کانون کارگزاران بورس و اوراق‌بهادار

  • ۲۸ آذر ۱۴۰۲
  • ۱۷ خرداد ۱۳۹۷
  • ۵۳ نظر
  • ۹۲۰۷ مشاهده
کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار

معاملات اوراق بهاردار و فعالیت بازار بورس با همکاری نهادهای متعددی صورت می‌گیرد. برخی از این نهادها وظیفه قانونگذاری و نظارت را به عهده دارند و برخی در حوزه اجرایی فعالیت می‌کنند. فعالیت برخی ارکان مربوط به نحوه انجام معاملات، ایجاد زیرساخت های مناسب برای خرید و فروش آنلاین سهام در بورس و معاملات اینترنتی است (فیلم آموزش خرید و فروش آنلاین سهام). فعالیت برخی نهادها پیگیری حقوق، شکایات و مطالبات فعالان بازار بورس اوراق بهادار است.

از جمله ارکان مهم در بازار بورس اوراق بهادار می توان به کانون کارگزاران بورس و اوراق‌بهادار اشاره کرد. در مطلب پیش‌رو قصد داریم با حوزه فعالیت و اختیارات کانون کارگزارن آشنا شویم.

کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در تاریخ ۱۳۸۶/۰۷/۱۴ به شماره ثبت ۲۱۶۳۹ در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت‌های صنعتی به ثبت رسید. این کانون در اجرای مواد ۳۳ و ۵۳ قانون بازار سرمایه تشکیل و با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، از مصادیق کانون تعریف شده در بند ۵ ماده یک قانون بازار اوراق بهادار محسوب می‌شود.

کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار یک موسسه غیردولتی، غیرتجاری، غیرانتفاعی و غیرسیاسی است. کانون با اقدامات خود سعی در کمک به ایجاد یک بازار اوراق بهادار عادلانه، رقابتی و کارا در کشور، افزایش دانش تخصصی اشخاص وابسته به اعضاء، فراهم کردن و ایجاد تسهیلات لازم جهت گسترش آموزش نظام‌مند، تخصصی و مستمر برای اشخاص وابسته به اعضاء جهت ارتقاء دانش و افزایش کیفیت ارائه خدمات آنان و ارتقاء اعتبار اعضای کانون داشته است.

کمیته سازش کانون کارگزارن با هدف ایجاد سازش در اختلافات بین کارگزاران، کارگزار معامله‌گران، بازارگردانان و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی ذی‌ربط در اجرای ماده ۳۶ قانون و در چارچوب مقررات، به برقراری و اجرای نظام مناسب جهت رسیدگی به اختلافات بین اعضای کانون، فعالیت می‌کنند.

  دستورالعمل کمیته سازش کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار

هیأت مدیره، دبیرکل، کارگروه‌ها و مشاورین کانون با جلسات متعدد بین اعضاء و صاحب‌نظران و نهادهای متولی ازجمله سازمان بورس و اوراق بهادار به اصلاح، تهیه و تدوین قوانین و مقررات و آئین‌نامه‌های مربوط به اعضای کانون و بازار اوراق بهادار اقدام می‌کند.

کمک به ایجاد یک بازار اوراق بهادار عادلانه، رقابتی و کارا در کشور به‌منظور جلب اعتماد سرمایه‌گذاران، ارتقاء اعتبار اعضای کانون و اشخاص وابسته به اعضاء نزد سرمایه‌گذاران، تنظیم امور و اعتلای حرفه‌هایی که اعضای کانون به آن اشتغال دارند، بهبود و گسترش خدماتی که اعضای کانون ارائه می‌دهند، افزایش دانش تخصصی اشخاص وابسته به اعضاء، تنظیم روابط بین اعضای کانون با یکدیگر و با اشخاص وابسته به اعضاء و اجرای وظایفی که به‌موجب قانون یا مقررات به عهده کانون گذاشته شده از اهداف کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار است.

درباره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار:

در اجرای بند ۵ ماده ۱ و ماده ۵۳ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب آذرماه ۱۳۸۴ و پس از تصویب “دستورالعمل تشکیل و ثبت کانون‌های فعال در بازار اوراق بهادار” توسط هیئت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، “اساسنامه کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار” که توسط کمیته منتخب کارگزاران و پس از انجام نظرسنجی از کلیه کارگزاران تدوین و به سازمان بورس پیشنهاد گردید، در تاریخ ۱۳۸۵/۱۲/۲۰ به‌عنوان یک مؤسسه غیردولتی، غیرتجاری و غیرانتفاعی به تصویب هیئت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید و هیئت مؤسس کانون در فروردین ماه ۱۳۸۶ انتخاب‌شده تا نسبت به تأسیس و ثبت این کانون اقدام کنند. در تاریخ ۱۳۸۶/۰۱/۲۶ اولین اعضا که شامل شرکت‌های کارگزاری فعال آن زمان در بازار سرمایه بودند به عضویت کانون درآمده و سرانجام کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار پس از تشکیل مجمع عمومی مؤسس در اردیبهشت ماه، در مهر ماه ۱۳۸۶ نزد اداره ثبت شرکت‌ها ثبت گردید و فعالیت خود را به‌عنوان یک تشکل خود انتظام مطابق بند ۵ ماده ۱ قانون بازار اوراق بهادار، برای حسن انجام وظایفی که به‌موجب قانون بازار اوراق بهادار بر عهده دارد و هم‌چنین برای تنظیم فعالیت‌های حرفه‌ای خود و انتظام بخشیدن به روابط بین اعضا به‌طور رسمی آغاز کرد.

لزوم تشکیل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و عضویت در آن:

بر اساس ماده ۳۳ قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذر ۱۳۸۴، شروع به فعالیت کارگزاری، کارگزار/معامله‌گری و بازارگردانی به هر شکل و تحت هر عنوان منوط به عضویت در این کانون و رعایت مقررات این قانون و آیین‌نامه‌های و دستورالعمل‌های اجرایی آن است. بنابراین انجام فعالیت کارگزاری، کارگزار/معامله‌گری و بازارگردانی در کلیه بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس بدون عضویت در کانون کارگزاران غیرقانونی قلمداد می‌گردد.

موضوع فعالیت کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار:

  • پیشنهاد مقررات پذیرش، تعلیق یا لغو عضویت اعضای کانون و اشخاص وابسته به اعضاء به سازمان و اجرای آن‌ها؛
  • نظارت بر عملکرد اعضاء کانون و اشخاص وابسته به اعضاء و ارزیابی عملکرد آنان در چارچوب مقررات به‌منظور:

(الف) اطلاع‌رسانی

(ب)حصول اطمینان از اجرای قوانین و مقررات

(ج) حصول اطمینان از حفظ و تداوم شرایط پذیرش و کسب شرایط جدید در مهلت‌های زمانی تعیین‌شده؛

  • نظارت بر برنامه‌های تبلیغاتی اعضاء کانون به‌منظور جلوگیری یا پیش‌گیری از ارائه اطلاعات ناقص و گمراه‌کننده؛
  • وضع و اجرای ضوابط و استانداردهای حرفه‌ای و انضباطی برای اعضاء کانون در چارچوب قوانین و مقررات؛
  • ایجاد سازش در اختلافات بین کارگزاران، کارگزار /معامله‌گران و بازار گردانان و سایر اشخاص ذی‌ربط در اجرای ماده ۳۶ قانون و در حیطه مقررات؛
  • برقراری و اجرای نظام مناسب جهت رسیدگی به اختلافات بین اعضای کانون؛
  • تنظیم روابط بین اعضای کانون با یکدیگر و با اشخاص وابسته به اعضاء در چارچوب مقررات در اجرای مفاد بند ۵ ماده یک قانون؛
  • کمک به تهیه و تدوین قوانین، مقررات و آئین‌نامه‌های مربوط به اعضای کانون، و بازار اوراق بهادار؛
  • بررسی مستمر ظرفیت بازار خدماتی که اعضای کانون ارائه می‌دهند و کمک به گسترش آن؛
  • پیشنهاد تغییر سقف کارمزدها و نرخ‌های خدمات اعضای کانون به سازمان؛
  • پیشنهاد به‌کارگیری ابزارهای مالی جدید در بازار اوراق بهادار به‌منظور ایجاد تنوع در خدماتی که اعضای کانون ارائه می‌دهند؛
  • فراهم کردن و ایجاد تسهیلات لازم جهت گسترش آموزش نظام‌مند، تخصصی و مستمر برای اشخاص وابسته به اعضاء جهت ارتقاء دانش و افزایش کیفیت ارائه خدمات آنان؛
  • انجام فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی و انتشار نشریات و کتب تخصصی و کمک به این نوع فعالیت‌ها؛
  • برگزاری سمینارها، تشکیل کلاس‌های آموزشی، تشکیل جلسات پرسش و پاسخ، انتشار جزوات آموزشی، انجام مصاحبه با رسانه‌ها به‌منظور ایجاد شناخت از فعالیت‌های کانون و اعضای آن و آموزش عمومی موضوعات مرتبط با بازار اوراق بهادار؛
  • برقراری نظام مناسب جهت اطلاع، درک و حل مشکلات حرفه‌ای اعضای کانون و اشخاص وابسته به اعضاء و حمایت از اعتبار حرفه‌ای و استقلال آنان؛
  • ایجاد ارتباط و همکاری با ارکان و فعالان بازار اوراق بهادار؛
  • عضویت در مجامع حرفه‌ای داخلی و بین‌المللی و برقراری تماس و همکاری با سایر مجامع حرفه‌ای مشابه در کشورهای دیگر جهت استفاده از تجربیات، تبادل اطلاعات و تسهیل فعالیت اعضای کانون در خارج از کشور؛
  • سایر وظایفی که به‌موجب مقررات به عهده کانون گذاشته شده یا می‌شود.

اهداف کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار:

  • کمک به ایجاد یک بازار اوراق بهادار عادلانه، رقابتی و کارا در کشور به‌منظور جلب اعتماد سرمایه‌گذاران؛
  • ارتقاء اعتبار اعضای کانون و اشخاص وابسته به اعضاء نزد سرمایه‌گذاران؛
  • تنظیم امور و اعتلای حرفه‌هایی که اعضای کانون به آن اشتغال دارند؛
  • بهبود و گسترش خدماتی که اعضای کانون ارائه می‌دهند؛
  • افزایش دانش تخصصی اشخاص وابسته به اعضاء؛
  • تنظیم روابط بین اعضای کانون با یکدیگر و با اشخاص وابسته به اعضاء؛
  • اجرای وظایفی که به‌موجب قانون یا مقررات به عهده کانون گذاشته شده یا می‌شود.

آیا از کارگزار خود تخفیف نقدی کارمزد، وام قرض‌الحسنه و یا اعتبار دریافت می‌کنید؟

کارگزاری آگاه به تمام مشتریان خود این خدمات را ارائه می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر، فرم ذیل را تکمیل نمایید تا با شما تماس بگیریم.

53 پاسخ به “کانون کارگزاران بورس و اوراق‌بهادار”

  1. AF7952 گفت:

    سلام
    چرا بعداز ۱۰روز فعالیت مستمر لینک مسابقه گذاشته نشد؟

    ۰
    • Agah2 گفت:

      با سلام و احترام؛
      دوست عزیز شما در تاریخ ۷ خرداد کوپن شرکت در قرعه کشی دریافت کرده و در قرعه کشی برنده جایزه امتیازی شده اید. از تاریخ ۷ خرداد به بعد هم ورود روزانه پیاپی به مدت ۱۰ روز نداشته اید. (در تاریخ ۱۴ خرداد در بآشگاه ورود نداشته اید.) لذا در بازه ۱۰ روز اخیر از تاریخ ۷ خرداد تاکنون سهمیه قرعه کشی دریافت نکرده اید.
      با تشکر از پیگیری شما

      ۰
  2. AH2272 گفت:

    مشتریان کار گزاریها در این کانون بی نقش هستند،

    در صورتیکه میبایست نقشی اساسی دشته باشند.،چراکه مشتری محوری در تمام کشورهای پیشرفته حرف اول را میزند..

    ۰
  3. AK8490 گفت:

    مطالب عالیه و اموزنده است

    ۰
  4. AH2272 گفت:

    شکایت ازکارگزاری را این کانون رسیگی میکند یا خیر
    اختیارات هیات مدیره این کانون چیست،

    ۱
    • Agah2 گفت:

      با سلام و احترام دوست گرامی
      بله شکایات واصله از مشتریان یک کارگزاری و یا حتی اختلافات بین کارگزاران، کارگزار/معامله گران و بازارگردانان و... در ابتدای امر در این کانون مطرح شده و در صورت توافق طرفین در کمیته سازش حل و فصل خواهد شد و در غیر این صورت پرونده در جریان قرار خواهد گرفت و به مراجع مربوطه ارجاع می گردد.
      در خصوص اختیارات: کانون از اجزای مختلفی مانند، دبیرخانه کانون، کمیته سازش و... تشکیل شده که هر کدام حیطه اختیارات و وظایف خاص خود را دارند و در صورت نیاز، مورد شکایت، به شرکت بورس و حتی سازمان بورس منتقل می گردد که بعد از شورای عالی بورس بالاترین ارکان بورس کشور به حساب می آیند.

      ۰
  5. AH7434 گفت:

    تشکر از زحماتی که برای اطلاع رسانی کاربران مشتری های آگاه می کشید - خسته نباشید

    ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید:

1 2 3 7