نحوه خرید سیمان از بورس کالا

  • ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
  • ۶ تیر ۱۴۰۰
  • ۶۴ نظر
  • ۶۵۷۴ مشاهده
خرید سیمان در بورس کالا

سال ۱۴۰۰ برای تولیدکنندگان سیمان سال بسیار خوبی بود و بالاخره پای این محصول هم به بازار بورس کالا باز شد. از خرداد امسال تمامی محصولات سیمان تولیدی کشور در بورس کالا عرضه شد تا فعالان این صنعت ارزشمند خرید خود را از طریق بورس کالا انجام دهند. کارگزاری آگاه به عنوان یکی از پیشروترین کارگزاری‌های بورس کالا، اوراق بهادار و انرژی در کشور از ابتدای عرضه این محصول در بورس کالا زیر ساخت‌های خود را برای ارائه خدمات هر چه بهتر و بیشتر به مشتریان فراهم کرد و اکنون تمامی مراحل خرید سیمان از طریق «سامانه آنلاین مدیریت سفارشات بورس کالای کارگزاری آگاه» صورت می‌پذیرد. در این مقاله به صورت کامل با نحوه خرید سیمان از بورس کالا و همچنین خدمات ویژه کارگزاری آگاه آشنا می‌شویم.


ویدئو بررسی چگونگی خرید سیمان از بورس کالا


قیمت سیمان در بورس کالا

مدیریت پذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران، ۲۲ اردیبهشت ماه سال جاری در اطلاعیه‌ای پذیرش محصول سیمان شرکت سیمان فارس در بازار اصلی بورس کالا ایران را اعلام کرد؛ اتفاقی خوشایند برای فعالان این صنعت که با استقبال بسیار خوب بورسی‌ها هم همراه بود و در نخستین روز عرضه، ۲۹ هزار و ۷۰۰ تن از این محصول در بازار بورس کالا به فروش رفت. شفاف شدن قیمت‌ها، حل مشکل گرانی قیمت سیمان و رسیدن محصول به صورت مستقیم به دست مصرف‌کننده نهایی از مهم‌ترین مزایای ورود سیمان به بازار بورس کالا محسوب می‌شود. عدم شفافیت در قیمت‌گذاری یکی از مشکلاتی است که در بعضی از صنایع دیده می‌شود، مشکلی که بسیاری از تولیدکنندگان سیمان هم با آن روبه‌رو هستند. این عدم شفافیت در قیمت‌گذاری، رانت‌های مختلفی را با خود به همراه دارد و با ورود این صنعت به بازار بورس این مشکل قابل حل به نظر می‌رسد.

نحوه دریافت کد بورسی برای فعالیت در بورس کالا

برای دریافت کد بورسی و خرید سیمان از بورس کالا، می‌توانید به عنوان شخص حقوقی یا حقیقی اقدام کنید. در صورتی که با هویت حقیقی برای گرفتن کد اقدام می‌کنید، لازم است این مراحل را طی کنید:

  1. ثبت نام در سجام
  2. مراجعه به سایت agah.ebgo.ir (روی گزینه «اخذ کد آنلاین در بورس کالا» کلیک و فرم‌های مربوطه در این سامانه را پر کنید)
  3. مراجعه به بانک برای افتتاح حساب وکالتی (همراه با معرفی‌نامه که باید از سامانه agah.ebgo.ir دانلود شود)
  4. درج مشخصات حساب وکالتی در سامانه agah.ebgo.ir

و چنانچه شرکتی حقوقی قصد کدگیری داشته باشد، باید مدارک زیر را تهیه کند:

  • فرم تکمیل‌شده برای دریافت کد بورسی (فرم درخواست کد مشتریان حقوقی) که تایید این فرم شامل دو مرحله است (تمامی فیلدها به صورت کامل و خوانا کامل شود)
  • فرم تکمیل شده احراز هویت به نام فرم مشخصات مشتریان حقوقی کارگزاری (دو نسخه جداگانه تکمیل شود)
  • کپی روزنامه رسمی آگهی تاسیس شرکت (اگر شرکت تغییر نام داشته، حتما کپی آگهی تغییر نام در روزنامه رسمی ضمیمه شود)
  • کپی روزنامه رسمی آخرین تغییرات شرکت (در صورت تغییر آدرس پس از تاسیس، کپی آگهی روزنامه رسمی تغییر آدرس ضمیمه شود)
  • کپی روزنامه رسمی آخرین تغییرات در خصوص تعیین اعضای هیات مدیره و دارندگان امضا مجاز بیش از دو سال (به جز شرکت‌های با مسئولیت محدود) از تاریخ آن نگذشته باشد
  • کپی صفحه اول شناسنامه مدیر عامل، تمام اعضای هیات مدیره و صاحبین امضای مجاز
  • کپی کارت ملی مدیرعامل و تمام اعضای هیات مدیره
  • کپی کارت اقتصادی شرکت (یا گواهی ثبت نام مودیان مالیاتی)
  • کپی پروانه بهره‌برداری به همراه صفحه توضیحات برای شرکت‌های تولیدکننده در صورتی که پروانه فاقد آدرس و کدپستی یا آدرس ناقص باشد. نامه در سربرگ شرکت برای معرفی آدرس کارخانه و کدپستی الزامی است
  • کپی اساسنامه شرکت به صورت کامل و خوانا
  • صورت‌های آخرین دوره مالی شرکت به انضمام گزارش حسابرس رسمی و بازرس قانونی
  • کپی اظهارنامه مالیاتی آخرین دوره مالی شرکت به صورت کامل و خوانا
  • ثبت نام در سامانه جامع انبارها به نام شرکت و شناسه ملی شرکت www.nwms.ir
  • ثبت نام در سامانه سجام  sejam.ir
  • ثبت نام در سامانه بهین‌یاب و اخذ مجوز خرید از بورس از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت برای شرکت‌های تولیدی
  • شماره همراه مدیرعامل به عنوان امضادار مجاز (حتما باید به نام شخص مدیرعامل باشد)
  • نامه معرفی اعضای هیات مدیره، صاحبین امضای مجاز و سهامداران بالای ۱۰% در سربرگ شرکت با امضا و مهر رسمی شرکت
  • نامه معرفی (محل سکونت، کدپستی و شماره همراه هریک به صورت مجزا) اعضای هیات مدیره، صاحبین امضای مجاز، سهامداران بالای ۱۰% و بازرس قانونی
  • افتتاح حساب سپرده کوتاه‌مدت به نام شرکت در بانک ملت و تکمیل فرم بانک ملت (فرم استفاده از خدمات ویژه حساب‌های وکالتی معاملات بورس کالا)، قسمت دوم فرم شخص حقوقی تکمیل شود و امضا مجاز شرکت در انتهای فرم فراموش نشود (توضیح: ضرورتی برای ارائه فرم وکالتی به شعبه افتتاح کننده حساب وجود ندارد و فرم تکمیل شده به همراه سایر مدارک به کارگزاری ارسال شود)
  • امضا قرارداد برخط

همچنین باید با تکمیل فرم حساب وکالتی، شماره حسابی را که در زمان ثبت سفارش از آن استفاده می‌شود به بورس کالا اعلام کنید. پس از تهیه و آماده‌سازی مدارک کدگیری، با مراجعه به شعب کارگزاری آگاه در سراسر کشور می‌توانید نسبت به تحویل مدارک و صدور کد بورس کالا اقدام کنید. کدگیری بورس کالا طی دو مرحله انجام می‌شود و پس از ارسال مدارک مشخص شده در مرحله اول، نیاز است تا متقاضی مجددا با امضا و مهر فرم مرحله دوم (فرم تایید اولیه)، فرایند صدور کد را نهایی کند.

نحوه خرید سیمان از بورس کالا

در بازار سیمان ایران بیش از ۷۷ شرکت فعالیت دارند. ظرفیت سالانه تولید ۹۳ میلیون تن سیمان در کشور، بازاری جذاب برای خریداران و فروشندگان این محصول ایجاد کرده است. از خرداد ماه سال جاری شرکت‌های سیمانی محصولات خود را در بورس کالا عرضه کردند و مطمئنا با ورود خریداران بیشتر به بازار خرید و فروش این محصول، بورس کالا به بستری مناسب برای معاملات سیمان تبدیل می‌شود. پس از دریافت کد بورس کالا و افتتاح حساب وکالتی، متقاضی از طریق سامانه آنلاین مدیریت سفارشات بورس کالای کارگزاری آگاه اقدام به ثبت سفارش محصول درخواستی خود می‌کند و سقف قیمتی مورد نظر را برای خرید در زمان سفارش در سیستم ثبت می‌کند. پس از این که سفارش خریدار ثبت شد، مبلغ وجه تضمین در حساب وکالتی شخص خریدار بلوکه و سفارش به تالار ارسال می‌شود، البته باید به زمان‌های مجاز ثبت سفارش و بلوکه شدن حساب توجه شود که در بخش «الزامات خرید سیمان» این گزارش به آن اشاره شده است. در زمان معامله اگر تقاضا روی محصول مورد نظر کمتر از میزان عرضه شده محصول باشد معامله با قیمت پایه انجام می‌شود اما اگر میزان تقاضا از حجم عرضه بیشتر باشد، متقاضیان باید برای خرید محصول رقابت کنند و متقاضیانی که بالاترین قیمت را وارد کنند موفق به خرید محصول می‌شوند.

مراحل خرید سیمان در بورس کالا

  • روز قبل از عرضه محصول در بازار بورس، اطلاعیه محصولات عرضه شده در سایت بورس کالا قرار می‌گیرد. شما می‌توانید در کانال تلگرام (agahmetals) هم از عرضه‌های سیمان مطلع شوید. همچنین اطلاعیه عرضه‌ها و آمار معاملات بورس کالا در سایت (IME.CO.IR) در دسترس است و در ساعات معاملات تالار نیز می‌توانید با مراجعه به سایت (TTS.IME.CO.IR) معاملات را به صورت آنلاین مشاهده کنید.
  • پس از دیدن لیست عرضه و انتخاب محصول و شرکت مورد نظر، شرایط آن را مطالعه کنید. اگر تصمیم به خرید گرفتید با تماس با شعب کارگزاری آگاه، سفارش خود را به اطلاع ما برسانید. در مورد روز عرضه محصول به این نکته توجه کنید که ۱۰۰ درصد ارزش معامله باید حتما تا قبل از ساعت ۱۰:۱۵ روز عرضه به عنوان وجه تضمین در حساب وکالتی موجود باشد و سفارش شما تا قبل از این زمان باید به ما اطلاع داده شود.
  • در زمان تشکیل تالار سیمان (ساعت ۱۱:۳۰) مقدار تقاضا روی محصول مشخص می‌شود. اگر تقاضا کمتر از میزان عرضه باشد، معامله با همان قیمت لیست عرضه (قیمت پایه) انجام می‌شود و اگر تقاضا بیشتر از عرضه محصول باشد، سقف قیمتی خرید از شما گرفته می‌شود. در این حالت با مشخص شدن سقف قیمتی، برای این که شما بتوانید محصول را تهیه کنید، معامله تا این قیمت برای شما انجام می‌شود.
  • پس از انجام معامله، فرم اعلامیه خرید برای شما ارسال می‌شود که در آن مبلغ کل قرارداد و هزینه مالیات بر ارزش افزوده قید شده است. شما هزینه باقی‌مانده را به حساب بورس کالا واریز می‌کنید و پس از واریز مالیات به حساب فروشنده و همچنین ارائه معرفی‌نامه باربری به کارگزاری آگاه می‌توانید بعد از صدور حواله، کالای خود را تحویل بگیرید.

مراحل تسویه و تحویل سیمان در بورس کالا

خریدار باید تا سه روز کاری پس از خرید سیمان از بورس کالا، باقی وجه خرید و مالیات را واریز کند. مطابق با اعلامیه خریدی که خریدار از سایت مدیریت سفارشات بورس کالای کارگزاری آگاه دریافت می‌کند، باید مبلغ با شناسه پرداخت واریز مشخص شده را به حساب بورس کالای ایران و همچنین هزینه مالیات را به حساب فروشنده واریز کند. اگر تسویه تا سه روز کاری بعد از خرید صورت نگیرد، خریدار باید تا سه روز کاری پس از آن (روزهای سوم تا ششم) وجه تسویه بورس کالا را با احتساب ۰.۲۵% جریمه به ازای هر روز به حساب بورس کالا واریز کند. در صورتی که خریدار موفق به تسویه در تاریخ فوق نشود پس از اتمام ۶ روز کاری (۳ روز بدون جریمه و ۳ روز با جریمه)، قرارداد فسخ و ۵% ارزش کل قرارداد به اضافه دو سر کارمزد خریدار و فروشنده از وجه تضمین اولیه کسر می‌شود.

حال سوال این جا است که بعد از تسویه چگونه می‌توان سیمان خود را تحویل گرفت؟ پس از تسویه، خریدار باید محل تخلیه، باربری، نماینده خود و شماره تماس او را مشخص کند و در بخش‌های مربوطه در سامانه آنلاین مدیریت سفارشات بورس کالای کارگزاری آگاه به همراه دو فیش پرداختی ثبت کند. پس از ثبت مراحل فوق، واحد کالای کارگزاری آگاه، مدارک بارگذاری شده را به کارگزار فروشنده ارسال می‌کند. کارگزار فروشنده نیز پس از بررسی مدارک، آن‌ها را برای دریافت حواله به شرکت فروشنده ارسال و پس از آن فروشنده اقدام به صدور حواله می‌کند. سپس حواله را به نماینده مشتری اعلام می‌کند و بار را به باربری اعلام شده تحویل می‌دهد. گفتنی است که مشتریان در سامانه آنلاین کارگزاری آگاه می‎توانند تمامی مراحل و وضعیت سفارش خود را به صورت آنلاین پیگیری کنند.

الزامات معاملات سیمان در بورس کالا

با توجه به شرایط خاص و قوانین ویژه معاملات در بورس کالای ایران و همچنین ارزشمندی و استراتژیک بودن سیمان، شرایط خاصی برای معاملات این محصول در نظر گرفته شده است که در ادامه به برخی از الزامات و محدودیت‌های احتمالی اشاره شده است. البته برای اطلاع یافتن از محدودیت‌های هر روز باید به اطلاعیه‌های بورس کالا در همان روز توجه شود.

زمان ثبت سفارش: شروع فعالیت تالار سیمان از ساعت ۱۱:۳۰ صبح هر روز است و خریدار می‌تواند تا ساعت۹:۳۰ دقیقه اقدام به ثبت سفارش کند و وجه تضمین نیز باید تا همین ساعت در حساب وکالتی موجود باشد.

  1. محدودیت تناژ و تعداد ثبت سفارش برای مشتریان: در روز قبل از عرضه بورس کالا لیست حداکثر تناژی که برای بعضی شرکت‌های سیمان می‌توان خریداری کرد و همچنین حداکثر تعداد محصولاتی که متقاضی می‌تواند خریداری کند منتشر می‌شود که به محض اعلام بورس کالا، در تلگرام (AGAHMETALS) قرار می‌گیرد.
  2. واریز ۱۰۰ درصد ارزش قرارداد در حساب وکالتی: طبق اطلاع بورس کالا برای وجه تضمین خرید محصولات سیمانی، خریدار باید ۱۰۰ درصد ارزش قرارداد (تناژ*قیمت پایه) را به حساب وکالتی واریز کند.
  3. ثبت نام در سامانه جامع تجارت: طبق اطلاعیه بورس کالای ایران، مشتریان باید در سامانه جامع تجارت ثبت‌نام و بعد از تحویل کالا، خرید خود را تکمیل کنند. همچنین می‌توانند برای اطلاعات بیشتر با دفاتر صنعت و معدن استان خود تماس بگیرند.

عرضه سیمان در بورس کالا

در جدول زیر، گریدهای مختلف معامله شده سیمان در بورس بر حسب تقاضا، عرضه و حجم مورد معامله درج شده است (آمار مربوط به ماه‌های مهر تا بهمن ۱۴۰۱ است).

رتبه

شرکت ها حجم عرضه (تن) حجم تقاضا (تن) حجم معامله (تن)
۱ سیمان تهران ۱,۳۱۷,۱۰۰ ۱,۳۷۷,۴۶۰ ۱,۲۲۵,۲۰۰
۲ سیمان ساوه ۱,۲۴۰,۳۰۰ ۱,۳۸۷,۰۷۵ ۱,۰۷۶,۹۷۵
۳ سیمان آبیک ۱,۱۸۷,۰۸۰ ۱,۰۶۴,۱۰۴ ۱,۰۲۷,۰۹۲
۴ سیمان مازندران ۹۵۶,۰۰۰ ۸۹۲,۴۷۵ ۸۵۹,۱۰۰
۵ سیمان صوفیان ۸۷۲,۱۰۰ ۸۴۹,۱۱۰ ۷۴۵,۹۸۰
۶ سیمان سپاهان ۷۹۷,۰۰۰ ۶۹۱,۳۲۵ ۶۲۷,۱۷۵
۷ صنایع سیمان سامان غرب ۷۷۶,۳۰۰ ۶۱۸,۵۹۰ ۶۰۱,۰۲۵
۸ سیمان هرمزگان ۷۷۴,۰۰۰ ۱,۰۳۲,۱۹۰ ۷۷۴,۰۰۰
۹ سیمان بجنورد ۷۶۸,۷۰۰ ۵۱۰,۹۶۰ ۵۰۴,۳۷۰
۱۰ سیمان خوزستان ۷۴۹,۰۰۰ ۹۳۶,۸۶۰ ۷۳۳,۲۰۰

همچنین در جدول زیر، گریدهای مختلف معامله شده سیمان در بورس بر حسب تقاضا، عرضه و حجم مورد معامله آورده شده است (آمار مربوط به ماه‌های مهر تا بهمن ۱۴۰۱ است).

رتبه محصول حجم عرضه (تن) حجم تقاضا (تن) حجم معامله (تن)
۱ سیمان تیپ ۲ ۱۰,۹۸۷,۲۷۲ ۱۰,۶۷۴,۹۲۸ ۹,۴۱۳,۴۵۴
۲ سیمان تیپ ۲ / کیسه ۵۰ ۸,۷۴۴,۸۲۰ ۹,۲۲۵,۹۴۳ ۷,۷۷۲,۲۳۲
۳ سیمان تیپ ۴۲۵-۱ ۲,۱۱۱,۶۷۵ ۲,۳۱۳,۸۰۵ ۱,۸۵۳,۹۰۰
۴ سیمان تیپ ۳۲۵-۱/ کیسه ۵۰ ۱,۳۴۲,۲۵۰ ۱,۳۴۴,۴۵۰ ۱,۱۵۱,۰۴۰
۵ سیمان تیپ ۴۲۵-۱/ کیسه۵۰ ۹۷۱,۰۴۰ ۹۲۹,۵۱۰ ۷۳۴,۶۴۰
۶ سیمان تیپ ۵ / کیسه ۵۰ ۸۴۶,۹۰۰ ۱,۰۲۰,۷۵۰ ۷۷۶,۱۰۵
۷ سیمان مرکب / کیسه ۵۰ ۴۹۶,۶۱۰ ۳۱۹,۱۵۰ ۲۹۴,۳۹۰
۸ سیمان پوزولانی / کیسه ۵۰ ۴۲۲,۶۰۰ ۴۲۸,۱۶۵ ۳۴۱,۹۶۰
۹ سیمان تیپ ۵ ۴۱۱,۳۷۰ ۵۴۹,۷۶۵ ۳۶۲,۴۳۵
۱۰ سیمان تیپ ۳۲۵-۱ ۳۸۶,۳۳۰ ۴۴۵,۴۶۰ ۳۲۸,۶۵۵

روند قیمتی محصولات سیمان

محصولات عرضه شده هر شرکت با توجه به میزان تقاضای مشتریان و ارزش محصول، شاهد قیمت‌های متفاوتی در زمان معامله بودند. روند قیمتی میانگین محصولات پر تقاضای بورس کالا در شکل‌های زیر مشاهده می‌شود:

شکل ۱ – نمودار قیمت سیمان آبیک – کیسه‌ای تیپ ۲

نمودار قیمت سیمان آبیک – کیسه‌ای تیپ 2

شکل ۲ – نمودار قیمت سیمان خوزستان – فله تیپ ۵

نمودار قیمت سیمان خوزستان – فله تیپ 5


سخن آخر

در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ سیمان برای اولین بار در بورس کالا عرضه شد و مورد استقبال خریداران قرار گرفت. ورود سیمان به بورس کالا می‌تواند به بازار این محصول نظم و ساختار ببخشد و منجر به شفافیت بیشتر در قیمت‌گذاری شود. در این مقاله نحوه دریافت کد بورسی را برای اشخاص حقیقی و حقوقی توضیح دادیم و به ارائه توضیحاتی در خصوص مراحل خرید سیمان از بورس کالا پرداختیم. علاقه‌مندان به معامله سیمان در بورس کالا می‌توانند با مطالعه این مطلب پاسخ سوالات خود را بیابند. توجه به این نکته ضروری است که خرید سیمان از بورس کالا با تماس با کارگزاری انجام می‌شود و امکان انجام تمام فرآیند خرید به صورت اینترنتی وجود ندارد.

64 پاسخ به “نحوه خرید سیمان از بورس کالا”

  1. ابوالفضل گفت:

    ممنون از اطلاعات با ارزشتون

    ۱۲
  2. ابوالفضل قمیان گفت:

    بسیار عالی

    ۷
  3. بورس باز گفت:

    بسیار عالی

    ۶
  4. سهراب گفت:

    عالی

    ۹
  5. عبداله چاوه پور گفت:

    با سلام
    لطفا در مورد ۴۴ مرحله ثبت نام به عنوان مودی مالیاتی برای افراد حقیقی بیشتر توضیح دهید.

    ۲۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید:

1 2 3 12