Avatar
https://bashgah.com/blog/question/?p=79601

حق تقدم چیست؟

با عرض سلام و احترام
در سبد سهام بنده برخی از نماد ها با یک حرف (( ح )) در اخر نماد ثبت شده مانند نماد دعبیدح – و یا فولادح جسارتا خواستم ببین تفاوت این نماد وا نماد معمولی چیست ؟ و آیا باید عملیاتی انجام بدهم تا یا خیر ؟
ممنون

  • ۳پاسخ
  • ۱۲۱۴بازدید
پاسخ
اشتراک

۳پاسخ

3 پاسخ به “حق تقدم چیست؟”

  1. Agah7 گفت:

    سلام دوست عزیز،
    شرکت درصورتی‌که اندوخته یا سود انباشته نداشته باشد و یا درصورتی‌که نخواهد از این محل برای افزایش سرمایه استفاده کند، در این صورت از محل آورده نقدی سهامداران، اقدام به افزایش سرمایه می‌کند.
    در این حالت از سهامداران خواسته می‌شود که مبلغی را برای افزایش سرمایه به شرکت پرداخت کنند، درواقع شرکت حق استفاده و حضور در این افزایش سرمایه را ابتدا به سهامداران می‌دهد و به آن‌ها حق تقدم سهام تخصیص می‌دهد. درصورتی‌که سهامداران تمایل به شرکت در این افزایش سرمایه را داشته باشند، مبلغ مذکور را به‌حساب شرکت واریز می‌کنند.در صورتی که حق تقدمبه شما تعلق گیرد در انتهای نماد حرف (ح ) اضافه می شود.جهت آشنایی بیشتر به مطلب حق تقدم چیست در بلاگ بآشگاه مراجعه بفرمائید.

    ۰
  2. ابراهیم گفت:

    فرض کنید شرکتی ۵۰ درصد افزایش سرمایه می دهد. در نتیجه تعداد سهام آن شرکت نیز به همین نسبت افزایش پیدا می کند. حال فرض کنید شما ۱۰۰۰ سهم از این شرکت را قبل از افزایش سرمایه داشته اید. در صورتی که این شرکت افزایش سرمایه بدهد و تعداد سهام شما تغییری نکند. میزان مالکیت شما در شرکت نسبت به حالت قبل از افزایش سرمایه، کاهش پیدا می کنند. به همین دلیل، برای اینکه درصد مالکیت شما ثابت بماند، شرکت این حق را به شما می دهد که به نسبت درصد افزایش سرمایه، حق تقدم در خرید سهام جدید منتشر شده داشته باشید. در نتیجه شما به اندازه ۵۰ درصد از تعداد سهام جدیدی که داشته اید، حق تقدم سهام خواهید داشت. پس در این حالت ۵۰۰ حق تقدم خرید سهام (۵۰% از ۱۰۰۰ سهم شما) به شما تعلق خواهد گرفت.

    ۰

    بهترین جواب

  3. مجید گفت:

    سهام هایی که بالای ۲۰۰ درصد افزایش سرمایه دارند حق تقدم ارائه میدهند که آخر نماد سهم حرف ح نشان داده میشه . این حق تقدم ها به مدت ۶۰ روز میتونه از تاریخ شروع معامله شون خرید و فروش بشن و پس از اون به صورت حق تقدم استفاده نشده در میان و برای تبدیل سهام حق تقدم به سهم اصلی باید مبلغ ۱۰۰ تومان به ازای هر سهم پرداخت بشه تا تبدیل به سهم اصلی بشه .

    ۰

    بهترین جواب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید: