کندل چکش و چکش معکوس چیست؟ انواع کندل چکش

  • تاریخ درج ۲۳ آبان ۱۴۰۰
  • تاریخ ویرایش ۵ اسفند ۱۴۰۲
  • ۱۲ نظر
  • ۲۲۲۲ مشاهده
کندل چکش و چکش معکوس

معامله‌گران بازارهای مالی، همواره تلاش می‌کنند با استفاده از ابزارهای متفاوت، جهت حرکت قیمت دارایی‌های بورسی در آینده نزدیک را پیش‌بینی کنند. تحلیل تکنیکال، از طریق بررسی نمودار تغییرات قیمت انجام می‌شود و پرکاربردترین نوع نمودار قیمت در تحلیل تکنیکال، نمودار شمعی است. در این مقاله قصد داریم به معرفی الگوی کندل چکش و چکش معکوس بپردازیم. برای آشنایی بیشتر با این تکنیک، ادامه این مطلب را مطالعه کنید.


ویدئو بررسی کندل چکش و چکش معکوس


آشنایی با نمودار شمعی قیمت

در نمودار شمعی قیمت، بر اساس تنظیمات انتخابی کاربر، در هر واحد زمان، یک شمع به نمودار افزوده می‌شود که اطلاعات مربوط به نوسان قیمت را تا پایان آن واحد زمانی نمایش می‌دهد. به عنوان مثال، اگر تنظیمات نمودار شمعی روی تایم‌فریم روزانه باشد، هر کندل نمایش دهنده نوسانات قیمت در طی یک روز معاملاتی است. هر کندل از سه بخش بدنه، سایه‌ی بالایی و سایه‌ی پایینی تشکیل شده است. بدنه، حد فاصل بین قیمت اولین معامله و آخرین معامله، در روز معاملاتی است. بالاترین نقطه سایه‌ی بالایی نشان دهنده بیشترین قیمت، و پایین‌ترین نقطه‌ی سایه‌ی پایینی نشان دهنده کمترین قیمت معامله شده در روز مربوط به آن شمع است. این شیوه برای تشکیل و ثبت کندل‌ها در نمودار شمعی قیمت، منجر به تولید اشکال مختلف و گاه الگوهای تکرار شونده‌ای در نمودار شمعی می‌شود. معامله‌گران با مطالعه و بررسی آماری رفتار قیمت در زمان تشکیل این الگوها دریافته‌اند که احتمال افزایش یا کاهش قیمت، پس از تشکیل برخی از آن‌ها وجود دارد. در تحلیل تکنیکال، به علم مطالعه و بررسی الگوهای شمعی «کندل‌شناسی» گفته می‌شود.

کندل چکش‌ (hammer) چیست؟

کندل چکش (hammer)، یکی از الگوهای کندل شناسی در تحلیل نمودارهای شمعی است. این الگو یک الگوی تک کندلی است که بدنه کوچک و سایه‌ی بلندی در پایین دارد و در انتهای روند نزولی تشکیل می‌شود. تشکیل کندل چکش در انتهای روند نزولی به این معنا است که شکل ظاهری آن به تنهایی برای شناسایی الگوی چکش کافی نیست. تشکیل الگوی چکش، نشان‌‌دهنده ضعف نسبی در عرضه و قدرت نسبی در سمت تقاضا است. به عبارت دیگر، تشکیل کندل چکش در روند نزولی، نشانه‌ای از افزایش احتمال تغییر جهت روند است. یکی از نکات مهم در بررسی کندل چکش، تشخیص اندازه بدنه نسبت به سایه و محل تشکیل سایه است. سایه‌ی کندل چکش باید حداقل دو برابر اندازه بدنه آن باشد. برای درک بهتر به تصویر زیر دقت کنید:

کندل چکش چیست؟

مفهوم کندل چکش در نمودارها چیست؟

سایه کندل چکش در نمودار سهام، نشان‌دهنده شدت تقابل میان خریداران و فروشندگان سهم است. هر چه قدر ارتفاع سایه تشکیل شده بلندتر باشد، رقابت میان خریداران و فروشندگان شدیدتر بوده است. به این نکته توجه داشته باشید که اگر ارتفاع سایه تشکیل‌شده در زیر بدنه بیشتر باشد، به این معنا است که فروشندگان در تلاش بوده‌اند تا قیمت سهم را کاهش دهند و در طرف مقابل خریداران با خرید سهام، قیمت آن را افزایش داده‌اند و کاهش قیمت ناشی از فعالیت فروشندگان را خنثی کرده‌اند.

نکته:

کندل چکش به تنهایی سیگنال خرید و فروش محسوب نمی‌شود و باید آن را در موقعیت خود ارزیابی کرد. معامله‌گر با مشاهده کندل چکش در نمودار یک سهم، باید بررسی کند که آیا در این روند نزولی احتمال تغییر جهت وجود دارد یا خیر؟ به این منظور معامله‌گر باید نواحی حمایتی و مقاومتی را در نظر بگیرد و از سایر ابزارهای موجود برای تایید ورود به موقعیت معاملاتی استفاده کند. برای مثال به چند کندل موجود در نمودار زیر توجه کنید:

محل قرارگیری کندل چکش در نمودار سهام

انواع کندل چکش

کندل چکش بر اساس رنگ بدنه یا به عبارت دیگر، بر اساس صعودی یا نزولی بودن، به دو نوع مختلف تقسیم‌بندی می‌شود.

انواع کندل چکش

  • کندل چکش نزولی

این کندل نشان‌دهنده آن است که با وجود ضعف نسبی، فروشندگان موفق شده‌اند که قیمت پایانی سهم را به کمتر از قیمت باز شدن آن کندل برسانند.

  • کندل چکش صعودی

در این کندل، خریداران قدرت بیشتری نسبت به فروشندگان در روند نزولی سهم دارند. سایه بلندی که در این حالت در زیر بدنه تشکیل می‌شود به این معنی است که خریداران توانسته‌اند قدرت فروش را به راحتی خنثی کنند. علاوه بر این، آن‌ها توانسته‌اند قیمت بسته شدن کندل را به بالاتر از قیمت باز شدن آن برسانند.

تحلیل سهم با کندل چکش و اسیلاتورها

همان‌طور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم، کندل چکش به تنهایی نشان‌دهنده سیگنال خرید و فروش در بازار نیست. برای کسب اطمینان بیشتر، می‌توانید از سایر ابزارهای تحلیلی مثل اسیلاتورها استفاده کنید. الگوی چکش یکی از الگوهای معتبر و پرکاربرد است که معامله‌گران زیادی از آن استفاده می‌کنند. مطابق با تصویر زیر، ترکیب کندل چکش و اسیلاتور، تایید خوبی برای ورود به موثعیت معاملاتی مورد نظر است.

تحلیل سهم با کندل چکش و اسیلاتورها

ویژگی‌های الگوی کندل چکش

  • الگوی کندل چکش اغلب در انتهای روند نزولی سهم تشکیل شده و احتمال تغییر جهت روند را افزایش می‌دهد.
  • الگوی کندل چکش در دسته الگوهای بازگشتی است و از الگوهای کندل شناسی پرکاربرد محسوب می‌شود.
  • در صورت ورود به موقعیت معاملاتی با استفاده از الگوی چکش، حد ضرر کمی پایین‌تر از انتهای دسته چکش است.

نکات معاملاتی الگوی کندل چکش

نکات معاملاتی الگوی کندل چکش، به شما کمک می‌کند تا تصمیمات آگاهانه بگیرید، ریسک را مدیریت کنید و استراتژی‌های معاملاتی خود را بهبود ببخشید. در ادامه چند نکته برای معامله با الگوی کندل چکش آورده‌ایم:

  1. بر اساس یک کندل تصمیم نگیرید: یک کندل چکش به تنهایی برای تصمیم‌گیری در مورد معامله کافی نیست. به دنبال سایر شاخص‌ها یا الگوهای فنی، مانند سطوح حمایت یا مقاومت، خطوط روند یا سایر الگوهای کندل باشید.
  2. قبل و بعد الگو را در نظر بگیرید: الگوی کندل چکش هنگامی که پس از یک روند نزولی ظاهر می‌شود، وزن بیشتری دارد. این نشان می‌دهد که فشار فروش ضعیف شده و خریداران ممکن است وارد عمل شوند. برعکس، اگر چکش پس از یک روند صعودی ظاهر شود، ممکن است نشان‌دهنده یک توقف موقت یا تثبیت به جای برگشت باشد.
  3. به اندازه سایه توجه کنید: هرچه سایه پایین شمعدان چکش طولانی‌تر باشد، سیگنال برگشت قوی‌تر است. سایه، نشان دهنده وجود فشار خرید و رده قیمت‌های پایین‌تر است. سایه کوتاه یا عدم وجود سایه، قابلیت اطمینان الگو را کاهش می‌دهد.
  4. حجم معاملات را تجزیه و تحلیل کنید: تجزیه و تحلیل حجم معاملات می‌تواند بینش بیشتری در مورد اعتبار الگوی چکش ارائه دهد. در حالت ایده‌آل، کندل چکشی باید با حجم معاملات بالاتر همراه شود، زیرا این نشان دهنده افزایش علاقه خرید و تایید بازگشت احتمالی است.
  5. تنظیم دستور توقف ضرر: برای مدیریت ریسک در هنگام معامله بر اساس الگوی کندل چکش، دستور توقف ضرر را انجام دهید. تنظیم دستور توقف، باعث محافظت از شکست احتمالی الگو می‌شود.
  6. شرایط کلی بازار را در نظر بگیرید: شرایط بازار گسترده‌تر و سایر عوامل تاثیرگذار بر عملکرد قیمت را در نظر بگیرید. همیشه قبل از تصمیم‌گیری در مورد معاملات، دید جامعی از بازار داشته باشید.

الگوی کندل چکش معکوس

الگوی چکش معکوس، الگویی مشابه با کندل چکش دارد و تفاوت بین آن‌ها، محل تشکیل سایه است. در الگوی چکش معکوس، سایه تشکیل‌شده در قسمت بالای بدنه و دارای ارتفاع بیشتری نسبت به بدنه است. این الگو نیز در انتهای روند نزولی سهم تشکیل می‌شود. چکش معکوس همانند الگوی چکش از خانواده الگوهای بازگشتی است و تشکیل آن احتمال تغییر جهت روند را افزایش می‌دهد.

نکته: کندل چکش معکوس حتما باید سایه بالایی بلندی داشته باشد. در این کندل سایه پایینی وجود ندارد و در صورت مشاهده، باید طول بسیار کوتاهی داشته باشد. مطابق با تصویر زیر، مشاهده می‌کنید که کندل چکش معکوس در انتهای روند نزولی تشکیل می‌شود و ارتفاع سایه در قسمت بالایی بدنه، بیشتر است.

الگوی چکش معکوس چیست؟

کندل‌هایی که چکش معکوس نیستند!

در این بخش به بعضی از نمونه‌هایی که ممکن است با الگوی چکش معکوس، به اشتباه تشخیص داده شوند اشاره می‌کنیم. در بعضی از موارد طول سایه تشکیل شده در الگو، کوتاه‌تر از بدنه آن است که نشان می‌دهد الگوی مشاهده شده از نوع چکش معکوس نیست.

نکته: الگوی چکش معکوس همانند الگوی چکش، به تنهایی نشان‌دهنده سیگنال خرید و فروش نیست. در این حالت لازم است معامله‌گران از ابزاهای دیگری برای تایید اعتبار تشخیص خود در تحلیل نمودار قیمت سهام استفاده کنند.

کندل‌هایی که چکش معکوس نیستند!

ویژگی‌های الگوی کندل چکش معکوس

در کندل چکش معکوس، نوع رنگ کندل اهمیت زیادی ندارد اما اگر رنگ آن سبز (صعودی) باشد، بهتر است. برای کسب اطمینان بیشتر از اعتبار کندل چکش معکوس، در کنار تشخیص این کندل از الگوهای هارمونیک و خطوط حمایت و مقاومت و یا از اسیلاتورها استفاده کنید. کندل چکش معکوس در انتهای روند نزولی سهم تشکیل شده و مشاهده آن احتمال تغییر جهت روند قیمت خواهد بود. کندل چکش معکوس از نوع الگوهای بازگشتی است.

تفاوت کندل چکش با شوتینگ استار

الگوی شوتینگ استار یک الگوی نزولی است و سایه بالایی بلندی دارد. قیمت در الگوی شوتینگ استار در پایین‌ترین قیمت روز باز و با نزدیکی به قیمت گشایش، بسته می‌شود. لازم به ذکر است که این الگو معمولا سایه پایینی ندارد و در صورت مشاهده، اندازه آن بسیار کوتاه و ناچیز خواهد بود. الگوی شوتینگ استار در کندل چکش معکوس در روند صعودی تشکیل می‌شود و معمولا در طی معاملات روز، به مقاومت سختی برخورد می‌کند. دقت داشته باشید که این الگو تا حدودی نشان‌دهنده بالاترین قیمت و برگشت روند سهم در بازار است. الگوی چکش با الگوی شوتینگ استار به نظر یکسان می‌رسند. هر دو آن‌ها دارای بدنه کوچک و سایه بالایی بسیار بلندی هستند و معمولا سایه پایینی در این الگوها تشکیل نمی‌شود. تفاوت این دو الگو در این است که یک شوتینگ استار بعد در انتهای روند صعودی تشکیل می‌شود روند بعد از آن احتمالا نزولی خواهد بود اما الگوی چکش معکوس در انتهای روند نزولی تشکیل شده و احتمال رشد قیمت را افزایش می‌دهد.


سخن آخر

معامله‌گران در بازار بورس سعی دارند تا با استفاده از ابزارهای مختلف، جهت روند سهم را در آینده نزدیک تشخیص دهند. برای این فرایند ابزارهای متنوعی وجود دارد که تحلیل‌گران با توجه به اهداف و استراتژی معاملاتی خود، از این ابزارها استفاده می‌کنند. «کندل چکش» و «کندل چکش معکوس» از تکنیک‌های پرکاربرد و معروف در تحلیل تکنیکال نمودار قیمت هستند. معامله‌گران با مشاهده این الگو‌ها، موقعیت‌های مناسبی را برای کسب سود بیشتر دربازار بورس، پیدا می‌کنند. در این مقاله به صورت کامل به جزئیات و مشخصات این دو الگوی پرکاربرد اشاره کردیم.


سوالات متداول

۱- الگوی چکش (کندل همر) چیست؟

الگوی کندل همر یا چکش، الگویی است که در تحلیل تکنیکال نمودارهای شمعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این الگو وجود ضعف نسبی در عرضه (فروش) و قدرت نسبی در تقاضا (خرید) را نمایش می‌دهد.

۲- ویژگی‌های الگوی کندل چکش چیست؟

از ویژگی‌های الگوی کندل چکش می‌توان به بدنه کوچک نزدیک بالای شمعدان، سایه پایینی بلند با حداقل دوبرابر طول بدنه و سایه کم در بالای آن اشاره کرد.

12 پاسخ به “کندل چکش و چکش معکوس چیست؟ انواع کندل چکش”

  1. شاهین گفت:

    ممنون از تیم خوب آگاه

    ۳
  2. کرین برد گفت:

    مطلب خوبی بود.کندل چکش در موردش اطلاعاتی به دست اوردم که نمیدونستم

    ۰
  3. سجاد فام گفت:

    سلام
    بسیار مطالب عالی بود در مورد کندل چکش و کش معکوس اطلاعات خوبی به دست آوردم.

    ۲
  4. سعادت گفت:

    سلام ممنونم خیلی استفاده کردیم خسته نباشید به گروه پر تلاش آگاه

    ۱
  5. علیرضا گفت:

    ممنون از تیم خوب آگاه و بآشگاه مقاله خوبی در زمینه کسب و کار بود.استفاده کردم

    ۲