الگوهای کندل استیک در بورس چیست؟

  • ۲۷ اسفند ۱۴۰۲
  • ۲۱ خرداد ۱۳۹۶
  • ۶۷ نظر
  • ۱۷۴۱۰۵ مشاهده
کندل استیک ها در تحلیل تکنیکال

معامله‌گران بورس، معمولا از سه نمودار خطی، کندل استیک و میله‌ای استفاده می‌کنند. در این میان، از نمودار کندل استیک (Candle Stack) استقبال زیادی شده است، زیرا نمایشی بصری از روانشناسی بازار و عملکرد قیمت به معامله‌گران ارائه می‌دهد. البته مزیت‌های فراوان مانند استفاده راحت و تشخیص روند صعودی یا نزولی سهم به‌صورت مجزا نیز در این امر بی‌تاثیر نیستند. شرط استفاده از کندل استیک‌ها این است که تغییرات قیمتی سهم دارای روند صعودی یا نزولی باشد. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره الگوهای کندل استیک به دست آورید، با ما همراه باشید.


کندل چیست؟

کندل یا همان شمع، ابزاری مهم برای تحلیل تکنیکال است که تغییرات قیمت در یک بازه زمانی خاص را روی یک نمودار (معمولا نمودار قیمت) نشان می‌دهد. با تجزیه و تحلیل الگوهای کندل استیک‌ها در نمودار قیمت، معامله‌گران می‌توانند بینشی در مورد تغییرات روند بازار و تغییرات احتمالی قیمت در آینده به دست آورند. این نمودارها به دلیل شفافیت بصری و توانایی انتقال موثر اطلاعات، ابزاری ضروری برای تحلیل تکنیکال در بازار سهام به‌شمار می‌روند.

انواع بخش‌های کندل استیک

به طور کلی یک کندل استیک از چهار بخش اصلی تشکیل شده است. این چهار بخش عبارتند از:

  • قیمت آغازین (open)
  • قیمت پایانی (close)
  • بالاترین قیمت در بازه زمانی (High)
  • پایین ترین قیمتی که در بازه زمانی (Low)

تصویر یک کندل استیک در شکل زیر نمایش داده شده است.

کندل استیک ها در تحلیل تکنیکال

بخش‌های مختلف کندل استیک

اندازه بدنه و سایه پایین و بالا در کندل استیک اهمیت بسیار زیادی دارند. زمانی که شمع تو خالی یا سفید است و سایه‌ی کوتاهی دارد، به این معنی است که قیمت پایانی بالاتر از قیمت آغازین است. بر عکس این حالت زمانی است که قیمت پایانی کوچکتر از قیمت باز شدن باشد که در این حالت شمع به‌صورت تو پر یا مشکی رسم می‌شود.

بدنه کندل استیک‌ها

اندازه بدنه بزرگ در کندل استیک‌ها نشانگر قدرت زیاد خرید یا فروش است؛ یعنی هر چقدر بدنه کندل بزرگتر باشد، قدرت خریداران یا فروشندگان بیشتر است. حال برای تعیین فروشندگان یا خریداران می‌توان به رنگ بدنه کندل رجوع کرد. اگر رنگ بدنه سفید باشد، بیانگر قوی بودن خریداران هست. مثلا بدنه بلند کندل و رنگ سفید آن یکی از بهترین حالت‌ها است، زیرا نشان دهنده فشار قوی خریداران است.

کندل استیک ها در تحلیل تکنیکال

بدنه‌های مختلف کندل استیک

سایه‌ها در نمودارهای کندل استیک

سایه‌های بالایی و پایینی نیز دارای معانی خاصی هستند. سایه بلند یک کندل نشانگر این است که معاملات انجام‌گرفته روی سهم، در خارج از محدوده قیمت باز و بسته شدن شکل ‌گرفته است. اگر سایه بالایی یک کندل بلند باشد، خریدار قوی سهم را نشان می‌دهد که منجر به افزایش قیمت سهم شده است، اما با فروشندگان قوی نیز همراه شده و قیمت سهم در محدوده قیمت پایانی، بسته‌ شده است.

شرایط و قوانین استفاده از کندل استیک‌ها

از کندل استیک‌ها زمانی استفاده می‌شود که تغییرات قیمت سهم دارای روند باشد. پیش‌تر هم اشاره کردیم که از کندل استیک‌ها معمولا در روند صعودی و نزولی استفاده می‌شود. الگوهای کندل استیک معمولا در نقاط حمایت و مقاومت سهم (اگر الگویی تشکیل‌شده باشد) موردتوجه قرار می‌گیرند. انتخاب قیمت‌های مناسب برای خرید سهام جزو نقاط قوت الگوهای کندل استیک است، در ‌حالی که این الگوها برای قیمت‌های خروج از سهم معمولا عملکرد مناسبی ندارند.

انواع الگوهای کندل استیک

در ابتدا برای آشنایی با الگوهای کندل استیک، چند مورد از الگوهای منفرد را بررسی می‌کنیم.

۱- ماروبزو  (Marubozu)

ماروبزو مشکی به این شکل تعریف می‌شود: کندل دارای روند نزولی است و سایه بالایی و پایینی در آن دیده نمی‌شود. فشار بیشتر فروشندگان، از جمله نتایجی است که از این نوع کندل استنباط می‌شود. درنتیجه، روند بازار به سمت نزول یا ادامه همان روند نزولی است. قیمت باز شدن برابر قیمت سقف و قیمت بسته شدن برابر قیمت کف است. نزولی است و سایه بالایی و پایینی در آن دیده نمی‌شود. فشار بیشتر فروشندگان ازجمله نتایجی است که از این نوع کندل استنباط می‌شود. درنتیجه روند بازار به سمت تغییر به سمت نزول و یا ادامه روند نزولی است. قیمت باز شدن برابر قیمت سقف و قیمت بسته شدن برابر قیمت کف است.

کندل استیک ها در تحلیل تکنیکال

انواع ماروبزو

در مقابل ماروبزو مشکی، ماروبزو سفید قرار دارد. ماروبزو سفید نشان‌دهنده روند صعودی بازار است. در این حالت نیز سایه بالایی و پایینی دیده نمی‌شود. فشار بیشتر خریداران از جمله نتایجی است که از این نوع کندل استنباط می‌شود. در نتیجه بازار به سمت بالا است. زمانی که این نوع شمع تشکیل شود، اولین مرحله از شروع روند صعودی (بازگشتی) رخ ‌داده است. در این حالت قیمت باز شدن برابر قیمت کف و قیمت بسته شدن برابر قیمت سقف است.

۲- دوجی (Doji)

مفهوم دوجی به نمودارهای شمعی اشاره دارد که قیمت شروع و پایان آن‌ها یکسان است. دوجی‌ها یک بدنه نازک دارند که معمولا به‌صورت یک خط نازک و باریک نشان داده می‌شود. تردید بین خریداران و فروشندگان سهم، مهم‌ترین نتیجه‌ای است که از دوجی‌ها استنباط می‌شود. در بعضی از حالات دوجی‌های بعد از ماروبزو سفید دیده می‌شوند. این حالت نشانگر این است که خریداران قوت خود را از دست ‌داده‌اند و برای ادامه روند صعودی سهم، نیاز به خریداران جدید دارند. حال اگر دوجی بعد از ماروبزو سیاه دیده شود، نشانگر این است که فروشندگان سهم کم هستند و برای ادامه روند نزولی سهم نیاز به فروشندگان جدید باقوت بیشتری است.

  • دوجی بعد از ماروبزو سفید: خریداران قوت خود را ازدست‌داده‌اند و برای ادامه روند صعودی سهم نیاز به خریداران جدید است.
کندل استیک ها در تحلیل تکنیکال

دوجی بعد از ماروبزو سفید

  • دوجی بعد از ماروبزو سیاه: فروشندگان قوت خود را ازدست‌داده‌اند و برای ادامه روند نزولی سهم نیاز به فروشندگان جدید است.
۱۲

دوجی بعد از ماروبزو سیاه

انواع الگوی دوجی

دوجی‌ها در چهار دسته تقسیم‌بندی می‌شوند که در این قسمت سه دوجی بررسی می‌گردد:

  • دوجی پایه‌بلند (Long leg doji)
  • دوجی سنگ‌قبر (Grave Stone)
  • دوجی سنجاقک (Dragon Fly)
کندل استیک ها در تحلیل تکنیکال

تقسیم بندی دوجی‌ها

۱.دوجی پایه‌بلند (Long leg Doji):

این نوع شمع‌ها بیانگر قیمت شروع و پایان برابر هستند. برابری قدرت خریداران و فروشندگان در آن بازه زمانی نتیجه‌ای است که از این نوع دوجی استنباط می‌شود.

۲.دوجی سنگ‌قبر (Grave Stone):

همان‌طور که از شکل مشخص است این نوع دوجی فاقد سایه پایین است (سایه پایین خیلی کوتاه). این نوع از دوجی‌ها هم نشانگر قیمت شروع و پایان یکسان است.

۳.دوجی سنجاقک (Dragon Fly):

این نوع از دوجی‌ها دارای سایه پایین بلند هستند.

۳- الگوی چکش (Hammer):

کندل استیک ها در تحلیل تکنیکال

الگوی چکش

الگوی چکش معمولاً در یک‌روند نزولی و در انتهای آن تشکیل می‌شود. این الگو دارای سه خصوصیت اصلی است. بدنه کندل در قسمت بالای آن است. سایه پایینی بلند (دو تا سه برابر اندازه بدنه) دومین خصوصیت الگوی چکش است. سومین خصوصیت اصلی الگوی چکش، نداشتن سایه بالایی (سایه بالایی خیلی کوتاه) است. در الگوی چکش رنگ بنده دارای بدنه اهمیت زیادی ندارد؛ اما اگر رنگ بدنه سفید باشد نشان‌دهنده قدرت بالای الگو برای بازگشت است. بدین معنی که قیمت سهم به سمت افزایش خواهد رفت.

در ادامه میتوانید ویدئوی مربوط به کندل دوجی را مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: کندل چکش و چکش معکوس چیست؟

۴- الگوی دار آویز (Hanging Man):

کندل استیک ها در تحلیل تکنیکال

الگوی دارآویز

این نوع الگو در انتهای روند صعودی تشکیل می‌شود و بیانگر تغییر الگو به سمت روند نزولی است (در خط مقاومت سهم تشکیل می‌شود). در این الگو بدنه کندل در بالای آن است و از مهم‌ترین خصوصیات این نوع الگو به شمار می‌آید. از دیگر خصوصیات این نوع کندل می‌توان به این نکته اشاره کرد که اندازه سایه پایین حداقل دو برابر بدنه کندل است. معمولاً این نوع کندل سایه بالایی ندارد یا اینکه سایه بالایی آن بسیار کوتاه است. در این نوع الگو نیز رنگ بدنه اهمیت زیادی ندارد اما معمولاً رنگ بدنه مشکی نشانگر قدرت بالای الگو برای برگشت را نشان می‌دهد.

۵- الگوی چکش معکوس (INVERTED HAMMER):

این الگو شباهت زیادی به الگوی چکش دارد که در قسمت‌های قبلی موردبررسی قرار گرفت. الگوی چکش معکوس همانند الگوی چکش در انتهای روند نزولی شکل می‌گیرد. در این نوع الگو بدنه در انتهای آن قرار دارد و اندازه بدنه یک‌دوم سایه بالایی است. در این نوع الگو رنگ بدنه سفید نشان‌دهنده قدرت بیشتر الگو برای بازگشت روند است.

کندل استیک ها در تحلیل تکنیکال

الگوی چکش معکوس

۶- الگوی ستاره ثاقب (Shooing Star):

الگوی ستاره ثاقب در انتهای روند صعودی شکل می‌گیرد. در این نوع الگو بدنه در انتهای پایینی آن است و اندازه سایه بالایی آن دو برابر بدنه است.

۷- الگوی هارامی (Harami):

کندل استیک ها در تحلیل تکنیکال

الگوی هارامی

لغت هارامی ریشه‌ای ژاپنی دارد و در زبان ژاپنی معنای باردار بودن را می‌دهد. این الگو شامل دو کندل است که کندل اول نقش والده (مادر) و کندل دوم نقش فرزند را دارد. متوقف شدن و یا کند شدن روند حرکت مهم‌ترین نتیجه‌ای است که پس از مشاهده این کندل می‌توان به آن پی برد. معمولاً رنگ کندل‌ها در این الگو متفاوت است. به‌طور مثال اگر کندل مادر سفید باشد کندل کودک معمولاً به رنگ مشکی است. رنگ سفید به معنای مثبت بودن و رنگ مشکی بودن به معنای منفی بودن است.

۸- الگوی انبرک پایینی:

این الگو دارای دو شمع بارنگ‌های متفاوت است. در ابتدا شمع نزولی که به رنگ مشکی است تشکیل می‌شود. اندازه بدنه شمع نزولی بزرگ بوده و این شمع فاقد سایه است. پس از تشکیل شمع اول نوبت به تشکیل شمع دوم می‌رسد که شمع دوم در محدوده قیمتی شمع اول خواهد بود. شمع دوم معمولاً به‌صورت دوجی یا چکش معکوس شکل می‌گیرد.

کندل استیک ها در تحلیل تکنیکال

الگوی انبرک پایینی

۹- الگوی ستاره صبحگاهی:

کندل استیک ها در تحلیل تکنیکال

الگوی ستاره صبحگاهی

این الگو دارای سه شمع است. مهم‌ترین نتیجه‌ای که از الگوی ستاره صبحگاهی استنباط می‌شود، شروع روند صعودی در انتهای روند نزولی است. معمولاً این الگو در انتهای روند نزولی شکل می‌گیرد که هر شمع شامل پیامی است. شمع اول که نزولی و پرقدرت، شمع دوم که معمولاً فاقد بدنه بزرگ و سایه است، می‌تواند به شکل صعودی یا نزولی شکل بگیرد. در انتها شمع سوم ظاهر می‌شود که نسبت به شمع دوم حالت صعودی دارد.

۱۰- الگوی سه ستاره صعودی (Bullish Tri-Star):

این الگو نیز از سه شمع تشکیل‌شده است. اگر بین شمع اول و دوم یک شکاف نزولی و بین شمع دوم و سوم یک شکاف صعودی تشکیل شود، می‌تواند پیامی مبنی بر تغییر روند از نزولی به صعودی از آن استخراج کرد.

کندل استیک ها در تحلیل تکنیکال

الگوی سه ستاره صعودی

۱۱- الگوی ستاره عصرگاهی:

این الگو شامل سه شمع است. مهم‌ترین خروجی این الگو شروع روند نزولی در انتهای روند صعودی است. وضعیت شمع‌ها در این الگو به شکل زیر است:

  • شمع اول: صعودی و بسیار پرقدرت
  • شمع دوم: بدنه شمع دوم کوچک و معمولاً دارای سایه نیست.
  • شمع سوم: نزولی
کندل استیک ها در تحلیل تکنیکال

الگوی ستاره عصرگاهی

 

۱۲- الگوی پوشاننده صعودی (Bullish Engulfing Pattern):

دو شمع در این الگو وجود دارند که دارای رنگ‌های متضاد هستند. این الگو در انتهای روند نزولی تشکیل می‌شود. شمع دوم که دارای بدنه به رنگ سفید است بیانگر روند صعودی است. در این الگو شمع دوم کل شمع اول را که به رنگ مشکی است، پوشش می‌دهد. در الگوی پوشاننده صعودی وجود و یا عدم وجود سایه‌ها مهم نیست.

کندل استیک ها در تحلیل تکنیکال

الگوی پوشاننده صعودی

۱۳- الگوی سه مکعب سفید (Three White Soldiers):

این الگو دارای سه شمع است که همگی دارای رنگ سفید هستند. بین شمع‌ها شکاف نزولی وجود دارد که بیانگر تغییر بسیار پرقدرت روند نزولی به صعودی است. روند همه شمع‌ها در این الگو صعودی است.

کندل استیک ها در تحلیل تکنیکال

الگوی سه مکعب سفید

۱۴- الگوی ابر تیره:

این الگو دارای دو شمع است که شمع‌ها دارای رنگ‌های متفاوت هستند. رسیدن سهم به قیمت مقاومت ازجمله مهم‌ترین نتایجی است که می‌توان از این الگو برداشت کرد. هر دو شمع در این الگو دارای بدنه بزرگ هستند. ابتدا شمع اول بارنگ سفید تشکیل می‌شود و سپس شمع دوم که حداقل ۵۰ درصد از شمع اول را پوشش داده است شکل می‌گیرد. اگر این شمع‌ها در نقاطی بالاتر از سایر شمع‌ها شکل بگیرند بیانگر تغییر روند از صعودی به نزولی هستند.

کندل استیک ها در تحلیل تکنیکال

الگوی ابر تیره

 

۱۵- الگوی رسوخ گر:

این الگو نقطه مقابل الگوی ابر تیره است. در این الگو ابتدا شمع مشکی تشکیل می‌شود و سپس شمع سفید که حداقل ۵۰ درصد از شمع مشکی را پوشش داده است شکل می‌گیرد. افزایش قیمت سهم و تغییر روند از نزولی به صعودی ازجمله نتایج قابل استنباط از این الگو است.

کندل استیک ها در تحلیل تکنیکال

الگوی رسوخ گر

در ادامه میتوانید ویدئوی الگوی شمع پوشش ابر سیاه و رسوخ گر را مشاهده کنید:

۱۶- الگوی سه کلاغ‌سیاه (Three Black Crows):

این الگو معمولاً برای معامله گران نشانگر خبرهای بد در قیمت سهم است. ادامه روند نزولی و ادامه کاهش قیمت سهم از مهم‌ترین نتایج مشاهده این الگو است. این الگو دارای سه شمع است که بارنگ‌های مشکی و پشت سر هم تشکیل می‌شود که معمولاً اندازه بنده آن‌ها با یکدیگر برابر است.

کندل استیک ها در تحلیل تکنیکال

الگوی سه کلاغ‌سیاه

۱۷-الگوی سه سرباز سفید (Three White Soldiers):

این الگو که نقطه مقابل الگوی سه کلاغ‌سیاه است، معمولاً در یک‌روند صعودی شکل می‌گیرد. این الگو معمولاً حاوی پیام‌های مثبت و خوشحال‌کننده برای معامله گران است. این الگو دارای سه شمع است که بارنگ سفید تشکیل می‌شود که به‌صورت صعودی و پشت سر هم تشکیل می‌شوند. این الگو بیانگر خریداران پرقدرت در سهم است و معمولاً بعد از مشاهده این الگو، قیمت سهم افزایش می‌یابد.


سخن پایانی

در این مقاله درباره نمودارهای کندل استیک و الگوهای مختلف آن صحبت کردیم. الگوهای کندل استیک از طریق نمایش‌ بصری حرکات قیمت و روند بازار، بینش‌های ارزشمندی را در مورد تغییرات احتمالی قیمت در آینده به معامله‌گران می‌دهند. البته به یاد داشته باشید که الگوهای کندل فقط نکاتی درباره حرکت بازار به ما می‌دهند، بنابراین بهتر است از این الگوها در کنار انواع دیگر ابزارهای تحلیل تکنیکال استفاده کنید و برای تصمیمات معاملاتی فقط به آن‌ها اعتماد نکنید.


سوالات متداول 

۱- کندل استیک چیست؟

کندل استیک یکی از نمودارهای تحلیل تکنیکال است که حرکات قیمت در یک بازه زمانی خاص را نشان می‌دهد. با تجزیه و تحلیل الگوهای کندل استیک، تحلیل‌گران اطلاعات مهمی درباره تغییرات روند بازار به دست می‌آورند.

۲- بهترین زمان برای بررسی کندل استیک‌ها چه موقعی است؟

بهترین زمان برای بررسی کندل استیک‌ها به استراتژی‌ها و اهداف تجاری خودتان بستگی دارد؛ اما طبق نظر بسیاری از معامله‌گران، ساعات اول و آخر معاملات زمان بهتری است. زیرا حدود ۶۰ درصد کل معاملات روزانه در این زمان اتفاق می‌افتد.

67 پاسخ به “الگوهای کندل استیک در بورس چیست؟”

  1. Zhina_pr@yahoo.com گفت:

    مبحث خیلی جامع و کامل بود. واقعا مفید
    با تشکر

    ۵
  2. Salhivand گفت:

    با سلام وقبولی طاعات همکاران عزیز
    قطعا تلاش در جهت ارتقاء دانش بورسی کاربران ،باعث افزایش دانش و ضرر کمتر آنها، بخصوص افراد تازه کار خواهد شد.ممنون از تلاشتان.خداقوت.

    ۵
  3. 2063495981 گفت:

    سلام ؛
    در مبحث از اصطلاحات سختی بکار برده شده که لازم بیش از چندین بار مطالعه شود؟چرا این مطالب رانمی توان کپی در فایل کرد؟

    ۶
  4. n15476 گفت:

    سلام
    به نکات کاربردی و مفهومی اشاره شد که می توان با تجربه و بررسی آن بر روی سیستم تحلیل تکنیکال آسا نتایج خوبی به دست آورد.
    با تشکر

    ۵
  5. agah42735 گفت:

    سلام

    ممنون از آموزشهاتون

    آیا بغیر از الگوهایی که در این بخش ذکر شده بازهم الگوهای دیگری نیز وجود دارند ؟

    از این الگوها معمولا در چه بازه های زمانی استفاده میشود و کدوم یکی از این بازه ها برای تحلیل از دقت بیشتری برخوردار است؟

    ۱۴
    • Bashgah گفت:

      سلام
      قطعاً الگوهای معتبر دیگری وجود دارد، اما سعی شده مهمترین ها معرفی شود.
      از کندل استیک ها برای ترید های کوتاه مدت استفاده می شود.

      ۱۰
1 2 3 10