کندل ماروبوزو چیست؟

  • تاریخ درج ۱۱ مهر ۱۴۰۱
  • تاریخ ویرایش ۷ اسفند ۱۴۰۲
  • ۲۷ نظر
  • ۱۴۹۷ مشاهده
کندل ماروبوزو

کندل‌ مارابوزو یکی از الگوهایی است که برای ارائه نشانه‌ای از روند قیمت در آینده به کار می‌رود. این کندل استیک در تحلیل تکنیکال کاربرد زیادی دارد. به همین علت توصیه می‌شود که فعالان بازارهای مالی با این کندل آشنایی داشته باشند.

در همین راستا تصمیم داریم تا در این مطلب به پرسش کندل ماروبوزو چیست، پاسخ دهیم و شما را با نحوه تحلیل آن آشنا کنیم. در صورت تمایل تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.



کندل ماروبوزو چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، کندل‌ مارابوزو یکی از الگوهایی است که برای ارائه نشانه‌ای از روند قیمت در آینده به کار می‌رود. این کندل‌ نام خود را از یک واژه ژاپنی گرفته است. کلمه مارابوزو در زبان ژاپنی به معنی سر تراشیده شده یا طاس است. فاقد سایه بودن این کندل دلیلی شد تا اینگونه نامگذاری شود. باتوجه به نام این کندل می‌توان نتیجه گرفت که الگوی مارابوزو یا فاقد سایه است یا سایه کوتاهی روی آن نشان داده می‌شود. این اتفاق نشان می‌دهد که معاملات یا با قیمت پایینی در سهم آغاز و در پایان روز با قیمت بالایی بسته شده است یا از قیمت بالایی در سهم آغاز و در پایان روز در قیمت پایینی بسته می‌شود. الگوی شمعی ماروبوزو با توجه به این که جهت شمع بالا یا پایین باشد به عنوان یک سیگنال قوی از فعالیت خریداران یا فروشندگان در نظر گرفته می‌شود. امکان استفاده از کندل‌های ماروبوزو به تنهایی وجود دارد. با این وجود اگر تمام کندل‌های این الگو را بررسی کنیم، نتیجه به دست آمده به مراتب کاربردی‌تر خواهد بود.

انواع کندل مارابوزو

انواع کندل مارابوزو

معمولا کندل‌های ماروبوزو بدنه‌ای بلند دارند و در هارمونی آن‌ها دم و سایه دیده نمی‌شود. بدنه این کندل می‌تواند حرکت قیمت را تعیین کند. این الگو در ۲ نوع صعودی و نزولی وجود دارد. نشانه کندل مارابوزو صعودی، بدنه بلند به رنگ سبز یا سفید است. این کندل، معاملات صعودی را نشان می‌دهد. در واقع این کندل روز معاملاتی را نشان می‌دهد که قیمت بسته شدن سهام در آن بالاتر از قیمت شروع به کار در ابتدای روز بوده است. در این کندل حد بالاتر یا پایین‌تر برای قیمت وجود ندارد و به همین دلیل شاهد سایه نخواهیم بود. کندل صعودی نشان می‌دهد که کنترل قیمت را خریداران به دست گرفته‌اند. در این روزهای معاملاتی، تقاضا برای خرید سهام بیشتر از عرضه آن و قدرت خریداران بیشتر از فروشندگان است. با مشاهده این کندل احتمالا باید منتظر ادامه روند صعودی باشیم. نشانه کندل مارابوزو نزولی، بدنه‌ای بلند به رنگ قرمز یا سیاه است. معاملات روزی که کندل مارابوزو در آن دیده می‌شود، نزولی بوده و معاملات در محدوده منفی دنبال می‌شود. پس در این کندل قیمت سهم از قیمت شروع به کار آن پایین‌تر آمده است. کندل مارابوزو نشان می‌دهد که تقاضای موجود برای خرید از عرضه کمتر است و فروشندگان کنترل قیمت را به دست گرفته‌اند. از طرفی یک Marubozo نزولی که در یک روند نزولی دیده می‌شود، به خصوص اگر در بالای یک روند صعودی باشد، می‌تواند نشان از فشار بیشتر فروش باشد.

نحوه استفاده از الگوی مارابوزو

نحوه استفاده از الگوی مارابوزو

الگوی مارابوزو را می‌توان در تمام نمودار‌های قیمتی سهم‌ها پیدا کرد. تشخیص صعودی یا نزولی بودن مارابوزو به خصوص برای تحلیل‌گران اهمیت زیادی دارد. شناسایی این کندل می‌تواند نشان دهنده این باشد که چگونه یک سهم در روز معامله می‌شود. به عبارت بهتر روند قیمت یک سهم را عرضه و تقاضای خریداران و فروشندگان شکل می‌دهند. اگر در روز معاملاتی یک طرف معامله، یعنی خریدار یا فروشنده قدرت بیشتری از خود نشان دهد، موجب شکل‌گیری الگوی مارابوزو خواهد شد. با توجه به این که اغلب معامله‌گران در جهت مخالف مارابوزو معامله می‌کنند، پس به هنگام تشکیل کندل مارابوزو، احتمال این که روند جدید قیمتی ایجاد شود، بیشتر است. به خصوص اگر طول بدنه کندل بلند باشد، معامله‌گران معاملات خود را خلاف جهت آن طرح‌ریزی می‌کنند. زمانی که یک الگوی ماروبوزو صعودی قوی مشاهده شود، برخی از معامله‌گران با در نظر داشتن این که قیمت بیش از حد بالا رفته و احتمال افت آن وجود دارد، معاملات فروش خود را ثبت می‌کنند. با این وجود بازگشت قیمت نیاز به گذشت زمان دارد. کندل Marubozo  نشان می‌دهد که قیمت‌های آغازین و پایانی سهم از یکدیگر فاصله دارند و نشان دهنده تسلط یک طرف بازار، یعنی خریداران یا فروشندگان بر کل معاملات است. در این زمینه باید دقت داشته باشید که اگر دامنه مارابوزو از متوسط اندازه بیشتر یا کمتر ​باشد، نشان می‌دهد که مخالفتی برای حرکت وجود دارد.

بنابراین بهتر است برای اطمینان از روند شناسایی شده توسط کندل‌های مارابوزو، از اندیکاتورهای دیگری برای تایید روند استفاده کرد. برای مثال استفاده از اندیکاتور RSI خرید یا فروش بیش از حد را مشخص می‌کند و سیگنال‌هایی را درباره حرکاتی که در حال رخ دادن است، نشان دهد. پس بهتر است تنها به نتیجه یک کندل اکتفا نکنید و برای اطمینان از حرکت خود نتیجه کندل‌های دیگر را هم مد نظر قرار دهید. شناسایی الگوی مارابوزو شاید در ابتدا کار دشواری به نظر برسد. اما حقیقت این است که تشخیص کندل ماروبوزو به سادگی انجام می‌شود. مارابوزو یک کندل منفرد است که بدنه بلندی دارد و در دو طرف آن سایه‌ای دیده نمی‌شود. هنگام تشخیص این کندل باید به رنگ آن توجه کرد. همانطور که پیش از این اشاره کردیم رنگ کندل‌ در روند صعودی سفید یا سبز و در روند نزولی قرمز یا سیاه است. بدنه کندل بلندتر در کنار تایم فریم طولانی‌تر قدرت و اعتبار بیشتر کندل را نشان می‌دهد. با این که این کندل یک کندل منفرد است اما در شکل‌گیری آن باید به روند قبلی توجه ویژه‌ای نشان داد. برای مثال اگر کندل‌های قبلی روند نزولی داشته باشند و کندل مارابوزو در الگوی قیمت یافت شود، سیگنالی برای تایید روند نزولی دریافت کرده‌ایم.

تحلیل کندل مارابوزو چگونه انجام می‌شود؟

برای پیش‌بینی بازار به کمک کندل مارابوزو پس از تشخیص الگو از روی شکل کندل و تحلیل آن باید بدانیم که این الگو چه مفهومی را در دل خود دارد. کندل  Marubozo در نخستین دید به ما تداوم وضعیت فعلی را یادآور می‌شود. یعنی روند صعودی یا نزولی برای تغییر، نیاز به گذشت زمان دارد که این مدت زمان به اندازه بدنه وابسته است. بدنه بزرگتر به معنی قدرت بیشتر خریداران یا فروشندگان کنونی سهم است که نشان می‌دهد روند موجود بیشتر به طول می‌انجامد. اما در این بین روانشناسی رفتار معامله‌گران نیز اهمیت زیادی دارد. کندل مارابوزو با رنگ سبز خود نشان از خوش‌بینی معامله‌گران بازار نسبت به این مورد دارد که روند صعودی از زمان آغاز معاملات تا انتهای آن ادامه خواهد داشت. این مورد به معامله‌گران امید بیشتری نسبت به خرید سهم خواهد داد. از طرفی وجود نداشتن سایه بالا در کندل سبز یعنی تمایلی برای تغییر این شرایط وجود ندارد. همانطور که عنوان کردیم الگوی کندل مارابوزو یک الگوی ادامه‌دهنده است که باید حتما با روند قبلی متناسب باشد. بنابراین باید در انتظار ظهور کندل مارابوزو قرمز در روند نزولی و کندل مارابوزو سبز در روند صعودی باشیم. گاهی برای تنظیم حد ضرر معامله بر اساس معامله‌ای که سیگنال آن را کندل‌ مارابوزو ارائه کرده است، باید با توجه به کوتاه یا بلند بودن کندل تصمیم گرفت. مارابوزو یک الگوی کندل استیک قوی است. کندلی که از حد معمول کوچکتر باشد کاهش فعالیت معاملاتی را نشان می‌دهد. پس ممکن است نشانه دریافت یک سیگنال نادرست باشد. درست در طرف مقابل کندلی که خیلی بلند باشد، نشان‌دهنده شدت زیاد فعالیت است. بنابراین باید از هرگونه خرید و فروش برمبنای کندل‌هایی که از حد معمول بلندتر یا کوتاه‌تر هستند، صرف نظر کرد.


سخن پایانی
در این مطلب تلاش کردیم تا به پرسش کندل ماروبوزو چیست، پاسخ دهیم. بنابراین اعلام کردیم که الگوی مارابوزو سرنخی است که معامله‌گران می‌توانند برای تشخیص جهت حرکت بازار از آن استفاده کنند. ماروبوزو نسبت به سایر کندل‌ها یک کندل بلند است. طول سایه این کندل نسبت به بدنه بسیار کم است و دلیل نامگذاری آن نیز همین ویژگی است. رنگ کندل‌ها نشان می‌دهد که فروشندگان یا خریداران روی بازار تسلط کامل دارند. سبک معامله باتوجه به نوع مارابوزو متفاوت خواهد بود. تحلیل با کندل ماروبوزو کار دشواری نیست چرا که می‌تواند نشان دهد که خریداران یا فروشندگان کنترل معاملات را در دست دارند. بنابراین این کندل یکی از کندل‌های مورد علاقه بسیاری از تحلیلگران است. باید دقت داشته باشید که نتیجه این کندل به عنوان یک سیگنال برای موقعیت‌گیری در معامله کافی نیست و بهتر است به منظور دریافت سیگنال قوی و مطمئن از کندل‌های دیگر نیز در کنار مارابوزو استفاده کنید.

27 پاسخ به “کندل ماروبوزو چیست؟”

  1. علی ابراهیم زاده گفت:

    با سلام اولین بار است که با این موضوع آشنا میشوم موضوع خوب و آموزنده ای بود. با تشکر و سپاس

    ۷
  2. رقیه نصراللهی گفت:

    سلام کندل مارابوزو کندل بلند مدتی است که جهت تشخیص حرکت بازار خیلی موثر میباشد. با تشکر از مطالب آموزنده تان

    ۵
  3. علیرضا ابراهیم زاده گفت:

    ممنون از مطالب بسیار ارزنده تان خیلی مفید و آموزنده بود. تشکر

    ۱
  4. صادق ابراهیم زاده عوری گفت:

    با عرض سلام و خدا قوت با توجه به اینکه کندل مارابوزو نسبت به سایر کندل ها ، کندل بلند مدت است . استفاده از الگوی مارابوزو سر نخی برای معامله گران جهت تشخیص حرکت بازار است. با تشکر

    ۷
  5. صادق ابراهیم زاده عوری گفت:

    با عرض سلام و خدا قوت مطالب خیلی آموزنده بود.

    ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید:

1 2 3 5