مفهوم نسبت P/NAV در بازار بورس چیست؟

  • تاریخ درج ۳ بهمن ۱۴۰۱
  • تاریخ ویرایش ۲۳ دی ۱۴۰۲
  • ۱۶ نظر
  • ۱۰۱۶ مشاهده
نسبت P/NAV چیست؟

P/NAV یکی از اصلی‌ترین نسبت‌های مالی در زمینه تحلیل بنیادی است. تقریبا همه فعالان بازار بورس به خصوص تحلیل‌گران حرفه‌ای با این مفهوم آشنایی دارند. تسلط به مفاهیمی مانند P/NAV به معامله‌گران کمک می‌کند تا تصمیمات مالی خود را با دانش بیشتری اخذ کنند و در مواجهه با نوسانات بازارهای مالی تصمیمات بهتری بگیرند. در همین راستا تصمیم داریم تا در این مقاله به سوال نسبت P/NAV چیست پاسخ دهیم و شما را با کاربردهای این مفهوم در بازار بورس آشنا کنیم. در صورت تمایل تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.


فیلم بررسی نسبت P/NAV در بازار بورس 


P/NAV چیست؟

نسبت P/NAV از دو بخش تشکیل شده است. حرف P در این نسبت از واژه Price گرفته شده که به معنای قیمت است و بخش NAV هم مخفف عبارت Net Asset Value و به معنای خالص ارزش دارایی است. با این مقدمه می‌توان به این مورد اشاره کرد که P/NAV به نوعی نسبت قیمت هر سهم به خالص ارزش دارایی‌های یک شرکت است. لازم به ذکر است که نسبت P/NAV به صورت درصد بیان می‌شود. این نسبت یکی از مفاهیم اصلی در تحلیل بنیادی است و کاربرد زیادی برای سرمایه‌گذاران دارد. به عنوان مثال افراد با محاسبه P/NAV یک سهم و مقایسه آن با P/NAV سهام سایر شرکت‌های همان صنعت برای خرید یا فروش سهام خود برنامه‌ریزی می‌کنند.

کاربرد P/NAV چیست؟

در قسمت قبل به این مورد اشاره کردیم که از این نسبت برای اخذ تصمیمات مالی استفاده می‌شود؛ اما سوال اصلی اینجا است که تحلیل‌گران چطور از این نسبت برای برنامه‌ریزی مالی استفاده می‌کنند؟ در ادامه سه حالتی که پس از محاسبه نسبت P/NAV با آن مواجه خواهید شد را برای شما تشریح می‌کنیم و با این کار به پرسش بالا پاسخ خواهیم داد.

  1. نسبت P/NAV بیشتر از ۱۰۰ درصد باشد: در این حالت خالص ارزش دارایی‌های یک شرکت به ازای هر سهم از قیمت پایانی آن کمتر است. زمانی که خالص ارزش دارایی‌ها کمتر از قیمت پایانی باشد، احتمال کاهش پیدا کردن قیمت سهم در آینده افزایش پیدا می‌کند. بنابراین به این نتیجه می‌رسیم که سرمایه‌گذاری در این سهم ریسک بالایی دارد.
  2. نسبت P/NAV برابر ۱۰۰ درصد باشد: در این حالت خالص ارزش دارایی‌های یک شرکت به ازای هر سهم و قیمت پایانی آن با هم برابر هستند. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که تغییر زیادی در سهم مذکور ایجاد نشود. همچنین توصیه می‌شود که برای تصمیم‌گیری در رابطه با خرید و فروش این سهم از سایر معیارهای بازارهای مالی بهره گرفته شود.
  3. نسبت P/NAV کمتر از ۱۰۰ درصد باشد: در این حالت خالص ارزش دارایی‌های یک شرکت به ازای هر سهم از قیمت پایانی آن در بازار بیشتر است. بنابراین می‌توان به این نتیجه رسید که احتمال رشد قیمت سهم مورد نظر در آینده وجود دارد. این نتیجه‌گیری به معنای کم‌ریسک بودن سهم مذکور برای سهام‌داران است.

روش محاسبه P/NAV

برای محاسبه نسبت P/NAV هر سهم باید قیمت و ارزش خالص دارایی سهم را بدست آوریم. قیمت پایانی هر سهم به صورت روزانه روی تابلوی معاملات بورس نمایش داده می‌شود.

برای محاسبه ارزش خالص دارایی از فرمول زیر استفاده کنید:

 بدهی‌ها – ارزش کل دارایی‌ها =NAV

لازم است بدانید که قیمت پایانی یا قیمت بازار هر سهم در سایت Tsetmc.com و اطلاعات مربوط به NAV هر شرکت هم در سامانه کدال (Codal.ir) قابل مشاهده است. پس از بدست آوردن اطلاعات مربوط به قیمت و ارزش خالص دارایی آن، می‌توانید برای محاسبه نسبت P/NAV اقدام کنید. به عنوان مثال اگر ارزش خالص دارایی یک شرکت ۵۰۰۰ تومان و قیمت بازار آن ۲۰۰۰ هزار تومان باشد باید به شکل زیر عمل کنید:

۰.۴=۵۰۰۰÷۲۰۰۰

در این مثال نسبت P/NAV سهم مورد نظر ۴۰ درصد است. از نظر تحلیل بنیادی هرچه نسبت P/NAV یک شرکت کمتر باشد، ریسک سرمایه گذاری در آن کمتر است. بنابراین گزینه بهتری برای سرمایه گذاری محسوب می‌شود.

هنگام محاسبه نسبت P/NAV به این نکات دقت کنید!

هنگام بررسی نسبت P/NAV همواره به نکات زیر دقت کنید:

  • از نسبت قیمت به خالص ارزش دارایی‌ها (P/NAV) هر شرکت برای تشخیص ارزنده بودن سهام آن شرکت استفاده می‌شود.
  • در صورتی که سهم به قیمتی بالاتر از خالص ارزش دارایی‌های خود معامله شود، امکان ریزش قیمت آن وجود دارد. بنابراین توصیه می‌شود از خرید این سهم‌ها خودداری کنید و روی سهم‌هایی که با قیمت پایین‌تر از NAV معامله می‌شوند، تمرکز کنید.
  • استفاده از مفهوم P/NAV برای سنجش ارزندگی شرکت‌های صنایع مختلف کاربرد دارد اما به طور معمول برای تحلیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری مرسوم است. این شرکت‌ها فعالیت تولیدی ندارند و به سرمایه‌گذاری در سایر شرکت‌ها مشغول هستند.
  • شما می‌توانید برای مشاهده NAV شرکت‌های سرمایه‌گذاری به گزارش‌های ماهیانه آن‌ها مراجعه کنید. شرکت‌های سرمایه‌گذاری در این گزارش‌ها برخی از اطلاعات مهم مالی و حسابرسی خود را در اختیار سهامداران قرار می‌دهند.

چرا شرکت‌های تولیدی از نسبت P/NAV کمتر استفاده می‌کنند؟

همانطور که اشاره کردیم برای تحلیل ارزندگی شرکت‌های سرمایه‌گذاری بیشتر از نسبت P/NAV استفاده می‌شود. این در حالی است که محاسبه خالص ارزش دارایی‌ها (NAV) برای شرکت‌های تولیدی (به دلیل داشتن اموالی مانند تجهیزات و ماشین آلات) به راحتی امکان‌پذیر نیست. به همین علت شرکت‌های تولیدی در مقایسه با شرکت‌های سرمایه‌گذاری از نسبت P/NAV کمتر استفاده می‌کنند.


کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم به پرسش نسبت P/NAV چیست، پاسخ دهیم. همچنین توضیح دادیم که هرچه نسبت P/NAV یک سهم کمتر باشد برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر به نظر می‌رسد چرا که ریسک سرمایه‌گذاری در آن سهم کمتر است. به عبارت دیگر، هرچه نسبت P/NAV یک سهم بیشتر باشد، ریسک سرمایه گذاری در آن بیشتر است. تحلیل‌گران حرفه‌ای بازار بورس برای خرید و فروش سهام به نسبت P/NAV شرکت‌ها توجه می‌کنند. به همین علت توصیه می‌شود که تمامی فعالان بازارهای مالی پیش از قرار گرفتن در جایگاه خریدار یا فروشنده به این نسبت توجه کنند. امیدواریم مطالب گفته شده در این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشند. در پایان از شما تقاضا می‌کنیم تا سوالات خود را در رابطه با نسبت P/NAV از طریق بخش ارسال دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

P/NAV چیست؟

نسبت P/NAV از دو بخش تشکیل شده است. حرف P در این نسبت از واژه Price گرفته شده که به معنای قیمت است و بخش NAV هم مخفف عبارت Net Asset Value و به معنای خالص ارزش دارایی است. با این مقدمه می‌توان به این مورد اشاره کرد که P/NAV به نوعی نسبت قیمت هر سهم به خالص ارزش دارایی‌های یک شرکت است.

کاربرد P/NAV چیست؟

در قسمت قبل به این مورد اشاره کردیم که از این نسبت برای اخذ تصمیمات مالی استفاده می‌شود؛ اما سوال اصلی اینجا است که تحلیل‌گران چطور از این نسبت برای برنامه‌ریزی مالی استفاده می‌کنند؟ در ادامه سه حالتی که پس از محاسبه نسبت P/NAV با آن مواجه خواهید شد را برای شما تشریح می‌کنیم و با این کار به پرسش بالا پاسخ خواهیم داد.

16 پاسخ به “مفهوم نسبت P/NAV در بازار بورس چیست؟”

  1. شمسعلی گفت:

    مطالب واقعا آموزنده هست ممنون از مطالبی که ارایه می دهید

    ۲
  2. محمد حسین رهبری گفت:

    باتشکر از ارائه مطلب مفید پی به ناو . لطفاً در صورت امکان اطلاعات مربوط به ناو شرکت ها در یک ستون در دیده بان نیز فراهم گردد.

    ۳
  3. محمد گفت:

    سلام اطلاعات nav. p/e , ... لطفا در سامانه معاملات آنلاین نمایش داده شود

    ۱
    • کارشناس 2204 گفت:

      با سلام دوست عزیز، پیشنهاد شما ارجاع داده شد و پس از بررسی بر اساس اولویت اقدام صورت می‌گیرد.

      ۱
  4. محمد گفت:

    سلام وقت شما بخیر
    ممنون بابت مطلب خوبتان
    خسته نباشید تیم خوب اگاه

    ۰
  5. منتظمی گفت:

    با درود و سپاس بابت مطالب مفیدتان؛

    بنده از مدتها قبل و بارها شفاها و کتبا تقاضا کردم و تیکت پشتیبانی در سامانه معاملات آنلاین هم ثبت کردم مبنی بر اینکه امکان افزودن ستون حاوی اطلاعات NAV برای نمادهایی که در دیده بان کلاسیک قابل مشاهده هستند، فراهم گردد اما تاکنون هیچ ترتیب اثری داده نشده ..!! بویژه برای صندوق های سرمایه گذاری که مهمترین معیار ارزندگی لحظه ای قیمت تابلو، مقایسه با NAV میباشد و این اطلاعات در سایت TSETMC هر یک دقیقه یکبار آپدیت میشود ولی در دیده بان کلاسیک سامانه آنلاین آگاه، امکان مشاهده این اطلاعات (بصورت افزودن یک ستون، برحسب نیاز کاربر) وجود ندارد.

    لطفا این نقیصه را برطرف نمایید.

    با احترام - منتظمی

    ۱۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید: