بورس نزدک (NASDAQ) چیست؟

  • تاریخ درج ۴ آبان ۱۴۰۰
  • تاریخ ویرایش ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
  • ۱۶ نظر
  • ۱۷۷۵ مشاهده
بورس نزدک (NASDAQ) چیست؟

برخلاف بسیاری از شهرهای دنیا شهر نیویورک میزبان دو بازار بورس است. بازار بورس نیویورک (NYSE) و بورس نزدک (NASDAQ) که هر دو تاثیر بسیار زیادی بر اقتصاد جهانی دارند. در این مطلب به سراغ بازار بورس نزدک رفته‌ایم، دومین بازار بورس بزرگ دنیا و بازاری که بیشترین میزان معاملات سهام نسبت به دیگر بازارهای بورس در جهان را دارد. با ما همراه شوید تا کمی بیشتر شما را با بازار نزدک و هدف از تاسیس آن آشنا کنیم.


بورس نزدک (NASDAQ) چیست؟

بورس نزدک (NASDAQ) دومین بورس بزرگ دنیا و اولین بازار سهام الکترونیکی جهان است. این بازار در فوریه ۱۹۷۱ کار خود را آغاز کرد و مقر اصلی آن هم میدان تایمز نیویورک است. نزدک اولین بورسی بود که وب سایت خود را راه‌اندازی کرد و اولین معاملات آنلاین را انجام داد.

این بازار توسط توسط انجمن ملی معامله‌گران اوراق بهادار (National Association of Securities Dealers) یا به اختصار (NASD) و به عنوان یک بازار بورس الکترونیک تاسیس شد و هدف از ایجاد آن تسهیل معاملات و ایجاد روشی آسان‌تر و سریع‌تر برای خرید و فروش سهام بوده است.

بسیاری از شرکت‌ها و مشاغل بزرگ دنیا در میان بیش از ۳۰۰۰ شرکتی هستند که سهام خود را در بازار نزدک ارائه کرده‌اند. به ویژه بسیاری از شرکت‌های پیشرو در زمینه فناوری مانند اپل، آمازون و فیسبوک که سهام آن‌ها در این بازار عرضه می‌شود. همچنین بسیاری از شرکت‌هایی که اولین بار است سهام‌شان را در بورس ارائه می‌کنند، این کار را از طریق بورس نزدک انجام می‌دهند.

بازار نزدک در ابتدای کار تنها به جمع‌آوری خودکار اطلاعات آخرین قیمت سهام می‌پرداخت و معامله مستقیمی نداشت. اولین تمرکز این بازار در زمینه معاملات سهام، روی سهام خارج از بورس و سهم‌هایی بود که در بورس نیویورک یا دیگر بورس‌ها ارائه نشده بودند. همچنان هم بسیاری نزدک را یک بازار فربورس می‌دانند.

تعداد دفعات انجام معاملات در بازار نزدک بسیار بالا است و این بازار بیشترین میزان معاملات سهام را نسبت به دیگر بازارهای بورس دنیا دارد. شاخص بازار بورس نزدک هم به ویژه در سال‌های اخیر رشد بسیار زیادی داشته است. برای مطالعه بیشتر در رابطه با شاخص بورس می‌توانید مقاله شاخص بازار بورس چیست؟ را مطالعه نمایید.

ساعات کاری بازار نزدک چیست؟

بازار نزدک از دوشنبه تا جمعه هر هفته باز و مشغول به کار است، شنبه و یکشنبه روزهای تعطیل این بازار هستند. زنگ آغاز معاملات از ساعت ۹ و نیم صبح به وقت شرقی در این بازار زده می‌شود و ساعت پایان معاملات هم ساعت ۴ بعدازظهر است. البته معامله‌گران می‌توانند در ساعات قبل و بعد از باز شدن بازار هم در بورس نزدک به معامله سهام بپردازند.

  •  ساعت معاملات پیش از بازار (Pre-market trading)

گفتیم معاملات سهام از ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح در بازار نزدک آغاز می‌شود؛ اما امکان معامله در ساعات پیش از بازار هم در بورس نزدک برای معامله‌گران این بازار وجود دارد. معاملات پیش از ساعات کاری بازار نزدک از ۴ صبح شروع می‌شود.

بسیاری برای فرار از ساعت شلوغی وال استریت یا پیشی گرفتن از سایر معامله‌گران ترجیح می‌دهند در ساعات پیش از بازار به معامله در بازار نزدک بپردازند.

  • ساعات معاملات پس از بازار (After hours trading)

۴ بعدازظهر ساعتی است که زنگ پایان معاملات در بازار نزدک زده می‌شود، اما پس از بازار هم فعالیت معامله‌گران نزدک تا ساعت ۸ شب ادامه دارد. تغییر ارزش ذاتی شرکت‌ها در ساعات معامله پس از بازار، به ویژه موجب فعالیت نوسان‌گیرها در ساعات غیر رسمی بورس نزدک می‌شود. البته معامله در ساعات غیر اصلی بازار ریسک‌های خاص خود را نیز به همراه دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به ناپایدار بودن قیمت‌ها و محدودیت در ثبت سفارش اشاره کرد.

تفاوت بورس نزدک و بازار بورس نیویورک

گفتیم نیویورک از معدود شهرهای دنیاست که میزبان دو بازار بورس یعنی بورس نزدک (NASDAQ) و بازار بورس نیویورک (NYSE) است. احتمالا برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که تفاوت این دو بازار چیست؟

یکی از تفاوت‌های اصلی این دو بازار در شیوه انجام معاملات است. در بورس نیویورک خرید و فروش سهام به صورت مستقیم و بین خریدار و فروشنده انجام می‌شود، اما در نزدک قیمت از سوی خریدار و فروشنده به واسطه‌های مرکزی ارسال می‌شود. در بورس نزدک برای انجام معاملات از شبکه بسیار بزرگی از کامپیوترها به جای کارگزاری‌ها استفاده می‌شود.

همچنین شرکت‌هایی که سهام آن‌ها در بورس نیویورک ارائه می‌شود، بیشتر شرکت‌های قدیمی و بانک‌ها هستند اما بورس نزدک بیشتر میزبان شرکت‌های پیشرو در زمینه فناوری مانند مایکرسافت و فیسبوک و شرکت‌های صنعتی است.

بازار بورس نزدک و سامانه blockchain

نزدک، سامانه رای دهی الکترونیکی را راه‌اندازی کرده که در صدر فناوری blockchain قرار گرفته است و قابلیت حمایت از بیت کوین را هم دارد. blockchain سیستم و فناوری است که از آن برای رمزنگاری پایگاه‌های داده مختلف از جمله داده‌های مبادلاتی بورس استفاده می‌شود. نوعی سیستم ثبت اطلاعات که امنیت بسیار بالایی دارد.

چرا از فناوری blockchain استفاده می‌شود؟ چون در blockchain امکان شناسایی فراملیتی به صورت دیجیتالی وجود دارد. صاحبان کسب و کارهای آنلاین برای حضور در معاملات بورس از این فناوری استفاده می‌کنند.

مهم‌ترین شاخص‌های بورس نزدک

در ادامه به معرفی شاخص‌های بورس نزدک و مهم‌ترین آن‌ها از جمله شاخص مرکب نزدک و شاخص نزدک ۱۰۰ می‌پردازیم.

  •  شاخص مرکب نزدک

این شاخص وضعیت سهام مبادله شده در بورس نزدک را نشان می‌دهد و میانگین قیمت تمام سهم‌های معامله شده در این بازار است. شاخص نزدک مرکب روند کلی این بازار را نشان می‌دهد. گفتیم بسیاری از شرکت‌هایی که در نزدک سهام‌شان را عرضه می‌کنند، در حوزه فناوری فعالیت می‌کنند بنابراین شاخص مرکب نزدک معیار بسیار خوبی برای بررسی عملکرد این بخش هم محسوب می‌شود.

از شرکت‌های موجود در نزدک مرکب می‌توان به مایکروسافت، اپل، نتفلیکس، فیسبوک و آمازون اشاره کرد.

  •  شاخص نزدک ۱۰۰

شاخص نزدک ۱۰۰، میانگین قیمت سهم‌های معامله شده ۱۰۰ شرکت بزرگ غیرمالی و برتر بورس نزدک است. البته این شرکت‌ها ۹۰ درصد وزن شاخص مرکب را نیز تشکیل می‌دهند. شاخص نزدک ۱۰۰ مالی و شاخص زیست فناوری نزدک از دیگر شاخص‌های مهم این بازار به شمار می‌روند.

 

این ویدئو را حتما ببینید!


 

سخن آخر

در این مطلب به شما گفتیم بورس نزدک (NASDAQ) چیست؟ دومین بورس بزرگ دنیا با بیشترین میزان معاملات سهام نسبت به دیگر بازارهای بورس که در فوریه ۱۹۷۱ به عنوان اولین بورس الکترونیک دنیا راه‌اندازی شد. بیش از ۳۰۰۰ شرکت سهام‌شان را در این بازار عرضه کرده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به شرکت‌های پیشرو در حوزه فناوری مانند اپل، آمازون و فیسبوک اشاره کرد.

16 پاسخ به “بورس نزدک (NASDAQ) چیست؟”

  1. فرهمند گفت:

    خیلی ممنون

    ۱
  2. وحیده گفت:

    جالب بود تفاتهایی که ذکر کردین

    ۰
  3. مهدی گفت:

    عالی

    ۱
  4. MK0142 گفت:

    ارزش بازار: ۲۰ تریلیون دلار

    نوع شرکت: بورس اوراق بهادار

    حجم: ۹۸۲ میلیارد دلار

    واحد پول: دلار آمریکا

    مالک: گروه اوام‌ایکس نزدک

    مکان: نیویورک، ایالات متحده آمریکا

    بورس نزدک

    ۸
  5. علیرضا گفت:

    ممنون.اموزنده بود.تا حالا تفاوتها را نمیدانستم

    ۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید: