سرمایه‌گذاری کم‌ریسک با سود مطمئن

  • تاریخ درج ۶ فروردین ۱۳۹۹
  • تاریخ ویرایش ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
  • ۱۰۹ نظر
  • ۳۶۰۳۷ مشاهده
سرمایه گذاری کم ریسک

سرمایه‌گذاری کم ریسک یا بدون ریسک، همیشه دغدغه بسیاری از مردم بوده است. با توجه به این که معامله مستقیم سهام در بازار سرمایه کار پرچالشی است، افراد زیادی به این مسیر پرریسک علاقه ندارند. در مقابل، ترجیح می‌دهند منابع مالی خود را به راهکاری اختصاص دهند که ریسک پایین و سود مشخصی داشته باشد. در ادامه این مطلب به روش‌های سرمایه‌گذاری با ریسک کم در ایران می‌پردازیم.


چگونه روش مناسب برای سرمایه‌گذاری را انتخاب کنیم؟

کاهش نرخ سود بانکی، افراد ریسک گریز را به فکر استفاده از روش‌های جدید برای سرمایه‌گذاری انداخت. سرمایه این افراد پس از کاهش نرخ سود بانکی به بازارهای پرریسکی چون طلا و ارز وارد شد و عدم آشنایی کامل این افراد با این بازارها، موجب ضررهای دو چندان شد. امروزه سرمایه‌گذاری در بورس را می‌توان راهکاری مناسب برای کسب سود به شمار آورد. در این بازار پرهیاهو، شرایطی برای کسب سود با ریسک کم و حتی بدون ریسک هم فراهم شده است، از جمله:

  • اسناد خزانه اسلامی (اخزا)
  • صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت

این روش‌ها را می‌توان از جمله راهکارهای سرمایه‌گذاری با ریسک کم در بازار بورس ایران به شمار آورد. در ادامه با هر یک از این روش‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

اسناد خزانه اسلامی (اخزا)

اسناد خزانه اسلامی (اخزا)، اوراق‌ بدهی هستند که دولت در ازای بدهی خود به پیمانکاران منتشر می‌کند. این اوراق، دارای سررسید هستند و دولت متعهد می‌شود در تاریخ سررسید، مبلغ اسمی آن را به صاحب اوراق بپردازد. مبلغ اسمی هر ورق از اسناد خزانه در زمان سررسید، معادل ۱۰۰ هزار تومان است.

اسناد خزانه اسلامی (اخزا)، سرمایه‌گذاری بدون ریسک!

مهم‌ترین دغدغه افراد مختلف در زمان خرید اسناد خزانه اسلامی، پرداخت مبلغ اوراق در تاریخ سررسید است. بسیاری از متقاضیان خرید این اوراق، نیاز به تضمینی برای پرداخت این اوراق در روز سررسید آن دارند. نکته قابل توجه آن است که پرداخت اصل اسناد خزانه و سود آن، اولویت اول دولت است. در واقع، دولت پیش از صرف هزینه‌های دیگر، اسناد خزانه را تسویه می‌کند. به همین دلیل، خرید این اوراق، ریسک پایین و تقریبا نزدیک به صفر خواهد داشت. اسناد خزانه اسلامی در دسته اوراق بدهی پرطرفدار بازار سرمایه قرار می‌گیرند. همان طور که گفتیم این اوراق ریسک پایینی دارند و دولت ضامن نقدشوندگی آن‌ها است. هر زمان که سرمایه‌گذاران قصد فروش اوراق خزانه را داشته باشند، تقاضا برای خرید این اوراق وجود دارد.

چگونه اسناد خزانه بخریم؟

خرید اسناد خزانه (اخزا) نیاز به دریافت کد بورسی دارد. هر سرمایه‌گذار که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این اوراق است، می‌تواند با ثبت‌نام و احراز هویت در سامانه سجام یا از طریق سامانه آگاه اکسپرس، کد بورسی خود را دریافت کند. پس از دریافت کد بورسی، فرایند خرید این اوراق دقیقا مانند خرید سهام در سامانه‌های معاملاتی کارگزاری‌ها انجام خواهد شد. وضعیت نمادهای اوراق خزانه از یک هفته پیش از سررسید آن‌ها، به حالت متوقف درمی‌آید. در تاریخ سررسید این اوراق، مبلغ اسمی آن که معادل با ۱۰۰ هزار تومان به ازای هر ورق است، به حساب دارندگان اوراق اسناد خزانه اسلامی واریز می‌شود.

صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت

صندوق‌های سرمایه‌گذاری از ابزارهای محبوب بازار سرمایه هستند که کار سرمایه‌گذاری را برای طیف گسترده‌ای از افراد تسهیل کرده‌اند. یکی از گزینه‌های کم ریسک در میان صندوق‌های موجود، صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت است. بخش اعظم سبد دارایی این صندوق‌ها به اوراق بهادار با درآمد ثابت یا انواع سپرده‌های بانکی اختصاص یافته است. باقی‌مانده دارایی‌های این صندوق هم در سهام و حق تقدم سهام سرمایه‌گذاری شده است. گستردگی دارایی‌ها در پرتفوی صندوق درآمد ثابت موجب می‌شود این صندوق‌ها به سودی بیشتر از سپرده‌های بانکی دست یابند. به همین دلیل، معامله واحدهای یک صندوق درآمد ثابت گزینه بهتری نسبت به سپرده‌گذاری‌های بانکی به شمار می‌رود. سود این صندوق‌ها به صورت روزشمار محاسبه می‌شود و سرمایه‌گذاران از این سود منتفع می‌شوند.

نحوه پرداخت سود صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت

فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت در بازار منجر به کسب سود خواهد شد. سرمایه‌گذارانی که واحدهای این صندوق‌ها را خریداری کرده‌اند به دو روش از سود منتفع می‌شوند:

  • برخی از صندوق‌های درآمد ثابت مانند صندوق همای آگاه، سود خود را به صورت نقدی در دوره زمانی یک ماهه به حساب سرمایه‌گذاران خود، واریز می‌کند.
  • برخی دیگر از صندوق‌های درآمد ثابت مانند صندوق یاقوت، سود کسب شده خود را به ارزش هر واحد اضافه می‌کنند و ارزش هر واحد صندوق به صورت روزانه افزایش می‌یابد. سرمایه‌گذاران این صندوق‌ها پس از فروش واحدهای تحت مالکیت خود و از محل افزایش ارزش واحدها به سود می‌رسند.

روش خرید صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت

صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه را با توجه به روش خرید و فروش واحدهای آن، به دو دسته تقسیم می‌کنند:

  • صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس  (ETF)

خرید و فروش واحدهای یک صندوق قابل معامله در بورس، مانند یک سهام با داشتن کد بورسی و از طریق سامانه‌های معاملاتی کارگزاری‌های مختلف، امکان‌پذیر است.

  • صندوق سرمایه‌گذاری مبتنی بر صدور و ابطال

برای خرید واحدهای صندوق‌های مبتنی بر صدور و ابطال می‌توان به شعب کارگزاری‌ها یا وب‌سایت اختصاصی صندوق مراجعه کرد.

تضمین سرمایه گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت

فعالیت هر یک از صندوق‌هایی که به بازار سرمایه معرفی می‌شوند، مستقیما زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار خواهد بود. وجوه واریزی سرمایه‌گذاران هم طبق قوانین تعیین‌شده توسط سازمان بورس نظارت می‌شود. به علاوه، هر صندوق موظف است در بازه‌های زمانی مشخص گزارش‌هایی از عملکرد خود تهیه و منتشر کند. این مساله شفافیت عملکردی صندوق‌ها را افزایش می‌دهد و میزان دارایی‌ و نحوه توزیع آن را به اطلاع سرمایه‌گذاران خواهد رساند. در کنار همه این موارد، رکن بازارگردان صندوق‌های درآمد ثابت ریسک نقدشوندگی آن را کاهش می‌دهد. به همین دلیل توازن معاملات صندوق برقرار خواهد شد و سرمایه‌گذاران دغدغه‌ای در مورد نقد کردن واحدهای خود نخواهند داشت.

سایر ابزارهای سرمایه گذاری با ریسک کم در بورس

مواردی که تا این جا اشاره کردیم، کم‌ریسک‌ترین ابزارهای سرمایه‌گذاری در بورس هستند اما روش‌های دیگری نیز با ریسک متعادل و سود بیشتر وجود دارد. برای مثال می‌توان منابع مالی را به صندوق‌های مختلط اختصاص داد که از نظر ریسک و بازدهی مابین صندوق‌های درآمد ثابت و سهامی قرار می‌گیرند. به علاوه، صندوق‌های طلا هم گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری هستند. صندوق‌های طلا همگام با نرخ دلار و اونس جهانی رشد می‌کنند و می‌توانند ارزش دارایی را در برابر تورم حفظ کنند. گزینه جدیدتری به نام صندوق املاک و مستغلات نیز وجود دارد. خرید ملک همیشه به عنوان یک راهکار سرمایه‌گذاری بلندمدت با سود بالا و ریسک پایین شناخته شده است. این روزها خرید ملک به سرمایه بالا نیاز دارد و تنها اقشار خاصی از سرمایه‌گذاران می‌توانند از مزایای این بازار بهره‌مند شوند. صندوق املاک می‌تواند امکان سرمایه‌گذاری را برای طیف گسترده‌تری از مردم فراهم کند. همه می‌توانند با داشتن کد بورسی و با حداقل مبلغ ۱۰۰ هزار تومان در صندوق املاک سرمایه‌گذاری کنند. این صندوق بیشترین درصد دارایی‌های خود را به املاک اختصاص می‌دهد و در بستر بورس خرید و فروش می‌شود. بنابراین ساختارهای شفاف و قانونمند دارد و آسودگی خاطر سرمایه‌گذاران را تامین می‌کند.


سخن آخر

در این مقاله به ۲ روش سرمایه‌گذاری با ریسک کم اشاره کردیم. کاهش نرخ سود بانکی باعث شد بسیاری از مردم به روش‌های جایگزین برای سرمایه‌گذاری با ریسک کم فکر کنند. در میان گزینه‌های موجود، اسناد خزانه اسلامی (اخزا) و صندوق درآمد ثابت را می‌توان به عنوان روش‌هایی مرسوم و مطمئن برای جایگزینی سپرده‌های بانکی به شمار آورد. افراد ریسک‌گریز می‌توانند با کمک این روش‌ها علاوه بر بهره‌مندی از ریسک پایین‌تر نسبت به سپرده‌های بانکی یا سرمایه‌گذاری در بازارهایی مثل بازار ارز و طلا، از بازده بهتری نسبت به سپرده‌های بانکی بهره‌مند شوند.

109 پاسخ به “سرمایه‌گذاری کم‌ریسک با سود مطمئن”

  1. Mohamad yousefi گفت:

    تعریف نمادهای صندوقهای سرمایه گذاری با درامد ثابت در تابلوی بورس نشاندهنده بلوغ تالار بورس تهران هست.
    درواقع مدیریت سازمان بورس با تنوع بخشی سعی داره سرمایه گذارهای بیشتر با درجه ریسکپذیری مختلف رو جذب بازار سرمایه کنه.

    ۳
  2. حسین آقارضایی گفت:

    با سلام

    ممنون از شما، در خصوص صندوق یاقوت اطلاعات تکمیلی رو از کجا می تونم پیدا کنم؟

    ۱
    • agah9 گفت:

      سلام دوست عزیز
      جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه صندوق یاقوت لطفا در ساعات اداری با شماره تلفن ۰۲۱۴۱۷۹۲۰۰۰ داخلی ۳ بخش صندوق کارگزاری تماس حاصل فرمائید.

      ۰
  3. امیر گفت:

    باسلام
    به نظر شخصی بنده تا زمانی که خوشبختانه نقدینگی در بازار مثل این روزا خوب هست اگر با تحقیق و اموزش پولمون را سهام خرید و فروش کنیم و در کنارش هم اموزشهای مرتبط را ببینیم سود خیلی بهتری نصیبمون میشه اما درکل برا کسی که نمیخاد ریسک کنه این صندوقا از بانک بهتره

    ۱۶
  4. Hasti گفت:

    سلام اکثرمردم سرمایه گذاری کم ریسک باسود مطمئن را به سرمایه گذاری های پرریسک ترجیح میدهند

    ۳۱
  5. سید مجید موسوی گفت:

    بهترین روش سرمایه گذاری مشارکت در صندوقهای سرمایه گذاری با درامد ثابت است . زیرا هم میزان شفافیت بالایی دارند هم ریسک نقد شوندگی کم .

    با تشکر از توضیحات کاملی که دادید

    ۴۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید:

1 2 3 20