حرکت شارپی چیست؟ چه تاثیری روی روند سهم دارد؟

  • ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
  • ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
  • ۴۳ نظر
  • ۱۶۷۲۲ مشاهده
حرکت شارپی سهام در بورس

حرکت شارپی یا (spike) به مجموعه‌ای از روندهای صعودی یا نزولی قیمت سهام در بازار بورس گفته می‌شود که با مقیاسی تقریباً بزرگ و در یک بازه زمانی کوتاه صورت می‌گیرد.
به‌این‌ترتیب با توجه به نزولی یا صعودی بودن حرکت شارپی ممکن است این حرکت به نفع یا ضرر سهامداران باشد. در نظر داشته باشید که با استفاده از اطلاعاتی که حرکت‌های شارپی در اختیار ما قرار می‌دهند می‌توانیم نسبت به چگونگی روند قیمت سهام و افزایش یا کاهش آن آگاهی پیدا کنیم.


حرکت شارپی سهم، در بازار بورس ایران

در بازار بورس ایران می‌توان مواردی را مشاهده نمود که در اثر رفتارهای مختلف بازار، حرکت شارپی در نمودار سهم ایجاد شده است. برخی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر روند شارپی قیمت سهام شرکت‌ها در ادامه بررسی می‌شود.

افزایش سرمایه

افزایش سرمایه یکی از عواملی است که می‌تواند موجب ایجاد یک حرکت شارپی در نمودار سهم شود. به‌عنوان‌مثال سهام شرکتی که افزایش سرمایه داده است و در وضعیت بازگشایی قرار دارد، برای آغاز معاملات ممکن است با تغییرات مثبت یا منفی حدود ۳۰ درصدی همراه باشد. این رویداد منجر به یک حرکت شارپی در روند قیمت این سهم خواهد شد.

برگزاری مجمع عادی سالیانه

ممکن است شرکتی وارد مجمع عادی سالیانه شده و سود تقسیمی میان سهامداران خود توزیع نماید. سهام این شرکت در بازار بورس یا فرابورس در آغاز بازگشایی بدون محدودیت دامنه نوسانی باز می‌شود و این امر می‌تواند منجر به ایجاد یک حرکت شارپی در نمودار سهم شود.

دوره‌های خاص

در برخی دوره‌های خاص با توجه به اتفاقاتی که رخ می‌دهد، امکان دارد که طی یک الی دو ماه، برخی از سهام یا صنایع مشخص، در این بازه کوتاه ۱۰۰ الی ۲۰۰ درصد بازدهی بدهند. همین امر نمونه‌ای بارز در ایجاد روند شارپی در نمودار سهم است.

 

مواردی که به آن‌ها اشاره شد، برخی از عوامل تأثیرگذار در ایجاد روند یا حرکت شارپی قیمت سهام در بازار بورس ایران بودند. در نظر داشته باشید که این موارد به‌ندرت به وجود می‌آیند. طبیعتاً به‌منظور شناسایی این موقعیت‌های خاص در بازار بورس نیازمند کسب مهارت و علم کافی در حوزه بازار بورس خواهید بود. به همین منظور شما می‌توانید در کلاس‌های آموزشی بورس کارگزاری آگاه ثبت‌نام و شرکت نمایید:

استراتژی اسکالپ چیست؟

یکی از انواع استراتژی‌های مهم معاملات در بازار بورس، استراتژی اسکالپ است. افرادی که به این شیوه معامله می‌کنند، معمولاً قصد نگهداری یا حفظ سهام را در طولانی مدت ندارند. در این استراتژی معامله‌گر پس از دریافت چند پیپ (کمترین نرخ مبادله‌ای) از سهام خارج می‌شوند.

به معامله‌گرانی که استراتژی اسکالپ را در معاملات خود به کار می‌برند، اسکالپر گفته می‌شود.

اسکالپر‌ها، کوتاه‌مدت در یک معامله می‌مانند و ازاین‌رو، سود هر معامله کم است، ولی تعداد معاملات و کسب سود آن‌ها به نسبت بیشتر خواهد بود. اسکالپ یک استراتژی مبتنی بر سرعت تصمیم‌گیری بالا و پذیرفتن ریسک‌های احتمالی سریع است. برای موفقیت در استراتژی اسکالپ، باید نکات کلیدی ازجمله زمان گشایش، پوزیشن معاملاتی، زمان فروش و همچنین زمان خارج شدن از معامله را به‌خوبی مدنظر قرار دهید.

فعالان بازار بورس در ایران عموماً از این استراتژی استفاده نمی‌کنند. درواقع افراد بر این باورند که سودهای اندک نمی‌تواند جایگزین خوبی برای سودهای کلان و بلندمدت باشد. درنتیجه سعی می‌کنند در یک سرمایه‌گذاری مشخص دیدگاه بلندمدت داشته باشند. بااین‌حال به نظر می‌رسد استفاده از استراتژی اسکالپ نیز برای بسیاری از سرمایه‌گذاران مفید بوده است. این نوع سرمایه‌گذاری حتی برای افرادی که هزینه کمتری برای سرمایه گذاری در اختیار دارند نیز مناسب است. در نظر داشته باشید که این استراتژی ویژه افرادی است که می‌خواهند ریسک‌های کوتاه‌مدت و با سود کوچک اما منطقی را تجربه کنند. این افراد نیاز به دانش تحلیلی موردنیاز برای تصمیم‌گیری صحیح در ورود و خروج مناسب به یک سهم دارند.

امواج ایمپالس چیست؟

آر.ان. الیوت صاحب نظریه قانون امواج، در سال ۱۹۳۸ برای اولین بار در کتاب خود اقدام به بیان نظریه‌ای نمود که بعدها این نظریه تکامل‌یافته و در قالب قانونی به نام خود او شهرت یافت و امروزه ما از آن تحت عنوان قانون امواج الیوت یاد می‌کنیم. الیوت یک سبک از تحلیل تکنیکال پیشرفته به‌حساب می‌آید که در آن به بررسی و تحلیل دقیق موج‌ها پرداخته می‌شود. در این فرآیند، موج شماری‌ها یا به شکل روند هستند که به آن ایمپالس گفته می‌شود و معمولاً پنج موجی هستند، یا به شکل اصلاحی است که به آن کارکشن نیز گفته می‌شود که سه موجی هستند.

ایمپالس ها روندهای کاملاً شتابدار هستند که ممکن است در بازه یک یا دو ماهه، به‌اندازه ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد بازدهی به همراه داشته باشد؛ اما کارکشن‌ها روندهای زمان‌بر و بدون شتاب بوده و گاهی فرسایشی و خسته‌کننده به نظر می‌آیند. فرایندهای کارکشن معمولاً به این شکل است که یک کارکشن باید تمام شود که منجر به وجود آمدن روند ایمپالس شود و یا اتمام روند ایمپالس شروع روند کارکشن را به دنبال داشته باشد.

برای استفاده صحیح از فرایند امواج ایمپالس، معامله‌گر باید به الزامات و خصوصیات زیادی توجه داشته باشد. این الزامات به الزامات حداقلی و حداکثری تقسیم‌بندی می‌شوند. به‌صورت کلی برای بررسی یک موج ایمپالس باید حدود ۱۵ قانون مختلف را چک کنیم؛ اما گاهی با سهل‌انگاری ۲ یا ۳ قانون بیشتر چک نمی‌شود! و همین امر موجب افزایش چشمگیر اشتباهات در شناسایی امواج ایمپالس می‌گردد.

در ساده‌ترین حالت اگر یک ۵ موجی، الزامات حداقلی یک موج ایمپالس را دارا باشد، صرفاً کاندیدای یک موج ایمپالس است و نمی‌توان تا الزامات حداکثری را رعایت نکرده، لیبل ایمپالس را روی آن موج نصب کرد.

الزامات حداقلی

۱- پنج موج مجاور باید وجود داشته باشد (تک موج یا بالاتر) که الزامات سری ساختاری برای یک الگو است:

پنج موج امواج الیوت۲- سه تا از پنج موج باید به‌طور موافق در یک‌جهت، یا صعودی یا نزولی، حرکت کنند:

سه موج هم جهت در امواج الیوت

۳- بلافاصله پس از موج اول، یک حرکت در جهت مخالف رخ می‌دهد (موج دوم). موج دوم هرگز نمی‌تواند کل موج اول را بازگشت کند:

موج دوم در امواج الیوت

۴- موج سوم باید بلندتر از اولی و طولانی‌ترین موج ساختار باشد:

موج سوم طولانی ترین موج امواج الویت

۵- بلافاصله بعد از موج سوم، یک حرکت کوچک در جهت مخالف آن (ولی هم‌جهت با موج دوم) رخ می‌دهد (موج چهارم). چهارمین موج هرگز نباید کل موج سوم را بازگشت نماید:

موج چهارم در امواج الیوت

۶- موج پنجم تقریباً همیشه بلندتر از چهارمی است، در غیر این صورت حداقل باید %۳۸/۲ از بخش چهارم باشد (برحسب قیمت). وقتی بخش پنجم کوچک‌تر از چهارمی است، آن بخش پنجم را اصطلاحاً ناقص (Truncated) می‌نامیم.

موج پنجم در امواج الیوت

نکته: اگر یکی از قوانین فوق رعایت نشده باشد، رفتار بازار به‌طور پیش‌فرض، باید دارای ماهیت کارکشن باشد نه ایمپالس یا شاید گروه موج شما به اشتباه تجمیع شده است. در این حالت نیازی به بررسی قوانین دیگر برای صحت یک موج ایمپالس نیست.


سخن آخر

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم حرکت شارپی به مجموعه‌ای از حرکت‌های صعودی یا نزولی قیمت سهام در بازار بورس گفته می‌شود که با مقیاسی تقریباً بزرگ و در یک بازه زمانی کوتاه صورت می‌گیرد. در این مطلب سعی کردیم به زبان ساده عوامل مختلف به وجود آورنده‌ی حرکت شارپی را بررسی کنیم. به‌عنوان یک معامله‌گر در بازار بورس برای کسب سود ایده آل از یک سهم در بازه زمانی کوتاه، می‌توانید با توجه به مطالب گفته‌شده اقدام نمایید؛ اما در نظر داشته باشید که حتماً مهارت و علم لازم را در این حیطه کسب کرده باشید.

43 پاسخ به “حرکت شارپی چیست؟ چه تاثیری روی روند سهم دارد؟”

  1. نوروزی گفت:

    آموزنده بود ودیدگاه متفاوتی بهم داد ممنون

    ۹
  2. س ا گفت:

    ممنون از مطالب مفیدتون

    ۷
  3. امیرحسین گفت:

    سلام. ممنون از اطلاعات خوبتون.
    سوالی داشتم در مورد انتقال اعتبار. اگر زیرمجموعه من بخواهد به من انتقال اعتبار بده آیا خود او هم باید فرم دریافت اعتبار امضا کرده باشه یا فقط من باید قرارداد اعتباری امضا کرده باشم. در واقع زیرمجموعه نمیخواد اعتبار استفاده کنه و میخواد انتقالش بده به کسی که قرارداد امضا کرده. این شدنیه؟ یا باید هردو قرارداد اعتباری امضا کنیم؟

    ۷
    • agah9 گفت:

      سلام دوست عزیز
      برای دریافت اعتبار هم شما و هم شخصی که بسته اعتباری را دریافت و به شما انتقال می دهد، باید شرایط دریافت بسته های اعتباری را احراز نمائید و فعال شدن بسته‌های اعتبار یا وام قرض الحسنه برای دریافت اعتبار کافی نیست و مشتری باید شرایط دیگری را نیز ارحراز نماید: دارا بودن قرارداد خرید اعتباری فعال نزد کارگزاری آگاه ، داشتن وجه تضمین کافی ،رعایت سقف اعتبار دریافتی.
      ثبت درخواست اعتبار یا وام، لزوماً به معنی تایید وضعیت اعتباری شما از سوی کارگزاری نیست. درخواست شما پس از ثبت توسط کارگزاری آگاه بررسی خواهد شد و نتیجه آن در بآشگاه به اطلاع شما می‌رسد. برای مشاهده گزارش درخواست های مربوط به اعتبارات، همچنین مشاهده نتجه رد یا تایید بسته مدنظر توسط کارگزاری، می‌توانید در حساب بآشگاه خود به بخش گزارش و صفحه گزارش اعتبارات مراجعه نمایید.

      ۱۲
  4. مسلم گفت:

    سهام داری یک شغل محسوب می گردد به نظر من باید ساماندهی شود

    ۲۳
  5. جلال احمدی حسن آباد گفت:

    بسیار عالی بود.تشکر از آگاه برای دادن آگاهی

    ۳۰
    • حمید گفت:

      با سلام
      امواج الیوت برای تشخیص موج های شارپ خوب است ولی سخت است
      با استفاده از اندیکاتور بولینگر به راحتی میتوان حرکات شارپی رو تشخیص داد برای محکم کاری هم میتواه از اندیکاتور مکدی کمک گرفت و سیگنال خروج و ورود رو بدست اورد

      ۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید:

1 2 3 7