حمایت و مقاومت استاتیک و داینامیک چیست؟

  • تاریخ درج ۱۷ آبان ۱۴۰۱
  • تاریخ ویرایش ۹ اسفند ۱۴۰۲
  • ۴ نظر
  • ۸۴۰ مشاهده
حمایت و مقاومت استاتیک و داینامیک

افرادی که به دنبال سرمایه‌گذاری در بازارهای اقتصادی و مالی مانند طلا، بورس و ارز دیجیتال هستند باید با اصول اولیه تحلیل بازار آشنا باشند. فرقی ندارد که افراد، تحلیل‌گر تازه‌کار یا حرفه‌ای در بازار سرمایه هستند، تعیین حمایت و مقاومت استاتیک و داینامیک از ابتدایی‌ترین و حیاتی‌ترین مباحث تحلیل تکنیکال محسوب می‌شود. تمام معامله‌گران باید درک درستی نسبت به این مباحث داشته باشند. در این مطلب تصمیم داریم تا مفاهیم حمایت و مقاومت استاتیک و داینامیک را برای شما تشریح کنیم و به بیان تفاوت آن‌ها بپردازیم.


آشنایی با مفهوم حمایت

حمایت در تحلیل تکنیکال در واقع سطح قیمتی است که در آن می‌توان انتظار داشت روند نزولی به دلیل تمرکز تقاضا یا تمایل به خرید متوقف شود. در بازار مالی با کاهش قیمت دارایی یا اوراق بهادار، شاهد افزایش تقاضا برای دریافت سهام خواهیم بود و در نتیجه خط حمایت شکل می‌گیرد. محدوده حمایتی در نمودار، قیمتی است که در آن خریدار به صورت پرقدرت عمل می‌کند و فروشنده ضعیف خواهد شد. به عبارت بهتر در محدوده حمایت، تقاضا برای سهم افزایش پیدا می‌کند و از کاهش بیشتر قیمت سهم جلوگیری می‌کند.

آشنایی با مفهوم مقاومت

مقاومت در تحلیل تکنیکال به محدوده‌ای در نمودار قیمتی گفته می‌شود که در آن فروشنده به صورت پرقدرت ظاهر می‌شود اما خریدار ضعیف عمل می‌کند. در حقیقت به دلیل افزایش عرضه و عدم تقاضای قوی در بازار، قیمت سهم کاهش پیدا می‌کند و روند افزایش قیمت متوقف می‌شود. در بازارهای اقتصادی و مالی، تحلیل تکنیکال دارای حمایت استاتیک، حمایت داینامیک، مقاومت استاتیک و مقاومت داینامیک است. زمانی‌که یک محدوده به عنوان حمایت یا مقاومت شناسایی شود، آن سطوح قیمت می‌توانند به عنوان نقاط ورود یا خروج بالقوه معامله‌گران معرفی شوند. به‌طور کلی وقتی بازار روندی صعودی را طی می‌کند، با کند شدن حرکت قیمت و شروع به حرکت مجدد به سمت خط روند، سطوح مقاومت شکل می‌گیرند. 

خطوط حمایت استاتیک

حمایت استاتیک به سطحی گفته می‌شود که در گذشته اتفاق افتاده است و در هر شرایطی مقدار آن ثابت بوده و وابسته به زمان نیست. ساده‌ترین نوع حمایت استاتیک، حالت افقی است. زمانی‌که حمایت بر پایین‌ترین قیمت کندل پیوت کف (نقطه‌ای که جهت حرکت قیمت از نزولی به صعودی تغییر کرده است) مماس شود، حمایت استاتیک شکل می‌گیرد. بنابراین با نزدیک شدن و برخورد کندل‌های سهم به خطوط حمایت استاتیک، می‌توان انتظار روند صعودی و افزایش قیمت داشت. در نقطه مقابل، خط مقاومت استاتیک بر بالاترین قیمت کندل پیوت (نقطه‌ای که جهت حرکت قیمت از صعودی به نزولی تغییر می‌کند) مماس خواهد شد که به نوعی سیگنال خروج یا ذخیره سود برای معامله‌گران است.

خطوط حمایت استاتیک و داینامیک

خطوط حمایت داینامیک

حمایت داینامیک به سطوحی گفته می‌شود که در زمان‌های مختلف، قیمت‌های متفاوتی داشته باشد. یعنی این سطوح در گذشته اتفاق نیفتاده‌اند و سابقه تاریخی ندارند. سطوح حمایت داینامیک (پایین‌ترین خط روند کانال صعودی یا نزولی) و سطوح مقاومت داینامیک (بالاترین خط روند کانال صعودی یا نزولی) نشان‌دهنده تغییرات قیمتی سهم در زمان‌های مختلف هستند. معامله‌گران با ترسیم کانال داینامیک می‌توانند زمان صعود یا نزول قیمت سهم را پیش‌بینی کنند. در کانال داینامیک یا پویا اعداد تنها یک بار تکرار می‌شوند. به همین دلیل به سطوح این کانال، سطوح حمایت داینامیک یا سطوح مقاومت داینامیک گفته می‌شود. سطوح حمایت و مقاومت پویا در واقع مناطقی هستند که بازار می‌تواند به عقب برگردد و بدون نیاز به قرار گرفتن در سطح حمایت یا مقاومت افقی، حمایت پیدا کند.

تفاوت حمایت و مقاومت استاتیک و داینامیک

حمایت و مقاومت استاتیک و داینامیک از مفاهیم کلیدی و حیاتی در تحلیل تکنیکال محسوب می‌شوند که با یکدیگر تفاوت دارند. مقوله زمان در درک بهتر تفاوت میان حمایت و مقاومت استاتیک و داینامیک حائز اهمیت است. حمایت و مقاومت استاتیک ثابت است و در طول زمان همواره مقدار ثابتی دارد. به عبارت بهتر حمایت و مقاومت استاتیک در نمودار سابقه تاریخی دارد. در نقطه مقابل، حمایت و مقاومت داینامیک (پویا) قرار دارند که با توجه به زمان و شرایط مختلف دارای مقادیر متفاوتی هستند و سابقه تاریخی ندارند. به‌طور کلی حمایت و مقاومت تاریخی به شکل افقی مصداق حمایت و مقاومت استاتیک و حمایت و مقاومت خطوط روند (صعودی یا نزولی) مصداق حمایت و مقاومت داینامیک خواهد بود.

به‌طور خلاصه تفاوت حمایت و مقاومت استاتیک و داینامیک را می‌توان به صورت زیر بیان کرد:    

  • سطوح حمایت یا مقاومت استاتیک متحرک نیستند و ماهیت افقی دارند.
  • سطوح حمایت یا مقاومت پویا متحرک هستند و ماهیت افقی ندارند.

در حقیقت بازار سرمایه همواره در حال تحول است و گاهی اوقات سود حاصل از خرید یا فروش به‌گونه‌ای تغییر می‌کند که در سطوح حمایت و مقاومت از پیش طراحی شده نیست.

نکات تکمیلی در ارتباط با حمایت و مقاومت استاتیک و پویا

پس از آشنایی با مفهوم سطوح حمایت و مقاومت استاتیک و داینامیک به برخی از نکات مهم در ارتباط با این مفاهیم اشاره خواهیم کرد:

  • تحلیل‌گران فنی از سطوح حمایت و مقاومت برای شناسایی نقاط قیمت در نمودار استفاده می‌کنند که در آن احتمالات به نفع توقف یا معکوس شدن یک روند غالب خواهند بود.
  • حمایت زمانی اتفاق می‌افتد که انتظار می‌رود روند نزولی به دلیل تمرکز تقاضا متوقف شود.
  • مقاومت در جایی اتفاق می‌افتد که انتظار می‌رود روند صعودی به ‌دلیل تمرکز عرضه، موقتا متوقف شود.
  • روانشناسی بازار نقش مهمی در معاملات ایفا می‌کند چرا که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران گذشته را به خاطر می‌آورند و به شرایط متغیر واکنش نشان می‌دهند تا حرکت بازار در آینده را پیش‌بینی کنند.
  • مناطق حمایت و مقاومت را می‌توان در نمودارها با استفاده از خطوط روند و میانگین متحرک شناسایی کرد.

سخن آخر

در این مطلب تلاش کردیم تا به پرسش سطوح حمایت و مقاومت استاتیک و داینامیک چیست، پاسخ دهیم. در پایان باید عنوان کنیم که معامله‌گران در بازار سرمایه باید بتوانند بهترین سطوح حمایت و مقاومت کلیدی استاتیک و پویا را پیدا کنند چرا که این مورد یک اصل حیاتی برای درک معاملات قیمت است. به‌طور کلی مفاهیم حمایت و مقاومت در معاملات از مهم‌ترین مباحث تحلیل تکنیکال هستند که به عنوان بخشی از ابزار تجزیه و تحلیل الگوهای نمودار برای اشاره به سطح قیمت در نمودارها توسط معامله‌گران مورد استفاده قرار می‌گیرند تا به عنوان مانع از تحت فشار قرار دادن قیمت دارایی در جهتی خاص جلوگیری شود. بنابراین در صورتی که قصد دارید تا در بازارهای اقتصادی و مالی فعالیت موفق‌تری داشته باشید باید با این مفاهیم آشنا باشید.

4 پاسخ به “حمایت و مقاومت استاتیک و داینامیک چیست؟”

  1. محمد گفت:

    سلام. مقاله بسیار مفیدی بود. اما بهتر بود از تصاویر بیشتری برای درک موضوع استفاده می‌شد.

    ۰
  2. خدیجه گفت:

    بسیار آموزنده و البته کاربردی بود.

    ۶
  3. سید جعفر حسینی گفت:

    بسیار عالی بود

    ۷
  4. سیدمجیدسادات گفت:

    سلام. به موارد خوبی اشاره فرمودید. یاد گیری این نکات کلیدی از اهمیت بالایی برخوردار است که از ضررها جلوگیری و به بهترین بازدهی و سود منجر می گردد.

    ۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید: