صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت چیست؟

  • ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
  • ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
  • ۲ نظر
  • ۲۷۳۸ مشاهده
صندوق درامد ثابت چیست

صندوق های سرمایه‌گذاری یکی از روش‌های ورود غیرمستقیم به بازار بورس هستند و با توجه به نوع دارایی و نحوه معامله آن‌ها، به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. یکی از انواع این صندوق‌ها، صندوق درآمد ثابت هستند که بخش اعظم سبد دارایی‌ خود را به اوراق با درآمد ثابت سرمایه گذاری اختصاص می‌دهند. به همین دلیل، این صندوق‌ها ریسک پایینی دارند و گزینه‌ای مناسب برای افراد ریسک گریز به شمار می‌روند. در این مطلب، به بررسی صندوق درآمد ثابت و عملکرد آن می‌پردازیم.


ویدئو معرفی صندوق درآمد ثابت


صندوق های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت(Fixed Income) 

انتخاب نوع صندوق های سرمایه‌گذاری به عوامل مختلفی چون میزان ریسک‌پذیری سهامدار وابسته است. در صندوق سهامی، بین ۷۰ تا ۹۰ درصد پرتفوی صندوق در سهام شرکت‌های بورسی سرمایه‌گذاری می‌شود. به همین دلیل، سرمایه‌گذاری در این نوع صندوق‌ها ریسک بیشتری نسبت به باقی صندوق‌ها دارد. صندوق‌های مختلط هم تا ۶۰ درصد دارایی خود را در سهامد شرکت‌های بورسی سرمایه‌گذاری می‌کنند و مابقی آن را به ابزارهای مالی درآمد ثابت مانند سپرده‌های بانکی و اوراق قرضه اختصاص می‌دهند. در صندوق های درآمد ثابت، بین ۷۰ تا ۹۰ درصد از سبد داریی صندوق به سرمایه‌گذاری در ابزارهای مالی درآمد ثابت اختصاص داده می‌شود. ریسک سرمایه‌گذاری در این نوع صندوق‌ها بسیار کم است. معمولا اصل پول سرمایه‌گذاران حفظ می‌شود و از سوی دیگر سود ثابتی دریافت خواهند کرد. سودی که به طور معمول کمی بیشتر از سود پرداختی سپرده‌های بانکی است. در روزهای پرنوسان بازار سرمایه و زمانی که شاخص روندی منطقی را طی نمی‌کند، سرمایه‌گذاری در صندوق های درآمد ثابت گزینه‌ای منطقی به شمار می‌رود. البته در بازار صعودی هم سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها کاربردی خواهد بود. چرا که به سرمایه‌گذاران در مدیریت ریسک سبد دارایی‌های خود، کمک می‌کند. در واقع هر چه میزان ریسک‌پذیری سرمایه‌‌گذار کمتر باشد، صندوق‌های درآمد ثابت نقش پررنگ‌تری در پرتفوی او خواهند داشت.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت 

معامله واحدهای یک صندوق درآمد ثابت مزایای بسیاری برای سرمایه‌گذاران خواهد داشت، از جمله:

۱- بهره‌مندی از خدمات مدیریت حرفه‌ای دارایی‌ها

مدیریت هر یک از صندوق‌های فعال در بازار بورس به عهده تیمی از متخصصان و کارشناسان است که تمامی اصول مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری و معامله‌گری در بورس را می‌دانند. گروه مدیران صندوق اخبار و اطلاعات بازار را بررسی می‌کنند و دائما در حال رصد بازار هستند. با سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها بدون پرداخت هزینه‌ای مجزا، می‌توانید مدیریت سرمایه خود را به دست افراد حرفه‌ای بسپارید و از تجربه آن‌ها در مدیریت دارایی‌ها بهره‌مند شوید.

۲- کنترل ریسک سرمایه‌گذاری و کاهش امکان زیان‌دهی

با نگاهی به چینش سبد داریی یک صندوق درآمد ثابت می‌توان گفت، بخش اعظم دارایی این صندوق‌ها به اوراق بانکی و درآمد ثابت اختصاص دارد. همین مساله زمینه‌ساز اصلی ریسک پایین این صندوق‌ها است. مدیران حرفه‌ای صندوق، دارایی‌های تجمیع‌شده را در مجموعه‌ای از بهترین اوراق درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کنند و با توجه به شرایط بازار، بخش کمی را نیز به خرید سهام اختصاص می‌دهد. این ترکیب دارایی، ریسک سرمایه‌گذاری را به صفر نزدیک می‌کند و زمینه‌ای برای کسب سودی بیشتر از سپرده‌های بانکی فراهم می‌کند.

۳- بهره‌مندی از سود روز‌شمار صندوق

صندوق‌های درآمد ثابت به سرمایه‌گذاران خود سود روزشمار پرداخت می‌کنند. البته روند پرداخت سود در همه صندوق‌های درآمد ثابت یکسان نیست. برخی از آن‌ها سود کسب‌شده را در دوره‌های زمانی مشخص (یک ماهه، سه ماهه، شش‌ ماهه و …) به حساب سرمایه‌گذاران خود واریز می‌کنند. گروهی دیگر از صندوق‌ها هم، سرمایه‌گذاران خود را از محل افزایش ارزش واحدهای صندوق از سود کسب‌شده منتفع خواهند کرد. توجه کنید امکان دریافت سرمایه در هر تاریخ دلخواهی وجود دارد و هیچ یک از سرمایه‌گذاران مشمول جریمه برداشت زودهنگام نخواهند شد.

۴- کسب سود ثابتی بیشتر از سپرده‌های بانکی

همان طور که اشاره کردیم، بیشترین بخش دارایی‌های یک صندوق‌ درآمد ثابت به اوراق درآمد ثابت اختصاص می‌یابد. از این رو، بازدهی این صندوق‌ها به سپرده‌های بانکی شباهت دارد. با این حال، درصد کمی از دارایی‌ صندوق درآمد ثابت (بین ۵ تا ۱۰ درصد) به خرید سهام شرکت‌های بورسی اختصاص می‌یابد و این ویژگی باعث می‌شود بازدهی صندوق‌های درامد ثابت، کمی بیشتر از سپرده‌های بانکی باشد.

۵- نقد‌شوندگی بالای واحدهای صندوق

بهره‌مندی صندوق‌ها از رکن بازارگردان و ضامن نقدشوندگی سبب شده است که توازن عرضه و تقاضا حفظ شود و صف خرید یا فروش تشکیل نشود. بنابراین سرمایه‌گذاران به راحتی می‌توانند دارایی‌های خود را به پول نقد تبدیل کنند.

۶- امکان سرمایه‌گذاری با منابع محدود مالی

حداقل سرمایه‌گذاری در مورد صندوق‌های مبتنی بر صدور و ابطال به قیمت واحدهای صندوق بستگی دارد. در مورد صندوق‌های ETF  که مانند سهام عادی در سامانه معاملاتی کارگزاری‌ها خرید و فروش می‌شوند، حداقل میزان خرید را سازمان بورس و اوراق بهادار مشخص می‌کند. در حال حاضر این مبلغ ۱۰۰ هزار تومان است.

۷- صرفه‌جویی در هزینه‌ها

بهره‌مندی از تیم مدیریت حرفه‌ای صندوق و تقسیم هزینه‌های موجود در بین تمام سرمایه‌گذاران، هزینه کلی برای هر واحد از صندوق را کاهش می‌دهد.

۸- صرفه‌جویی در زمان

سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها شرایطی را فراهم کرده است که افراد دیگر نیازی به صرف زمان برای دوره‌های آموزشی و رصد پیوسته بازار نخواهند داشت. هر سرمایه‌گذار تنها با سپردن منابع مالی خود به صندوق موردنظر می‌تواند با خیالی آسوده به سود مورد انتظار صندوق برسد.

ارکان اصلی صندوق‌های درآمد ثابت چیست؟

صندوق‌ها از ارکان مختلفی تشکیل شده‌اند که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر است:

  • مجمع صندوق

بالا‌ترین رکن صندوق، مجمع صندوق است که انتخاب ارکان اصلی صندوق، مهم‌ترین وظیفه آن است.

  • مدیر صندوق

مدیر صندوق رکن اجرایی و متخصص بازار سرمایه است که بر طبق اساسنامه، وظیفه دارد اطلاعات لازم را برای ارائه به متولی و حسابرس سازمان تهیه کند.

  • متولی صندوق

متولی صندوق در واقع امین سرمایه‌گذاران است و نقشی مانند وکیل دارد.

  • حسابرس صندوق

حسابرس صندوق موظف است صورت‌های مالی سه، شش و نه ماهه را به همراه صورت سالانه از مدیر صندوق دریافت و بررسی کند.

  • مدیر ثبت صندوق

اجرای درخواست‌های صدور و ابطال و بر طبق اساسنامه، برعهده مدیر ثبت صندوق است.

  • ضامن نقدشوندگی

ضامن نقد‌شوندگی در واقع موظف است تا در زمان عدم وجود نقدینگی مورد نیاز، آن را تامین کند.

  • بازارگردان

وظیفه برقراری تعادل میان خرید و فروش و از بین ‌بردن صف معاملات، برعهده او است.

مدیریت ترکیب دارایی صندوق‌ها با مدیر سرمایه‌گذاری صندوق است و با نظر او در شرایط مختلف، امکان تغییر ترکیب دارایی وجود دارد.

نحوه خرید صندوق درآمد ثابت

همان طور که پیش از این اشاره کردیم، صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر اساس نحوه معاملات به دو نوع صندوق قابل معامله در بورس ETF  و صدور و ابطالی تقسیم می‌شوند. اگر صندوق درآمد ثابت از نوع ETF باشد، خرید و فروش آن مانند سهام شرکت‌های بورسی است. به این معنا که شما می‌توانید با جستجوی نماد صندوق در سامانه‌های معاملاتی آنلاین مانند آساتریدر، واحدهای صندوق را معامله کنید. اگر صندوق مورد نظر از نوع صدور و ابطالی باشد، خرید و فروش آن از طریق سامانه اختصاصی یا شعب صندوق و بر اساس ارزش خالص دارایی (NAV) انجام می‌شود. ناگفته پیدا است که نقدشوندگی صندوق‌های درآمد ثابتETF   از صندوق‌های صدور و ابطالی بیشتر است.

نحوه پرداخت سود صندوق‌های درآمد ثابت

همان طور که توضیح دادیم صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت سود ثابتی به سهامداران خود پرداخت می‌کنند. البته تخصیص این سود به دو روش انجام می‌شود:

۱- پرداخت سود دوره‌ای

صندوقی که در امیدنامه و اساسنامه خود تخصیص سود دوره‌ای را به سرمایه‌گذاران وعده داده باشد، سود کسب‌شده را در بازه‌های زمانی مشخص به حساب سرمایه‌گذاران خود واریز می‌کند.

۲- پرداخت سود از محل افزایش ارزش واحدها

نوع دوم صندوق‌های درآمد ثابت پرداخت سود دوره‌ای ندارند. این صندوق‌ها سرمایه‌گذاران خود را از محل افزایش ارزش واحدهای صندوق منتفع می‌کنند. سرمایه‌گذاران پس از فروش واحدهای خود به این سود دست می‌یابند. برای مثال صندوق درآمد ثابت همای آگاه، به سرمایه‌گذاران خود سود نقدی ماهانه پرداخت می‌کند و سود صندوق درآمد ثابت یاقوت آگاه، از افزایش قیمت واحدها به دست می‌آید.

ریسک خرید اوراق با درآمد ثابت

سرمایه‌گذاری در صندوق های درآمد ثابت یا ابزارهای مالی و اوراق با درآمد ثابت، کم‌ریسک‌ترین شکل سرمایه‌گذاری است. ممکن است این صندوق‌ها در عوض ریسک پایین، بازدهی کمتری داشته باشند اما به دلیل ماهیت خود، سرمایه اولیه فرد را حفظ می‌کنند.

انواع صندوق‌های درآمد ثابت

صندوق‌های درآمد ثابت به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند. در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

۱- صندوق درآمد ثابت با تقسیم سود

همان طور که پیش از هم اشاره کردیم، این صندوق‌ها به صورت ماهانه و در تاریخی مشخص سود حاصل از خرید واحدهای صندوق را به حساب سرمایه‌گذاران واریز می‌کنند. به عنوان مثال صندوق درآمد ثابت همای در اولین روز از هر ماه، سود سرمایه‌گذاران را پرداخت می‌کند.

۲- صندوق درآمد ثابت بدون تقسیم سود

در این صندوق‌ها سود سرمایه‌گذار از تفاوت قیمت صدور و ابطال ایجاد می‌شود. صندوق سرمایه گذاری مروارید آگاه بهترین مثال برای این نوع از صندوق‌ها است.

۳- صندوق درآمد ثابت مختص اوراق دولتی

صندوق‌های درآمد ثابت مختص اوراق دولتی اجازه خرید سهام، حق تقدم و سایر ابزارهای بازار سرمایه را ندارند.

 بهترین صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت

برای انتخاب بهترین صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت باید به نکاتی توجه داشت. در بازار سرمایه صندوق‌های سرمایه‌گذاری متنوعی وجود دارد که سهامداران باید از بین آن‌ها بهترین صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت را انتخاب کنند. از اولویت‌های مهم در انتخاب بین صندوق‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سازمان تاسیس‌کننده صندوق
  • مدیران و سبدگردانان صندوق
  • شفافیت و ترازمالی
  • حسن سابقه
  • میزان بازدهی

صندوق‌های درآمد ثابت معمولا سودی بیشتر از سود سپرده‌های بانکی را به سهامداران خود پرداخت می‌کنند. به همین دلیل افراد می‌توانند به جای سپرده‌گذاری در بانک، صندوق‌های سرمایه‌گذاری را انتخاب کنند. این صندوق‌ها با داشتن ضامن نقدشوندگی و قابلیت معامله روزانه، نقدشوندگی بیشتری نسبت به دیگر ابزارهای مالی درآمد ثابت دارند.

تیم مدیریت دارایی آگاه با بیش از ۱۶ سال سابقه در مدیریت انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری، کارنامه‌ای درخشان در بازار سرمایه دارد. این تیم در حال حاضر با مدیریت سه صندوق درآمد ثابت «همای»، «یاقوت» و «مروارید» میزبان سرمایه‌گذاران بازار بورس است. هر یک از این صندوق‌ها وبسایتی ویژه دارند و وظیفه دارند گزارش‌های عملکردی خود را در بازه‌های زمانی مشخص در این وب‌سایت منتشر کنند. به علاوه، در وبسایت فیپیران هم می‌توانید صندوق‌ها را با هم مقایسه کنید. در حال حاضر، صندوق یاقوت آگاه  با ۲۸/۲ درصد سود موثر و صندوق همای آگاه با ۲۷/۸۵ درصد سود موثر از بهترین صندوق‌های درآمد ثابت کارگزاری آگاه هستند.

نمودار مقایسه بازده صندوق و بورس از ابتدای تاسیس

بهترین صندوق‌های درآمد ثابت با پرداخت سود ماهیانه

از بین صندوق‌های با درآمد ثابت، صندوق «همای» گزینه مناسبی برای سهامداران است. این صندوق در پاییز سال ۱۴۰۲ سود موثر سالانه‌ای معادل با ۲۷/۸۵ درصد را به سهامداران پرداخت می‌کند.

مقایسه بازدهی صندوق‌های درآمد ثابت

اولویت در صندوق های درآمد ثابت حفظ سرمایه اولیه است. پس می‌توان این صندوق‌ها را برای مدیریت ریسک در سرمایه‌گذاری مورد استفاده قرار داد. هر چند سود صندوق درآمد ثابت از ابزارهای مالی درآمد ثابت دیگر بیشتر است. بازدهی این صندوق‌ها را باید بر اساس ارزش پول ملی، تورم و شرایط بازار سنجید. در روزهای پرالتهاب بازار و زمانی که شاخص کل در حال سقوط است، سرمایه‌گذاری در این نوع صندوق‌ها کاری عاقلانه است. همان طور که اشاره کردیم، برای مقایسه بازدهی صندوق های درآمد ثابت می‌توانید به وب‌سایت فیپیران مراجعه کنید. البته وب‌سایت‌های مختلف مانند آگاه ریسرچ هم گزارش‌هایی مربوط به عملکرد صندوق‌ها منتشر می‌کنند و می‌توانید از اطلاعات آن‌ها هم استفادده کنید.

نحوه محاسبه سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت

سود صندوق‌های درآمد ثابت به صورت روزشمار محاسبه می‌شود. طبیعی است هر چه سرمایه شما در صندوق بیشتر باشد، سود بیشتری هم دریافت خواهید کرد. نوسان سود این صندوق‌ها نیز کم است و به میزان سهام موجود در سبد دارایی‌ آن‌ها بستگی دارد. این صندوق‌ها بین ۷۰ تا ۹۰ درصد دارایی خود را در اوراق درآمد ثابت و تا سقف ۱۰ درصد از دارایی‌ها را (با تصمیم مدیر صندوق) در سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند.

توجه داشته باشید هر چه درصد سهام موجود در سبد دارایی صندوق بیشتر باشد، در دوران رونق بازار، سود آن نیز بیشتر می‌شود. به همین نسبت، در شرایط نزولی بازار، درصد سهام موجود در صندوق نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. البته همان طور که اشاره کردیم سهام موجود در صندوق، نهایتا ۱۰ درصد از پرتفوی آن را تشکیل می‌دهد. بنابراین نوسان سود این صندوق‌ها کم است و همین ویژگی، آسایش خاطر سرمایه‌گذاران را فراهم می‌کند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت آگاه

  •  صندوق همای آگاه

در مقایسه صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت، علاوه بر سابقه و عملکرد صندوق، لازم است اهداف مالی خود را نیز در نظر بگیرید. ممکن است برای برخی افراد دریافت سود نقدی اهمیت داشته باشد و برخی دیگر، نیازی به سود ماهانه نداشته باشند. صندوق «همای» از آن دسته صندوق‌های درآمد ثابت است که به سهامداران خود سود ماهیانه پرداخت می‌کند. این صندوق در سال ۱۳۹۹ تاسیس شده و در روزهای پرنوسان بازار و زمانی که بورس در حال سقوط بود، توانست سرمایه سهامداران را حفظ و سود قابل قبولی به آن‌ها پرداخت کند. شما می‌توانید برای اطلاع از جزئیات عملکرد صندوق درآمد ثابت «همای»، به وب سایتhomayeagah.ir   مراجعه کنید.

  • صندوق یاقوت آگاه

صندوق درآمد ثابت «یاقوت» هم در سال ۱۳۹۸ تاسیس شد. این صندوق سود ماهیانه‌ای به سهامداران خود پرداخت نمی‌کند، بلکه این سود روی ارزش واحدهای آن افزوده می‌شود. این صندوق از نوع ETF است و سهامداران آن می‌توانند دارایی خود را در سامانه‌های آنلاین معاملات سهام به راحتی به فروش برسانند. در سایت این صندوق به آدرسwww.yaghootfund.ir   گزارش عملکرد، امیدنامه، اساسنامه و اهداف آن منتشر می‌شود. 

  •  صندوق مروارید آگاه

صندوق «مروارید» آگاه، در سال ۱۴۰۱ تاسیس شد و در مدت کوتاه فعالیت خود توانسته در میان پربازده‌ترین صندوق‌های درآمد ثابت صدور و ابطالی قرار گرفته است. این صندوق با پرتفویی از دارایی‌های درآمد ثابت، سرمایه‌گذاران خود را از بازدهی پایدار و مطمئنی بهره‌مند خواهد کرد. برای بررسی گزارش‌های عملکردی این صندوق می‌توانید به وب‌سایت آن به آدرس www.morvaridagahfund.com مراجعه کنید.


سخن آخر

صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت مناسب سهامداران ریسک‌گریز هستند. افرادی که حفظ سرمایه اولیه را اولویت استراتژی مالی خود قرار داده‌اند، از سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها استقبال می‌کنند. این صندوق‌ها بیشترین بخش سبد دارایی خود را به اوراق با درآمد ثابت اختصاص می‌دهند و به این ترتیب، ریسک از بین رفتن سرمایه را به صفر می‌رسانند. ارائه سودی بیشتر از نرخ سود بانکی و ریسک پایین توسط صندوق‌های درآمد ثابت باعث شده که این صندوق‌ها تبدیل به جایگزینی مناسب برای سپرده‌های بانکی شوند. سرمایه‌گذاران می‌توانند با توجه به استراتژی معاملاتی خود بهترین صندوق را شناسایی و برای خرید واحدهای آن اقدام کنند.


سوالات متداول

۱- صندوق درآمد ثابت چیست؟

صندوق درآمد ثابت یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. این نوع صندوق، ریسک پایین و سود ثابت بالاتر از نرخ سود بانکی را به سرمایه‌گذاران ارائه می‌کند.

۲- صندوق درآمد ثابت چه تفاوتی با حساب بانکی دارد؟

سود پرداختی توسط صندوق‌های درآمد ثابت از نرخ سود بانکی بیشتر است. همچنین این صندوق‌ها نیازی به سرمایه‌گذاری بلندمدت یا سرمایه اولیه زیاد ندارند.

۳- سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت چه مزایایی دارد؟

دریافت سود روزشمار، سود ثابت و بالاتر از نرخ سود بانکی، ریسک پایین و امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ اندک تنها برخی از مهم‌ترین مزایای صندوق‌های درآمد ثابت برای سرمایه‌گذاران هستند.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

2 پاسخ به “صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت چیست؟”

  1. اسلام همتی گفت:

    سلام علیکم
    ممنون از اینکه مقاله کاربردی می‌گذارید.
    استفاده کردیم.

    ۲
  2. Bashtam گفت:

    ممنون از مطالب خوبی که میگذارید

    ۰