کدام قرارداد آتی برای شروع فعالیت در بازار آتی مناسب‌تر است؟

  • ۸ بهمن ۱۴۰۲
  • ۱۲ آبان ۱۳۹۹
  • ۳۶ نظر
  • ۲۵۹۱ مشاهده
بهترین قرارداد اتی برای شروع فعالیت در بازار آتی

مهمترین دغدغه افراد در بدو ورود به بازار آتی این است که از کجا و چگونه معاملات خود را شروع کنند. در این مطلب، به معیارهای انتخاب یک قرارداد برای معامله در بازار آتی می‌پردازیم.


معیارهای انتخاب قرارداد آتی (برای مبتدیان)

همان طور که قبلا اشاره شد، بهتر است معامله‌گران مبتدی فعالیت خود را در ابتدا با یک قرارداد شروع کنند و به تدریج با افزایش تسلط و تجربه، دامنه فعالیت خود را گسترش دهند. قراردادی که برای آغاز کار انتخاب می‌کنید بهتر است:

  • نقدشونده‌ترین قرارداد‌ باشد.
  • مبلغ سرمایه کمتری نیاز داشته باشد.
  • نوسانات بیشتری داشته باشد.
  • اهرم مالی کمتری داشته باشد.

چگونه نقدشونده‌ترین قرارداد آتی را شناسایی کنیم؟

معیار نقدشوندگی قراردادهای آتی، تعداد موقعیت‌های باز و حجم معاملات یک قرارداد است. هر چه تعداد موقعیت‌های باز و حجم معاملات یک قرارداد آتی بیشتر باشد، آن قرارداد نقد شونده‌تر است. معامله‌گرانی که قصد فعالیت در بازار آتی را دارند می‌بایست دنبال قراردادهای نقد شونده باشند تا برای نوسانگیری (خرید و فروش) با مشکل مواجه نشوند. برای شناسایی نقدشونده‌ترین قرارداد آتی، تک تک نمادهای آتی را بررسی و نمادی که بیشترین حجم معاملات و بیشترین تعداد موقعیت باز را دارد به عنوان نقدشونده ترین قرارداد انتخاب کنید.

نقدشوندگی در قراردادهای آتی

در تصویر بالا قرارداد آتی زعفران نگین آبان ۹۹ بیشترین تعداد موقعیت‌های باز و قرارداد آتی زعفران نگین دی ۹۹ بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داده است. در نتیجه قراردادهای آتی زعفران نگین به عنوان نقدشونده‌ترین قراردادهای آتی شناخته می‌شوند. باتوجه به معیارهای بعدی که در ادامه ذکر خواهد شد می‌توان از بین قرارداد آتی زعفران نگین آبان و قرارداد آتی زعفران نگین آبان یک قرارداد را به عنوان مناسب‌ترین قرارداد برای شروع، انتخاب کرد.

کدام قرارداد آتی به سرمایه کمتری برای انجام معاملات نیاز دارد؟

معیارهای انتخاب قرارداد آتی برای مبتدیاندر بازار آتی مبلغ مورد نیاز برای انجام هر معامله، برابر با وجه تضمین آن قرارداد است. در واقع برای معامله در بازار آتی نیازی به پرداخت کل ارزش قرارداد نیست (مزیت داشتن اهرم مالی در بازار آتی)؛ بنابراین برای شناسایی قرادادی که وجه مورد نیاز کمتری برای انجام معامله دارد، می‌بایست وجه تضمین قراردادها مقایسه و قرارداد آتی با کمترین وجه تضمین انتخاب شود. در تابلو بورس کالا قسمت مشخصات قرارداد یا در سامانه آنلاین آتی آسا، می‌توان وجه تضمین هر قرارداد را ملاحظه کرد.

در حال حاضر وجه تضمین قرادادهای آتی به ترتیب از کمترین به بیشترین شامل زعفران پوشال، زعفران نگین، زیره سبز و پسته می‌شود. در نتیجه کمترین وجه مورد نیاز برای معامله، مربوط به زعفران پوشال و سپس با اختلاف اندکی، زعفران نگین است. در نظر گرفتن این معیار برای مبتدیان مناسب چرا که کم بودن میزان سرمایه، نگرانی و استرس معامله‌گران را  برای از دست دادن کل سرمایه کاهش می‌دهد.

کدام قراداد نوسانات بیشتری طی یک جلسه معاملاتی دارد؟

به طور کلی قرادادهای آتی با سررسیدهای دورتر با نوسانات بیشتری همراه هستند. چرا که با دورتر شدن زمان سررسید، عدم اطمینان برای آن سررسید بیشتر می‌شود. همچنین عموما با توجه به ارزش زمانی پول سررسیدهای دورتر، قیمت بالاتری دارند و با درصد رشد یا افت یکسان در دو سررسید، افزایش و کاهش‌های ریالی در سررسیدهای دورتر بیشتر است. برای درک این مطلب به مثال زیر توجه کنید:

فرض کنید معامله‌گر (الف) یک موقعیت خرید در سررسید زعفران نگین آبان و معامله‌گر (ب) یک موقعیت خرید در سررسید زعفران نگین دی اخذ می‌کنند. قیمت خرید معامله‌گران به شرح زیر است:

  • سررسید زعفران نگین آبان: ۱۰۰۰۰
  • سررسید زعفران نگین دی:۱۲۰۰۰

فرض کنید بازار در این دو سررسید با صف خرید مواجه می‌شود و هر دو سررسید با ۵ درصد رشد مواجه می‌شوند. معامله‌گر الف و ب هر دو در صف خرید اقدام به فروش موقعیت‌های خود می‌کنند.

  • پنج درصد ۱۰ هزار تومان برابر است با : ۵۰۰ تومان
  • پنج درصد ۱۲ هزار تومان برابر است با : ۶۰۰ تومان

در واقع معامله‌گر (الف) موقعیت خود را با ۵۰۰ تومان افزایش و معامله‌گر (ب) موقعیت خود را با ۶۰۰ تومان افزایش به فروش می‌رساند. معامله‌گر (ب) به دلیل نوسان بیشتر، در سررسید دورتر، سود بیشتری کسب می‌کند.

  • نکته: در صورت اشتباه بودن تحلیل معامله‌گران، معامله‌گر (ب) زیان بیشتری نسبت به معامله گر (الف) متحمل خواهد شد.

کدام قرارداد اهرم مالی کمتری دارد؟

اهرم مالی در بازار آتی یعنی با یک مقدار مشخص سرمایه، بتوانیم چندین برابر آن، معامله کنیم. در واقع اهرم مالی در بازار آتی سود و زیان‌های چندبرابری برای معامله‌گران ایجاد می‌کند. از آنجایی که معامله‌گران مبتدی به طور کامل به بازار آتی مسلط نیستند و احتمال خطا در معاملات آن‌ها بیشتر است، پیشنهاد می‌شود از قراردادهایی که اهرم مالی کمتری دارند شروع کنند.

معامله‌گران با تقسیم ارزش قراداد (بر اساس آخرین معامله انجام‌شده) پبر وجه تضمین قرارداد، می‌توانند اهرم مالی هر قرارداد آتی را محاسبه و قراردادهایی را که اهرم مالی کمتری دارند شناسایی کنند.

نکته: معامله‌گران حرفه‌ای به دنبال قرادادهایی با اهرم مالی بالاتر هستند. در واقع اهرم مالی یکی از جذابیت‌های بازار آتی است.

معامله‌گران بر اساس ۴ معیار فوق می‌توانند قرارداد مورد نظر خود را انتخاب و معاملات خود را آغاز کنند. در نظر داشته باشید که نقدشوندگی مهمترین معیار برای انتخاب قرارداد است در نتیجه معامله‌گران می‌بایست این ویژگی را در اولویت اول قرار دهند.


سخن آخر

در این مطلب معیارهای انتخاب قرارداد برای شروع معاملات در بازار آتی بیان شد. معامله‌گران مبتدی، بر اساس معیارهای ذکرشده می‌توانند اولین قرارداد آتی را انتخاب کنند. سپس با ثبت یک یا دو سفارش در قرارداد انتخاب‌شده و با مشخص کردن حد سود و زیان، معاملات خود را آغاز کنند. به این ترتیب، احتمال زیان سنگین برای مبتدیان به حداقل می‌رسد و می‌توانند در فضایی بدون نگرانی و استرس، اقدام به انجام معامله و کسب تجربه کنند. چنین معامله‌گرانی پس از طی یک دوره حدودا یک ماهه می‌توانند به تدریج سرمایه خود را در این بازار افزایش دهند و موقعیت‌های بیشتری در قراردادهای مختلف اخذ کنند.

ثبت نام و دریافت کد آتی کالا

برای دریافت کد آتی کالا و شروع سرمایه‌گذاری در این بازار روی دکمه زیر کلیک کنید:

36 پاسخ به “کدام قرارداد آتی برای شروع فعالیت در بازار آتی مناسب‌تر است؟”

  1. ظفری گفت:

    با سلام
    سالروز تاسیس بزرگترین باشگاه بورسی را به دست اندرکاران مجموعه آگاه و تمامی هم باشگاهی های عزیزم تبریک و شادباش میگویم
    به امید روزهای درخشان پیش رو
    موفق باشید و پر سود

    ۴
  2. Jq7011 گفت:

    سلام سالروز تاسیس کارگزاری آگاه به هم باشگاهی های عزیزمبارک باشه

    ۱۱
  3. حمید گفت:

    ۶۶ میلیون تومن منفی برای وامم منظور شده به کجا زنگ بزنم

    ۲
    • agah9 گفت:

      سلام دوست عزیز
      جهت پیگیری لطفا در ساعات اداری با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۰۰۴۰۰۴ داخلی ۲ بخش پذیرش آنلاین تماس حاصل فرمائید.

      ۵
  4. حمید گفت:

    من قردادهای آتی که سرمایه کمتری نیاز دارند و البته نقد شوندگی بیشتری داشته باشند رو ترجیح میدم

    ۷
  5. مصطفی گفت:

    با سلام خدمت دوستان وتشکر از دست اندرکاران بلاگ و اگاه بنده هم چندتا پیشنهاد خدمت دوستان تازه وارد دارم اول اینکه قبل از معامله حتما حتما نسبت به اموزش در زمینه بورس و تابلوخوانی و بلد بودن لااقل دومدل تحلیل با اندیکاتورهای متفاوت جهت انتخاب مناسب یک یا چند سهم در بازار سهام اقدام جدی کنین سرمایه گذاری در این راه..آموزش..مطمئنا در اینده جلوی ضرر کردنتونو خواهد گرفت و سود خوبی از معاملات نصیبتون خواهد کرد
    دوم در مورد اینکه چه موقع باید یه سهم رو خرید وچه موقع فروخت هم حتما از اساتید و قدیمیای بازار مشاوره بگیرین البته افرادی که شناخته شده باشن
    سوم طمع نکنین یعنی در این بازار رو به پسرفت این روزها باید به سودهای زیر ده بیست درصد قانع باشین
    چهارم الکی روی هیچ سهامی تعصب نداشته باشین ولی سهامهایی که میخرین سعی کنین بنیاد قوی ومناسبی داشته باشن و در سبد سهامتون هم تنوع داشته باشین یعنی از هر گروه بهترین سهامشو داشته باشین واز لحاظ تعداد سهم در سبد سهامتون نهایت بین ۷تا ۱۰ سهم مختلف داشته باشین
    پنجم صبور باشین و البته حد ضررتون رو هم حتما وقتی بهش رسیدین رعایت کنین

    ۱۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید:

1 2 3 6