آموزش خرید و فروش سهام در بورس

  • ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
  • ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
  • ۲۷۷ نظر
  • ۲۷۸۵۰۵ مشاهده
اشنایی با مراحل خرید و فروش سهام

نرم‌افزار آساتریدر آگاه برای انجام معاملات آنلاین و دسترسی به اطلاعات لحظه‌ای بازار بورس، در اختیار مشتریان کارگزاری آگاه قرار گرفته است. این نرم‌افزار، در انواع سیستم‌‌های عامل‌ در دسترس معامله‌گران و سرمایه‌گذاران قرار داده شده است.

به علاوه، امکان دسترسی به آساتریدر بدون نیاز به نصب اپلیکیشن، در پلتفرم‌های مختلفی مانند لپ‌تاپ، موبایل و تبلت با سیستم عامل‌های مختلف نیز وجود دارد. در این مطلب به آموزش خرید و فروش در بورس برای سرمایه‌گذاران با تجربه کم‌تر می‌پردازیم و نحوه کار با سامانه معاملاتی آساتریدر را شرح خواهیم داد.


خرید و فروش سهام در بورس

اولین گام برای فعالیت در بازار بورس، ثبت نام و دریافت کد بورسی است. شما می‌توانید از طریق سامانه آگاه اکسپرس به آدرس ex.agah.com، فرایند دریافت کد بورسی از کارگزاری آگاه را آغاز کنید. پس از آن با تعریف یک نام کاربری و رمز عبور، حساب شما فعال می‌شود. سپس برای انجام معاملات خود می‌توانید با استفاده از همین نام کاربری و رمز عبور، به سامانه آنلاین کارگزاری آگاه به آدرس online.agah.com مراجعه کنید.

برای ثبت نام و دریافت کد بورسی از کارگزاری آگاه روی دکمه زیر کلیک کنید:

دریافت کد بورسی

با توجه به آخرین مصوبه‌های سازمان بورس، همه افراد در هر رده سنی و با هر میزان از تحصیلات، می‌توانند برای ثبت ‌نام و دریافت کد بورسی اقدام کنند. دقت کنید ثبت‌ نام کد بورسی برای افراد زیر ۱۸ سال توسط ولی یا قیم قانونی آن‌ها امکان‌پذیر خواهد بود. تمامی این افراد پس از دریافت کد بورسی می‌توانند از طریق سامانه معاملات آنلاین آساتریدر آگاه، معاملات خود را در بازار بورس آغاز کنند.

نحوه خرید و فروش سهام در بورس

برای خرید و فروش سهام در بورس روش‌های مختلفی وجود دارد، از جمله:

  • مراجعه حضوری به شعب کارگزاری آگاه
  • ثبت سفارش از طریق سامانه آفلاین معاملات کارگزاری آگاه
  • ثبت سفارش از طریق سامانه آنلاین معاملات کارگزاری آگاه (که تقریبا تمام معامله‌گران از این روش سفارشات خود را ثبت می‌کنند.)

آموزش خرید و فروش سهام در بورس از سامانه معاملاتی کارگزاری آگاه

همان طور که بالاتر و در بخش آموزش خرید و فروش سهام اشاره کردیم، برای این فرایند لازم است ابتدا با استفاده از سامانه آگاه اکسپرس برای دریافت کد بورسی اقدام کنید. پس از تکمیل اطلاعات در این سامانه و عبور از فرایند احراز هویت، پیامکی از کارگزاری آگاه مبنی بر امکان آغاز معاملات دریافت می‌کنید. سپس با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور خود می‌توانید، خرید و فروش انواع سهام و واراق بهادار را در سامانه معاملات آنلاین آساتریدر آغاز کنید.

ورود به سامانه معاملاتی

نکته: اگر نام کاربری و کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید، برای بازیابی می‌توانید طبق تصویر زیر از طریق گزینه «فراموشی رمز عبور» اقدام کنید

خرید و فروش سهام در بورس از سامانه معاملاتی کارگزاری آگاه

مزایای خرید و فروش سهام به صورت آنلاین

اولین مزیت مهم و قابل اشاره در خرید و فروش سهام به صورت آنلاین، دقت و سرعت زیاد در فرایند ثبت و ارسال سفارش به هسته معاملات بورس است. علاوه بر این مزیت، فرایند غیرحضوری خرید و فروش سهام در زمان و هزینه معامله‌گران صرفه‌جویی‌های چشم‌گیری ایجاد می‌کند چرا که با این روش، معامله‌گر نیازی به مراجعه حضوری و اتلاف وقت برای ثبت سفارشات خود نخواهد داشت. همچنین افراد می‌توانند در هر مکان و زمانی، سفارشات خود را به راحتی و از طریق سامانه معاملات آنلاین کارگزاری آگاه ثبت کنند.
در کنار همه این مزایا، امکان نظارت و بررسی لحظه‌ای روند معاملات در بازار نیز عامل مهمی در برتری معاملات آنلاین به شمار می‌رود. معامله‌گران در این روش می‌توانند به راحتی روند تمام معاملات بازار را بررسی و مشاهده کنند. به علاوه، امکان ویرایش و حذف سفارش‌های ثبت‌شده توسط مشتری هم در سامانه معاملات آنلاین آگاه تعریف شده است. با وجود این مزایا می‌توان گفت، آنلاین شدن معاملات به ساده‌سازی فرایند سرمایه‌گذاری کمک زیادی کرده است.

 

چگونه حساب معاملاتی خود را شارژ کنیم؟

آغاز معاملات در بازار بورس و تکمیل فرایند خرید سهام، نیاز به شارژ حساب معاملاتی سرمایه‌گذار دارد. این فرایند در سامانه آنلاین کارگزاری آگاه به ۵ روش مختلف امکان‌پذیر است، از جمله:

۱-پرداخت شتابی

ساده‌ترین روش برای شارژ حساب معاملاتی برای مشتریان آگاه، استفاده از روش «پرداخت شتابی» است. مطابق تصویر زیر، برای پرداخت شتابی می‌توانید از دو قسمت منوی اصلی در سمت راست و دسترسی سریع در سمت چپ صفحه استفاده کنید. با کلیک روی گزینه «پرداخت شتابی» و انتخاب علامت «+ سبز رنگ» در بالای صفحه، پنجره واریز مبلغ نمایش داده می‌شود. در این مرحله باید مبلغ مورد نیاز برای انجام معامله را به ریال وارد و روی گزینه «پرداخت» کلیک کنید. سپس در صفحه بعدی درگاه مورد نظر خود را انتخاب و مجددا روی گزینه «پرداخت» کلیک کنید تا به صفحه پرداخت هدایت شوید.
پس از انجام این فرآیند در قسمت بالای صفحه، مبلغ واریزی شما در بخش «مانده قابل معامله» نمایش داده می‌شود. دقت داشته باشید که سقف واریز مبلغ از روش «پرداخت شتابی» ۱۰۰ میلیون تومان است (این مبلغ برای افراد زیر ۱۸ سال، ۵۰ میلیون تومان است).

پرداخت شتابی کارگزاری آگاه

۲- فیش واریز نقدی

روش دوم برای افزایش اعتبار یا واریز مبلغ برای انجام معاملات، «انتقال وجه بآشگاه» است. شما با انجام فعالیت‌های مختلف در حساب کاربری «بآشگاه مشتریان کارگزاری آگاه»، می‌توانید امتیاز ریالی کسب کنید. برای استفاده از وجه موجود در حساب بآشگاه، از سامانه معاملات آنلاین، درخواست انتقال وجه بآشگاه به حساب معاملاتی را ثبت کنید. برای این کار باید از بخش دسترسی سریع در سمت چپ صفحه، درخواست خود را ثبت کنید.

فیش واریز نقدی در سامانه معاملاتی آگاه

۳-  انتقال وجه بآشگاه به حساب معاملاتی

روش سوم برای افزایش اعتبار یا واریز مبلغ برای انجام معاملات، «انتقال وجه بآشگاه» است. شما با انجام فعالیت‌های مختلف در حساب کاربری «بآشگاه مشتریان کارگزاری آگاه»، می‌توانید امتیاز ریالی کسب کنید. برای استفاده از وجه موجود در حساب بآشگاه، از سامانه معاملات آنلاین، درخواست انتقال وجه بآشگاه به حساب معاملاتی را ثبت کنید. برای این کار باید از گزینه‌های دسترسی سریع در قسمت چپ صفحه، درخواست خود را تکمیل کنید.

انتقال وجه بآشگاه به حساب معاملاتی

به نکات زیر توجه کنید:

  • علاوه بر امکان انتقال وجه نقد بآشگاه به حساب معاملاتی، می‌توانید با ریال بآشگاه از کارگزاری آگاه اعتبار معاملاتی دریافت کنید. برای آموزش نحوه دریافت اعتبار معاملاتی پیشنهاد می‌کنیم مطلب «روش دریافت اعتبار معاملاتی در بورس اوراق بهادار از کارگزاری آگاه» را مطالعه کنید.
  • طبق مصوبه سازمان بورس حداقل سرمایه مورد نیاز برای خرید سهام (بدون احتساب کارمزد) ۵۰۰ هزار تومان است. این مبلغ برای خرید صندوق‌های ETF 100 هزار تومان اعلام شده است. 

۴- حساب متصل بانکی (حساب وکالتی)

اتصال حساب بانکی به حساب معاملاتی، برای افرادی که مشتری بانک ملت یا سامان هستند، امکان‌پذیر است. برای این فرآیند لازم است در گام اول درخواست لینک حساب را به صورت غیرحضوری و از طریق آدرس agah.ebgo.ir ثبت کنید. سپس همراه با فرم معرفی‌نامه کارگزاری به بانک مورد نظر مراجعه و حساب وکالتی خود را افتتاح کنید. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه افتتاح حساب وکالتی به مقاله حساب وکالتی چیست مراجعه کنید.
پس از لینک کردن حساب وکالتی به حساب معاملاتی خود، در صفحه مربوط به خرید سهام، در بخش «منبع مالی» گزینه جدیدی با عنوان «حساب سپرده سرمایه‌گذاری» اضافه خواهد شد. با انتخاب این گزینه مبلغ مورد نیاز برای خرید سهام به صورت مستقیم از حساب بانکی شما کسر می‌شود و دیگر نیازی به شارژ حساب معاملاتی در سامانه آنلاین نیست.

حساب متصل بانکی در سامانه معاملاتی کارگزاری آگاه

۵- دستگاه کارت‌خوان در شعب آگاه (دستگاه پوز بانکی)

مشتریانی که به صورت حضوری به شعب کارگزاری آگاه مراجعه می‌کنند، می‌توانند با استفاده از دستگاه‌های کارت‌خوان موجود در شعب، حساب معاملاتی خود را شارژ کنند. برای این کار لازم است هنگام مراجعه، کارت ملی و کارت بانکی خود را به همراه داشته باشید. توجه کنید که مشخصات صاحب حساب و دارنده کد بورسی باید با یکدیگر تطابق داشته باشند.

نکته: امکان شارژ حساب معاملاتی با کارت بانکی دیگران وجود ندارد.

چگونه نماد یک سهم را جست‌وجو کنیم؟

برای جست‌وجوی نماد مورد نظر در سامانه آنلاین آگاه، باید در قسمت بالای صفحه و در کادر جست‌وجو، نام نماد را وارد و روی علامت ذره‌بین کلیک کنید. سپس نمادی که جست‌وجو کرده‌اید، نمایش داده خواهد شد و با کلیک روی آن، اطلاعات نماد از قبیل: جدول عرضه و تقاضا، مشخصات نماد، نمودار روند سهم و اطلاعات حجم خرید و فروش حقیقی و حقوقی نشان داده می‌شود.

راهنمای خرید سهام در سامانه معاملاتی آنلاین

بعد از جست‌وجوی نماد، دو نماد سبز و قرمز در کنار آن برای خرید و فروش نماد مشاهده می‌شود. با کلیک روی علامت سبز رنگ، پنجره ثبت سفارش خرید سهام در بورس، نمایش داده می‌شود. مطابق با تصویر زیر، در کادر مربوط به قیمت که بازه قیمت خرید روز سهم در کنار آن نوشته‌ شده است، قیمتی که تمایل به خرید دارید را وارد کنید. سپس در کادر مربوط به حجم، میزان حجم خرید سهم مورد نظر خود را وارد کنید.

برای راحتی در محاسبه حجم خرید، می‌توانید روی علامت «ماشین‌ حساب» کلیک و سرمایه‌ای را که برای خرید در نظر دارید، وارد کنید. پس از اعمال، حجم خرید با توجه به سرمایه‌ای که ثبت کرده‌اید، نمایش داده می‌شود. پس از انجام این فرآیند، روی گزینه «خرید» کلیک کنید. با این کار، سفارش خرید شما توسط سازمان بورس بررسی‌ و در جدول عرضه و تقاضای نماد اعمال می‌شود.

راهنمای خرید سهام در سامانه معاملاتی آنلاین

راهنمای فروش سهام در سامانه معاملاتی آنلاین

برای فروش سهام در کارگزاری آگاه می‌توانید با کلیک روی علامت قرمز رنگ در کنار نام نماد، پنجره ثبت سفارش فروش را مشاهده کنید. طبق تصویر زیر و مشابه روش ثبت سفارش خرید در بخش قبلی، در کادر مربوط به قیمت، قیمت مورد نظر خود را (که باید در بازه قیمت روز سهم باشد) وارد و در کادر مربوط به حجم، میزان حجم فروش سهام را مشخص کنید. با انجام این کار ارزش ناخالص سفارش نمایش داده می‌شود. در انتها با انتخاب گزینه «فروش» سفارش شما توسط سازمان بورس بررسی می‌شود. سپس مطابق با قیمت و حجمی که ثبت کرده‌اید، سفارش فروش در جدول عرضه و تقاضای نماد جای می‌گیرد و فروش دارایی سهام انجام می‌شود.

راهنمای فروش سهام در سامانه معاملاتی آنلاین

قفل سرخطی چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

کارگزاری آگاه برای راحتی و تسریع فرایند ثبت سفارش سرخطی در سامانه معاملات آنلاین، آیکون قفل را در کنار قیمت سرخطی (خرید و فروش) قرار داده است. معامله‌گرانی که قصد ثبت سفارش سرخط خرید یا فروش دارند، می‌توانند پس از وارد کردن قیمت مورد نظر، از علامت قفل در کنار قیمت سرخطی استفاده کنند. با این کار دیگر نیازی به ویرایش دستی قیمت سفارش ثبت شده نیست. به عبارت دیگر، با انتخاب آیکون قفل، سفارش شما مطابق با قیمت سرخطی به هسته معاملات بورس ارسال خواهد شد (برای استفاده از این گزینه، پیشنهاد می‌کنیم همیشه مبلغی را در حساب معاملاتی خود نگه دارید).

قفل سرخطی چیست

چگونه وجه نقدی حاصل از فروش سهام را برداشت کنیم؟

برای برداشت وجه در سامانه معاملات آنلاین آساتریدر آگاه، می‌توانید از طریق منوی اصلی یا از طریق دسترسی سریع سمت چپ صفحه اقدام کنید. سپس با کلیک روی گزینه «تقاضای وجه» پنجره‌ای به شما نمایش داده می‌شود. در این مرحله می‌توانید دو گزینه «تقاضای وجه عادی» یا «تقاضای وجه آنی» را انتخاب کنید.

در صورت انتخاب گزینه «تقاضای وجه عادی»، مراحل زیر را طی کنید:

  • در پنجره مربوط به تقاضای وجه عادی، تاریخ و مبلغ مورد نظر خود را مشخص کنید.
  • در کادر مربوط به «واریز به حساب»، حساب بانکی مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  • روی گزینه «ذخیره» کلیک کنید.

پس از انجام این مراحل، مبلغ مورد نظر در تاریخ مشخص شده به حساب شما واریز خواهد شد.

 

برداشت وجه نقد حاصل از فروش سهام

در صورت انتخاب گزینه «تقاضای وجه آنی»، مراحل زیر را طی کنید:

  • در پنجره مربوط به تقاضای وجه آنی، مبلغ مورد نظر خود را مشخص کنید.
  • در کادر مربوط به «واریز به حساب»، حساب بانکی مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  • روی گزینه «ذخیره» کلیک کنید.

با این کار، مبلغ مورد نظر در مدت‌زمانی کوتاه به حساب شما واریز می‌شود.

تقاضای وجه آنی در کارگزاری آگاه

راهنمای سامانه معاملاتی آساتریدر

علاوه بر توضیحات ارائه شده، برای آشنایی با تمام امکانات در سامانه معاملات آنلاین آساتریدر آگاه، می‌توانید پس از ورود به صفحه معاملاتی و مطابق با تصویر زیر، روی گزینه «علامت سوال» کلیک کنید. با این کار تمامی امکانات موجود در سامانه معاملات با توضیح کامل، نمایش داده می‌شود.

راهنمای سامانه معاملاتی آساتریدر

 انتخاب استراتژی مناسب برای سرمایه گذاری در بورس

انتخاب استراتژی مناسب برای سرمایه گذاری در بورس، به عوامل مختلفی بستگی دارد. معیارهایی مانند سرمایه اولیه، بازه زمانی مورد نظر برای دستیابی به بازدهی، میزان ریسک‌پذیری سرمایه‌گذار، دانش مالی، تجربه و… در انتخاب سهام مناسب تاثیر می‌گذارند. به همین دلیل لازم است پیش از هر اقدامی، این موارد را بررسی کرد. سپس با استفاده از روش‌های تحلیلی می‌توان سهام مناسب را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرد.

مدیریت سرمایه در بازار بورس نیز به عوامل متعددی وابسته است. سرمایه‌گذاران پس از خرید سهام شرکت‌های مختلف برای تصمیم‌گیری در مورد آن، نیاز به ابزارهای تحلیلی دارند. از کاربردی‌ترین ابزارهای موجود در این زمینه، تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی هستند که معامله‌گران بسیاری برای مدیریت سبد دارایی خود از آن‌ها استفاده می‌کنند. تحلیل بنیادی به بررسی متغیرهای صورت‌های مالی شرکت‌ها و متغیرهای کلان اقتصادی و صنعتی می‌پردازد و با روش‌های خاص خود، ارزش واقعی سهام را مشخص می‌کند. تحلیل تکنیکال نیز با بررسی نمودارهای قیمت سهام، روند حرکت آن را در آینده پیش‌بینی می‌کند.
این ابزارها نه تنها برای مدیریت سبد دارایی، که برای تصمیم‌گیری در مورد خرید سهام جدید هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته مهارت‌های دیگری چون تابلوخوانی و روانشناسی بازار هم در این زمینه مفید هستند. در یک نگاه کلی می‌توان گفت، آموزش یکی از پایه‌های مهم سرمایه‌گذاری موفق است. با این حال می‌توان به جای صرف زمان برای یادگیری روش‌های تحلیلی، از کارشناسان و متخصصان معتبر مشاوره گرفت یا از روش‌های غیرمستقیم، مانند سبدگردانی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای کسب سود استفاده کرد.

نکاتی برای عملکرد بهتر در بازار سرمایه

  • سهام مورد نظر خود را از صنایع برتر کشور انتخاب کنید. صنایعی که محصولات تولیدی آن‌ها وارداتی نیستند، مانند صنعت پالایشی در این دسته قرار می‌گیرند.
  • سبد دارایی خود را با سهام صنایع مختلف تکمیل کنید. معمولا توصیه معامله‌گران حرفه‌ای بازار این است که سهامی از میان ۴ تا ۵ صنعت برتر کشور انتخاب کنید. با این روش ریسک سرمایه‌گذاری کاهش می‌یابد و نظارت بر سبد دارایی ساده‌تر خواهد بود.
  • در میان صنایع انتخابی خود، بهترین شرکت‌ها را بیابید. به راحتی می‌توانید گزارش‌های مالی و عملکرد شرکت در بورس را بررسی و سهامی با میانگین بازدهی بالاتر را انتخاب کنید.
  • همیت عامل نقدشوندگی را در نظر بگیرید تا برای خروج از سهم با مشکل مواجه نشوید. مواردی مثل حجم معاملات، تعداد سهام معامله شده، تعداد خریدار، تعداد فروشنده و… میزان نقدشوندگی سهام را نشان می‌دهند.
  • عامل p/e سهم را در نظر بگیرید. زمانی که عامل p/e یک شرکت در مقایسه با شرکت دیگر بیشتر باشد، می‌توان دریافت که که بازار نسبت به درآمد سهام آن شرکت در آینده، خوش‌بین است. البته تفسیر عامل p/e دشواری‌هایی دارد و نباید به عنوان تنها معیار انتخاب سهم به کار گرفته شود.
  • اخبار سیاسی و اقتصادی و اخبار صنایع را دنبال کنید و پیگیر تحلیل‌های بازار باشید. با این کار، می‌توانید پیش‌بینی دقیق‌تری از وضعیت و روندهای آینده‌ بازار داشته باشید.

دانلود اپلیکیشن آساتریدر


سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم به زبان ساده نحوه خرید و فروش سهام در کارگزاری آگاه برای سرمایه‌گذاران از طریق سامانه معاملات آنلاین آساتریدر آگاه را آموزش دهیم. در ادامه به مواردی چون نحوه شارژ حساب معاملاتی، نحوه جست‌وجوی نماد، خرید و فروش سهام از طریق سامانه و برداشت وجه حاصل از فروش سهام در بازار پرداختیم. پس از بررسی جزئیات معامله سهام در کارگزاری آگاه، نکاتی را برای انتخاب یک سهام مناسب مرور کردیم. با توجه به اهمیت بالای کسب دانش مالی برای فعالیت در بازار سرمایه، پیشنهاد می‌کنیم از «خدمات آموزش بورس کارگزاری آگاه» بهره‌مند شوید.


سوالات متداول

کارمزد خرید و فروش سهام چقدر است؟

کارمزد خرید سهام برابر با ۰.۰۰۳۷۱۲ از ارزش معامله و کل کارمزد فروش هم برابر با ۰.۰۰۸۸ از ارزش معامله است. جمع کارمزد خرید و فروش نیز برابر ۱.۲۵ درصد از ارزش کل معامله است. دقت داشته باشید که اوراق بهادار مختلفی در بازار بورس خرید و فروش می‌شوند که کارمزد معاملات آن‌ها با هم متفاوت است، مثل سهام عادی و اوراق مشارکت.

ساعت خرید و فروش بورس چگونه است؟

در حال حاضر ساعت پیش‌گشایش بازار بورس راس ساعت ۸:۴۵ صبح است. سرمایه‌گذاران تا ۱۵ دقیقه می‌توانند سفارش‌های خود را از طریق سامانه معاملات آنلاین کارگزاری‌ها ثبت کنند. از ساعت ۹:۰۰ هم تمام سفارش‌ها به هسته معاملات بورس ارسال می‌شود. ساعت پایان بازار بورس هم دقیقا راس ساعت ۱۲:۳۰ است. توجه کنید که زمان شروع و پایان معاملات، طبق نظر سازمان بورس ممکن است در بازه‌های زمانی مختلف تغییر کند.

چگونه در صف خرید سهام بخریم؟

برای خرید سهم‌هایی که در وضعیت صف خرید هستند، پیشنهاد می‌کنیم در زمان پیش‌گشایش بازار (۸:۴۵ تا ۹:۰۰)، سفارش خود را به صورت سرخطی ثبت کنید. برای این کار لازم است از دکمه «ثبت در سفارشات در انتظار» استفاده کنید. با این کار سفارش شما در بخش «سفارش‌های در انتظار» ثبت می‌شود و لازم است راس ساعت ۹:۰۰ دکمه ارسال را انتخاب کنید تا سفارش به صورت سرخطی به بورس ارسال شود.

چگونه در صف فروش سهام، اول باشیم؟

برای اولویت گرفتن در صف فروش، باید در ابتدای ساعت پیش‌گشایش بازار (۸:۴۵) سفارشتان را به صورت سرخطی ثبت کنید. برای سریعتر انجام شدن این فرایند، می‌توانید تا پیش از شروع بازه زمانی پیش‌گشایش، حجم و قیمت مورد نظرتان را وارد و روی دکمه «ثبت در سفارشات در انتظار» کلیک کنید. سپس راس ساعت ۸:۴۵ در قسمت «سفارشات در انتظار»، روی آیکون فروش (سبد قرمز) کلیک کنید تا سفارش به بورس ارسال شود.

چگونه سرخطی خرید کنیم؟

برای خرید سرخطی، باید سفارش خود را در ابتدای زمان پیش‌گشایش بازار (۸:۴۵) ثبت کنید. برای سرعت بخشیدن به این فرایند، تا پیش از شروع بازه زمانی پیش‌گشایش، حجم و قیمت مورد نظرتان را وارد و روی دکمه «ثبت در سفارشات در انتظار» کلیک کنید. سپس راس ساعت ۸:۴۵ در بخش «سفارشات در انتظار» روی آيکون خرید (سبد سبز) کلیک کنید تا سفارش به صورت سرخطی به بورس ارسال شود.

نحوه خرید در پیش گشایش بورس چگونه است؟

برای ثبت سفارش خرید در زمان پیش گشایش بورس، باید سفارش خود را در بازه زمانی ۸:۴۵ تا ۹:۰۰ از طریق سامانه معاملات آنلاین کارگزاری ثبت کنید. دقت داشته باشید که به جای انتخاب دکمه «ثبت» باید از دکمه «ثبت در سفارش در انتظار» استفاده کنید. در گام بعدی، راس ساعت ۹:۰۰ از بخش سفارش‌های در انتظار، گزینه ارسال سفارش را انتخاب کنید.

حداکثر سفارش خرید در بورس چقدر است؟

  • حداکثر حجم سفارش برای نمادهایی در بازه قیمتی ۱ الی ۵۰۰ تومان، معادل ۴۰۰ هزار سهم است.
  • حداکثر حجم سفارش برای نمادهایی در بازه قیمتی ۵۰۰۱ الی ۱۰۰۰تومان، معادل ۲۰۰ هزار سهم است.
  • حداکثر حجم سفارش برای نمادهایی در بازه قیمتی ۱۰۰۱ الی ۱۰ هزار تومان، معادل ۱۰۰ هزار سهم است.
  • حداکثر حجم سفارش برای نمادهایی در بازه قیمتی ۱۰۰۰۱ به بالا، معادل ۵۰ هزار سهم است.

سقف فروش سهام در بورس چقدر است؟

هر کد معاملاتی می‌تواند ۵ درصد از سهام یک شرکت را در یک روز معاملاتی به فروش برساند. اگر این سهام بیشتر از سقف بیان شده فروخته شده باشد، به میزان مازاد فروش، سهام معامله شده باید ابطال شود. تنها در یک صورت معاملات مازاد باطل نمی‌شود که شرکت تعهد بیشتر از ۱۰ درصد را در عرضه اولیه داده باشد.

حداقل مبلغ فروش در بورس چقدر است؟

در حال حاضر، حداقل مبلغ فروش سهام در بازار بورس برابر است یا ۵۰۰ هزار تومان. اگر تمام دارایی فردی از یک سهم کمتر از این مبلغ باشد، امکان فروش تمام آن دارایی برای فرد وجود دارد. اما اگر دارایی آن شخص از یک سهم بیش از ۵۰۰ هزار تومان بود، حداقل مبلغ سفارش فروش ایشان، همان ۵۰۰ هزار تومان است. دقت داشته باشید که سفارش عرضه‌های اولیه شامل این قانون نمی‌شود.

منظور از قیمت سر به سر فروش در بورس چیست؟

به زبان ساده زمانی که شما سهام یک شرکت را می‌خرید و بعد از چند روز قیمت آن کاهش پیدا ‌کند، به دنبال این هستید که این سهم را با یک قیمت مناسب به فروش برسانید تا ضرر نکنید، به این قیمتی که به دست می‌آید، قیمت سربه سر فروش می‌گویند.

277 پاسخ به “آموزش خرید و فروش سهام در بورس”

  1. نفیسه چاوشی گفت:

    با سلام و عرض خسته نباشید خدمت همه زحمت کشان کارگزاری آگاه و باشگاه

    سپاس فراوان بابت مطابت بسیار مفید و کاربردیتون
    یه سوال میخواستم بپرسم از خدمتتون که آیا امکان داره تعداد نمادهایی که در لیست دیده بان قرار داده میشه، افزایش پیدا کنه؟

    با تشکر

    ۹
  2. hamed farahani گفت:

    راحت ترین کارگزاری که دیدم تا حالا من بقیه رو هم امتحان کردم به خاطر شغلم که تریدر هستم ولی اگاه از همه راحت تره کار کردن باهاش

    ۱۵
  3. AW9417 گفت:

    با سلام
    ممنون از توضیحات خوب و کاملی که ارائه دادید. کار با نرم افزار آساتریدر در مقایسه با نرم افزار سایر کارگزاری ها بسیار راحته و آسون هستش
    با تشکر از کاگزاری آگاه

    ۹
  4. AU6066 گفت:

    با سلام
    سپاسگذار از خدماتی که به مشتریان خود ارائه میدهید
    در صورت امکان آموزش‌های لازم در مورد معاملات آتی را هم انجام دهید

    ۱۳
  5. BB4463 گفت:

    بسیار عالی استفاده کردم فقط یه چیزی مگه درخواست واریز وجه سه روز طول نمیکشه؟ اونجوری که شما گفتین ۲ روز شد

    ۲۷
    • Agah گفت:

      باسلام و احترام
      تقاضای وجه دو روز کاری به طول می انجامد.

      ۱۴
      • مهدی گفت:

        با سلام کد بورسی چندروز بعد از ثبت نام ارسال میشود؟

        ۲۴
        • Agah گفت:

          سلام دوست عزیز،
          بعد از انجام فرآیند احرازهویت در صورتی که به دفتر کارگزاری یا شعب مراجعه کرده باشید، تا ۲ روز کاری کد بورسی برای شما صادر خواهد شد. این زمان برای دفاتر پیشخوان مقداری بیشتر خواهد بود.

          ۱۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید:

1 2 3 32