۲۰ سوال پرتکرار سرمایه گذاران در بازار سرمایه ایران

  • ۶ آذر ۱۴۰۲
  • ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۹۸ نظر
  • ۱۹۹۶۱ مشاهده
۲۰ سوال پرتکرار سرمایه گذاران در بورس

بازار بورس در سال‌های اخیر رونق بسیاری پیدا کرده است و هر روز افراد بیشتری به سرمایه‌گذاری در این بستر علاقه نشان می‌دهند. بازار بورس هم مانند همه حوزه‌های تخصصی، مفاهیم و اصطلاحات ویژه‌ای دارد که لازم است سرمایه‌گذاران با آن‌ها آشنا باشند. در ابتدای ورود به بازار سرمایه، ممکن است بعضی اصطلاحات و ادبیات رایج در این حوزه، پیچیده به نظر برسد و سوالاتی را برای‌ شما ایجاد کند. به همین دلیل ما مجموعه‌ای از سوالات پرتکرار سرمایه‌گذاران در بورس را جمع‌آوری کرده‌ایم و پاسخ هر سوال را به صورت دقیق و روشن، بیان خواهیم کرد.


سوالات متداول بورس ایران

بورس و بازار سرمایه حوزه گسترده‌ای است و بسته به میزان آشنایی و تجربه‌ای که در این زمینه دارید، ممکن است سوالات و ابهامات مختلفی برای‌تان ایجاد شود. در ادامه به ۲۰ سوال پرتکرار بورسی پاسخ خواهیم داد.

۱-  برای سرمایه‌گذاری در بورس چه مبلغی لازم است؟

حداقل سرمایه مورد نیاز برای سرمایه گذاری در بورس، ۵۰۰ هزار تومان است. با این مبلغ می‌توانید سهام شرکت‌های مختلف را خریداری کنید. سود یا زیان حاصل از معاملات شما به صورت درصدی محاسبه می‌شود و می‌توانید آمار دقیق عملکرد سرمایه خود را در سامانه‌های معاملاتی مشاهده کنید.

۲- چه کسانی می‌توانند در بازار بورس سرمایه‌گذاری کنند؟

همه افراد بالای ۱۸ سال می‌توانند در بازار سرمایه فعالیت کنند. برای این کار لازم است در سامانه سجام ثبت‌نام و احراز هویت کنید. پس از آن کد بورسی شما صادر خواهد شد. کد بورسی، شناسه‌ای یکتا است که به وسیله آن می‌توانید به صورت قانونی در بازار سرمایه معامله کنید. سپس با مراجعه به یک کارگزاری، کد معاملاتی خود را دریافت کنید. با دریافت کد معاملاتی، می‌توانید فعالیت خود را در بازار سرمایه آغاز کنید.

  •  افراد زیر ۱۸ سال هم با مراجعه حضوری و ارائه مدارک خود و پدرشان می‌توانند کد بورسی دریافت کنند.

۳- کارگزاری چیست؟

کارگزاری‌ها، واسطه بین سرمایه‌گذاران و سازمان بورس هستند. بهره‌مندی از خدمات بازار سرمایه تنها با واسطه‌گری یکی از کارگزاری‌های رسمی امکان‌پذیر است. هر کارگزاری خدمات مختلفی چون بسته‌های اعتباری، وام قرض‌الحسنه، بسته‌های تحلیلی، تخفیف‌های کارمزد، خدمات مشتریان و… را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. کارمزد کارگزاری‌ها (برای معامله سهام و حق تقدم سهام) برای خرید ۰۰۳۰۴/۰ و برای فروش ۰۰۳۰۴/۰ است.

۴- آیا می‌توان هم‌زمان از خدمات چند کارگزاری استفاده کرد؟

بله، هر سرمایه‌گذار می‌تواند از چند کارگزاری، کد معاملاتی دریافت کند و به وسیله آن‌ها نمادهای مورد نظر خود را در بازار سرمایه بخرد. با این حال، امکان فروش هر سهام فقط در یک کارگزاری وجود دارد که به آن کارگزار ناظر گفته می‌شود.

۵- کارگزار ناظر چیست؟

تنها کارگزاری که سرمایه‌گذاران می‌توانند سهام خود را به وسیله آن بفروشند، کارگزار ناظر نام دارد. این محدودیت برای خرید سهام وجود ندارد و سرمایه‌گذاران با هر کد معاملاتی می‌توانند هر تعداد نمادی که مد نظر دارند، بخرند. هر سرمایه‌گذار برای اطلاع از وضعیت دارایی‌های تحت مالکیت خود و شناسایی کارگزار ناظر می‌تواند به درگاه یکپارچه ذی‌نفعان بازار سرمایه مراجعه کند.

۶- معاملات بورس در چه زمانی انجام می‌شود؟

معاملات سازمان بورس و اوراق بهادار از شنبه تا چهارشنبه در ساعت‌های ۹ صبح تا ۱۲:۳۰ ظهر انجام می‌شود. البته بازار از ساعت ۸:۴۵ باز می‌شود و می‌توانید سفارش‌های خود را وارد کنید اما معاملات از ساعت ۹ آغاز می‌شوند. این روند در تمامی روزهای سال، به غیر از پنج‌شنبه، جمعه و تعطیلات رسمی ادامه دارد.

۷- نوسان قیمت در بورس ایران چقدر است؟

برای پیشگیری از نوسان بیش از حد و افزایش و کاهش‌های ناگهانی، سقفی برای نوسانات بازار در نظر گرفته شده است. در حال حاضر دامنه نوسان روزانه قیمت سهام، اوراق بدهی و مشتقه در بورس و فرابورس از ۵+ تا ۵- درصد، دامنه نوسان تمام نمادهای بازار اول بورس و فرابورس از ۷+ تا ۷- درصد، دامنه نوسان صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF، ۱۰ درصد و دامنه نوسان در بازار پایه فرابورس بسته به نوع بازار بین ۳ درصد، ۲ درصد و ۱ درصد در نظر گرفته شده است.

۸- پورتفوی یا سبد سهام چیست؟

پورتفو، پوتفوی یا Portfolio واژه‌ای است که به یک مفهوم ساده اشاره دارد: مجموعه‌ای از دارایی‌ها و سهامی که یک فرد خریداری کرده است. با تشکیل این سبد، ریسک غیر سیستماتیک کاهش می‌یابد. یعنی زمانی که تنوع را در سبد دارایی خود رعایت کنید، ریسک را کاهش می‌دهید. این کار باعث می‌شود سود یک سهم، ضرر سهم دیگر را پوشش دهد.

۹- شاخص بورس چیست؟

بورس چندین شاخص دارد که هر کدام وضعیت بازار را از جنبه‌های مختلف نشان می‌دهند. مشهورترین و پرکاربردترین شاخص، به نام شاخص بازدهی یا شاخص قیمت و بازده نقدی یا TEDPIX شناخته می‌شود. این شاخص، قیمت و سود سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و میانگین بازدهی سرمایه‌گذاران را نشان می‌دهد.

۱۰- کدام سهم را برای خرید انتخاب کنیم؟

برای کسب سود از یک سرمایه‌گذاری، باید سهمی را انتخاب کنید که احتمال رشد بیشتری داشته باشد. این پیش‌بینی بر اساس تجزیه و تحلیل بازار انجام می‌شود. روش‌های مختلفی برای تحلیل بازار وجود دارد که میان آن‌ها، تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال کارایی بیشتری دارند.

۱۱- روش تحلیل بنیادی چیست؟

تحلیل بنیادی  بر محاسبه ارزش ذاتی هر سهم تاکید دارد و برای این کار، فاکتورهای مختلفی را از جمله وضعیت کلی اقتصاد و عملکرد شرکت در نظر می‌گیرد. این روش تحلیلی بر این باور استوار است که سهام هر شرکت در بلندمدت به سمت ارزش ذاتی خود حرکت می‌کند. بنابراین برای داشتن یک سرمایه‌گذاری پرسود و مطمئن، باید ارزش ذاتی سهام را محاسبه کرد.

۱۲- روش تحلیل تکنیکال چیست؟

در روش تحلیل تکنیکال، روند فعالیت بازار آنالیز می‌شود. تحلیل‌گران تکنیکال، فاکتورهایی مثل قیمت و حجم معاملات را در نظر می‌گیرند و با تشخیص روندها و الگوها، سهم‌های پرسود را شناسایی می‌کنند. آن‌ها عقیده دارند با بررسی‌های آماری، می‌توان میزان رشد نمادهای مختلف را پیش‌بینی کرد.

۱۳- قیمت اسمی سهام چیست؟

قیمت اسمی هر سهم در اساسنامه شرکت‌ها ذکر می‌شود و معمولا برابر با ۱۰۰ تومان است اما نمادها با این قیمت خرید و فروش نمی‌شوند. قیمت خرید و فروش نمادها با عواملی چون عملکرد شرکت و میزان عرضه و تقاضای آن مشخص می‌شود. به همین دلیل، نیازی نیست در تحلیل‌ها و سرمایه‌گذاری خود قیمت اسمی سهم‌ها را در نظر بگیرید.

۱۴- ارزش ذاتی سهم به چه معنا است؟

ارزش ذاتی یا Intrinsic value یک سهم، یکی از فاکتورهایی است که تحلیلگران بنیادی برای سرمایه‌گذاری از آن استفاده می‌کنند. این ارزش با یک بررسی جامع و کامل درباره شرکتی که سهام را ارائه کرده است، تعیین می‌شود. در این تحلیل، صورت‌های مالی، ظرفیت رشد شرکت و دارایی‌های گوناگون آن مورد بررسی قرار می‌گیرند.

۱۵- قیمت روز یا قیمت بازاری سهام به چه معنا است؟

قیمت روز یا قیمت بازاری به قیمت خرید و فروش یک سهم در بازار اشاره دارد. یعنی همان رقمی که امروز برای خرید یک سهم خاص باید پرداخت. این رقم لزوما با ارزش ذاتی سهام برابر نیست و ممکن است بیشتر یا کمتر از آن باشد. میزان عرضه و تقاضا، اوضاع سیاسی و اقتصادی کشور و جهان، هیجانات سرمایه‌گذاران و… روی قیمت روز سهام تاثیر می‌گذارند.

۱۶- برای سرمایه‌گذاری در بورس از چه کسی مشاوره بگیریم؟

دوره‌های آموزشی آنلاین و حضوری مختلفی برای یادگیری روش‌های تحلیل بازار وجود دارد. اگر فرصت یادگیری مبانی بورس را داشته باشید، می‌توانید اوضاع بازار را تحلیل و در مورد خرید و فروش نمادهای مختلف تصمیم بگیرید. شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری و سبدگردان هم می‌توانند در این مسیر به شما کمک کنند. این شرکت‌ها با نظارت دقیق سازمان بورس فعالیت می‌کنند و تجربه و تخصص بسیاری در این زمینه دارند. بنابراین می‌توان انتظار عملکرد مناسبی را از آن‌ها داشت.

۱۷- سبدگردانی چیست؟

نهادهای مجرب تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار، می‌توانند خدمات مشاوره و معامله به مشتریان خود ارائه کنند. آن‌ها با در نظر گرفتن میزان سرمایه اولیه و ریسک‌پذیری مشتری، برای او یک سبد سهام تشکیل می‌دهند، دارایی‌ها را مدیریت می‌کنند و درصدی از سود را به عنوان کارمزد برمی‌دارند.

۱۸- عرضه اولیه چیست؟

عرضه اولیه، نخستین باری است که سهام یک شرکت به بازار سرمایه عرضه می‌شود. در این حالت، تعداد مشخصی از سهام پس از تعیین قیمت آن به بازار سرمایه عرضه می‌شود. طبق تجربه، این قیمت تا چندین درصد افزایش خواهد یافت. فعالان بازار سرمایه به دلیل احتمال بالای کسب سود، به خرید عرضه اولیه علاقه دارند.

۱۹- صف خرید و صف فروش به چه معنا است؟

عرضه و تقاضا دو رکن اصلی هر بازاری هستند که بر قیمت‌ها تاثیر می‌گذارند. در بازار بورس هم معمولا تعدادی خریدار و فروشنده برای هر سهم وجود دارد. گاهی اوضاع تغییر می‌کند و بنا به دلایل مختلف، تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران سهم یک شرکت خاص را برای فروش می‌گذارند و تمایل زیادی برای خرید آن سهم وجود ندارد. در این حالت، صف فروش ایجاد می‌شود.

در مقابل، گاهی نیز یک سهم با اقبال عمومی مواجه می‌شود و افراد زیادی افزایش قیمت آن را پیش‌بینی می‌کنند. در این حالت، صف خرید ایجاد می‌شود. یعنی تعداد بسیاری از سرمایه‌گذاران تمایل به خرید دارند و فروشنده زیادی وجود ندارد.

۲۰- ضریب بتا چیست؟

ضریب بتا β معیاری است که با استفاده از داده‌های آماری و تاریخی به دست می‌آید. این معیار میزان ریسک سیستماتیکی را نشان می‌دهد که هر  سرمایه‌گذار با خرید سهم، در تناسب با ریسک کل بازار قبول می‌کند. بتای هر سهم نشان می‌دهد که آن سهم نسبت به بازار چقدر نوسان دارد و نوسان‌های بازار چقدر و با چه شدتی روی سهم مورد نظر تاثیر می‌گذارند. بتای بازار با عدد یک نشان داده می‌شود. اگر بتای یک سهم کمتر از یک باشد، آن سهم نسبت به بازار نوسان کمتر و اگر بیشتر از یک باشد نسبت به بازار نوسان بیشتری دارد.


سخن آخر

سرمایه‌گذارانی که به تازگی به بازار بورس وارد شده‌اند، در مواجهه با اصطلاحات این بازار ممکن است دچار سردرگمی شوند. به همین دلیل، در این مطلب ۲۰ سوال پرتکرار سرمایه‌گذاران بورس را پاسخ داده‌ایم. توجه داشته باشید که سرمایه‌گذاری در بازار بورس، بدون آشنایی با این بازار و استفاده از برنامه‌های آموزشی ممکن نیست. برای کسب نتایج بهتر در بازار بورس می‌توانید از دوره‌های آموزشی کارگزاری آگاه که به صورت حضوری و آنلاین از سطح مبتدی تا پیشرفته برگزار می‌شوند، استفاده کنید.

98 پاسخ به “۲۰ سوال پرتکرار سرمایه گذاران در بازار سرمایه ایران”

  1. رسول گفت:

    ورود به بازار بورس در درجه اول نیاز به تحلیلگر یا سبدگردان دارد.

    ۲۹
  2. پیمان کریمی گفت:

    بسیار عالی بود.اگر بتونید پشتیبانی آنلاین تو سایتتون هم بگذارید که به سوالات به صورت آنلاین پاسخ بدهند بسیارر عالی تر هم میشود.باسپاس فراوان از مطالب عالیتون

    ۴۰
  3. فرامرز گفت:

    بنظر می رسد تا حدودی پیش بینی های لازم برای یک داد و ستد مطمئن و موفق در قراردادهای آتی کالا صورت گرفته که ضریب اطمینان از خرید و فروش را بالا می برد

    ۲۷
  4. حسن 229 گفت:

    با سلام
    در بسیاری از مواقع، با محاسبه ضریب بتا می‌توان میزان ریسک معاملات را کاهش داد.

    ۳۸
  5. جلیل سعادت گفت:

    بازار گاوی بازار خرسی از جمله واژه‌هایی هستند که در توصیف وضعیت بازار سرمایه به کار می‌روند. هنگامی که بازار رو به رشد باشد و قیمت سهام روندی صعودی داشته باشد، می‌گویند «بازار گاوی» است. این در حالی است که اگر قیمت سهام روندی نزولی داشته و رکود در اوضاع اقتصادی حاکم شده باشد، از عبارت «بازار خرسی» استفاده می‌کنند

    ۷۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید:

1 2 3 17