بهترین صندوق های سرمایه گذاری + بازدهی صندوق‌ها

  • تاریخ درج ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
  • تاریخ ویرایش ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
  • ۳۲۲ نظر
  • ۱۰۴۲۴۰ مشاهده
بهترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری + بازدهی صندوق‌ها

برای انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری لازم است عوامل مختلفی چون میزان ریسک صندوق، عملکرد و بازدهی، استراتژی معاملاتی مدیران صندوق، افق زمانی کسب سود در بازار و …. را در نظر بگیریم. در این مقاله، با انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری و ویژگی‌های آن‌ها آشنا می‌شویم و پس از آن صندوق‌های سرمایه‌گذاری آگاه را بررسی خواهیم کرد.


ویدئو بررسی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس


انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری

با توجه به اهمیت بالای صندوق‌ها در بازار سرمایه، بهتر است ابتدا با انواع آن‌ها آشنا شویم. صندوق‌ها را می‌توان بر اساس عوامل مختلف، به انواع متعددی دسته‌بندی کرد. با در نظر گرفتن نحوه معاملات واحدها، صندوق‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • صندوق‌های قابل معامله در بورس

معامله واحدهای یک صندوق‌ قابل معامله، فرایندی شبیه به خرید و فروش سهام در بازار بورس دارد. متقاضیان سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها می‌توانند پس از دریافت کد بورسی و با استفاده از سامانه‌های معاملاتی، خرید و فروش واحدهای این نوع صندوق‌ها را آغاز کنند.

  • صندوق‌های صدور و ابطالی

در صندوق‌های مبتنی بر صدور و ابطال، فرایند خرید و فروش واحدها در سامانه اختصاصی صندوق یا به صورت حضوری در شعب کارگزاری‌ها انجام می‌شود. قیمت خرید و فروش واحدها نیز بر اساس NAV  صندوق کشف و محاسبه می‌شود.

علاوه بر دسته‌بندی ذکر شده، صندوق‌های سرمایه‌گذاری را با توجه به سبد دارایی آن‌ها، به دسته‌های زیر تقسیم می‌کنند:

انواع صندوق های سرمایه گذاری

انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر اساس ترکیب دارایی

۱- صندوق‌های درآمد ثابت

بیش از ۹۰ درصد دارایی‌های یک صندوق درآمد ثابت، به دارایی‌هایی چون سپرده‌های بانکی و اوراق مشارکت و … اختصاص می‌یابد. به نسبت دیگر صندوق‌های بازار سرمایه، معامله واحدهای یک صندوق درآمد ثابت ریسک بالایی ندارد. معمولا صندوق‌های درآمد ثابت سودی مشخص را در بازه‌های زمانی ماهانه به سهامداران خود پرداخت می‌کنند که این سود، اغلب کمی بیشتر از بازدهی سپرده‌های بانکی است.

 ۲- صندوق‌های سهامی

صندوق‌های سهامی را می‌توان پرریسک‌ترین نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری به شمار آورد. بیش از هفتاد درصد از سبد دارایی این صندوق‌ها، به سهام شرکت‌های کوچک و بزرگ بورسی اختصاص می‌یابد و بازدهی این صندوق به رفتار بازار سرمایه وابسته است. با این وجود، نقش مدیران صندوق در این بازدهی هم قابل توجه است. معمولا صندوق‌های سهامی پرداخت سود ماهیانه ندارند و سود این صندوق از محل افزایش ارزش واحدهای آن کسب می‌شود. صندوق‌های «مشترک آگاه»، «زمرد»، «شتاب» از صندوق‌های سهامی کارگزاری آگاه هستند.

۳- صندوق‌های مختلط

صندوق‌های مختلط، از نظر میزان ریسک سرمایه‌گذاری در میان صندوق‌های درآمد ثابت و سهامی قرار می‌گیرند. ترکیب سبد دارایی یک صندوق مختلط با توجه به استراتژی مدیران آن، تنظیم می‌شود و از انواع دارایی‌های درآمد ثابت، سهام و … تشکیل می‌شود. این صندوق‌ها هم سود ثابتی به سهامداران پرداخت نمی‌کند. برای نمونه می‌توان به صندوق «یکم نیکوکاری» آگاه اشاره کرد.

۴- صندوق‌های کالایی

صندوق های کالایی مبتنی بر یک دارایی پایه هستند و ارزش آن‌ها متناسب با ارزش کالای پایه، نوسان می‌کند. صندوق طلا پرطرفدارترین گزینه در میان صندوق‌های کالایی است؛ چراکه که طلا همواره به عنوان یک دارایی مطمئن شناخته می‌شود. بیش از ۷۰ درصد پرتفوی یک صندوق کالایی بر پایه طلا، از دارایی‌هایی چون گواهی سپرده سکه، سلف سکه و گواهی سپرده شمش طلا و سایر ابزارهای مبتنی بر دارایی‌های طلا تشکیل شده است. بازدهی این صندوق رابطه‌ای مستقیم با نوسانات اونس جهانی و تغییرات قیمت ارز دارد. صندوق طلای زرین که با نماد «مثقال» معامله می‌شود، صندوق کالایی بر پایه طلای کارگزاری آگاه است.

۵- صندوق‌های املاک و مستغلات

صندوق املاک و مستغلات نوعی صندوق سرمایه‌گذاری مشترک است که به صورت متمرکز در حوزه املاک فعالیت می‌کند. این صندوق حداقل ۷۰ درصد از دارایی‌های خود را به خرید و فروش اموال غیر منقول، اجاره دادن دارایی‌های تحت تملک یا اجاره کردن ملک به قصد اجاره دادن اختصاص می‌دهد. ۳۰ درصد باقی‌مانده صرف گواهی سپرده‌های بانکی، صندوق‌های درامد ثابت، اوراق رهنی و … می‌شود. با شروع فعالیت این صندوق‌ها در بورس، دیگر محدودیتی وجود ندارد و نیازی به سرمایه‌های کلان نیست. همه می‌توانند با حداقل مبلغ ۱۰۰ هزار تومان سرمایه‌گذاری در املاک را آغاز کنند.

۶- صندوق بخشی

صندوق‌های بخشی یکی از جدیدترین نوع صندوق‌ها در بازار سرمایه به شمار می‌روند. این صندوق‌ها دارایی خود را به صورت متمرکز در یک صنعت سرمایه‌گذاری می‌کنند تا سرمایه‌گذاران خود را از فرصت کسب سود از پتانسیل‌های آن صنعت بهره‌مند کنند. صندوق‌های بخشی مناسب افراد ریسک‌پذیر است. به علاوه افرادی که آینده خوبی برای صنعتی خاص پیش‌بینی می‌کنند می‌توانند از فرصت سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها بهره‌مند شوند. صندوق‌های «پتروآگاه» با تمرکز بر صنعت پتروشیمی و «اتوآگاه» بر تمرکز بر گروه خودرو و قطعات از صندوق‌های بخشی کارگزاری آگاه هستند.

عوامل موثر در انتخاب بهترین صندوق سرمایه‌گذاری

همان طور که پیش از این هم اشاره کردیم، صندوق‌ها انواع مختلفی دارند اما انتخاب یک صندوق برای سرمایه‌گذاری باید بر اساس چه معیارهایی انجام شود؟ یک انتخاب مناسب و مطمئن برای اختصاص دارایی می‌تواند با بررسی معیارهای زیر همراه باشد:

عوامل موثر در انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری

۱. میزان ریسک‌پذیری سرمایه‌گذار

اولین و مهمترین عامل اثرگذار بر انتخاب مطمئن‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری، میزان ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران است. همان طور که اشاره کردیم، صندوق‌ها با توجه به ترکیب سبد دارایی، ریسک سرمایه‌گذاری متفاوتی دارند. صندوق درآمد ثابت گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذارانی است که ریسک‌پذیری بالایی ندارند و ممکن است در اثر نوسانات شاخص بورس، نگران سرنوشت سرمایه‌ خود باشند. این صندوق‌ها ریسک پایینی دارند و به همین دلیل بازدهی مشخص و مطمئنی را برای سرمایه‌گذاران خود کسب می‌کنند. سود صندوق‌های درآمد ثابت معمولا از سپرده‌های بانکی بیشتر است. اگر ریسک‌پذیری بالایی دارید و سود بیشتری می‌خواهید، صندوق سهامی گزینه مناسب‌تری برای شما است. بخش عمده سبد دارایی این صندوق در سهام شرکت‌های بورسی سرمایه‌گذاری شده است. به همین دلیل در یک بازار صعودی، بازدهی بالاتری نسبت به دیگر صندوق‌ها خواهد داشت. برای افراد بسیار ریسک‌پذیر، گزینه صندوق‌های اهرمی نیز وجود دارد. اگر توانایی پذیرش حد متعادلی از ریسک را دارید، صندوق‌های مختلط و کالایی گزینه مناسب‌تری برای شما است. در این صندوق‌ها سود ثابتی ارائه نمی‌شود اما با بازدهی متوسط و ریسکی پایین‌تر از صندوق‌ سهامی مواجه خواهید شد.

اگر علاقمند هستید بر اساس سطح ریسک، صندوق مناسب خود را بشناسید می‌توانید در آزمون زیر شرکت کنید:

آزمون ریسک سنجی

۲.  عملکرد و بازدهی صندوق

صندوق‌های سرمایه‌گذاری پس از دریافت مجوزهای لازم از سازمان بورس و عبور از فرایند پذیره‌نویسی، دارایی سهامداران را تجمیع و فعالیت خود را آغاز می‌کنند. معمولا گروهی از معامله‌گران حرفه‌ای بازار سرمایه، وظیفه مدیریت صندوق را بر عهده دارند. توجه به سابقه عملکرد صندوق، موسس آن، مدیران و سبدگردانان، بازدهی و … می‌تواند از عوامل مهم و موثر در یک انتخاب موفق باشد. هر صندوقی که در بازار سرمایه فعالیت می‌کند، وبسایتی برای اطلاع‌رسانی و انتشار گزارش عملکرد دارد. شما می‌توانید با مراجعه به این وبسایت‌ها به اطلاعات مهمی چون اساسنامه، امیدنامه و گزارش عملکرد صندوق دسترسی داشته باشید.

۳. افق زمانی سرمایه‌گذاری

یکی از نکات موثر در انتخاب بهترین گزینه در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری، افق زمانی کسب سود است. سرمایه‌گذاران باید بدانند در چه بازه زمانی می توانند به سود مورد نظر خود برسند. بازدهی هر صندوق به نسبت سبد دارایی و عوامل دیگر، ممکن است در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت کسب شود. در سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت، حرکت به سمت گزینه‌هایی با ریسک بیشتر برای به دست آوردن بازدهی بالاتر، اقدامی منطقی است. سرمایه‌گذاران در این شرایط می‌توانند با بررسی عوامل مختلف به سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی یا مختلط بپردازند. با این حال، هر سرمایه‌گذار بهتر است با توجه به شرایط فردی و میزان ریسک‌پذیری خود، گزینه‌ای بهینه برای تخصیص دارایی بیابد.

۴. وضعیت بازار بورس

وضعیت بازار بورس، یکی از مهمترین معیارهایی است که باید در زمان انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری، در نظر گرفت. زمانی که شاخص بورس روندی نزولی دارد و به اصطلاح شاهد بازار خرسی هستیم، صندوق درآمد ثابت بهترین گزینه است. این صندوق‌ها با این که نمی‌توانند اثر مخرب تورم را تعدیل کنند اما سود بیشتری نسبت به سپرده‌های بانکی دارند و اصل سرمایه شما را حفظ می‌کنند. صندوق‌های طلا نیز گزینه‌ای مناسب برای روند نزولی بازار هستند. طلا از گذشته، به عنوان یک دارایی اطمینان‌بخش و راهکاری برای حفظ ارزش پول شناخته می‌شد. با سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا، بدون چالش‌های خرید و فروش فیزیکی، از بازدهی این فلز گرانبها بهره‌مند می‌شوید. برای سرمایه‌گذاری در سهام، با توجه به میزان سرمایه و اهداف مالی خود، می‌توانید یکی از صندوق‌های سهامی را انتخاب کنید. البته فراموش نکنید که ریسک این صندوق‌ از دیگر گزینه‌ها بالاتر است.

بهترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری

همان‌طور که پیش از این هم اشاره کردیم، فرمول مشخصی برای تعیین بهترین صندوق بازار برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد. با این وجود، در گزارش‌های مختلف منتشرشده از بازار سرمایه‌، می‌توان عملکرد صندوق‌ها را مورد بررسی قرار داد. در کنار این گزارش‌ها، اطلاعات موجود در وبسایت شرکت فناوری بورس ایران به آدرس tsetmc.ir نیز می‌تواند در انتخاب صندوق‌هایی با عملکرد بهتر، به سرمایه‌گذاران کمک کند. علاوه بر مواردی که برای انتخاب یک صندوق سرمایه‌گذاری باید در نظر گرفت، بررسی ضریب‌های آلفا و بتا هم در یک انتخاب موفق اثرگذار است. ضریب آلفای هر صندوق نشان‌دهنده میزان بازدهی مازاد صندوق، نسبت به شاخص بازار است. در بازار سرمایه به این ضریب، بازده فعال هم گفته می‌شود. معمولا سرمایه‌گذاران به ضریب بتای صندوق‌ها اهمیت بیشتری می‌دهند و آن‌ را عامل مهم‌تری در انتخاب می‌دانند. این ضریب میزان تغییر ارزش دارایی صندوق، نسبت به بازار را نشان می‌دهد. با محاسبه ضریب بتا، می‌توان ریسک سرمایه‌گذاری در صندوق را محاسبه کرد. به همین دلیل است که این ضریب از نظر سرمایه‌گذاران، اهمیت بیشتری دارد.

۱- بهترین صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت آگاه

همان‌ طور که اشاره کردیم، صندوق‌های درآمد ثابت مناسب سهامداران ریسک‌گریز بازار سرمایه هستند. این افراد معمولا حفظ اصل سرمایه را در اولویت استراتژی مالی خود قرار می‌دهند. کارگزاری آگاه با سه صندوق «همای»، «یاقوت» و «مروارید» میزبان سرمایه سهامداران محتاط بازار سرمایه است.
صندوق «همای» آگاه، که به صندوق حرفه‌ای‌های بازار معروف است، با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار در سال ۱۳۹۹ تاسیس شد. این صندوق قابل معامله در بورس، به سهامداران خود سود نقدی ماهانه‌ای پرداخت می‌کند که بیشتر از سپرده‌های بانکی است. سهامداران می‌توانند واحدهای این صندوق را مانند سهام شرکت‌های بورسی، با سامانه‌های آنلاین خرید و فروش سهم مانند آساتریدر آگاه معامله کنند. صندوق «یاقوت» در سال ۱۳۹۹ با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار تاسیس شد. این صندوق درآمد ثابت سود نقدی به سهامداران خود پرداخت نمی‌کند اما به صورت روزشمار و منطبق با اساسنامه صندوق، به ارزش واحدهای آن اضافه می‌شود. صندوق «یاقوت» نیز از نوع ETF است. صندوق صدور و ابطالی «مروارید» از سال ۱۴۰۱ فعالیت خود را آغاز کرد و در مدت زمان کوتاهی توانست در میان صندوق‌های درآمد ثابت پربازده بازار قرار بگیرد. این صندوق به سرمایه‌گذاران خود سود مرکب هم پرداخت می‌کند.

۲- بهترین صندوق سرمایه‌گذاری سهامی آگاه

در بین صندوق‌های سهامی بازار، صندوق «مشترک آگاه» شهرت زیادی دارد. این صندوق از زمان تاسیس خود تاکنون، بیش از ۶۴ هزار درصد سود برای سهامدارانش، کسب کرده است. صندوق «مشترک آگاه» از نوع صندوق‌های مبتنی بر صدور و ابطال است.

صندوق هستی‌بخش آگاه که با نماد «آگاس» معامله می‌شود، دیگر صندوق سهامی این کارگزاری است. از ویژگی‌های اصلی آگاس می‌توان به این موارد اشاره کرد: بزرگترین صندوق سهامی قابل معامله، بیش از ۴ هزار درصد بازدهی از زمان تاسیس تاکنون و … .

در مورد دیگر صندوق‌های سهامی آگاه می‌توان به صندوق «زمرد» اشاره کرد. این صندوق که از نوع صدور و ابطالی است، سود خود را در بازه زمانی سه ماهه به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌کند. علاوه بر آن، زمرد امکان سرمایه‌گذاری مجدد (reinvest)  را برای سرمایه‌گذاران خود فراهم کرده است.
صندوق «پترو آگاه» اولین صندوق بخشی بازار سرمایه است که رویکردی متفاوت نسبت به دیگر صندوق‌های سهامی دارد. صندوق‌های بخشی، دارایی خود را به صورت متمرکز در یک صنعت خاص یا بخشی مشخص از اقتصاد کشور، سرمایه‌گذاری می‌کنند. صندوق بخشی پتروشیمی آگاه، با سرمایه‌گذاری در صنعت شیمیایی، پرتفویی متنوع از ارزنده‌ترین سهام این صنعت را به سرمایه‌گذاران خود ارائه کرده است.

۳- بهترین صندوق سرمایه‌گذاری مختلط آگاه

صندوق مختلط از نظر میزان ریسک و بازدهی، در میان صندوق‌های‌ سهامی و درآمد ثابت قرار می‌گیرد. برای پیداکردن مناسب‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری مختلط بازار، می‌توانید از اطلاعات موجود در وبسایت فیپیران استفاده کنید. کارگزاری آگاه مدیریت یک صندوق مختلط را به عهده دارد که البته از نوع صندوق‌های نیکوکاری است. صندوق‌های نیکوکاری مانند دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نقدینگی را از سوی سرمایه‌گذاران تجمیع و در دارایی‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند. سپس همه یا بخشی از سود را به امور خیریه اختصاص می‌دهند.

سرمایه‌گذاران می‌توانند با استفاده از این روش، ضمن حفظ اصل سرمایه خود، در پروژه‌های نیکوکارانه شرکت کنند. صندوق مختلط «یکم نیکوکاری» آگاه اولین صندوق نیکوکاری در بازار سرمایه ایران محسوب می‌شود و از ابتدای تاسیس تاکنون، سود قابل‌توجهی کسب کرده است.

۴- صندوق سرمایه‌گذاری اهرمی آگاه

یکی دیگر از صندوق‌های سرمایه‌گذاری آگاه، صندوق اهرمی «شتاب» است که با استفاده از مکانیزم اهرم مالی، بازدهی بالایی به سرمایه‌گذاران خود ارائه می‌کند. این صندوق دو نوع واحد مختلف را با دو رویکرد متفاوت معاملاتی، به سرمایه‌گذاران ارائه می‌کند. واحدهای «عادی» صندوق اهرمی شتاب که صدور و ابطالی هستند، برای سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز مناسب‌اند و سودی مطابق با صندوق‌های درآمد ثابت ارائه می‌کنند. واحدهای «ممتاز» این صندوق که قابل معامله در بورس هستند، با استفاده از اهرم مالی بازدهی بالایی برای سرمایه‌گذاران خود ایجاد می‌کنند. این صندوق طیفی گسترده از ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران را پوشش می‌دهد و با استفاده از اهرم مالی بازدهی قابل توجهی برای سرمایه‌گذاران کسب می‌کند.

مروری بر ویژگی صندوق‌های سرمایه‌گذاری آگاه

صندوق‌ها بر اساس استراتژی معاملاتی مدیران و دیگر تصمیم‌گیران صندوق، تصمیم به خرید دارایی‌های مختلف در بازار سرمایه می‌گیرند. همان طور که پیش از این هم اشاره کردیم، وبسایت فیپیران امکان این مقایسه را برای شما فراهم می‌کند. هر نوع صندوق، ویژگی‌ها، ریسک و بازدهی مورد انتظار مشخصی دارد. شما می‌توانید با در نظر گرفتن عواملی چون میزان ریسک‌پذیری، استراتژی و اهداف مالی خود، صندوق‌هایی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید. در ادامه، ویژگی‌ صندوق‌های سرمایه‌گذاری آگاه را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

شتاب، سرمایه‌گذاری اهرمی

  • امکان کسب بازدهی بالا با استفاده از مکانیزم اهرم مالی
  • مناسب برای طیف گسترده‌ای از سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر تا ریسک‌گریز
  • تخفیف ۱۰۰ درصدی کارمزد معاملات در سامانه‌های معاملاتی آگاه
  • بهره‌مندی از خدمات حرفه‌ای تیم مدیریت دارایی

پتروآگاه، بخشی از سبد حرفه‌ای‌ها

  • اولین صندوق بخشی بازار سرمایه
  • پرتفویی متنوع از ارزنده‌ترین سهام گروه شیمیایی
  • امکان کسب بازدهی بالا و متناسب با رشد دلار
  • تخفیف ۱۰۰ درصدی کارمزد معاملات در سامانه‌های معاملاتی آگاه
  • بهره‌مندی از خدمات حرفه‌ای تیم مدیریت دارایی

زرین، سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا

  • بهره‌مندی از رشد بازار طلا با حداقل سرمایه اولیه
  • امکان کسب بازدهی بالا و متناسب با رشد طلا
  • تخفیف ۱۰۰ درصدی کارمزد معاملات در سامانه‌های معاملاتی آگاه
  • بهره‌مندی از خدمات حرفه‌ای تیم مدیریت دارایی

در نمودار زیر، بازدهی صندوق زرین را در مقایسه با وضعیت کلی بازار بورس مشاهده می‌کنید:

بازدهی صندوق زرین آگاه

یاقوت، تجربه‌ای امن و مطمئن از سرمایه‌گذاری

  • جایگزین مطمئن سپرده بانکی با ۲۷٪ سود موثر سالیانه
  • ریسک کم سرمایه‌گذاری و نقدشوندگی بالا
  • تخفیف ۱۰۰ درصدی کارمزد معاملات در سامانه‌های معاملاتی آگاه
  • بهره‌مندی از خدمات حرفه‌ای تیم مدیریت دارایی

بازدهی صندوق یاقوت

همای، بهترین جایگزین سپرده‌های بانکی

  • جایگزین مطمئن سپرده بانکی با ۲۵٪ سود موثر سالیانه
  • ریسک کم سرمایه‌گذاری و پرداخت سود ماهیانه
  • تخفیف ۱۰۰ درصدی کارمزد معاملات در سامانه‌های معاملاتی آگاه
  • بهره‌مندی از خدمات حرفه‌ای تیم مدیریت دارایی

 

بازدهی صندوق همای

آگاس، بهترین جایگزین خرید سهام

  • سرمایه‌گذاری پربازده در بلندمدت
  • پرتفویی متنوع از ارزنده‌ترین سهام شرکت‌های بورسی
  • برترین صندوق ETF سهامی با بیشترین خالص ارزش دارایی
  • تخفیف ۱۰۰ درصدی کارمزد معاملات در سامانه‌های معاملاتی آگاه
  • بهره‌مندی از خدمات حرفه‌ای تیم مدیریت دارایی

بازدهی صندوق آگاس


سخن آخر

یکی از پرطرفدارترین روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس، معامله واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری است اما انتخاب بهترین صندوق سرمایه‌گذاری کار ساده‌ای نیست. شما باید با شناخت انواع صندوق‌ها، مزایا، میزان ریسک، بازدهی و استراتژی مالی خود، سبدی از دارایی‌های مختلف را تشکیل دهید. در این مقاله تفاوت صندوق‌های سرمایه‌گذاری را برای‌تان شرح دادیم و انواع صندوق‌های آگاه را معرفی کردیم.


سوالات متداول:

صندوق سرمایه گذاری چیست؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بورس هستند. این صندوق‌ها باتوجه به نوع دارایی و نحوه معاملات به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند.

انواع صندوق سرمایه گذاری در بورس کدام است؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری از نظر نحوه معاملات به دو گروه: صدور و ابطالی و قابل معامله در بورس (ETF) و از نظر نوع دارایی به چهار گروه: درآمد ثابت، سهامی، مختلط و کالایی تقسیم می‌شوند.

322 پاسخ به “بهترین صندوق های سرمایه گذاری + بازدهی صندوق‌ها”

  1. AU2416 گفت:

    مطلب بسیار کامل و مفید بود

    ۹
  2. AS9277 گفت:

    با سلام و تشکر
    خیلی ممنون از مطالب جامعتون
    من که جایی این مطالب کامل را یکجا ندیده بودم

    ۱۸
  3. AT8718 گفت:

    با سلام
    آیا از طریق آنلاین کارگزاری اگاه هم میشه از صندوقها با شرایطی که مرقوم شده خریداری نمود؟
    کارمزد خرید از این صندوقها چند درصد هست؟
    تشکر

    ۱۶
    • Agah گفت:

      با سلام و احترام
      در این خصوص تیم فنی ما در حال راه‌اندازی این سامانه هستند، در حال حاضر برای خرید واحدهای صندوق برای اولین بار، باید به صورت حضوری با مدارک هویتی خود به شعب کارگزاری آگاه مراجعه کنید. و پس از احراز هویت می‌توانید به صورت آنلاین از طریق وب‌سایت صندوق‌ها نسبت به صدور یا ابطال واحدهای خود اقدام کنید.
      در خصوص کارمزد صندوق باید به امیدنامه هر صندوق مراجعه کنید که در وب‌سایت هر صندوق وجود دارد.

      ۱۸
  4. AJ8472 گفت:

    توضیح کامل و کافی بود
    ممنون

    ۲۰
  5. AT3996 گفت:

    باتشکر از مطلب خوب شما بابت معرفی انواع صندوق های سرمایه گذاری

    ۳۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید:

1 2 3 43