آموزش دریافت و بازیابی کد سجام

  • ۲۴ دی ۱۴۰۲
  • ۷ فروردین ۱۴۰۰
  • ۸۶ نظر
  • ۱۱۸۳۴ مشاهده
دریافت کد سجام

برای فعالیت در بازار بورس، داشتن کد بورسی الزامی است. دریافت کد پیگیری سجام مستلزم ثبت نام در سامانه جامع اطلاعات مشتریان، دریافت کد پیگیری ده رقمی سجام و انجام احراز هویت حضوری است اما برخی از کاربران هنگام طی کردن این مراحل با مواردی چون: ارسال نشدن کد پیگیری، حذف پیامک آن از تلفن همراه و… مواجه می‌شوند. در ادامه این مقاله به بررسی مراحل ثبت نام و دریافت کد ده رقمی سجام و نحوه بازیابی کد سجام خواهیم پرداخت.


ویدئو نحوه دریافت و بازیابی کد سجام 


 دریافت کد پیگیری سجام

اولین مرحله برای دریافت کد پیگیری سجام، مراجعه به سایت sejam.ir  و کلیک روی عبارت «ثبت نام سجام» است. پس از کلیک روی این عبارت لازم است شماره همراه تحت مالکیت خود را وارد کنید. سپس کد تاییدی برای شما پیامک می‌شود. این کد را در کادر مربوطه درج و سپس کد ملی و نوع شخصیت (حقیقی یا حقوقی) را انتخاب کنید. در این مرحله لازم است هزینه ثبت نام سجام به صورت آنلاین پرداخت شود.

نکته: کارگزاری آگاه امکان دریافت کد پیگیری سجام رایگان و ثبت نام رایگان سجام را برای مشتریان خود فراهم کرده است. شما می‌توانید برای استفاده از این ویژگی به راهنمای «ثبت نام رایگان سجام و احراز هویت غیر حضوری» مراجعه کنید.

پس از پرداخت هزینه، فرم‌هایی را برای دریافت اطلاعات هویتی، ارتباطی، مالی و بانکی، شغلی و… مشاهده خواهید کرد که با پر کردن آن‌ها وارد مرحله استعلام کد سجام می‌شوید. موفقیت‌آمیز بودن استعلام به معنای تایید اطلاعات شما از طرف سازمان است که منجر به دریافت کد ده رقمی سجام می‌شود اما اگر مشکلاتی مانند: عدم تطبیق یا صحت شماره حساب و… وجود داشته باشد، نتیجه استعلام ناموفق خواهد بود و نیاز به مراجعه مجدد به سامانه سجام و رفع مشکل است.

احراز هویت غیر حضوری سجام

پس از دریافت کد سجام، وارد مرحله احراز هویت می‌شوید. احراز هویت می‌تواند به دو روش حضوری یا غیرحضوری انجام شود. برای انجام احراز هویت غیرحضوری سجام لازم است یکی از نرم‌افزارهای مورد تایید سامانه را روی تلفن همراه خود نصب کنید. سپس به بخش «احراز هویت غیر حضوری سجام» مراجعه و کد ملی و کد ده رقمی سجام را در کادرهای مربوطه درج کنید. در مرحله بعد نرم‌افزار مذکور تصویری را از چهره شما ثبت خواهد کرد و پس از چند روز نتیجه اعلام می‌شود. دقت کنید که تصویر شما باید تمام رخ، در محلی پرنور و با حجاب کامل برای بانوان ثبت شود و در غیر این صورت احراز هویت ناموفق خواهد بود. همچنین احراز هویت غیرحضوری تنها یک بار قابل انجام است و در صورت عدم تایید، باید حضوری به مراکز مربوطه مراجعه و مراحل احراز هویت را تکمیل کنید. برای احراز هویت حضوری پس از دریافت کد ده رقمی سجام، با در دست داشتن مدارک شناسایی به یکی از دفاتر پیشخوان دولت یا مراکز مورد تایید سجام مراجعه کنید. متصدی مربوطه پس از بررسی کد پیگیری و کد ملی و تطبیق آن‌ها با مدارک هویتی، تصویری از شما ثبت می‌کند و بعد از گذشت چند روز کد بورسی از طریق پیامک برای شما ارسال خواهد شد.

فراموشی و بازیابی کد سجام

کد پیگیری سجام بعد از تکمیل فرم‌های ثبت اطلاعات از طریق پیامک برای همه افراد ارسال می‌شود. بهتر است این پیامک را در تلفن همراه خود ذخیره کنید اما در صورت پاک شدن پیامک و فراموشی کد بورسی سجام، چگونه می‌توان آن را بازیابی کرد؟

برای بازیابی کد سجام به سایت (SEJAM.IR) مراجعه و روی عبارت «بازیابی کد پیگیری» کلیک کنید.

فراموشی کد سجام

کد ملی و عبارت امنیتی که در تصویر مشاهده می‌کنید را در کادرهای مربوطه وارد و سپس روی گزینه بررسی کلیک کنید.

بازیابی کد سجام

در صورت ثبت صحیح کد ملی و کد امنیتی، تصویر زیر را مشاهده خواهید کرد.

مراحل بازیابی کد سجام

دقت داشته باشید که کد پیگیری ده رقمی سجام در صورتی مجددا ارسال می‌شود که در وضعیت «کد پیگیری» باشید. اگر هنوز به این مرحله نرسیده‌اید یا منتظر نتیجه احراز هویت هستید کد پیگیری را دریافت نخواهید کرد. برای روشن‌تر شدن موضوع یک بار دیگر مراحل ثبت نام و دریافت کد پیگیری ۱۰ رقمی سجام را با هم مرور می‌کنیم:

مراحل ثبت‌نام و دریافت کد پیگیری ۱۰ رقمی سجام

بنابراین اگر شما در مرحله ۶ باشید و پس از دریافت کد پیگیری ده رقمی سجام، آن را فراموش یا از تلفن همراه خود پاک کنید، می‌توانید با مراجعه مجدد به سامانه و ورود به بخش بازیابی کد پیگیری مجددا آن را از طریق پیامک دریافت کنید.

اگر کد پیگیری ۱۰ رقمی سجام ارسال نشد چکار کنیم؟

گاهی اوقات کاربر هنگام ویرایش اطلاعات سجام خود، مراحل ثبت نام را تکمیل می‌کند اما کد پیگیری برای او ارسال نمی‌شود! در این شرایط به این نکته توجه کنید که ممکن است ارسال کد پیگیری بین چند ساعت تا دو روز زمان ببرد. با این حال، این زمان نباید از حالت نرمال خارج شود. بنابراین سوال اصلی اینجا است که اگر کد پیگیری ۱۰ رقمی سجام ارسال نشد، چه کار کنیم؟

اگر کد پیگیری ۱۰ رقمی سجام ارسال نشد می‌توان با استفاده از دو روش برای بازیابی آن اقدام کرد. روش اول مراجعه به سایت سجام و طی کردن مراحل بازیابی (طبق آن چه پیش از این گفته شد) است. یعنی پس از مراجعه به sejam.ir گزینه «بازیابی کد پیگیری» را انتخاب و کد ملی و عبارت امنیتی را وارد کنید. در صورتی که در مرحله ششم ثبت نام باشید، کد پیگیری از طریق پیامک برای شما ارسال خواهد شد. اما اگر باز هم کد پیگیری ۱۰ رقمی سجام ارسال نشد به سراغ روش دوم می‌رویم. به این منظور مستقیما به آدرس profilesejam.csdiran.ir  مراجعه و طبق آنچه در تصویر زیر قابل مشاهده است روی عبارت «ثبت نام سجام» کلیک کنید.

 

دریافت کد سجام

شماره تماسی که ثبت نام در سجام با آن انجام شده است و کد امنیتی را در کادرهای مربوطه (طبق تصویر زیر) درج کنید.

دریافت و بازیابی کد سجام

در این مرحله چهار کادر خالی مشاهده می‌کنید. در کادر اول کد تاییدی را که از طریق پیامک دریافت کرده‌اید بنویسید. کادر دوم مربوط به نوع مشتری (حقیقی یا حقوقی) است که باید یک گزینه را انتخاب کنید. کادر سوم محل درج کد ملی و کادر چهارم محل درج کد امنیتی است. در تصویر زیر ۴ کادر مذکور قابل مشاهده هستند.

آخرین مرحله دریافت و بازیابی کد سجام

در نهایت طبق تصویر زیر، فرمی شامل اطلاعات هویتی شما به نمایش درمی‌آید که ابتدای آن کد پیگیری ۱۰ رقمی سجام قابل مشاهده است. با استفاده از این کد می‌توانید احراز هویت حضوری یا غیرحضوری را تکمیل و کد بورسی خود را دریافت کنید.

نحوه بازیابی کد پیگیری ده رقمی سجام


سخن آخر

سامانه جامع اطلاعات مشتریان، مرکزی برای ثبت و نگهداری تمامی اطلاعات افراد فعال در بازارهای مالی است و پس از ثبت نام، سرمایه‌گذاران به واسطه کد معاملاتی سجام شناسایی می‌شوند. اطلاعات این سامانه مرتبا به روز رسانی می‌شود و تغییر مواردی چون آدرس، شماره تماس، شماره حساب و… موارد طبیعی هستند. بنابراین در صورت نیاز به تغییر اطلاعات یا فراموشی کد پیگیری اصلا جای نگرانی نیست. شما به راحتی می‌توانید برای بازیابی کد سجام و ویرایش اطلاعات خود اقدام کنید.


سوالات متداول دریافت کد سجام

در صورت فراموشی کد ۱۰ رقمی سجام چه کاری باید انجام داد؟

شما می‌توانید برای بازیابی کد سجام خود به سامانه سجام به آدرس SEJAM.IR مراجعه و مراحل مربوط به «بازیابی کد پیگیری» را طی کنید.

 دریافت کد پیگیری سجام در کارگزاری آگاه به چه صورت است؟

شما می‌توانید با ثبت‌نام در سامانه ex.agah.com به صورت همزمان برای دریافت کد بورسی و کد سجام اقدام کنید. توجه کنید دریافت کد سجام در کارگزاری آگاه رایگان است.

 

86 پاسخ به “آموزش دریافت و بازیابی کد سجام”

  1. سیدمحمدعلی شفاعتی گفت:

    با سلام و عرض ادب
    نحوه بازیابی کد پیگیری ده رقمی سجام حتی برای کسانی که تحصیلات عالیه دارند جای سوال بود
    ممنون و متشکر از باشگاه مشتریان آگاه

    ۴
  2. سيدمحمدرضا گفت:

    مطلب بسیار عالی بود.

    ۲
  3. ایمان گفت:

    واقعا ممنون بابت توضیحات کاملی که در اختیار کاربران قرار میدید

    ۵
  4. هدایت گفت:

    سعی کنیدسرعتش ببریدبالا

    ۹
  5. کیارش گفت:

    بسیار آموزنده وکاربردی بود

    ۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید:

1 2 3 16