Avatar
https://bashgah.com/blog/question/?p=145325

تنوع بخشی در محاسبه ارزش تضمین جهت دریافت وام

با سلام.در حال حاضر برای دریافت وام ناشی از رسوب مانده حساب مشتری در نزد کارگزاری آگاه، ظاهرا محدودیتهایی وجود دارد.که عملا امکان استفاده از این حق را برای همه مشتریان فراهم نمیکند! برای مثال، بنده دارای قابلیت استفاده از وام ۱۰۰ میلیونی با سررسید یکساله هستم اما از آنجائیکه طی سالهای اخیر عمدتا بر روی بازار سپرده کالایی و معاملات آتی (عمدتا زعفران و گاها طلا یا پسته) تمرکز داشته ام لذا از حق مذکور، عملا بی بهره خواهم بود چون گواهی کالایی بعنوان تضمین مورد پذیرش کارگزاری نبوده و حتما باید سهام داشته باشم. لذا پیشنهاد میکنم گزینه های متنوع تری برای امکان برخورداری از این حق را به مشتریان خود ارائه نمایید. مثلا امکان خرید اسناد خزانه(نمادهای اخزا) یا خرید واحدهای صندوق درآمد ثابت همای با استفاده از مبلغ وام مذکور را فراهم نمایید به گونه ایکه خود این اوراق، بعنوان تضمین وام نزد کارگزاری محفوظ بوده و در سررسید، نسبت به بازپس گرفتن مبلغ اصل وام قرض الحسنه از محل فروش آنها اقدام نمایید و طبعا سود حاصل از این اوراق (در طول دوره سررسید وام) عاید مشتری خواهد شد. این فقط یک نمونه بود و قطعا شما میتوانید ابزارهای مشابه و کارآمدتر دیگری را به مشتریان خود پیشنهاد نمایید به گونه ای که محدودیتهای فعلی، مانع از امکان بهره مندی از حق مذکور برای مشتریان نگردد. با سپاس 

  • ۷پاسخ
  • ۴۱۲بازدید
پاسخ
اشتراک

۷پاسخ

7 پاسخ به “تنوع بخشی در محاسبه ارزش تضمین جهت دریافت وام”

  1. . گفت:

    سلام
    طبق این مطلب
    ارزش تضمین چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟
    برای واحد های سرمایه گذاری صندوق ها ارزش تضمین محاسبه می شود ولی در واقعیت این چنین نیست.

    ۰

    بهترین جواب

    • نگین ابراهیمی گفت:

      سلام
      دوست عزیز
      ارزش تضمین یکی از شروط دریافت بسته اعتباری از کارگزاری آگاه است. شما تا سقف ارزش تضمین خود میتوانید بسته اعتباری یا وام از کارگزاری آگاه دریافت کرده و با اعتبار دریافتی سهام دیگر خریداری کنید. ارزش تضمین صندوق‌های درآمد ثابت در حال حاضر ۶۵درصد دارایی شما می‌باشد.

      ۰
  2. منتظمی گفت:

    سرکار خانم نوری ؛
    با سلام و تشکر از شما، باید عرض کنم که سوال بنده راجع به قوانین سازمان بورس و یا موضوع "ارزش تضامین" جهت دریافت وام قرض الحسنه ی باشگاه آگاه نبود (زیرا اطلاع کافی از آنها داشته و دارم ..) بلکه پیشنهاد بنده این بود که اگر طبق قوانین بورس، امکان دریافت وام مذکور برای دارندگان گواهی سپرده کالایی (مثل زعفران ..) فراهم نیست؛ خود کارگزاری اقدام به ابتکاراتی در این زمینه نماید که هم قانونی بوده و هم منافع مشتریان را تامین کند. برای مثال عرض کردم که معادل مبلغ ریالی وام مذکور، از واحدهای صندوق "هما"ی آگاه به مشتری واگذار گردد یا اینکه از اوراق اخزا (اسناد خزانه) به مشتری داده شود طوریکه خود آن اوراق یا واحدهای صندوق "هما" بعنوان تضمین وام ملحوظ گردیده و در سررسید وام قرض الحسنه، حداقل سود ناشی از این اوراق یا واحدهای صندوق درآمد ثابت، به مشتری تعلق بگیرد. این فقط یک مثال بود و شما در کارگزاری آگاه قطعا میتوانید ابتکارات و پیشنهادات مناسبتری را طرح نمایید که هم مغایر با قوانین سازمان بورس نباشد و هم از تضییع حق مشتریانی همچون بنده برای برخورداری از وام قرض الحسنه باشگاه آگاه جلوگیری نماید.
    از توجه و پیگیری شما سپاسگزارم.

    ۰

    بهترین جواب

    • مریم نوری گفت:

      سلام دوست عزیز،اوراق بهادر قابل قبول به عنوان تضمین و نیز ضرایب تعدیل اوراق بهادار مندرج در حساب تضمین مشتریان اعتباری طبق ماده ۶ دستورالعمل خرید اعتباری می باشد و موارد ذکر شده خارج از اختیارات کارگزاری ها می باشد و به تصمیمات سازمان بورس اوراق بهادر بستگی دارد.

      ۰
  3. مجمد رضا جلالی گفت:

    سلام.چرا سودهای تقسیمی نمایش داده شده در پرتفو از اول سال تاکنون هیچکدام به شماره حساب معرفی شده در سجام واریز نشده؟چگونه پیگیری کنم؟ممنون از راهنماببتان.

    ۰

    بهترین جواب

    • مریم نوری گفت:

      سلام دوست عزیز،واریز سود تقسیمی از طریق سجام بر اساس تصمیمات شرکت می باشد.شما می توانید با مراجعه به سامانه کدال و مطالعه اطلاعیه متشر شده روش دریافت سود تقسیمی را مشاهده نمایید،همچنین جهت پیگیری بیشتر می توانید با امور سهام شرکت مربوطه تماس حاصل نمایید.

      ۰
  4. مریم نوری گفت:

    سلام دوست عزیز ، موارد عنوان شده از سوی کارگزاری نمی باشد و جزو قوانین سازمان بورس می باشد .می توانید جهت کسب اطلاع از درصد ارزش تضامین هر بازار مطلب "ارزش تضمین چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟" مطالع نمایید.

    ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید: