نحوه محاسبه قیمت تسویه قرارداد آتی

  • تاریخ درج ۲۶ فروردین ۱۴۰۲
  • تاریخ ویرایش ۱۸ تیر ۱۴۰۲
  • ۰ نظر
  • ۳۱۵ مشاهده

در این ویدئو به موضوع قیمت تسویه قرارداد آتی خواهیم پرداخت. روزهای معاملاتی قرارداد مشتقه بین روزهای شنبه تا پنجشنبه است.
توجه: زمان معاملات از تاریخ سوم تیرماه ۱۴۰۲ بین ۱۰ صبح تا ۵ بعد از ظهر است. و پنجشنبه ها از ساعت ۱۰ الی ۳ بعد از ظهر خواهد بود. زمان پیش‌گشایش بازار از ساعت ۱۰ تا ۱۰:۳۰ دقیقه صبح است. زمان پیش‌گشایش به بازه‌ای گفته می‌شود که معامله‌ای در آن انجام نمی‌شود با این حال معامله‌گران می‌توانند در این بازه، سفارش خود را ثبت یا ویرایش کنند. حراج تک قیمتی در ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه آغاز می‌شود و به بازه زمانی بین ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۴:۵۵ دقیقه هم زمان حراج پیوسته گفته می‌شود. باید بدانید که در ۵ دقیقه پایانی بازار امکان ارسال و حذف سفارش وجود ندارد و تنها می‌توان سفارش‌های قبلی را ویرایش کرد.
مثال: در صورتی که از ساعت ۱۰:۳۰ صبح تا ۵ بعد از ظهر در حدود ۱۰۰۰ معامله انجام شود. میانگین موزون قیمت مربوط به ۳۰ درصد از معاملاتی که اواخر زمان بازار انجام شده‌اند، محاسبه می‌شود. عدد بدست آمده در این محاسبه، قیمت تسویه همان روز است. این قیمت به عنوان مبنای تغییر قیمت روز بعد مورد استفاده قرار می‌گیرد. قیمت تسویه در لحظه پایانی بازار محاسبه می‌شود و تسویه و تعدیل حساب‌ها و سود و زیان معاله‌گران هم با توجه به این قیمت محاسبه می‌شوند.
انواع دیگری از قیمت تسویه هم در بازار آتی کالا وجود دارد. به عنوان مثال می‌توان میانگین موزون قیمت ۳۰ درصد از ارزش معاملاتی که در هر لحظه از بازار انجام می‌گیرد را محاسبه کرد. عددی که از این محاسبه بدست می‌آید قیمت تسویه لحظه‌ای نام دارد. در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با بازار آتی کالا به مقالات مربوطه در وبلاگ بآشگاه مشتریان کارگزاری آگاه مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید: