بهترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار خرسی

  • تاریخ درج ۱۳ دی ۱۴۰۰
  • تاریخ ویرایش ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
  • ۲۵ نظر
  • ۱۷۸۰ مشاهده
کدام صندوق های سرمایه گذاری در بازار خرسی مناسب هستند؟

صندوق‌های سرمایه گذاری از محبوب‌ترین ابزارها برای مدیریت دارایی در بورس محسوب می‌شوند و بسیاری از فعالان بازار سرمایه آن‌ها را برای سرمایه‌گذاری در این بازار پرریسک و جذاب انتخاب می‌کنند. در این مطلب به سراغ این صندوق‌ها رفته‌ایم و ضمن معرفی انواع مختلف آن‌ها، به شما می‌گوییم که کدام یک از این صندوق‌های سرمایه‌گذاری در شرایط بازار خرسی مناسب‌ هستند؛ بازار خرسی بازاری است که روند نزولی داشته باشد.


ویدئو بررسی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار خرسی


صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟

یکی از مهم‌ترین ابزارهای مالی برای حضور در بازار بورس صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند. این صندوق‌ها به عنوان زیرمجموعه خدمات مدیریت دارایی فعالیت می‌کنند و در حال حاضر تعداد زیادی از آن‌ها در بازار سرمایه فعال هستند. این صندوق‌ها یکی از روش‌های غیر مستقیم سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی محسوب می‌شوند و به ویژه برای کسانی که تخصص و زمان لازم برای پیگیری بازار بورس و اتفاقات اثرگذار بر آن را ندارند، انتخابی بسیار خوب برای حضور در این بازار به شمار می‌روند. در این فرآیند شما سرمایه خود را در اختیار افرادی متخصص و حرفه‌ای در زمینه بازارهای مالی قرار می‌دهید و مدیریت دارایی‌های خود در این بازار را به دست آن‌ها می‌سپارید. همانگونه که اشاره کردیم اگر تخصص لازم برای حضور در بازار بورس را ندارید یا با وجود داشتن مهارت، زمان لازم را برای پیگیری این بازار و اتفاقاتی که بر بورس اثرگذار هستند ندارید، صندوق‌های سرمایه‌گذاری بهترین انتخاب برای شما به شمار می‌روند. در این شرایط شما در وهله اول گام مثبتی برای جلوگیری از کاهش سرمایه‌تان در مقابل تورم برداشته‌اید و در گام‌های بعدی هم می‌توانید با خیال آسوده در بازار سرمایه به سود برسید. با این توضیحات، آیا صندوق‌های سرمایه‌گذاری فقط مناسب کسانی هستند که فرصت یا مهارت کافی برای حضور در بازار سرمایه را ندارند؟ پاسخ این سوال قطعا منفی است. این صندوق‌ها گزینه‌ای مناسب برای همه فعالان بازار سرمایه محسوب می‌شوند و در شرایط گوناگون بازار افراد می‌توانند بخشی از پرتفوی بورسی خود را با صندوق‌های سرمایه‌گذاری تشکیل دهند.

انواع صندوق های سرمایه گذاری

قبل از پرداختن به موضوع صندوق سرمایه‌گذاری مناسب در بازار خرسی، لازم است انواع صندوق‌ها را بشناسیم.  صندوق‌های سرمایه گذاری با توجه به ترکیب دارایی‌هایشان به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند که در این بخش به تعریف این سه دسته اصلی می‌پردازیم و به شما می‌گوییم که هر یک از این صندوق‌ها مناسب چه افرادی هستند.

۱- صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت

اوراق بانکی و اوراق با درآمد ثابت بخش عمده دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت را تشکیل می‌دهند و به همین دلیل ریسک سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها بسیار پایین است. بنابراین اگر خیلی اهل ریسک کردن در بازارهای مالی نیستید، این صندوق‌ها بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری در بورس محسوب می‌شوند. صندوق‌های با درآمد ثابت دارای ضامن نقدشوندگی هستند و بازده سالانه آن‌ها کمی بیشتر از بازده سپرده‌های بانکی است. برای نمونه می‌توان به صندوق یاقوت آگاه اشاره کرد.

۲- صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام

بخش عمده دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام را همانگونه که از نام این صندوق‌ها هم پیدا است، سهام شرکت‌های بورسی و حق تقدم تشکیل داده است و مابقی دارایی سرمایه‌گذاران هم با توجه به تصمیم مدیریت صندوق در سایر اوراق بازار بورس سرمایه‌گذاری می‌شود. با توجه به ترکیب دارایی‌های این صندوق‌ها به راحتی می‌توان متوجه شد که ریسک سرمایه‌گذاری در صندوق سهامی بیشتر از دیگر صندوق‌هاست و این صندوق‌ها با توجه به اتفاقات بازار سرمایه و هیجانات حاکم بر آن دستخوش نوساناتی در بازدهی می‌شوند اما باید توجه داشته باشید که میزان بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام بسیار بیشتر است و سود بالاتری برای سرمایه‌گذاران خود به همراه دارد. پس اگر شما اهل ریسک در بازارهای مالی هستید، بهتر است دارایی خود را در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنید.

۳- صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری مختلط

حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد دارایی صندوق‌های سرمایه گذاری مختلط را اوراق با درآمد ثابت و اوراق بانکی تشکیل می‌دهند و مابقی آن هم بنا به تصمیم مدیر صندوق در سایر اوراق بازار بورس از جمله سهام شرکت‌های بورسی سرمایه‌گذاری می‌شود. با توجه به ترکیب دارایی این صندوق‌ها می‌توان حدس زد که آن‌ها به نوعی حد وسط دو نوع صندوق قبلی محسوب می‌شوند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط خیلی نیازی به پتانسیل بالای ریسک‌پذیری ندارند، اما باز هم بخشی از دارایی این صندوق از سهام عادی و حق تقدم تشکیل شده است و به همین دلیل سرمایه‌گذاری در آن‌ها با ریسک بالاتری نسبت به صندوق‌های با درآمد ثابت همراه است، البته بدیهی است که سودآوری بیشتری نسبت به این صندوق‌ها دارند.

انتخاب بهترین صندوق سرمایه‌گذاری در بازار خرسی

برمی‌گردیم به سوال اصلی این مقاله که در ابتدا مطرح کردیم. کدام یک از بهترین صندوق‌ سرمایه گذاری در بازار خرسی کدام است؟

البته ابتدا به این موضوع می‌پردازیم که بازار خرسی چیست و چه شرایطی دارد؟ زمانی که بازار بورس در شرایط رشد و صعود قرار داشته باشد به اصطلاح می‌گویند که بازار گاوی است اما در نقطه مقابل زمانی که وضعیت بازار بورس خوب نباشد و شاهد روند نزولی در این بازار باشیم، به آن بازار خرسی می‌گویند. بازار خرسی شرایط خاص خود را دارد و برای انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری مناسب در این بازار باید نهایت دقت را داشته باشید. در شرایط بازار خرسی که بورس وضعیت نزولی دارد، صندوق‌های با درآمد ثابت بهترین گزینه برای حفظ ارزش پول و در گام بعدی کسب سود محسوب می‌شوند. اوضاع بازار خرسی چندان مطلوب نیست و قیمت سهام شرکت‌های مختلف به دلیل هیجانات موجود در بازار دستخوش نوسانات بسیار است. برخی افراد با دید بلندمدت وارد بازار بورس می‌شوند و قصد بیرون بردن سرمایه خود را از این بازار در مدت محدود ندارند. برای این افراد سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی هم در شرایط بازار خرسی مناسب است و در طولانی‌مدت که حمایت از بازار شکل گرفت، دارایی آن‌ها در صندوق‌های سهامی با رشد و سود همراه می‌شود. نکته دیگر این که برخی از سرمایه‌گذاران حرفه‌ای‌تر در بازار خرسی به خرید سهام و صندوق‌های سهامی می‌پردازند زیرا در این شرایط قیمت واحدهای صندوق کمتر است. در نهایت با تغییر شرایط و رسیدن به بازار گاوی، این افراد سود بیشتری به دست می‌آورند. با این حال، از آن جا که بخش عمده داریی‌های صندوق‌های سهامی از سهام شرکت‌های بورسی تشکیل می‌شود که در بازار خرسی دچار افت قیمت می‌شوند، صندوق درآمد ثابت در این شرایط گزینه مطمئن‌تری محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید: خرید صندوق های آگاه با تخفیف کارمزد ۱۰۰ درصدی

بهترین صندوق درآمد ثابت در بازار خرسی

صندوق‌های با درآمد ثابت زیادی در بازار بورس مشغول فعالیت هستند. بنابراین برای انتخاب صندوق مناسب در شرایط بازار خرسی باید این صندوق‌ها را به خوبی بررسی کنید و با آگاهی و شناخت مدیریت دارایی‌تان در بازار سرمایه را به آن‌ها بسپارید. برای بررسی اولیه پیشنهاد می‌کنیم حتما سری به سایت مدیریت فناوری بورس تهران به نشانی  www.tsetmc.com بزنید و از اطلاعات این سایت استفاده کنید. پایگاه اینترنتی فیپیران به آدرس fipiran.ir هم گزینه بسیار خوبی برای بررسی و مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلف به شمار می‌رود. اخیرا صندوق سرمایه‌گذاری همای آگاه به عنوان پربازده‌ترین صندوق درآمد ثابت در بورس تهران شناخته شد. این صندوق از نوع etf و با پرداخت سود نقدی است که با جست‌وجوی نماد «همای» در سامانه معاملاتی کارگزاری خود، می‌توانید برای سرمایه‌گذاری در آن اقدام کنید.


سخن آخر

صندوق‌های سرمایه‌گذاری از بهترین گزینه‌های مدیریت دارایی در بازار پرریسک و جذاب بورس برای حفظ ارزش پول و کسب سود از سرمایه‌گذاری در این بازار محسوب می‌شوند. این صندوق‌ها انواع مختلفی دارند که میزان سودی که از هر یک از آن‌ها به دست می‌آید و همچنین ریسک کاهش سرمایه در آن‌ها متفاوت است. در شرایط عادی بازار بورس که این بازار شاهد رشد است و روند صعودی دارد، بسته به میزان ریسک‌پذیری افراد می‌توانند هر یک از این صندوق‌ها را انتخاب کنند و مدیریت دارایی خود را در بازار بورس به آن‌ها بسپارند. اما کدام صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار خرسی و در شرایطی که بورس وضعیت نزولی دارد، مناسب‌ هستند؟ در این شرایط صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت که بخش زیادی از دارایی آن‌ها را اوراق بانکی و اوراق با درآمد ثابت تشکیل می‌دهد، بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند.

25 پاسخ به “بهترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار خرسی”

  1. mahdi گفت:

    استفاده کردم ممنون

    ۱
  2. شبنم گفت:

    سلام
    ممنون بابت اینکه به موضوعات خوبی می پردازید
    لطفا در مورد صندوقهای اهرمی هم مطلب بگذارید

    ۱
  3. جبرائیل ملکوتی الوار گفت:

    بازار خرسی بازار
    ۱-سهم ها نزولی هستند
    ۲-قدرت اقتصادی در حال کاهش است.
    ۳-نرخ بیماری رو به افزایش است.
    ۴- دید سرمایه گذاران به بازار منفی است.

    ۵
  4. Bashtam گفت:

    سپاس از مطلب خوبی که گذاشتید

    ۳
  5. سیدمجیدسادات گفت:

    در بازار ریزشی صندوق های بادر آمد ثابت جذاب تر هستن و بدون ریسک می باشند

    ۱۰
    • علی گفت:

      سرمایه گذاری در اوراق و صکوک مختلف چطور؟ بازدهیشون نسبت به صندوقهای درآمد ثابت کمتره؟

      ۱
      • مریم نوری گفت:

        سلام دوست عزیز،با توجه به اینکه ترکیب دارایی صندوق های درآمد ثابت را عمدتا انواع اوراق با درآمد ثابت مثل اوراق خزانه و صکوک و اوراق اجاره و ... تشکیل می دهند و مدیریت حرفه ای این صندوق ها سعی بر انتخاب بهترین نوع اوراق با سود بالاتر دارند بنابراین استفاده از صندوق های درآمد ثابت نسبت به اوراق توجیه بالاتری دارد. همچنین بعضی از اوراق ریسک های خاصی مثل نبود بازارگردان و ریسک نقدشوندگی دارند که این ریسک ها بر صندوق های درآمد ثابت مترتب نیست.

        ۴