تاثیر حذف صفر از پول ملی بر بازار بورس

  • تاریخ درج ۹ مرداد ۱۳۹۸
  • تاریخ ویرایش ۱۹ دی ۱۴۰۲
  • ۳۴۵ نظر
  • ۲۹۷۹۶ مشاهده
تاثیر حذف چهار صفر از پول ملی ایران بر سرمایه گذاری در بازار بورس

۴ صفر از پول ملی حذف شد!

این خبر روز چهارشنبه مورخ ۹ مرداد ۹۸ در اکثر خبرگزاری های معتبر منتشر شد. اکنون سوال این است:

تاریخچه حذف صفر از پول ملی به چه زمانی بازمیگردد؟

حذف ۴ صفر از پول ملی چه تأثیری در بورس دارد؟

مزایا و معایب حذف صفر از پول ملی چیست؟

این اقدام چه تأثیری بر اقتصاد ایران خواهد داشت؟

نمود بیرونی آن برای عموم جامعه چیست؟

با توجه به تصویب قانون حذف ۴ صفر از پول ملی ایران در هیئت دولت، در این مقاله به ابعاد مختلفی از این تصمیم پرداخته شده است.

سابقه حذف صفر از پول ملی در کشورهای جهان

حذف صفر از پول ملی در چندین کشور تابه‌حال انجام‌شده است و بر اساس شرایط متفاوت هر کشور سبب بهبود اقتصاد و یا ایجاد تورم شده است. برای مثال چین، پرو، برزیل، ونزوئلا و … در زمان‌های مختلف اقدام به حذف صفر از پول خود کردند و برخی در این مسیر موفق بوده و برخی نیز شکست خوردند. یکی از تجربیات ناموفق این اقدام، کشور آرژانتین بوده است. این کشور در فاصله سال‌های ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۶ در سه مرحله ۱۱ صفر از پول ملی خود حذف کرد. در این اقدام آرژانتین واحد جدیدی وابسته به دلار معرفی کرد و پس از بحران مالی سال ۲۰۰۲ میلادی دچار بحران اقتصادی شدیدی شد.

اما ترکیه یک نمونه موفق از اجرای برنامه حذف صفر از پول، در راستای سیاست اصلاح پولی و اقتصادی در سال ۲۰۰۵ است. این کشور در برخی از برهه‌های زمانی تورم بالای ۱۰۰ درصد را نیز تجربه کرده بود؛ اما با تدوین و اجرای سیاست تثبیت اقتصادی اقدام به حذف ۶ صفر از پول ملی خود کرد. با اجرای موفقیت‌آمیز سیاست اصلاح اقتصادی این کشور توانست لیر جدید را معرفی کرده و اقتصاد خود را تثبیت سازد.

سابقه تصمیم حذف صفر از پول ملی ایران

تصمیم به حذف صفر از پول ملی کشور به دهه ۷۰ برمی‌گردد. این موضوع در دستور کار سال ۱۳۷۲ قرارگرفته بود ولی اقدام خاصی برای آن صورت نگرفت. دلیل مطرح‌شدن حذف صفر تورم بالا در آن زمان بود که به دلیل آزادسازی اقتصاد و شوک‌های نفتی پس از جنگ و سرازیر شدن دلارهای نفتی به اقتصاد ایران بوده است. با شروع دولت فعلی، بحث حذف صفر از پول ملی دوباره قوت گرفت و به‌عنوان یک لایحه در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

مزایا و معایب حذف صفر از پول ملی

تسهیل نقل‌وانتقال پول، کاستن حجم آن در مقیاس کلان، صرفه‌جویی در هزینه‌های چاپ اسکناس، هزینه‎های معاملاتی در مباحث مالی کشور، تسهیل تنظیم صورت‌حساب‌های مالی و اثرات مثبت روانی در جامعه از مزایای حذف صفر از پول ملی است.

از معایب حذف صفر نیز می‌توان به هزینه سنگین جایگزینی اسکناس‌ها، ناسازگاری دفاتر و صورت‌های مالی داده‌های قدیم و جدید اشاره کرد. همچنین افزایش قیمت کالاها، عدم نظارت دقیق بر بازارها نیز از دیگر معایب این اقدام است.

با توجه به اعلام خبر تصویب حذف چهار صفر از پول ملی، جهت درک بهتر این تصمیم لازم دیدیم تا با جناب آقای محمدرضا دم‌ثنا، تحلیل‌گر برجسته بازارهای جهانی کارگزاری آگاه مصاحبه‌ای انجام دهیم.

از نظر شما این تصمیم چه تأثیری بر زندگی و معیشت مردم می‌گذارد؟

با توجه به اقدامات مختلف صورت گرفته و تجربیات دیگر کشورها این سیاست به‌تنهایی تأثیر خاصی بر اقتصاد مصرفی جامعه نخواهد داشت؛ اما این تأثیر بیشتر تأثیر روانی بر زندگی مردم دارد. بااین‌حال بیشترین تأثیر در حوزه حسابداری و افزایش هزینه شرکت‌ها وجود دارد. این هزینه جهت تبدیل حساب‌های مالی و صورت‌های حسابداری به شرکت‌ها تحمیل می‌شود. این اتفاق همانند هزینه‌ای است که در سال ۲۰۰۰ میلادی با وارد شدن به هزاره جدید به شرکت‌‌های جهان تحمیل شد و شرکت‌ها مجبور به تغییر اعداد و ارقام و تقویم‌های خود شدند.

با توجه به تجربیات سایر کشورها به‌صورت موفقیت‌آمیز و یا شکست‌خورده، این تصمیم چه آینده‌ای در ایران خواهد داشت؟

به‌طورکلی برنامه حذف صفر در بیشتر کشورها به‌تنهایی اتفاق نیفتاده است و در جریان اصلاحات اقتصادی و ساختاری فراوانی بوده که سبب هدایت کشورها به مرحله جدیدی شده است. درواقع حذف صفر از پول ملی نوعی آماده‌سازی ذهنی برای مردم جامعه برای ایجاد اصلاحات ساختاری در اقتصاد است و این تصمیم بخشی از سیاست اصلاح اقتصاد بوده است تا اقتصاد، جامعه و مردم آماده تغییرات دیگر و تقویت ارزش پول ملی شوند. برای مثال در کشور ترکیه این تصمیم با تغییرات جدی در سایر بخش‌های اقتصاد همراه بوده است؛ بنابراین مهم‌ترین موضوع در این میان داشتن برنامه برای اصلاح ساختارهای اقتصادی است. تا زمانی که این سیاست وجود نداشته باشد، نمی‌توان انتظار داشت این اقدام تأثیر مثبتی بر اقتصاد کشور و معیشت مردم داشته باشد و حتی ممکن است باعث افزایش تورم نیز شود.

به نظر شما حذف صفر از پول ملی بر بازار بورس و سهام چه تأثیری می‌گذارد؟

برای این موضوع نیز نمی‌توان تأثیر خاصی در نظر گرفت. برای مثال سهم بانک تجارت پس از افزایش سرمایه به قیمتی کمتر از ۱۰۰ تومان رسید. بااینکه این تصور همیشه وجود داشت که بازار نمی‌گذارد هیچ سهمی زیر ۱۰۰ تومان باقی بماند، اما در این چند ماه گذشته این اتفاق نیفتاد و سهم با همان قیمت باقی ماند. درواقع ارزش‌گذاری یک شرکت فراتر از نگاهی ابزاری به اعداد است. درخصوص پول نیز می‌توان گفت ارزش پول با اعداد روی اسکناس شناسایی نمی‌شود و عوامل زیادی در ارزش پول ملی کشور تأثیر دارد. ارزش قیمت سهم بر اساس تطبیق قیمت با بازار است و سهم ارزان لزوماً به معنی بازدهی قابل‌مقایسه نسبت به بازدهی سایر سهام نیست.

جمع‌بندی:

با توجه به مطالب بیان‌شده می‌توان عنوان کرد که تا زمانی که تورم داخلی کم و اقتصاد باثباتی وجود نداشته باشد، با اجرای سیاست حذف صفر از پول ملی نمی‌توان انتظار نتایج مثبتی در اقتصاد و روند قیمت‌ها داشت؛ بنابراین بانک مرکزی و سایر نهادهای مالی و پولی تصمیم‌گیرنده باید همه جوانب موجود را در نظر بگیرند تا در کنار رفع حذف صفر از پول ملی کشور، بهبود شرایط اقتصادی را نیز شاهد باشیم.

345 پاسخ به “تاثیر حذف صفر از پول ملی بر بازار بورس”

  1. AT6387 گفت:

    بازم پول ملی بی ارزش شد

    ۹
  2. AN2455 گفت:

    حتی جنبه روانی اش هم چیز قابل ملاحظه ای نیست فقط کافیست یک مورد تغییر ساعت را بیاد بیاوریم تا مدتها بین مردم وقتی میخواستند جواب بدهند الان ساعت چنده طرف میپرسید جدید یا قدیم!این یعنی اون ضریب صد درصدی که برای آمادگی مردم در استفاده از جنبه روانی پول در نظر گرفته این یک تخیل است.مطلب دیگه تخلیه فشار مردم در مدتی هر چند کوتاه در باب انتظار کاهش تورم اقتصادیست که برای چند صباحی کم کاری بیشتر مسوولین را ایجاد میکند و بعد مدتی روز از نو روزی از نو .....

    ۱۲
  3. AL1919 گفت:

    جنس های ارزان از لحاظ قیمت ریالی بیشترین تورم روانی فروشنده را خواهند داشت
    تغییر نرم افزار خودپرداز بانک ها

    گروه یارانه و خدمات دهنده پوزها
    سیگنال میکنیم

    ۷
  4. AW3216 گفت:

    سلام
    نکته ای که اینجا مطرح هستش سرعت اجرای این قانون می باشد بنظر شما چه زمانی دقیقا این قانون به اجرا در خواهد آمد؟اگر کارگاه و کلاسی برای بررسی این موضوع تشکیل بدید این موضوعات باید در آن بحث شود.دقیقا چه سهم هاییی از سهام های زیر صد تومن بالا خواهند کشید؟ آیا این بالا رفتن سهم های ریز چه تاثیری بر سایر سهام های قیمت بالا خواهد داشت؟ آیا سهام های گران را هم گران تر خواهند شد یا ثابت خواهند ویا حتی بعلت رغبت بازار به سهم های ریز سهم های گران تر ارزان تر خواهد شد؟!

    ای کاش تحلیل این موضوع را بیشتر با تمرکز بر تاثیر این اقدام بر بازار بورس انجام دهید و حتی می طلبد یک کارگاه رایگان بررسی در واحد آموزش با محوریت این موضوع برگزار نمایید. باتشکر

    ۲۱
    • Agah گفت:

      سلام
      با توجه به اینکه بیان شده خبرهای تکمیلی در روزهای آتی اعلام میشود، باید کمی منتظر بمانیم تا بتوانیم به پاسخ این قبیل پرسش ها و سوالات متعدد دیگر دست یابیم.

      ۷
      • AJ8661 گفت:

        موافقم.........هنوز زوده که بخواهیم درمورداین موضوع اظهارنظرکنیم

        ولی بطورکلی اگر واقعا بصورت صحیح اجرایی بشه طرح خوبی هست

        ۱
  5. AQ9724 گفت:

    به جا این اقدمات که هزینه بر هم هست سیستم بانکی رو اصلاح کنن که شاهد این همه اختلاس نباشیم

    ۴۵
    • امید گفت:

      دقیقا . فعلا هزینه چاپ اسکناس و ... بیش از فواید این طرح هست . این اقدام پس از ثابت شدن نرخ ارز و ثبات قیمتی و کاهش تورم ایده خوبی می باشد

      ۷
    • AK4471 گفت:

      فقط یک عامل سیاسی است برای مشغول کردن ذهن جامعه هر دستکاری در اقتصادهای تورمی باعث بحران میشود متالهای جالبی زدید ترکیه و آرژانتین خوبه بدونید رابطه ترکیه با جهان بیرون دررشرایط عادی بود و رابطه آرژانتین با حهان بیرون هنوز که هنوزه چیزی شبه به ایران است.

      ۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید:

1 2 3 65