حساب وکالتی چیست؟

  • تاریخ درج ۳۰ مهر ۱۳۹۶
  • تاریخ ویرایش ۳۰ دی ۱۴۰۲
  • ۱۵۲ نظر
  • ۱۲۱۳۰ مشاهده
حساب وکالتی چیست

برای انجام معاملات در بورس، لازم است حساب خود را شارژ کنید. در حالت معمول این کار از طریق پرداخت شتابی انجام می‌گیرد. یعنی به سامانه آنلاین وارد می‌شوید و از طریق پرداخت شتابی، حساب معاملاتی خود را به میزان مورد نظر شارژ می‌کنید. روش دیگری که شما را از انجام پرداخت‌های شتابی معاف می‌کند، معرفی حساب وکالتی است. حساب وکالتی راهکاری است برای این که وجه مورد نیاز برای خریدها، مستقیما از حساب بانکی شما برداشت شود. در ادامه تمامی جزئیات را در این زمینه بررسی می‌کنیم.


ویدئو معرفی حساب وکالتی در بورس


منظور از حساب وکالتی چیست؟

منظور از حساب وکالتی، حسابی است که به حساب معاملاتی لینک می‌شود. مشتریان کارگزاری می‌توانند برای واریز وجوه مورد نیاز برای معاملات بورس، نزد یکی از بانک‌های منتخب حساب باز کنند. پس از طی کردن مراحل لازم و تکمیل فرم‌های مرتبط، به کارگزاری وکالت داده می‌شود وجوه مورد نیاز برای سفارش‌ها را مستقیما در حساب بانکی مشتری مسدود کند. زمانی که معامله انجام شد، وجه مسدودی به حساب کارگزاری منتقل می‌شود. همچنین در صورتی که به هر دلیلی معامله انجام نشود، وجه مسدود‌شده آزاد خواهد شد. دقت داشته باشید که نوع حساب مشتری یا حساب مبدا، باید پس‌انداز یا سپرده کوتاه‌مدت باشد. حساب مقصد یا حساب به نام کارگزاری که وجوه پیش‌پرداخت به آن واریز خواهد شد نیز باید حساب جاری باشد. مشتریان می‌توانند به تعداد کارگزاری‌ها یا بانک‌های عاملی که معاملات خود را از طریق آن‌ها انجام می‌دهند، حساب وکالتی داشته باشند. با این حال، هر مشتری اجازه دارد برای هر کارگزاری فقط یک حساب وکالتی از یک بانک معرفی کند و این یعنی، نمی‌توان نزد یک کارگزاری بیش از یک حساب وکالتی تعریف کرد.

حساب وکالتی بورس کالا چیست؟

برخی از افراد تصور می‌کنند که حساب وکالتی بورس کالا با حساب وکالتی که برای بازار بورس استفاده می‌شود، متفاوت است. توجه به این نکته ضروری است که این دو مورد یکسان هستند. به عبارت بهتر، شما می‌توانید از یک حساب وکالتی برای معاملات خود در دو بازار بورس و بورس کالا استفاده کنید. دقت کنید که این کار به معنای بهره گرفتن از یک حساب معاملاتی یکسان برای معاملات در هر دو بازار بورس و بورس کالا است چرا که هر حساب وکالتی تنها به یک حساب معاملاتی لینک می‌شود.

حساب وکالتی چه مزایایی دارد؟

مهمترین مزیت حساب وکالتی صرفه‌جویی در زمان و سرعت بخشیدن به معاملات است. اگر حساب بانکی خود را به حساب معاملاتی نزد کارگزاری متصل کنید، دیگر نیازی به شارژ حساب معاملاتی نخواهید داشت. همچنین به سرعت و بدون نیاز به شارژ حساب، سفارش خود را ثبت می‌کنید و وجه مورد نیاز مستقیما از حساب بانکی شما برداشت خواهد شد.

تفاوت حساب وکالتی با حساب غیر وکالتی چیست؟

حساب غیر وکالتی در حقیقت همان حساب نزد کارگزاری است. در شرایطی که از این حساب برای معاملات خود استفاده کنید، هنگام ثبت سفارش، مسدودی غیر وکالتی برای‌ شما ثبت خواهد شد. حساب وکالتی همان حسابی است که با حساب کارگزاری لینک شده است. در صورتی که از این شیوه استفاده کنید، هنگام ثبت سفارش، مسدودی وکالتی برای‌تان ثبت خواهد شد. یعنی وجه مورد نیاز مستقیما و توسط کارگزاری در حساب‌تان مسدود می‌شود.

چگونه نزد کارگزاری آگاه حساب وکالتی تعریف کنیم؟

قبل از بررسی این فرایند در کارگزاری آگاه لازم است دو نکته مهم را در نظر بگیرید:

  •  نوع حساب بانکی به نام مشتری که به حساب کارگزاری لینک می‌شود، باید حساب سپرده کوتاه‌مدت یا پس‌انداز باشد.
  •  تعریف حساب وکالتی نزد کارگزاری آگاه تنها از طریق بانک‌های سامان و پارسیان انجام می‌شود.

برای تعریف حساب وکالتی نزد کارگزاری آگاه لازم است ابتدا وارد سامانه agah.ebgo.ir شوید. سپس روی گزینه «اعلام شماره حساب وکالتی و در اختیار» کلیک کنید. در مرحله بعد کد ملی و شماره تلفن همراه خود را در کادرهای مربوطه وارد کنید. پس از ورود به سامانه، می‌توانید با کلیک کردن روی نام بانک مورد نظر، معرفی‌نامه کارگزاری آگاه را دانلود کنید.

افتتاح حساب وکالتی در بورس کالا

حساب وکالتی در کارگزاری آگاه

در مرحله بعد باید معرفی‌نامه کارگزاری را به یکی از شعب منتخب بانک ارائه دهید. پس از افتتاح حساب وکالتی و لینک حساب در بانک باید تایید آن را به کارگزاری اعلام کنید. اعلام به کارگزاری از دو روش زیر انجام می‌شود:

  1. ارسال تیکت پشتیبانی در سامانه آنلاین آگاه
  2. ارسال ایمیل به آدرس crm@agah.com

کارگزاری آگاه پس از دریافت اطلاعات حساب وکالتی، برای لینک کردن حساب در کارگزاری اقدام و نتیجه را به شما اعلام می‌کند.

برای استفاده از حساب وکالتی در هنگام معامله، لازم است در صفحه ثبت سفارش خرید، گزینه منبع مالی را به حالت حساب وکالتی تغییر دهید. به این ترتیب، وجه مورد نیاز مستقیما در حساب شما مسدود می‌شود. برای مشاهده مسدودی وکالتی یا غیر وکالتی در سامانه معاملاتی آنلاین آگاه از منوی سمت چپ صفحه، گزینه «وضعیت مالی مشتری» را انتخاب کنید.

سوالات متداول حساب وکالتی

حساب وکالتی چیست؟

حساب وکالتی یک حساب بانکی است که به حساب معاملاتی متصل می‌شود. به این ترتیب، وجه مورد نیاز برای خرید مستقیما از حساب بانکی شما کسر می‌شود و نیازی به پرداخت شتابی یا بارگذاری فیش واریز نقدی نیست. داشتن حساب وکالتی برای فعالیت در بورس کالا الزامی و در بورس اوراق بهادار اختیاری است.  

مهمترین مزیت حساب وکالتی چیست؟

معامله‌گرانی که حساب معاملاتی دارند می‌توانند هنگام خرید دارایی‌های مورد نظر خود، به سرعت و بدون شارژ حساب معاملاتی، سفارش خود را ثبت کنند.

 


سخن آخر

منظور از حساب وکالتی حسابی است که به حساب کارگزاری متصل می‌شود. با تعریف این حساب، دیگر نیازی به شارژ حساب معاملاتی خود نخواهید داشت و به کارگزاری وکالت می‌دهید مبلغ مورد نیاز برای سفارش‌ها را مستقیما در حساب‌تان مسدود کند. برای استفاده از این حساب لازم است درخواست خود را به شعب آگاه ارائه دهید و فرم‌های لازم را نزد بانک ببرید. پس از انجام عملیات در بانک، به پذیرش شعب مراجعه می‌کنید و در نهایت حساب‌تان به حساب کارگزاری لینک می‌شود. برای این کار لازم است نزد یکی از بانک‌های سامان یا پارسیان حساب پس‌انداز یا سپرده کوتاه‌مدت داشته باشید.

152 پاسخ به “حساب وکالتی چیست؟”

  1. احمد گفت:

    سلام آیا حساب بانک سپه هم میتونیم حساب وکالتیانجام بدیم یا فقط باید حساب ملت داشته باشیم

    ۰
    • کارشناس 1563 گفت:

      سلام
      دوست عزیز
      برای حساب وکالتی مربوط به بورس کالا بانک سپه نیز قابل ارائه می باشد.

      ۰
  2. سایه گفت:

    سلام برای خرید خودرو از بورس مراحل میفرمایید؟

    ۰
    • کارشناس 2204 گفت:

      سلام دوست عزیز پس اتمام مراحل ثبت نام، ﺷﻤﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﭘﺲ از ورود ﺑﻪ ﺣﺴﺎب ﮐﺎرﺑﺮی ﺧﻮدﺗﻮن در ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ebgo، وارد قسمت "ﺧﺮﯾﺪ از ﺑﻮرس" شده و گزینه خرید خودرو رو بزنید. ﺳﭙﺲ در اﻧﺘﻬﺎی ردﯾﻒ ﺧﻮدروی ﻣﻮردﻧﻈﺮ روی آﯾﮑﻮن اﻓﺰودن ﮐﻪ ﺑﺎ ﻣﺜﺒﺖ آﺑﯽ رﻧﮓ ﻧﻤﺎﯾﺶ داده ﻣﯿﺸﻪ (در ﺳﺘﻮن ﺛﺒﺖ ﺳﻔﺎرش ) ﮐﻠﯿﮏ ﮐﻨﯿﺪ. ﺑﺎ اﻧﺠﺎم اﯾﻦ ﮐﺎر ﭘﻨﺠﺮه درﺧﻮاﺳﺖ ﺧﺮﯾﺪ ﺧﻮدرو ﻧﻤﺎﯾﺶ داده ﻣﯿﺸﻪ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﻘﺪار و ﻗﯿﻤﺖ ﺳﻔﺎرﺷﺘﻮن رو وارد ﮐﻨﯿﺪ. در اﻧﺘﻬﺎ ﺑﻌﺪ از ﻓﻌﺎل ﮐﺮدن ﺗﯿﮏ ﻫﺎی ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﭘﺬﯾﺮش ﻗﻮاﻧﯿﻦ و ﻣﻘﺮرات ﮔﺰﯾﻨﻪ ﻗﺒﻮل ﻗﻮاﻧﯿﻦ و ﻣﻘﺮرات و ﺛﺒﺖ رو اﻧﺘﺨﺎب ﮐﻨﯿﺪ.

      ۰
  3. عماد گفت:

    سلام بنده در کارگزاری دیگر حساب وکالتی دارم ولی برا ثبت سفارش میرم تو ایبیگو برام هیچ تالاری رو بالا نمیاره برا ثبت سفارش راهنمایی می کنید باید چیکار کنم؟

    ۰
    • کارشناس 2204 گفت:

      سلام دوست عزیز لطفا جهت بررسی با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۴۰۰۴ داخلی ۵ پشتیبانی بورس کالا ارتباط برقرار نمایید.

      ۰
  4. فرید گفت:

    سلام موقع ثبت حساب به عنوان حساب وکالتی خطای تحت عنوان ( نوع استفاده حساب شما تکراری است) می دهد چکار باید کنم؟ حسابی که ثبت می کنم قرض الحسنه مربوط به بانک ملت است. لطفا راهنمایی بفرمایید.

    ۱
    • کارشناس 2051 گفت:

      سلام
      دوست عزیز این موضوع نیاز به بررسی دارد. لطفا با همکاران ما با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۴۰۰۴ داخلی ۵ پشتیبانی بورس کالا ارتباط برقرار نمایید و یا تیکت پشتیبانی ارسال کنید.

      ۰
  5. Hani گفت:

    سلام وقتتون بخیر بنده برای معاملات در بازار فیزیکی بورس کالا ثبت نامم رو در اگاه کامل کردم و بانک هم انتخاب کردم و پیامک رمز وکالت بورس هم دریافت کردم خواستم حضوری هم باید به بانک برم یا دیگه نیازی نیست؟ ممنون

    ۰
    • کارشناس 1093 گفت:

      سلام دوست عزیز
      پس از فرایند ثبت نام جهت دریافت کد بورس کالا و دریافت نام کاربری و رمز عبور مجدد وارد سایت https://agah.ebgo.ir/ شده و از طریق اعلام شماره حساب وکالتی معرفی نامه مرتبط با بازار فیزیکی بانک مورد نظر را دریافت نموده و حضوراً به بانک مراجعه نمایید پس از ارائه معرفی نامه و وکالتی شدن حساب، مجدد وارد سایت https://agah.ebgo.ir/ شده و شماره حساب وکالتی خود را اعلام کنید. فرآیند بررسی شماره حساب وکالتی ۳ روز کاری زمان خواهد برد.
      پس از وکالتی شدن حساب بانکی در صورتی که مایل به خرید خودرو هستید؛ با توجه به اطلاعیه های منتشر شده در سایت بورس کالای ایران به نشانی https://www.ime.co.ir/ بخش بازارها، اطلاعیه عرضه بازار فیزیکی، می بایست با توجه به تاریخ و زمان عرضه خودروی مورد نظر حساب وکالتی خود را به میزان مبلغ پایه شارژ کنید و پس از ورود به سایت https://agah.ebgo.ir/ از بخش عرضه ها و سفارشات، اطلاعیه عرضه خریدار و جستجوی خودروی مورد نظر علامت مثبت انتهای ردیف را انتخاب کنید.

      ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید: