سبدگردانی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

  • ۲۰ دی ۱۴۰۲
  • ۱۱ خرداد ۱۳۹۶
  • ۶۴ نظر
  • ۲۱۶۸۶ مشاهده
خدمات سبدگردانی در بورس

سبدگردانی یا مدیریت پرتفو یکی از خدماتی است که توسط شرکت‌های سبدگردان یا برخی کارگزاری‌های بورس اوراق بهادار که دارای مجوز لازم از سازمان بورس و اوراق بهادار هستند انجام می‌شود. سبدگردانی این امکان را به سرمایه‌گذاران می‌دهد تا بتوانند مسئولیت معاملات اوراق بهادار و مدیریت پرتفوی خود را به افراد توانا و خبره‌ای که دانش، مهارت و تسلط کافی دارند، واگذار کند. در ادامه تمام آن چه که درباره سبدگردانی و شرکت سبدگردان آگاه لازم است بدانید را به طور کامل شرح خواهیم داد.


 

تعریف سبدگردان و سبدگردانی

سبدگردان نهادی مالی و دارای مجوز رسمی از سازمان بورس اوراق بهادار است که به مدیریت دارایی سرمایه‌گذاران می‌پردازد. در تعریف دیگر باید گفت که سبدگردانی به خرید، فروش و نگه‌داری اوراق بهادار گفته می‌شود که به نام سرمایه‌گذار، توسط سبدگردان و در قالب قراردادی مشخص، به‌ منظور کسب انتفاع انجام می‌گیرد. به ‌بیان ‌دیگر سبدگردانی به معنی مدیریت سرمایه‌ شخص سرمایه‌گذار، توسط شخص حقوقی است.
سبد سرمایه‌گذاری یا پورتفوی نیز به مجموعه‌ای از دارایی‌های فرد است که یک سرمایه‌گذار در آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند، مانند سرمایه‌گذاری در اوراق مشارکت، سهام شرکت‌های سهامی عام، گواهی سپرده و … که می‌توان با ارزیابی مستمر دارایی‌ها میزان بازده و ریسک آن را مدیریت کرد. همچنین هر چه تنوع دارایی‌های درون سبد بیشتر باشد، میزان ریسک سبد کمتر و به دنبال آن انتظار رشد سریع و ناگهانی سرمایه نیز کاهش می‌یابد.
به همین دلیل خوب است بدانیم بازه زمانی مورد انتظار برای سودآوری سبدگردانی میان‌مدت و بلندمدت است و سوددهی ثابت از ویژگی‌های اصلی آن به‌ حساب نمی‌آید. همچنین نوسانات بازار سرمایه، تأثیر به سزایی بر وضعیت بازدهی سبد خواهد داشت و قضاوت درباره نوع مدیریت سبد با مشاهده‌ اولین بازدهی منفی در یک برهه زمانی، امری نادرست و غیرحرفه‌ای است. چه‌بسا که در طول دوران قرارداد سبدگردانی، شاهد افت‌ و خیز وضعیت سبد خواهیم بود و این امر گواهی بر تحقق سود یا تقبل زیان نیست. به همین دلیل همواره توصیه بر ورود به بورس با مازاد سرمایه است و سبدگردانی هم از این قاعده پیروی می‌کند.
گفتنی است که شرکت‌های سبدگردان برای اخذ مجوز فعالیت از سازمان بورس و اوراق بهادار باید شرایطی داشته باشند که این شرایط شامل موارد زیر است:

  • حداقل سرمایه (حداقل ۵ میلیارد تومان در کارگزاری آگاه)
  • فضای اداری مناسب و نیروهای کاری با مدارک حرفه‌ای کافی و مرتبط
  • احراز صلاحیت حرفه‌ای سهامداران و اعضای هئیت مدیره
  • اخذ مجوز سبدگردانی

چگونه سبدگردان مناسب انتخاب کنیم؟

مهمترین و حساس‌ترین بخش در مورد این که دارایی‌هایمان را به کدامیک از سبدگردان‌های رسمی بدهیم. انتخاب مناسب‌ترین سبدگردان است. چهار معیار زیر از مهمترین نکات در انتخاب یک سبدگردان مناسب هستند:

۱/ سابقه سبدگردان در مدیریت دارایی‌ها و میزان بازدهی کسب شده در آن‌ها

می‌توان مهمترین عامل در انتخاب سبدگردان مناسب را میزان موفقیت آن سبدگردان در کسب بازدهی‌های مناسب برشمرد. به این منظور سابقه قبلی سبدگردان‌ها را می‌توان از روی عمکرد آن‌ها در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک به دست آورد.
معمولا شرکت‌های دارای مجوز سبدگردانی یا شرکت‌های مستقل سبدگردانی علاوه بر سبدهایی که در اختیار دارند صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم تحت مدیریت خود دارند. در وب سایت هر یک از صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازدهی کسب شده هر سبدگردان مشخص است. به عنوان نمونه اگر شما به سایت صندوق سرمایه‌گذاری مشترک آگاه به نشانی agah-fund.ir مراجعه کنید، در همان صفحه اول نموداری مطابق شکل زیر مشاهده خواهید کرد که عملاً بازده صندوق را با تمام افت و خیزها و روند حرکتی آن از ابتدای تاسیس تاکنون را نشان می‌دهد.

۲/ دارا بودن ساختار سبدگردانی و تیم تحلیل

علاوه بر بازدهی کسب شده در مقاطع مختلف، پایدار بودن این بازدهی در طی سنوات بعد هم مهم است. برخی از سبدگردان‌ها برای مدیریت سبد مشتریان، وابسته به شخص هستند. به این معنی که شخص یا اشخاص محدودی در آن شرکت توانایی مدیریت سبدها را دارند.
ریسک کار کردن با این شرکت‌ها این است که با جا به جا شدن افراد ماهر، عملا فرایند مدیریت دارایی‌ها با اختلال همراه می‌شود. با توجه به این که اصل پایدار بودن روند بازدهی برای سرمایه‌گذاران مهم است، بنابراین این شرکت‌ها نمی‌توانند در بلندمدت سرمایه‌گذاران خود را راضی نگه دارند. از طرفی شرکت‌هایی هستند که دارای ساختار تحلیل و تیم سبدگردانی منسجم بوده و تصمیم‌گیری‌های معاملاتی با توجه به خرد جمعی و با تفکر گروهی صورت می‌گیرد. بنابراین در این شرکت‌ها می‌توان به ثبات بازدهی کسب شده امیدوارتر بود.

۳/ مقدار منابع در اختیار

یکی از راه‌هایی که می‌توان دریافت یک سبدگردان موفق بوده است یا خیر، دقت به حجم ریالی دارایی‌های تحت مدیریت آن است. تنوع در مدیریت انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک با ضامن‌های متنوع، نشان می‌دهد که اشخاص حقوقی زیادی به واسطه عملکرد سبدگردان منابع خود را در اختیار ایشان قرار داده‌اند.
سبدگردانی که می‌تواند از عهده مدیریت منابع متنوع و زیاد بربیاید حتما می‌تواند جوابگوی کسب بازدهی برای سرمایه‌گذاران جدید باشد. در عوض سبدگردانی که منابع محدودی دارد ممکن است سرمایه‌گذاری خود را دچار مشکل کند.
به عنوان مثال فرض کنید یک شرکت صرفا دارای صندوق سرمایه گذاری در سهام است. طبیعتا بدون توجه به ریسک‌پذیری مشتری، تمام مشتریان را ترغیب به سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه‌گذاری در سهام می‌کند. در صورتی که ممکن است مشتری ریسک‌پذیر نباشد و صندوق درآمد ثابت مناسب حال او است.
سبدگردانی که مدیریت ابزارهای متنوعی را بر عهده دارد می‌تواند ابزار متناسب با ریسک مشتری را توصیه کند. برای مثال کارگزاری آگاه مدیریت صندوق‌های متفاوت و متنوعی را اعم از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام (ریسکی)، با درآمد ثابت و همچنین صندوق های قابل معامله در بورس (ETF) بر عهده دارد. این تنوع به سرمایه‌گذار اجازه می‌دهد تا با در نظر گرفتن میزان ریسک‌پذیری خود و برنامه‌ای که برای سرمایه‌گذاری دارد، تصمیم‌گیری کند.

۴/ خوشنامی در بازار سرمایه

یکی دیگر از معیارهای انتخاب سبدگردان مناسب، محبوبیت آن سبدگردان در بین سایر سرمایه‌گذاران است. پرس و جو از مشتریان، سایر سرمایه‌گذاران و فعالان بازار در مورد تجربه همکاری یا آشنایی آن‌ها با سبدگردان، جستجو در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی می‌تواند ما را در این مسیر یاری کند.
در جمع‌‎بندی کلی می‌توان گفت قبل از این که منابع را در اختیار یک سبدگردان قرار دهیم، بهتر است عملکرد و سوابق قبلی آن سبدگردان را بررسی کنیم. قابل اتکاترین بررسی مراجعه به عملکرد صندوق‌های آن سبدگردان است. در ارتباط با ترکیب و ساختار تیم کاری سبدگردان پرس و جو کنیم. حجم، ترکیب و تنوع منابع در اختیار سبدگردان را رصد کنیم و در صورت امکان از مشتریانی که قبلا در آن جا سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اطلاعات مناسبی کسب کنیم.

نکات مهم برای استفاده از خدمات سبدگردانی

پس از انتخاب سبدگردان مناسب که دارای مجوز رسمی سبدگردانی از سازمان بورس است، باید موارد زیر را مد نظر داشته باشیم.

 میزان و کیفیت سرمایه‌ای که می‌خواهیم وارد بازار سرمایه کنیم

در نظر داشته باشید وجوهی که برای کار در بازار سرمایه می‌آورید، باید از وجوه مازاد زندگی‌تان باشد. به عبارتی وام یا مواردی از این دست نباشد. اصل اول سرمایه‌گذاری «ثروتمند شدن به شرط خراب نشدن آرامش» است. به هر حال یک سوی سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ممکن است زیان باشد. بنابراین نباید بر روی وجوه قرضی به امید کسب سودهای نجومی برنامه‌ریزی کنیم.

ترکیب سایر دارایی‌ها

بسیاری افراد تصور می‌کنند که خود سبدگردان‌ها تمام دارایی‌های زندگی‌شان را در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند! اما این برداشت صحیح نیست. همواره باید متنوع‎‌سازی را در ترکیب کلی دارایی‌های زندگی رعایت کنیم. به عبارتی باید ملک مناسب برای محل زندگی در اختیار داشته باشیم. ماشین مناسب و مطابق بودجه خود را سوار شویم و اگر لازم باشد مقداری روی مواردی چون طلا هم سرمایه‌گذاری کنیم. در آخر وجوهی که باقی می‌ماند می‌تواند صرف سرمایه‌گذاری بلندمدت در بازار سرمایه شود.

 مدت زمان مد نظر برای سرمایه‌گذاری

وجوهی که در بازار می‌آورید را باید حداقل برای یک‌ سال (۴ فصل) در بازار نگه دارید. باید به پول فرصت کافی داد که از تمام اتفاقات چهار فصل سال بهره‌مند شود. سبدگردان ماهر در مواقعی که اوضاع سرمایه‌گذاری در بورس خوب نباشد، به تشخیص خود از اوراق بدهی موجود در بازار یا سپرده‌های بانکی استفاده می‌کند. بنابراین سرمایه‌گذاران به شرطی که سبدگردان مناسب را انتخاب کرده باشند از این بابت نگرانی خاصی نباید داشته باشند.

شناسایی درجه ریسک خود و بازده مورد انتظار با توجه به میزان ریسک‌پذیری

یکی از شروط موفقیت سرمایه گذاران، «شناخت خود» است. سرمایه‌گذاری که درجه پذیرش ریسک خود را نمی‌داند، ممکن است برای کسب بازده‌های واهی و بدون اطلاع از ریسک‌های پنهان آن، در دام سودجویان می‌افتد. باید بدانیم که هر بازدهی با پذیرش ریسک همراه است. بنابراین سرمایه‌گذاران باید در مورد درجه پذیرش ریسک خود و همچنین میزان بازده مورد انتظار به جمع‌بندی صحیح و منطقی برسند.
نکته مهم این که یک سبدگردان خوب، قبل از اقدام به عملیات سبدگردانی و انعقاد قرارداد با سرمایه‌گذار، در ابتدا سرمایه‌گذارانش را از نظر درجه پذیرش ریسک می‌سنجد. این سنجش بر اساس جدیدترین روش‌های شناسایی درجه ریسک مشتریان در دنیا و با استفاده از فرم‌ها و سوالات مشخص، بررسی روانشناسی رفتار سرمایه‌گذار و سایر شواهد صورت می‌گیرد. بعد از مشخص شدن سطح پذیرش ریسک سرمایه‌گذاران، سبدگردان به این نتیجه می‌رسد که آیا این سرمایه‌گذار برای ورود به بازار سرمایه مناسب است یا خیر. به عبارت دیگر یک سبدگردان خوب، فیلتری برای پذیرش سرمایه‌گذاران علاقمند به بازار سرمایه است.

قرارداد سبدگردانی چگونه تنظیم می‌شود؟

حال که سبدگردان مناسبی انتخاب کرده و به نکات مهم پیش از سرمایه‌گذاری دقت کردیم، برای شروع کار نیاز به انعقاد یک قرارداد رسمی با سبدگردان خود داریم. این قرارداد که به ‌طور رسمی و مطابق با فرمت ارسالی سازمان بورس و اوراق بهادار است، فیمابین شرکت دارای مجوز سبدگردانی و سرمایه‌گذار منعقد می‌شود.
طی این قرارداد برای سرمایه‌گذار کد بورسی سبدگردانی اختصاصی از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی صادر می‌شود. این کد به نام سرمایه‌گذار است ولی سبدگردان با استناد به قرارداد فی مابین می‌تواند در آن با اختیار خود، معاملات مورد نظر را انجام دهد. مفاد مهم قرارداد شامل بخش‌های زیر است:

آورده سرمایه‌گذار

فرایند سبدگردانی برای ارائه یک کار با کیفیت، فرایند حساسی محسوب می‌شود. برای آن که شرکت‌های سبدگردان یا کارگزاری‌های دارای مجوز صاحب نام در این زمینه بتوانند خدمات قابل قبولی به سرمایه گذاران‌شان ارائه دهند، معمولا حداقل مبلغی برای سرمایه گذاری در نظر گرفته می‌شود. در حال حاضر حداقل مبلغ لازم برای استفاده از خدمات سبدگردانی آگاه ۵ میلیارد تومان است (خرداد سال ۱۴۰۰).

کارمزدهای سبدگردانی

کارمزدها در فرایند سبدگردانی عمدتا از دو بخش «ثابت» و «مبتنی بر عملکرد» تشکیل شده که نوع دوم با توجه به بازدهی کسب شده سبدگردان تعریف می‌شوند. در حال حاضر کارمزد سبدگردانی آگاه از دو بخش تشکیل می‌شود.
۱- ثابت: ۱% درصد از میانگین ارزش سبد خواهد بود که در طول مدت قرارداد به صورت روزانه محاسبه و توسط شرکت سبدگردان در انتهای قرارداد دریافت خواهد شد.
۲- مبتنی بر عملکرد: این کارمزد به صورتی تدوین شده که منافع شرکت سبدگردان و سرمایه‌گذار در یک راستا تعریف می‌شود. به این صورت که اگر در طول یک سال تا سقف ۲۰% سود برای سرمایه‌گذار شناسایی شود، کل ۲۰% متعلق به سرمایه‌گذار بوده و اگر بیش از این مقدار سود شناسایی شود شرکت سبدگردان در ۲۰% مازاد سود، با سرمایه‌گذار شریک خواهد بود.

محدودیت‌های معاملاتی

در این قرارداد سرمایه‌گذار می‌تواند عنوان کند که مثلا به دلیل این که خودش عمده سایر سرمایه‌گذاری‌هایش در ملک است، سبد گردان در سبد، وارد گروه ساختمان نشود. به عبارتی سرمایه‌گذار در این قرارداد می‌تواند به صورت رسمی برای سبدگردان محدودیت‌های معاملاتی در زمینه عدم ورود به برخی صنایع تعیین کند.

گزارشات

برای هر سبد یک دسترسی در نرم افزار رسمی سبدگردانی تعریف می‌شود. این نرم افزار اطلاعات آماری از میزان بازدهی سبد و جزئیات معاملات سبد را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد.

تفاوت صندوق‌های سرمایه‌گذاری با سبدگردانی

فرق سبدگردانی با صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اساس کار نیست بلکه در چند مورد تفضیلی است. سبدگردانی همانند صندوق سرمایه‌گذاری، مدیریت پرتفوی سهام را در برمی‌گیرد. البته در اینجا منظور ما صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام است و نه صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت.

۱/ سرمایه‌گذاری با اسم شخص

یکی از تفاوت‌های سبدگردانی با صندوق سرمایه‌گذاری در این است که فرآیند سبدگردانی با سرمایه یک شخص و به نام همان شخص ( حقیقی یا حقوقی ) انجام می‌شود، ولی صندوق سرمایه‌گذاری مشترک همان‌طور که از اسم آن مشخص است متشکل از سرمایه افراد مختلفی است که در یک صندوق مشترک جمع آوری شده و به اسم صندوق که یک ماهیت حقوقی دارد معاملات انجام می‌شود.

۲/  درصد صرف شده در هر صنعت

در صندوق سرمایه‌گذاری مشترک، مدیران سرمایه‌گذاری جهت خرید سهام باید درصد سرمایه‌گذاری در هر سهم یا هر صنعت را طبق دستورالعمل مربوطه رعایت کنند. بر فرض مثال حداکثر ۳۰% از دارایی‌های صندوق در یک صنعت می‌تواند سرمایه‌گذاری شود. در حالی که در سبدگردانی همچین محدودیت‌هایی وجود ندارد.

۳/  قابلیت مشاهده دارایی‌ها

در سبدگردانی بر اساس نام کاربری و رمز عبور که به سرمایه‌گذار از طرف سبدگردان داده می‌شود، این امکان به سرمایه‌گذار داده می‌شود تا با استفاده از سامانه سبدگردانی، به صورت تفضیلی نوع عملکرد و گردش حساب سبد خود را مشاهده کند و به صورت کامل خرید و فروش‌های انجام شده را ملاحظه کند. اما در صندوق سرمایه‌گذاری مشترک شما تنها می‌توانید از ترکیب دارایی‌های صندوق بر اساس نوع صنعت و نهایتا این که ۵ سهام اول صندوق چه میزان از دارایی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند را مشاهده کنید.

۴/ وجود ارکان مختلف

با توجه به ماهیت حقوقی صندوق، این نهاد دارای ارکانی نیز است. ارکان نظارتی صندوق که متولی و حسابرس صندوق هستند و ارکان اجرایی صندوق که شامل مدیر، ضامن و کارگزار هستند. صندوق دارای اساسنامه و امید‌نامه مشخص و تایید شده از سوی سازمان بورس و مجمع سرمایه‌گذاران خود صندوق است.
در سبدگردانی اساسنامه و مجمع سرمایه‌گذاران وجود ندارد چون طرف قرار‌داد یک شخص است. در سبدگردانی قرارداد در سه نسخه بر اساس فرمت مصوب و ابلاغیه سازمان بورس تنظیم می‌شود. هر سه نسخه قرارداد به سازمان بورس ارسال و بعد از بررسی و تایید سازمان بورس، کد سبدگردانی به نام مشتری نزد سبدگردان صادر می‌شود. یک نسخه از قرارداد نزد سازمان بورس، یک نسخه نزد سرمایه‌گذار و یک نسخه نزد سبدگردان می‌ماند. در سبدگردان رکن حسابرس وجود دارد که علاوه بر فرآیند حسابرسی، نقش امین سرمایه‌گذار در سبدگردانی را بر عهده دارد و طی فاصله‌های زمانی مشخص، گزارشی از عملکرد سبدگردان ارائه می‌کند. این حسابرس باید از حسابرسان معتمد بورس باشد.

۵ / کارمزدها

کارمزد سبدگردان در فرآیند سبدگردانی به این شکل است که معمولا تا میزان سودی که بانک به شما می‌دهد، سبدگردان از شما کارمزدی دریافت نمی‌کند. مازاد بر سودی که بانک به شما می‌دهد اگر از سبد شما سودی حاصل شد، بستگی به میزان سرمایه شما بین ۱۵ تا ۳۰ درصد مازاد سود را سبدگردان از شما به عنوان کارمزد مدیریت سبد دریافت می‌کند.
برای مثال، فرض می‌کنیم سرمایه شما ۲۰۰ میلیون تومان است و اگر سرمایه خود را در بانک سپرده کنید، سالانه ۲۰ درصد سود به شما تعلق می‌گیرد، یعنی ۴۰ میلیون تومان. حال در نظر بگیرید طی یک سال عملکرد سبدگردانی، سبد شما ۵۰ میلیون تومان سود کرده است. در این جا از این ۵۰ میلیون تومان ابتدا سودی که بانک به شما می‌دهد را کم می‌کنیم یعنی ۴۰ میلیون تومان را.
از ۱۰ میلیون تومان سود مازاد، ۳۰% آن کارمزد مدیریت سبدگردانی خواهد بود و ۷ میلیون تومان مابقی مجدد به سرمایه‌گذار تعلق دارد. در مجموعه سود خالص سرمایه‌گذار از سبدگردانی ۴۷ میلیون تومان خواهد بود. اما هزینه کارمزد در صندوق‌های سرمایه‌گذاری در زمان ابطال واحد‌های سرمایه‌گذاری از شما دریافت می‌گردد. این کارمزد بستگی به این که بین روزهای صدور و ابطال واحد سرمایه‌گذاری چه فاصله‌ای وجود دارد، بین ۱ تا ۵ درصد قیمت ابطال خواهد بود.

مزیت سبدگردانی نسبت به سپرده‌گذاری در بانک

مزایای سبدگردانی نسبت به بانک چیست و چرا سرمایه را در بانک سپرده‌گذاری نکنید؟ ابتدا باید دانست که تیم سبدگردانی متشکل از افرادی تحصیلکرده و مجرب در زمینه سرمایه‌گذاری هستند. وقتی صحبت از سرمایه‌گذاری می‌شود منظور تمام بازارهای مالی و فیزیکی است و نه صرفا یک بازار.
پس این افراد با توجه به بازده مورد انتظار شما، ریسک مناسب و معقول را برآورد و متحمل می‌شوند تا بازده سبدگردانی بیش از بازدهی سپرده‌گذاری بانکی باشد. همان‌طور که بیان شد، کارمزد سبدگردانی در حالی از شما اخذ می‌شود که سود سبد شما بیش از سودی باشد که بانک به شما طی یک سال خواهد داد.
پس سبدگردان نه تنها باید سود معادل سود بانکی برای سبد شما محقق کند، بلکه باید سودی فراتر از آن را به دست آورد تا خود بتواند کارمزد دریافت کند. در غیر این صورت حاصل فعالیت یک سال سبدگردان، درآمدی برای آن در بر نخواهد داشت! پس سبدگردان با توجه به تکنیک‌های خاص خود، در تلاش خواهد بود سودی بیش از سود بانکی را محقق کند.
اگر شما فرد ریسک گریزی هستید می‌توانید پول خود را در بانک سپرده کنید. اما باید به یاد داشته باشید اگر بخواهید پول خود را زودتر از موعد یکسال از حساب‌تان برداشت کنید باید جریمه آن را پرداخت کنید. یعنی نرخ سود سپرده یکساله دیگر به سرمایه شما تعلق نخواهد گرفت و سرمایه شما مشول نرخ سود سپرده کوتاه مدت می‌شود که بسیار پایین‌تر است.
شاید شما این ادعا را داشته باشید که در بانک، اصل پول شما بدون ریسک حفظ خواهد شد. باید گفت اولا هیچ سرمایه‌گذاری کاملا بدون ریسک نیست. سپرده‌گذاری در بانک کم ریسک است و نه بدون ریسک. دوما با توجه به شرایط فعلی وخیم سیستم بانکی کشور، می‌توان سپرده‌گذاری بانکی را همراه ریسک تلقی کرد. سوما با توجه به توضیحاتی که ذکر شد، سبدگردان نه تنها باید اصل پول شما را حفظ کند، بلکه باید سودی بیش از سود بانکی را بدست آورد تا خود درآمد داشته باشد. پس سبدگردان بر اساس تجربه مفید و دانش خود، هر گاه لازم بداند برای کاهش ریسک سبد شما و حفظ اصل سرمایه، از سرمایه‌گذاری در اوراق مشارکت و امثال آن استفاده خواهد کرد.

آیا امکان کلاهبرداری در سبدگردانی وجود دارد؟

اگر به نهادهای مالی دارای مجوز سبدگردانی از سازمان بورس و اوراق بهادار مراجعه کنید، خیر.
نهادهای مالی که بیشتر با عنوان کارگزار برای افراد عادی شناخته شده‌اند، جهت امور سبدگردانی از سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز لازم را دریافت می‌کنند. باید دانست این مجوز به هیچ فرد حقیقی داده نشده است. همچنین این مجوز صرفا به تعداد محدودی از کارگزاران که شرایط لازم را داشته‌اند تعلق گرفته است. میزان سرمایه مورد نیاز، عملکرد مناسب، مشتری مداری، داشتن پرسنل مجرب و حرفه‌ای، امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مناسب و… از جمله شرایطی است که کارگزارن برای اخذ مجوز سبدگردانی باید داشته باشند.
مجوز سبدگردانی برای ۲ سال اعطا می‌شود و کارگزار مربوطه طی دو سال همواره باید شرایط لازم و کافی را حفظ کند تا موفق به تمدید مجوز فعالیت سبدگردانی شود. از آن جا که برای شروع فعالیت سبدگردانی قراردارد فی‌مابین کارگزار (سبدگردان) و مشتری در سه نسخه منعقد می‌شود، ابتدا هر سه نسخه نزد سازمان بورس ارسال می‌شود. بعد از بررسی قرارداد (مفاد قرارداد طبق نمونه تایید شده سازمان بورس است) یک نسخه از آن نزد سازمان بورس جهت نظارت بر عملکرد سبدگردان باقی می‌ماند. نسخ دیگر به سبدگردان و مشتری داده خواهد شد.
بر اساس قرارداد از طرف سازمان بورس یک حسابرس معتمد از حسابداران رسمی کشور جهت رسیدگی به امور سبدگردانی و بررسی رعایت صرف و صلاح مشتری، تعیین می‌شود. طی فواصل زمانی مشخص حسابرس گزارش‌هایی از نوع عملکرد سبدگردان به مشتری خواهد داد.
برای شروع عملیات سبدگردانی از طرف سازمان بورس یک کد سبدگردانی (با کد معاملاتی متفاوت است) به نام مشتری نزد آن سبدگردان صادر می‌کند و سبدگردان تمام خریدها و فروش‌های سهام و سایر اوراق بهادر را برای هر مشتری با کد منحصر به فرد همان سبد انجام می‌هد.
برای این که مشتری بهتر و بیشتر در جریان عملکرد سبدگردان قرار گیرد، یک نام کاربری و رمز عبور به مشتری به صورت محرمانه تحویل داده خواهد شد تا مشتری بتواند با استفاده از سیستم گزارش‌دهی سبدگردانی، در جریان تحولات سبد خود قرار گیرد. در قرارداد منعقهده سبدگردانی، صرفا شماره حساب بانکی مشتری همراه با شماره شبا مربوطه قید می‌شود تا در صورت درخواست وجه مشتری، وجه به آن حساب واریز شود.

معرفی شرکت سبدگردان آگاه

شرکت سبدگردان آگاه در تاریخ ۱۳۹۷/۰۶/۱۴ با شماره ثبت ۵۳۱۰۹۰ و سرمایه‌ ۲۰ میلیارد ریال، به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های گروه مالی آگاه، شروع به کار کرده است. فعالیت سبدگردانی اختصاصی ابتدا از سال ۱۳۸۶ توسط شرکت کارگزاری آگاه انجام می‌گرفت ولی طی تصمیمات سطوح عالی گروه آگاه، از این پس این فعالیت به صورت جداگانه تحت مدیریت شرکت سبدگردان آگاه انجام ‌می‌شود.
تیم مدیریت سبدگردانی آگاه با تجربه‌ سال‌ها مدیریت سرمایه قادر است دارایی سرمایه‌گذاران را در بورس اوراق بهادار به صورت تخصصی و حرفه‌ای مدیریت کند و سرمایه‌گذاران می‌توانند بدون دغدغه خاصی از سود بازار سرمایه بهره‌مند شوند.


 

سخن آخر

برای افرادی که به دلیل نداشتن دانش و تجربه یا وقت قادر به سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار سرمایه نیستند، بهترین روش سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا استفاده از خدمات سبدگردانی است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری انواع مختلفی دارند و برای مشاهده بازدهی و انتخاب یک صندوق سرمایه‌گذاری می‌توان به سایت فیپیران مراجعه کرد.

64 پاسخ به “سبدگردانی چیست و چگونه انجام می‌شود؟”

  1. 0385129874 گفت:

    سلام
    بسیارعاای.،اما برای مبلغ پایین سبدگردانی معنانداره .
    بااینحال ازاطلاعات شما بسیارممنونم؛

    ۰
  2. agah31036 گفت:

    باسلام ودورد
    آیابرای درخواست سبدگردانی باید حد سرمایه مدنظرگرفت؟
    آیامدت زمان قراردادمابین سبدگردان(کارگزاری آگاه) وسرمایه گذار(مشتری) یکساله است؟
    سپاسگزارم

    ۰
    • Bashgah گفت:

      سلام
      بله دوست گرامی
      یکی از شروط پذیرش سرمایه، مقدار آن است. لذا برای عقد قرارداد سبدگردانی باید حداقل سرمایه لازم را داشته باشید.
      همچنین مدت زمان قرارداد حداقل یکسال است.

      ۰
  3. محمدی گفت:

    سلام.
    لطفا" در این خصوص،توضیح بفرمایین که:
    آیا امکان انصراف از ادامه ی خدمات سبدگردانی وجود داره؟
    و این که در صورت انصراف و ابطال سبدگردانی از جانب سرمایه گذار،هزینه ای از وی دریافت می گردد؟

    ۰
  4. sm.farisi@gmail.com گفت:

    سلام
    یک سوال
    احتمال زیان در سبدگردانی نسبت به سودهی آن چند درصد است؟
    با تشکر

    ۰
    • Agah گفت:

      سلام
      در اینکه بورس محل سرمایه گذاری قابل اعتماد و نسبت به تمام بازارهای موازی در دراز مدت بازدهی بهتری داشته است ابهامی نیست. هرچقدر سبدگردان معتبر، با مجوز و سابقه باشد احتمال زیان وی کمتر است. اما بازدهی غیرقابل پیشبنی و یا ادعا است لذا باید در این مورد بسیار حساس باشید. در صورتی که فرد یا شرکت سبدگردانی ادعای بازدهی ثابت یا حداقلی را میکند حتما بخواهید که جزئیات سبد سهام را با دلایل منطقی برای شما افشا کند.

      ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید:

1 2 3 7