صندوق های اهرمی در بازار سرمایه

  • تاریخ درج ۱۷ خرداد ۱۴۰۱
  • تاریخ ویرایش ۲ خرداد ۱۴۰۲
  • ۰ نظر
  • ۵۹۰ مشاهده

در این ویدئو اطلاعات جالبی را در مورد صندوق‌های اهرمی در اختیار شما قرار می‌دهیم.

صندوق های اهرمی نوعی ابزار مالی جدید هستند. سازمان بورس تصمیم دارد تا با استفاده از این صندوق‌ها، روش‌های مدرن سرمایه‌گذاری جهانی را به بورس ایران وارد کند. این نوع از صندوق‌ها ویژگی‌های صندوق درآمد ثابت و صندوق سهامی را به صورت یکجا دارند.

ماهیت کلی صندوق‌های اهرمی و دارایی آن مانند صندوق‌های سهامی است؛ چراکه بیشتر پورتفوی صندوق‌های اهرمی را سهام شرکت‌های بورسی و حق تقدم تشکیل می‌دهد. واحدهای صندوق اهرمی به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول واحدهای عادی هستند که با روش صدور و ابطال به سهامداران واگذار می‌شوند. این واحدها در بازه تعریف شده توسط صندوق، سود ثابتی دریافت می‌کنند. به عنوان مثال، کفِ سود پرداختی توسط صندوق ۲۰ درصد و سقف آن ۲۵ درصد است.

اگر سود به دست آمده توسط صندوق در پایان دوره، ۱۷ درصد باشد، به واحدهای عادی صندوق سود ۲۰ درصدی پرداخت می‌شود. در مقابل اگر سود به دست آمده صندوق ۳۰ درصد باشد، سقف سود تعریف شده یعنی ۲۵ درصد به واحدهای عادی صندوق پرداخت خواهد شد. در مقابل واحدهای عادی، واحدهای ممتاز قرار دارند. واحدهای ممتاز به دو دسته عام و خاص تقسیم می‌شوند. واحدهای ممتاز عام مانند واحدهای صندوق ETF در سامانه‌های آنلاین مانند آساتریدر آگاه قابل خرید و فروش هستند. در واحدهای ممتاز، برخلاف واحدهای عادی، سقف و کفی برای سود پرداختی معین نمی‌شود.

به عبارت بهتر در صورتی که صندوق در پایان دوره، به سود ۳۰ درصدی برسد؛ صاحب واحد ممتاز همان میزان سود را دریافت می‌کند. ولی باید توجه کرد که در صورت کسب سود کمتر از کف تعریف شده توسط صندوق، ضرر واحدهای عام، از طریق واحدهای ممتاز تامین می‌شود.در حقیقت در صندوق اهرمی، واحدهای ممتاز به نوعی ضامن سودآوری واحدهای عام هستند و در مقابل می‌توانند سودی بیشتر از سقف تعریف شده صندوق به دست بیاورند.واحد ممتاز خاص در تمام شرایط با واحد ممتاز عام برابر است، با این تفاوت که این سهم به موسسین صندوق تعلق دارد. لازم به ذکر است که صاحبین این سهم در مجامع صندوق حق رای و تصمیم‌گیری دارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید: