کد بورسی چیست؟ آموزش دریافت کد بورسی از کارگزاری آگاه

  • ۴ بهمن ۱۴۰۲
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۲
  • ۱۴ نظر
  • ۹۴۷ مشاهده
راهنمای دریافت کد بورسی از کارگزاری آگاه

دریافت کد بورسی و کد معاملاتی اولین گام برای شروع سرمایه‌گذاری در بازار بورس است. قبل از دریافت کد بورسی، لازم است در سامانه سجام نیز ثبت نام کنید. برای این کار کافی است به یکی از روش‌های حضوری و غیر حضوری (آنلاین) اقدام کنید. در این مقاله به صورت کامل نحوه ثبت نام سجام، دریافت گام به گام کد بورسی از کارگزاری آگاه و احرازهویت رایگان را توضیح داده‌ایم.

آشنایی با کد بورسی و نحوه دریافت از کارگزاری آگاه

آشنایی با کد بورسی و کد معاملاتی

برای ورود به بازار بورس و خرید و فروش سهام، ابتدا باید کد بورسی داشته باشید. بسیاری از افراد تفاوت میان کد بورسی و کد معاملاتی را نمی‌دانند. در این بخش به تعریف هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

کد بورسی چیست؟

اولین گام برای ورود به بورس، ثبت نام و دریافت کد بورسی است. کد بورسی یک شناسه ۸ بخشی است که سه بخش اول آن معمولا از نام خانوادگی شما (البته همیشه این طور نیست) و پنج بخش بعدی از اعداد تصادفی تشکیل شده است. کد بورسی منحصر به فرد و یکتا است که به نوعی معرف شما در بازار سرمایه محسوب می‌شود.

نمونه ساختار کد بورسی: اگر نام خانوادگی شخصی «عزیزی» باشد، ممکن است کد بورسی او به این شکل باشد: عزی۱۲۳۴۵

کد معاملاتی چیست؟

کد معاملاتی کدی است که به واسطه آن نزد کارگزاری شناسایی می‌شوید. در واقع می‌توان گفت که کد بورسی مانند کد ملی و کد معاملاتی مانند شماره حساب بانکی شما است. شما به عنوان شخص حقیقی، فقط یک کد ملی دارید اما می‌توانید در بانک‌های مختلف، چند شماره حساب داشته باشید. پس امکان دریافت کد معاملاتی از کارگزاری‌های مختلف برای شما فراهم است.

روش‌های دریافت کد بورسی

تمام فعالیت‌های شما در بازار سرمایه مانند: خرید و فروش سهام، دریافت سود سالانه سهام، فروش سهام عدالت و … منوط به داشتن کد بورسی است. فرایند ثبت نام و دریافت کد بورسی، به دو شکل حضوری و غیرحضوری (آنلاین) انجام می‌شود. برای ثبت نام و دریافت کد بورسی به صورت حضوری، باید با در دست داشتن مدارک هویتی اصلی (شناسنامه و کارت ملی) به یکی از شعب کارگزاری اگاه یا دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید. در روش غیرحضوری و آنلاین هم می‌توانید از طریق «سامانه آگاه اکسپرس» اقدام کنید. در ادامه مقاله، به آموزش دریافت کد بورسی از سامانه آگاه اکسپرس می‌پردازیم.

مدارک لازم برای دریافت کد بورسی (حقیقی و حقوقی)

افراد حقیقی برای ثبت نام کد بورسی، به مدارک هویتی اصلی خود (کارت ملی و شناسنامه) نیاز دارند. با توجه به آخرین اطلاعیه سازمان بورس و اوراق بهادار، نیازی به آخرین مدرک تحصیلی نیست و اشخاص حقیقی، می‌‌توانند با هر مدرک تحصیلی و رده سنی، کد بورسی دریافت کنند. شرکت‌ها (اشخاص حقوقی) نیز که تمایل به دریافت کد معاملات بورس اوراق بهادار ( برای انجام معامله در بازار بورس یا فرابورس) دارند، باید مدارک زیر را به کارگزاری مورد نظر ارئه دهند:

  1.  تصویر روزنامه رسمی آگهی تاسیس
  2. -تصویر روزنامه رسمی – آگهی تمام تغییرات
  3.  تصویر اساسنامه
  4. کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت مدیره
  5.  تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقوقی و تعهدنامه
  6. تکمیل فرم توافقنامه معاملات اینترنتی
  7. دریافت و تکمیل فرم قرارداد معاملات برخط و پاسخ به سوالات آزمون معاملات برخط
  8. ارائه نامه درخواست دریافت کد معاملاتی خطاب به کارگزاری آگاه در سربرگ شرکت
  9. معرفی نماینده شرکت

آموزش دریافت کد بورسی

برای دریافت کد بورسی و شروع معاملات در بازار بورس، ابتدا باید در «سامانه سجام» ثبت نام و کارگزار بورس خود را انتخاب کنید.

ثبت نام در سجام

سامانه سجام با هدف یکپارچه‌سازی اطلاعات سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه و شفاف ‌‌سازی روند معاملات برای جلوگیری از فساد مالی، پول شویی و … ایجاد شده است. یکی از الزامات ورود به بازار سرمایه، ثبت نام در سامانه سجام است. برای شروع ثبت نام، کافی است به سامانه سجام به نشانی www.sejam.ir مراجعه کنید.

نکته مهم: بعد از تکمیل ثبت نام سجام، کد پیگیری ۱۰ رقمی به شماره همراه‌تان ارسال می‌شود. در حفظ و نگهداری این کد دقت داشته باشید، چرا که فرایند احراز هویت سجام بدون کد پیگیری، امکان‌پذیر نیست.

انتخاب کارگزاری بورس

امکان ارسال سفارش‌ها به صورت مستقیم به بورس وجود ندارد. برای همین، باید از طریق کارگزاری‌های بورس سفارش‌های خود را به مرکز بورس ارسال کنید. در حال حاضر کارگزاری‌های متعددی در کشور فعالیت می‌کنند. در این بین، کارگزاری آگاه به عنوان کارگزار برتر و رتبه الف، خدمات متنوعی را به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد. برای بهره‌مندی از تمام خدمات آگاه و دریافت کد بورسی رایگان، پیشنهاد می‌کنیم از طریق سامانه آگاه اکسپرس به نشانی ex.agah.com، اقدام کنید.

کد بورسی رایگان در کارگزاری آگاه

لازم است بدانید که در آموزش بورس، فرایند ثبت نام و دریافت کد بورسی از طریق دفاتر پیشخوان، با پرداخت هزینه (هزینه‌های مربوط به دفتر پیشخوان) انجام می‌شود اما در ثبت نام آنلاین کد بورسی، نیازی به پرداخت هزینه نیست. در ضمن، اگر از قبل در سامانه سجام ثبت نام نکرده باشید، ثبت نام سجام شما نیز از طریق سامانه آگاه اکسپرس به صورت رایگان انجام خواهد شد. همچنین می‌توانید از طریق اپلیکیشن «آساتریدر آگاه» فرایند احراز هویت خود را بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای، تکمیل کنید.

آموزش گام به گام دریافت کد بورسی از کارگزاری آگاه

  • برای شروع ثبت نام، ابتدا وارد سامانه آگاه اکسپرس به نشانی ex.agah.com شوید. طبق تصویر زیر، از بخش «کد بورسی اوراق بهادار» گزینه‌ «ثبت نام کد بورسی اوراق بهادار» را انتخاب کنید.
  • اگر در هر یک از سامانه‌های کارگزاری آگاه عضویت دارید، لطفاً روی گزینه «ادامه» کلیک کنید. در غیر این‌صورت گزینه «ثبت نام جدید» را انتخاب کنید.
  • کد ملی خود را بدون خط تیره در کادر اول وارد و بعد از درج کد امنیتی، دکمه ادامه را انتخاب کنید.
  • اطلاعات فردی خود را به صورت کامل وارد و در آخر گزینه «ادامه» را انتخاب کنید.
  • در این مرحله اطلاعات هویتی خود را به صورت دقیق وارد کنید. بارگذاری تصویر شناسنامه و کارت ملی الزامی نیست. فایل مورد نظر برای بارگذاری باید یکی از فرمت‌های jpg ،png  یا gif و حداکثر حجم ۱ مگابایت باشد.
  • برای واریز و برداشت‌های مربوط به معاملات، مشخصات حساب بانکی خود را با دقت وارد و گزینه «ادامه ثبت نام» را انتخاب کنید.
  • در این بخش، تمام اطلاعات وارد شده در مراحل قبل، نمایش داده می‌شود. اطلاعات را به دقت مطالعه و در صورت نیاز به ویرایش، با انتخاب گزینه «قبلی»، در بخش مربوطه اطلاعات را تصحیح کنید. در صورت اطمینان از درستی اطلاعات ثبت شده، گزینه «صحت اطلاعات وارد شده را تایید می‌کنم» را انتخاب و سپس دکمه «ادامه ثبت نام» را کلیک کنید.
  • برای فعالیت و خرید و فروش سهام در بازار بورس، باید در سامانه سجام ثبت نام کنید. فرایند ثبت نام سجام از طریق سامانه آگاه اکسپرس کاملا رایگان است. در این مرحله، پیامکی حاوی کد فعال‌سازی به شماره همراه شما ارسال می‌شود. بعد از دریافت پیامک، کد را در بخش مربوطه وارد و گزینه‌ی «ادامه» را انتخاب کنید.
  • در این مرحله نتیجه ثبت نام سجام، نمایش داده می‌شود. کد پیگیری ۱۰ رقمی سجام، توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی از طریق پیامک به شماره موبایل شما ارسال خواهد شد. برای احراز هویت سجام، می‌توانید با در دست داشتن کد پیگیری و اصل مدارک شناسایی به شعب کارگزاری آگاه یا دفاتر پیشخوان منتخب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی مراجعه کنید. در ضمن فرایند احراز هویت کد بورسی و سجام در کارگزاری آگاه، از طریق اپلیکیشن «آساتریدر آگاه»به صورت رایگان امکان‌پذیر است.

کد بورسی چه زمانی صادر می‌شود؟

کد بورسی معمولا ۱ الی ۳ روز کاری بعد از ثبت نام در آگاه اکسپرس و فرایند احراز هویت، صادر می‌شود. البته قبل از دریافت کد بورسی، می‌توانید به عنوان کاربر تستی، وارد سامانه معاملات آنلاین کارگزاری آگاه به نشانی online.agah.com شوید. بدیهی است که در این بازه زمانی، امکان انجام معاملات برای شما وجود ندارد.

تفاوت کد بورس سهام با کد بورس کالا و انرژی چیست؟

کد بورس کالا شناسه‌ای است که برای خرید کالاهای عرضه شده در بورس کالا، مانند خودرو و معامله در بازار آتی الزامی است. فرایند دریافت کد بورس کالا و انرژی با کد بورس سهام متفاوت است. شما می‌توانید از طریق سامانه آنلاین معاملات بورس کالا آگاه به نشانی agah.ebgo.ir برای ثبت نام و دریافت کد بورس کالا اقدام کنید. در واقع با استفاده از کد بورس سهام، می‌توان اوراق بهادار مختلف را در صنعت‌های مختف خرید و فروش کرد اما با استفاده از کد بورس کالا و انرژی، می‌توان برای خرید کالاهایی در زمینه کشاورزی، پتروشیمی، تجهیزاتی، دارویی و … اقدام کرد.

احرازهویت کد بورسی و سجام

یکی از مراحل مهم و الزامی بعد از ثبت نام کد بورسی، مرحله «احراز هویت» شما است. فرایند احراز هویت کد بورسی و سجام به دو شکل حضوری و غیرحضوری (آنلاین) انجام می‌شود.

احراز هویت سجام

برای احراز هویت سجام می‌توانید به صورت حضوری، به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید. برای احراز هویت آنلاین هم کافی است از نرم‌افزارهایی که مورد تایید سازمان بورس هستند، استفاده کنید. در ضمن، احراز هویت آنلاین سجام از طریق «اپلیکیشن آساتریدر آگاه»، امکان‌پذیر است.

احراز هویت کد بورسی

اگر فرایند احراز هویت خود را در سجام انجام داده باشید، احراز هویت کد بورسی شما در سامانه آگاه اکسپرس از طریق امضاء الکترونیک، انجام می‌شود. در صورتی که احراز هویت سجام را انجام نداده باشید، لازم است ابتدا از طریق نرم‌افزار آساتریدر آگاه، احراز هویت سجام خود را انجام دهید. با این کار در نهایت به صفحه امضاء الکترونیک قرارداد و احراز هویت کارگزاری هدایت می‌شوید.

نکته: در مراجعه حضوری به شعب آگاه یا دفاتر پیشخوان دولت، احراز هویت کارگزاری و سجام به صورت همزمان انجام می‌شود.

کلام آخر

یکی از الزامات ورود به بازار بورس و شروع معاملات، ثبت نام و دریافت کد بورسی است. از آن جایی که امکان ارسال مستقیم سفارش‌ها به بورس وجود ندارد، این فرایند از طریق سامانه آنلاین کارگزاری‌های بورس انجام می‌شود. کارگزاری اگاه یکی از کارگزارهای رتبه الف در بازار سرمایه است که به راحتی می‌توانید از طریق سامانه آنلاین آگاه اکسپرس به نشانی ex.agah.com کد بورسی دریافت کنید. دریافت کد بورسی از آگاه مزیت‌های متعددی دارد که به عنوان نمونه می‌توان به ثبت نام رایگان سجام و احراز هویت غیرحضوری و آنلاین اشاره کرد. برای آموزش گام به گام دریافت کد بورسی از کارگزاری آگاه، مقاله را مطالعه کنید.

سوالات متداول

سجام چیست؟

سامانه سجام با هدف یک پارچه‌سازی اطلاعات سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه و شفاف ‌سازی روند معاملات، برای جلوگیری از فساد مالی، پول شویی و … ایجاد شده است. برای فعالیت در بازار بورس باید در سامانه سجام به نشانی www.sejam.ir ثبت نام کنید.

دریافت کد بورسی از کارگزاری آگاه چقدر طول می‌کشد؟

کد بورسی شما ۱ تا ۳ روز کاری بعد از انجام فرآیند احرازهویت، صادر می‌شود. در صورت نیاز به پیگیری کد بورسی، می‌توانید با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۴۰۰۴ داخلی آگاه اکسپرس تماس بگیرید.

آیا برای خرید و فروش واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری، به کد بورسی نیاز داریم؟

بله، برای خرید و فروش تمام صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، داشتن کد بورسی الزامی است.

آیا می‌توان هم زمان چند کد معاملاتی داشت؟

در واقع کد بورسی برای هر شخص (حقیقی و حقوقی) فقط یک بار صادر می‌شود. اما می‌توانید از طریق کارگزاری‌های مختلف برای خود کد معاملاتی دریافت کنید. با این تفاسیر، پیشنهاد می‌کنیم که تمام فعالیت‌های بورسی خود را از طریق یک کارگزاری انجام دهید تا به صورت کامل از تمام مزایا و تسهیلات آن، بهره‌مند شوید.

14 پاسخ به “کد بورسی چیست؟ آموزش دریافت کد بورسی از کارگزاری آگاه”

  1. محمد مهدی فلاح دار گفت:

    واقعا خیلی خوب بود

    ۲
  2. مهدی گفت:

    واقعا مطالب خوبی بود
    لطف کردید

    ۰
  3. مسعود گفت:

    سلام بنده در حدود تقریبی ۲۰ دقیقه به صورت آنلاین کد معاملاتی آگاه رو دریافت کردم و خواستم تشکر کنم از مدیریت عالی شما فقط در اسا تریدر قسمت جست‌وجوی نماد به صورت تفکیکی نمادها بسته بندی نشده اند و این کمی دسترسی به نوسان سهمهای هر بخش رو سخت میکنه

    ۰
    • مهتاب قهرمانی گفت:

      سلام دوست عزیز، نمادها در سامانه معاملاتی آنلاین دسته بندی نشده اند،شما می توانید از طریق سایت https://online.agah.com در قسمت دیده بان من با استفاده از علامت + دیده بان دلخواه بر اساس همه صنایع یا بر اساس صنعت خاص ایجاد کنید و نمادهای مد نظر خود را جستجو کرده و به دیده بان خود اضافه نمایید. در قسمت دیده بان آگاه نیز دسته بندی نمادها طبق عنوانی که درج شده مانند بیشترین تاثیر در شاخص یا بیشترین حجم معامله و... دسته بندی شده است.

      ۰
  4. افشین گفت:

    با سلام. همانطور که مستحضرید، از هفته گذشته، امکان انجام "کاورد-کال" بر روی قراردادهای اختیارمعامله صندوق طلا، شمش و سکه در بورس کالا فراهم گردیده و بنده علاقمندم از ساز و کار اجرایی آن در کارگزاری آگاه مطلع گردم. ضمنا این سوال برای بنده مطرح است که اگر فردی از قبل دارای موقعیت باز فروش بر روی قرارداد اختیارخرید طلا و سکه باشد و بتازگی اقدام به خرید گواهی سکه، شمش یا واحدهای صندوق طلا نماید، آیا میتواند درخواست جابجایی وجه تضمین موقعیت های باز خود با این دارایی ها را بدهد و عملا وجه تضمین خود را آزاد نموده و دارایی های مذکور را توثیق کند؟ ممنونم میشم اگر پاسخ ارائه بفرمایید.

    ۰
    • کارشناس 2265 گفت:

      با سلام دوست عزیز جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص روز های کاری شنبه تا چهارشنبه از ساغت ۸ الی ۱۷ با شماره تماس ۰۲۱۹۱۰۰۴۰۰۴ داخلی آتی کالا ارتباط برقرار کنید.

      ۰
  5. غلامرضا محمدزاده گفت:

    مطالب مفید وعالی بود .ممنون از کارگزاری بابت اطلاع رسانی وآگاهی که به مشتریان ارائه می‌دهد

    ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید: