نقشه بازار بورس چیست؟

  • تاریخ درج ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
  • تاریخ ویرایش ۲۰ دی ۱۴۰۲
  • ۲۷ نظر
  • ۶۴۳۹ مشاهده
نقشه بازار بورس

یکی از چالش‌هایی که افراد در ابتدای ورود به بازار بورس با آن روبرو می‌شوند، درک اصطلاحات و مفاهیم مربوط به سرمایه‌گذاری است که قطعا به مرور زمان و با پیمودن گام به گام آموزش‌ها، درک مفاهیم ساده‌تر خواهد شد. یکی از عباراتی که با آن سروکار خواهید داشت، نقشه بازار بورس است. ولی این نقشه چیست و چه اطلاعاتی را ارائه می‌دهد؟ چگونه می‌توانیم به آن دسترسی داشته باشیم؟ و چه کاربردی دارد؟


منظور از نقشه بازار بورس چیست؟

نقشه بازار بورس، تصویری است که وضعیت تمامی نمادهای مورد معامله در این بازار را به تفکیک صنعت یا گروهی که نماد معاملاتی در آن خرید و فروش می‌شود، نشان می‌دهد. نقشه بازار می‌تواند اطلاعات مختلفی درباره این نمادها را در اختیار فعالان بازار سرمایه بگذارد؛ مواردی مانند ارزش معاملات، قیمت‌ پایانی، حجم معاملات و … . دسترسی به نقشه بازار بورس بسیار راحت است و شما می‌توانید از طریق سامانه کارگزاری خود یا سایت‌هایی که اطلاعات بازار بورس در آن‌ها عرضه شده است، به این نقشه دسترسی پیدا کنید.

نقشه بازار بورس چه اطلاعاتی را ارائه می‌دهد؟

نقشه بازار بورس در واقع تصویر کاملی از تمامی شرکت‌های بورسی را به شما ارائه می‌دهد که با ورود به پنل کارگزاری مربوطه و انتخاب گزینه نقشه بازار، امکان دسترسی به آن فراهم خواهد شد.
در تصویر زیر نمونه‌ای از نقشه بازار بورس مربوط به سامانه معاملاتی کارگزاری آگاه قابل مشاهده است. با بررسی این تصویر شما دید کاملی از آن چه در بازار در حال رخ دادن است به دست می‌آورید.

نقشه بازار در پنل معاملاتی آساتریدرآگاههمان طور که در عکس مشاهده می‌کنید، شرکت‌ها با رنگ‌ها و اعداد مختلفی به نمایش درآمده‌اند که نمایانگر دامنه نوسان نماد مربوطه است و راهنمای آن نیز به صورت خطی در انتهای تصویر (از قرمز تا سبز) درج گردیده است. بیشترین تغییر منفی با رنگ قرمز تیره نشان داده می‌شود و هرچقدر به سمت قرمز روشن و در نهایت سبز پیش می‌رویم شاهد تغییرات مثبت خواهیم بود.

با قرار دادن نشانگر موس بر روی هر نماد می‌توانید اطلاعات آن، شامل: نام، قیمت، حجم معاملات، تعداد معاملات و ارزش معاملات را مشاهده نمایید. به عنوان مثال در تصویر فوق اطلاعات نماد سهامی ذوب آهن اصفهان قابل مشاهده است.

همچنین امکان اعمال فیلتر برای مشاهده بازار خاص و مرتب‌سازی طبق پارامترهای مختلف وجود دارد که از ابتدای تصویر به شرح زیر است:

  • نمایش بر اساس نماد و یا نمایش بر اساس صنایع.
  • بازار بر اساس حجم معاملات و یا بازار بر اساس ارزش معاملات.
  • مشاهده شرکت‌ها در تمامی صنایع و یا یک صنعت خاص (به عنوان مثال املاک و مستغلات، تولید وسایل نقلیه موتوری و …)
  • مشاهده تمامی بازارها و یا انتخاب یک یا چند بازار خاص، که شامل: بورس – نقدی، فرابورس – نقدی، پایه فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی می‌شود.

قابل ذکر است زمانی که شما فیلتر بازار را اعمال می‌کنید، اطلاعات ارائه‌شده با قرار دادن نشانگر موس بر روی هر نماد نیز تغییر می‌کند.

در تصویر بالا فیلتر برای نمایش شرکت‌های دو بازار بورس – نقدی و فرابورس – نقدی اعمال شده است، لذا اطلاعات درج شده شامل پنج قسمت (که در پاراگراف‌های قبل به توضیح آن پرداختیم) است؛ اما با انتخاب بازار دیگری (مثلا پایه فرابورس) در صورت قرار دادن نشانگر موس بر روی نماد، نام آن به همراه میانگین درصد تغییر قیمت نمایش خواهد یافت.

کاربرد نقشه بازار بورس

ورود به بازار بورس به معنای تمایل به سرمایه‌گذاری برای رسیدن به سود بیشتر نسبت به موجودی اولیه است. بدیهی است که در این بازار، سهام شرکت‌ها دچار افت و یا رشد قیمت خواهد شد و مسئله ریسک برای افراد حاضر در بازار بورس کاملا تعریف و حل شده است؛ اما تلاش افراد همواره در جهت کاهش این ریسک است که یکی از کاربردهای نقشه بورس کمک به تحلیل‌های کاهش ریسک به شمار می‌رود.

در این راستا روش‌های مختلفی از جانب کارشناسان این حیطه، برای تجزیه و تحلیل بازار ارائه شده است که از این دست می‌توان به تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال اشاره کرد.

زمان استفاده از روش تحلیل بنیادی، هدف اصلی دستیابی به ارزش ذاتی هر سهم است؛ بنابراین ما نیاز به اطلاعات صورت‌های مالی نماد، از قبیل: ترازنامه، صورت سود و زیان، صورت سود و زیان جامع و صورت جریان وجوه نقد شرکت داریم. پس از به دست آوردن این اطلاعات می‌توانیم از دو فرمول مختلف (عمودی و افقی) استفاده کرده و به تجزیه و تحلیل میزان ریسک سرمایه‌گذاری در نماد مربوطه بپردازیم.

تحلیل تکنیکال شیوه‌ای برای پیش‌بینی رفتار آینده سهم است و در واقع یک استراتژی سرمایه‌گذاری به شمار می‌آید؛ بنابراین استفاده از این روش نیز نیازمند داشتن درک کاملی از بازار و رخدادهای آن در لحظه، دسترسی به تاریخچه نماد به صورت بازه‌ای جهت پیش‌بینی آینده آن با استفاده از نمودار مربوط به خود و یادگیری روش‌های کشیدن نمودار است.

در نهایت می‌توان نتیجه گرفت که آشنایی با نمادها، شناخت کلی بازارها و نوسانات آن، پیش‌نیاز تمامی روش‌های تحلیل بازار سرمایه است و کاربرد نقشه بازار، کمک به درک این رخدادها بوده و در واقع اگر به صورت متوالی به بررسی نقشه بازار بپردازید، با ریتم بازار در بازه‌های زمانی مختلف آشنا خواهید شد.
به عبارتی برای افراد تازه‌وارد، نقشه بازار بورس بخشی از مراحل آموزش جامع بورس و برای سرمایه‌گذاران قبلی، تابلویی برای ارائه دید کلی از بازار است.

تصمیم‌گیری از روی نقشه بازار

با توجه به اینکه نقشه بازار از ابتدایی‌ترین بخش‌هایی است که افراد به مشاهده و تحلیل آن می‌پردازند، لذا ممکن است از روی اطلاعات درج شده در آن (مانند دامنه نوسان، حجم معامله و …) اقدام به معامله سهام کنند؛ گرچه این اطلاعات برای درک کلی و شناخت نمادها مفید است؛ ولی اتکا به آن‌ها جهت تصمیم‌گیری برای خرید و فروش سهام در بورس کافی نیست.

بارها مشاهده شده که افراد به اشتباه با اتکا به نمادهای پربیننده، تصمیم به سرمایه‌گذاری در آن‌ها می‌گیرند و در نتیجه سرمایه آن‌ها متوجه ریسک بالایی می‌شود. اگرچه پذیرفتن ریسک برای ورود به بورس ضروری است و سرمایه‌گذاری با تضمین سود در این بازار وجود ندارد؛ اما این پذیرش به معنای عملکرد بدون حساب و کتاب نیست.

پیگیری اخبار بازار و انجام تجزیه و تحلیل در راستای انجام یک معامله و در نهایت پذیرفتن ریسک آن، منطقی‌ترین روندی است که برای کسب نتیجه مطلوب می‌توانید طی کنید. بنابراین مجددا تاکید می‌شود که شناخت و بررسی نقشه بازار بورس تنها می‌تواند بخشی از فعالیت شما در تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری باشد.

نقشه بازار بورس کارگزاری آگاه

در سامانه معاملاتی کارگزاری آگاه، می‌توانید نقشه بازار بورس را مشاهده کنید. به این ترتیب با چند کلیک از وضعیت کلی بازار با خبر می‌شوید و دیدی کلی نسبت به صنایع مختلف پیدا خواهید کرد. کافی است روی لینک online.agah.com کنید و با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور، وارد حساب کاربری خود شوید. در قسمت بالا سمت راست، روی منو و سپس گزینه نقشه بازار کلیک کنید.

نقشه بورس کارگزاری آگاه

در صفحه نقشه بازار بورس، می‌توانید فیلترهای دلخواه خود را انتخاب و اطلاعات مورد نظرتان را مشاهده کنید.

فیلتر نقشه بازار بورس کارگزاری آگاه


سخن آخر

پس از گذشت مدتی از حضور در بازار بورس و رسیدن به شناخت و درک کلی از آن، انتخاب بهترین استراتژی معاملاتی، مرحله‌ بعدی فعالیت شما خواهد بود. معمولا افراد به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند: تصمیم‌گیری بر حسب روند بازار و آنچه در حال حاضر جریان دارد و تصمیم‌گیری بر خلاف جریان بازار. در هر دو حالت، تمامی این افراد دارای استراتژی مخصوص به خود هستند و بدون در نظر گرفتن آن هرگز به معامله نمی‌پردازند؛ چراکه هدف از انتخاب استراتژی رسیدن به معامله‌ای با سود بیشتر و ریسک کمتر است.

طبق این تعریف، هر قدر با بررسی نقشه بازار بورس دید جامع‌‌تری به دست آورید، روش‌های تحلیلی بیشتری را بشناسید و از آن‌ها استفاده کنید، مدت زمانی را در روز به پیگیری اخبار بازار اختصاص دهید، نتیجه مطلوب‌تری به دست می‌آورید و در نهایت می‌توانید به شکلی صحیح سرمایه خود را مدیریت کنید.

 

27 پاسخ به “نقشه بازار بورس چیست؟”

  1. مسعود گفت:

    مطالب فوق عالیه بخصوص برای ما تازه واردها. باید از روش اصولی و منطقی شروع کرد

    ۹
  2. عسگر گفت:

    باسلام و تشکر از مطالب آموزشی
    بسیار مفید و ارزنده بود

    ۳
  3. اسماعیل گفت:

    اگر یک پکیج رایگان ویدیویی آموزش سامانه معاملاتی آگاه تهیه کنید خیلی به پیشرفت ما کمک می کنه. ممنون

    ۲
  4. سید سعید حسینی گفت:

    وسیله ای است که با کمک آن می توان معاملات و فعالیت های بورسی را بهتر و راحت تر به صورت یک کل مشاهده، تحلیل و درک کرد.

    ۳
  5. الهام گفت:

    به نظر من نقشه بورس کمک زیادی به فرلیند فروش در بورس میکنه و میتونه خیلی مفید باشه برای کسانی ک تازه وارد بازار سرمایه شدند هم نمای کلی از هر نمادی ک بخواهند رو ارائه میدهند

    ۵
    • داود راعی گفت:

      نقشه بازارنمای کلی خرید وفروش ووضعیت هرسهم رانشان می دهد تامشتری بهتر سهم مورد نظرخودش را بخرد

      ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید:

1 2 3 5