانه

شما وقتی در صندوق جسورانه سرمایه گذاری می‌کنید باید این امکان را در نظر بگیرید که شاید تمام سرمایه شما از بین برود! البته این بدترین حالت ممکن است. به طور کلی با شناخت ریسک‌های سرمایه گذاری، می‌توانید انتخاب بهتری برای ورود به این حوزه داشته باشید. البته باید در نظر گرفت که مشارکت در راه‌اندازی یک استارت‌آپ ممکن است علاوه بر ریسک‌های معمول سرمایه گذاری، از مسائل دیگر نیز ضربه بخورد.

مدیریت و راهبری کسب و کار نقش تعیین کننده‌ای در به ثمر رسیدن سرمایه گذاری شما دارد. به همین خاطر مدیریت صندوق‌های جسورانه برای انتخاب کسب و کار هدف، مراحل مختلفی را طی می‌کنند. ابتدا باید کمیته صندوق در مورد مسائلی چون ایده محصول، تیم توسعه دهنده، هدف و برنامه پیشرفت، مدل درآمدی و برنامه کسب و کار، اطلاعات لازم را جمع آوری کنند. در مرحله بعدی، تیم صندوق در رابطه با طرح‌های انتخاب شده، رایزنی می‌کنند. مرحله بعد مربوط به انتخاب و تنظیم قرارداد سرمایه گذاری است. در مرحله آخر نیز نحوه پرداخت سرمایه به استارت‌آپ انتخاب شده، تعیین می‌شود.

تفاوت صندوق های جسورانه با سایر صندوق‌ها چیست؟

صندوق های سرمایه گذاری تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند که در ادامه به دو مورد اساسی از این تفاوت‌ها پرداخته خواهد شد.

ترکیب دارایی صندوق های جسورانه

مهم‌ترین تفاوت صندوق های جسورانه با سایر صندوق‌ها در ترکیب دارایی آن‌ها است؛ چراکه ترکیب دارایی‌ صندوق‌های سرمایه گذاری، متفاوت است. در صندوق سرمایه گذاری جسورانه، بیش از ۶۰ درصد دارایی صندوق باید صرف سرمایه گذاری در کسب‌وکارهای تازه شود. مابقی سرمایه نیز صرف خرید دارایی‌های درآمد ثابت مانند سپرده‌های بانکی، اوراق قرضه، اوراق مشارکت و مواردی از این قبیل می‌شود. دلیل سرمایه گذاری در دارایی‌های درآمد ثابت، ریسک بالای سرمایه گذاری در کسب‌وکارهای تازه است.

تفاوت صندوق جسورانه و صندوق پروژه

صندوق سرمایه گذاری پروژه، شباهت زیادی به صندوق جسورانه دارد. این صندوق نیز برای حمایت از کسب و کارها و فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی آغاز به کار کرده است. تفاوت بزرگ این دو صندوق در نوع دارایی آن‌هاست. در صندوق پروژه تا ۹۰ درصد دارایی در پروژه‌های انتخابی سرمایه گذاری می‌شود؛ درحالی که این عدد در صندوق جسورانه ۶۰ درصد است. تفاوت دیگر صندوق سرمایه گذاری پروژه و صندوق جسورانه در تملک واحد‌های آن است. پیش‌تر توضیح دادیم که گاهی اوقات برای خرید واحدهای صندوق جسورانه، ضوابطی تعریف می‌شود. اما در مورد صندوق پروژه این محدودیت‌ها وجود ندارد و هر فرد می‌تواند آن را به هر میزانی که خواست، خریداری کند.

سرمایه گذاری در صندوق جسورانه

اگر می‌خواهید بدانید که چگونه در صندوق های جسورانه سرمایه‌گذاری کنیم؟ باید به شما اعلام کنیم که تنها راه، مراجعه به کارگزاری‌های موجود در کشور است.

سرمایه گذاری در صندوق جسورانه و خرید و فروش واحدهای آن، مانند دیگر صندوق‌های قابل معامله یا ETF است. البته برخی از صندوق‌ها بر اساس نوع اساسنامه خود، حداقل میزان خریدی برای واحد‌های خود در نظر می‌گیرند.

صندوق سرمایه گذاری جسورانه مشتری‌های خاص خود را دارد. سرمایه گذاری در کسب‌وکارهای تازه و استارت‌آپی به میزانی جذابیت دارد که این صندوق‌ها در تامین مالی دچار مشکل نخواهند شد.

البته قبل از سرمایه گذاری در صندوق جسورانه، سهام‌داران باید بیانیه پذیرش ریسک صندوق را به دقت مطالعه و امضا کنند.

فهرست صندوق های جسورانه

برای مشاهده فهرست صندوق‌های جسورانه، می‌توانید به وب سایت فیپیران مراجعه کنید. در منوی اصلی سایت، گزینه صندوق‌ها و فهرست صندوق‌های سرمایه‌گذاری را انتخاب کنید. در صفحه‌ای که باز می‌شود، روی آیکون جست‌وجو کلیک و گزینه صندوق جسورانه را انتخاب کنید.

 

 

با اعمال این فیلتر، فهرست صندوق های جسورانه در بورس ایران به نمایش در می‌آید و با کلیک روی نام هر صندوق، جزئیات مربوط به آن را مشاهده خواهید کرد.

سخن آخر

صندوق سرمایه گذاری جسورانه گزینه مناسبی برای کسانی است که اهل ریسک هستند. البته در صورت جهت گیری درست سرمایه صندوق به سمت استارت‌آپ‌های آینده‌دار، این ریسک ارزش خودش را در مدت کوتاهی نمایان می‌کند. با سرمایه گذاری در فضای استارت‌آپی، هم وضعیت اشتغال در کشور تغییر می‌کند و هم  فضای کسب و کار سر و شکلی تازه به خود می‌گیرد. مدت‌هاست که بحث ساعت مفید کاری در ادارات سنتی و کارخانه‌ها به یکی از معضلات سیستم اقتصادی کشور بدل شده است. تغییر سبک و سیاق سابق و رفتن به سمت پویایی، نیازمند روحیه استارت‌آپی و نوآورانه است. اتفاقی رخ نمی‌دهد، مگر با حمایت از کسب و کارهای تازه. صندوق جسورانه پنجره‌ای به سوی تغییر در قواعد و ضوابط دست و پاگیر و غیر بهینه گذشته است.

4 پاسخ به “صندوق جسورانه چیست؟”

  1. مصطفی گفت:

    عالیه بسیار ممنون🌟

    ۰
  2. مهدی گفت:

    خیلی خوب بود👍

    ۰
  3. Bashtam گفت:

    بسیار عالی

    ۰
  4. امید گفت:

    بسیار آموزنده و خوب بود.

    ۰