دریافت وام قرض‌الحسنه از کارگزاری آگاه

  • ۲۷ اسفند ۱۴۰۲
  • ۲۷ بهمن ۱۳۹۴
  • ۶۰۹ نظر
  • ۲۹۵۵۶۳ مشاهده
وام کارگزاری آگاه

یکی از خدماتی که کارگزاری آگاه به مشتریان خود ارائه می‌دهد، اعتبار معاملاتی است. مشتریان آگاه می‌توانند برای انجام معاملات خود در بورس از این اعتبار استفاده کنند و با مبلغی بیش از سرمایه خود، به خرید و فروش بپردازند. اعتبار معاملاتی را می‌توانید به صورت بسته اعتباری یا وام قرض‌الحسنه دریافت کنید. در این مطلب، وام قرض‌الحسنه کارگزاری آگاه و نحوه دریافت اعتبار در بورس را برای شما شرح می‌دهیم.


وام قرض‌الحسنه چیست؟

همان طور که گفتیم، وام قرض‌الحسنه کارگزاری آگاه در قالب اعتبار معاملاتی ارائه می‌شود. دریافت وام قرض‌الحسنه برای همه مشتریان آگاه از سطح ۵ بآشگاه، امکان‌پذیر است و هر فرد متناسب با میزان رسوب محاسبه‌شده در حساب بآشگاه خود، می‌تواند از وام استفاده کند. رسوب پول به مبلغی تعلق می‌گیرد که در حساب معاملاتی شما باقی مانده است.

رسوب مانده حساب چیست؟

به مانده راکد و قابل برداشت مشتری در حساب معاملاتی، رسوب مانده حساب گفته می­شود. رسوب پول مشتری در حساب معاملاتی به صورت روزانه محاسبه و اول هر ماه در حساب باشگاه واریز می‌شود.

کاربرد رسوب در بآشگاه

بین ۶۰  تا ۷۰ درصد رسوب پول در حساب معاملاتی مشتری به عنوان قدرت وام تعریف شده است که می‌توان به تناسب آن، وام قرض‌الحسنه دریافت کرد.

انواع وام‌ها بر اساس ارزش و تاریخ سررسید آن‌ها

وام‌های قرض‌الحسنه بر اساس ارزش و تاریخ سررسیدشان، طبق جدول زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

وام ۱۰۰ میلیون ریالی ۳ ماهه وام ۱۰۰ میلیون ریالی ۶ ماهه وام ۱۰۰ میلیون ریالی ۱۲ ماهه
وام ۲۰۰ میلیون ریالی ۳ ماهه وام ۲۰۰ میلیون ریالی ۶ ماهه وام ۲۰۰ میلیون ریالی ۱۲ ماهه
وام ۵۰۰ میلیون ریالی ۳ ماهه وام ۵۰۰ میلیون ریالی ۶ ماهه وام ۵۰۰ میلیون ریالی ۱۲ ماهه
وام ۱۰۰۰ میلیون ریالی ۳ ماهه وام ۱۰۰۰ میلیون ریالی ۶ ماهه وام ۱۰۰۰ میلیون ریالی ۱۲ ماهه

شرایط دریافت وام قرض‌الحسنه در کارگزاری آگاه

برای دریافت وام قرض‌الحسنه از آگاه، لازم است قدرت دریافت وام داشته باشید. قدرت دریافت وام، بر اساس میزان وجه نقد موجود در حساب معاملاتی (از زمان فعال‌سازی) محاسبه می‌شود. پس از ثبت درخواست محاسبه رسوب در بآشگاه، به ازای روزهایی که در حساب معاملاتی شما وجه نقد موجود است، رسوب‌گیری انجام می‌شود. در پایان ماه، قدرت دریافت وام به حساب بآشگاه‌تان اضافه خواهد شد.

شرایط لازم برای دریافت وام قرض‌الحسنه

در ادامه، فهرست شروط لازم برای دریافت وام قرض‌الحسنه را مشاهده می‌کنید:

  • مشتری آگاه باشید.
  • به سطح (قله) پنجم در بآشگاه برسید.
  • قرارداد اعتباری را در کارگزاری آگاه امضا کنید.

هنگام ثبت‌نام و دریافت کد بورسی از طریق سامانه آگاه اکسپرس، فرآیند تکمیل قرارداد اعتباری از طریق امضای الکترونیک امکان‌پذیر است. اگر این مرحله را انجام نداده‌اید، باید یک بار به صورت حضوری به یکی از شعب کارگزاری آگاه مراجعه کنید.

  • لازم است در پرتفوی بورسی خود ارزش تضمینی معادل با اعتبار دریافتی داشته باشید. در حال حاضر، طبق قوانین سازمان بورس، ارزش تضمین اعتبارهای معاملاتی برای سهام و صندوق‌های قابل معامله سهامی و درآمد ثابت، ۶۵ درصد است.
  • درخواست محاسبه رسوب در حساب بآشگاه خود را ثبت کنید.
  • از میان بسته‌های فعال وام در حساب بآشگاه، گزینه مورد نظرتان را انتخاب کنید (بسته‌ها متناسب با میزان قدرت دریافت وام شما فعال می‌شوند).

برای مشاهده میزان رسوب و دریافت وام قرض‌الحسنه، پس از ورود به بآشگاه از منوی خدمات، بخش وام قرض‌الحسنه می‌توانید اقدام کنید.

ورود به باشگاه

نکته مهم: بعضی دارایی‌ها در بازار بورس به عنوان ارزش تضمین محسوب نمی‌شوند، مانند گواهی سپرده کالا، گواهی سپرده طلا و گواهی زعفران. علاوه‌بر این، بعضی دارایی‌ها مانند دارایی سهام بازار پایه، از درصد کمتری برای محاسبه ارزش تضمین، برخوردار هستند.

وام قرض الحسنه کارگزاری آگاه

برای مشاهده وام قرض الحسنه در سایت بآشگاه، ابتدا روی منوی «خدمات» کلیک و گزینه «وام قرض‌الحسنه» را انتخاب کنید. با توجه به این که بسته‌های وام قرض‌الحسنه متناسب با درصدی از رسوب حساب مشتری هستند، هر بسته‌ای که قدرت وام کافی برای انتخاب آن را داشته باشید، برای شما فعال خواهد شد.

دریافت وام از کارگزاری آگاه

مراحل دریافت وام قرض‌الحسنه از کارگزاری آگاه

برای دریافت وام قرض‌الحسنه در بآشگاه مراحل زیر را طی کنید:

  1. روی گزینه درخواست کلیک کنید.
  2. تاریخ اعمال وام قرض‌الحسنه را مشخص کنید.
  3. دستورالعمل خرید وام قرض‌الحسنه را به دقت مطالعه کنید.
  4. روی گزینه «موارد فوق را می‌پذیرم» کلیک کنید.
  5. در نهایت دکمه تایید را بزنید.

نحوه محاسبه حداکثر میزان وام به چه صورت است؟

میزان دریافت وام با رسوب‌گیری رابطه مستقیم دارد. رسوب شما در پایان هر ماه به قدرت دریافت وام‌تان اضافه می‌کند. نحوه رسوب‌گیری در بآشگاه بر اساس سطح (قله) شما متفاوت است.

در جدول زیر، میزان محاسبه رسوب در سطوح مختلف را مشاهده می‌کنید:

سطح بآشگاه (قله) میزان رسوب مانده‌حساب
سطح ۱ (بیستون) ۵۰٪
سطح ۲ (رامند) ۵۰٪
سطح ۳ (بینالود) ۵۵٪
سطح ۴ (الوند) ۵۵٪
سطح ۵ (سهند) ۶۰٪
سطح ۶ (تفتان) ۶۰٪
سطح ۷ (توچال) ۶۵٪
سطح ۸ (دنا) ۶۵٪
سطح ۹ (سبلان) ۷۰٪
سطح ۱۰ (دماوند) ۷۰٪

مثال:

فرض کنید شما در ابتدای دی ماه درخواست محاسبه رسوب مانده خود را ثبت کرده‌اید، پس از محاسبات صورت گرفته در انتهای دی ماه، مشخص می‌شود که در دی ماه ۹۹ میانگین مانده حساب معاملاتی شما ۲۰۰ میلیون ریال بوده است. شما بر اساس سطح بآشگاهی خود که مثلا سطح ۵ است، می‌توانید از حداقل وام قرض‌الحسنه معادل ۶۰ درصد رسوب پول خود در ماه گذشته استفاده کنید. بنابراین سقف وام شما در ماه بعد (بهمن) ۱۲۰ میلیون ریال برای یک ماه، خواهد بود. این حداکثر مبلغی است که می‌توانید در بهمن ماه به عنوان وام دریافت کنید. ۱۲۰ میلیون ریال برای یک ماه است و اگر بازپرداخت آن ۳ ماهه باشد، مبلغ وام برای این مثال، حداکثر ۴۰ میلیون ریال خواهد بود.

نحوه تسویه وام قرض‌‌الحسنه در کارگزاری آگاه چگونه است؟

بسته‌های وام قرض‌الحسنه، مانند بسته‌های اعتباری دارای ارزش وام و تاریخ سررسید هستند. این وام‌ها در بسته‌های ۵۰، ۱۰۰، ۲۰۰، ۵۰۰ و ۱۰۰۰ میلیون ریالی با بازه‌های سررسید ۳، ۶ و ۱۲ ماهه ارائه می‌شوند. برای تسویه وام، می‌توانید سهام و اوراق بهادار دیگر را به فروش برسانید یا اگر تمایلی به فروش ندارید، حساب معاملاتی خود را شارژ کنید. تنها نکته مهم این است که در روز سررسید وام، مبلغ کافی در حساب معاملاتی شما وجود داشته باشد. همچنین اگر به اندازه کافی قدرت دریافت وام داشته باشید، می‌توانید بسته وام قرض‌الحسنه خود را مجددا تمدید کنید. امکان استفاده از چند بسته وام به صورت همزمان نیز وجود دارد. دقت داشته باشید که حاصل ضرب مبلغ وام و مدت بازپرداخت آن، نباید بیشتر از حداکثر مبلغ قدرت وام باشد. در مثال قبل گفتیم که شما می‌توانید در بهمن ماه تا سقف ۱۲۰ میلیون ریال وام دریافت کنید. برای درک نحوه استفاده از قدرت وام، دو مثال وام ۲۰ میلیونی با سررسید ۳ ماهه یا وام ۲۰ میلیونی با بازپرداخت ۶ ماهه را بررسی می‌کنیم. با انتخاب گزینه اول، ۲۰ میلیون ریال وام دریافت کرده‌اید که تاریخ سررسید آن تا سه ماه آینده است و این یعنی۲۰×۳=۶۰ میلیون ریال. با این حساب ۶۰ میلیون دیگر به عنوان قدرت وام شما باقی می‌ماند تا در ماه‌های آتی از آن استفاده کنید. در حالت دوم، رسوب پول صفر خواهد شد و ۲۰ میلیون ریال در حساب معاملاتی شارژ می‌شود که می‌توانید ۶ ماه بعد، آن را تسویه کنید (۲۰×۶=۱۲۰ میلیون ریال). بدیهی است که در پایان هر ماه، رسوب مانده حساب معاملاتی محاسبه و به باقی‌مانده قدرت دریافت وام اضافه می‌شود. تا زمانی که از وام قرض‌الحسنه استفاده نکرده باشید، امکان دریافت وام برای شما محفوظ خواهد ماند و رسوب پول‌تان در گذر زمان از بین نخواهد رفت.

نکات مهم برای استفاده از وام قرض‌الحسنه

  • مبلغ وام از تاریخ ثبت «درخواست محاسبه رسوب» توسط شما، بر اساس مانده قابل برداشت در حساب معاملاتی‌تان (مقدار وجه سررسید شده) در ماه جاری، برای ماه بعد محاسبه و به اطلاع‌تان خواهد رسید.
  • دریافت وام قرض‌الحسنه آگاه، رایگان است و نیازی به کسر امتیاز و ریال بآشگاه نیست.
  • وام قرض‌الحسنه آگاه تا زمانی قابل دریافت است که شرایط اعتباری و اقتصادی، امکان ارائه چنین خدماتی را به کارگزاری بدهد. در صورت تغییر شرایط اعتباری بانک‌ها، کارگزاری با اطلاع قبلی (یک ماه قبل) مجاز به تغییر شرایط وام خواهد بود. البته با تغییر شرایط و قوانین، برای مشتریانی که وام را دریافت کرده و هنوز آن را تسویه نکرده‌اند، مشکلی پیش نمی‌آید.
  • تمامی مبالغ و چارچوب‌های قانونی اعتبارهای معاملاتی (بسته‌های اعتباری و وام قرض‌الحسنه) مطابق با آخرین مصوبات سازمان بورس است و با توجه به متغیر بودن اوضاع بازار بورس، ممکن است درصد تضمین و شرایط بهره‌مندی از این خدمات مالی تغییر کند.
  • برای تسویه می‌توانید در تاریخ سررسید وام، با فروش سهام (اگر سررسید اعتبار در روز تعطیل باشد باید در آخرین روز کاری قبل از تاریخ سررسید نسبت به فروش سهام اقدام کنید) یا واریز وجه در سامانه معاملاتی به میزان ارزش اعتبار، اعتبار خود را تسویه کنید. همچنین در صورتی که قصد تمدید اعتبار را دارید، می‌توانید از طریق گزارش اعتبارات در سامانه بآشگاه مشتریان اقدام کنید.
  • هر یک ماه در مدت زمان اعتبار معاملاتی، معادل ۳۰ روز تقویمی است.
  • انتقال وام قرض‌الحسنه به سایر کدهای بآشگاهی که مشتری کارگزاری آگاه هستند، امکان‌پذیر نیست.

سخن آخر

یکی از ابزارهای مالی مهم در بازار بورس، اعتبار معاملاتی است. نوعی اهرم که به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد با مبلغی بیش از سرمایه خود به خرید و فروش بپردازند. در این مقاله به نوع خاصی از اعتبار معاملاتی پرداختیم که با عنوان «وام قرض‌الحسنه» و با محاسبه رسوب مانده حساب معاملاتی، به مشتریان کارگزاری آگاه ارائه می‌شود. این خدمات فقط به مشتریان کارگزاری آگاه اختصاص داده شده است.


سوالات متداول

۱- وام قرض‌الحسنه چیست؟

وام قرض‌الحسنه، نوعی اعتبار معاملاتی است که از طرف کارگزاری آگاه به مشتریانی که به سطح (قله) ۵ بآشگاه مشتریان آگاه رسیده‌اند، تعلق می‌گیرد. دریافت‌کنندگان این اعتبار می‌توانند از مبلغ دریافتی برای معامله در بازار بورس استفاده کنند.

۲- وام قرض الحسنه کارگزاری آگاه شامل چه افرادی می‌شود؟

تمام مشتریان کارگزاری آگاه که حداقل در سطح (قله) ۵ بآشگاه مشتریان آگاه قرار داشته باشند، می‌توانند متناسب با میزان رسوب مانده‌حساب معاملاتی خود، وام قرض‌الحسنه دریافت کنند.

609 پاسخ به “دریافت وام قرض‌الحسنه از کارگزاری آگاه”

  1. 2063495981 گفت:

    سلام
    باز هم یک گل دیگه کاشته اید،
    بسیار عالیست وباتشکر از خلاقیت شما.

    ۴۹
    • Agah گفت:

      سلام
      ممنوناز لطفتون

      ۲۵
    • محمدحسین صادق گفت:

      به مبلغ ۱۰میلیون تومان که یکماه داخل حساب باشد چقدر وام تعلق می‌گیرد؟

      ۲۷
      • کارشناس 1621 گفت:

        باسلام دوست عزیز، برحسب مانده قابل برداشت حساب معاملاتی شما وام قرض الحسنه تعلق می‌گیرد. در باشگاه مشتریان با کلیک ثبت درخواست محاسبه رسوب مانده‌حساب در قسمت وام قرض‌الحسنه در بخش خدمات، درخواست شما به کارگزاری ارسال می‌شود. پس از آن رسوب پول بر اساس این ماه محاسبه‌شده و در پایان همان ماه اعلام می‌شود. در ماه‌های آینده می‌توانید بر اساس قدرت دریافت وام خود که منجر به روشن شدن بسته‌های اعتباری می‌گردد بسته وام موردنظر را انتخاب کرده و درخواست دریافت آن را به کارگزاری ارسال کنید. (قدرت دریافت وام در صدی از رسوب می‌باشد که این درصد با توجه به سطح باشگاه شما از ۵۰ تا ۷۰ درصد متغیر است ) پس از بررسی شرایط در نظر گرفته شده، از جمله دارا بودن سطح ۵ در باشگاه و میزان تضامین لازم در کارگزاری آگاه، مبلغ وام درخواستی در حساب معاملاتی نزد کارگزاری واریز می‌شود و شما می‌توانید برای خرید سهام از اعتبار خود استفاده کنید. لازم به ذکر است وام در نظر گرفته شده قرض‌الحسنه بوده و کارمزدی برای آن در نظر گرفته نشده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه نمایید. https://b2n.ir/278041 و https://b2n.ir/251225 .

        ۱۳
    • حمزه آقاجانی گفت:

      با سلام و خسته نباشید واقعا این برنامه ریزی جهت دریافت وام در بازار بورس هم در اقتصاد بازار بورس موثر است و هم قدرت معامله و خرید برای وام گیرنده بیشتر می‌شود . با تشکر از ایده های درست و به جای مسئولین محترم.

      ۱۳
  2. saeed گفت:

    ممنون،واقعا عالی

    ۲۲
  3. 2050130562 گفت:

    با تشکر کار خوب وجالبی است امید وارم هرچه سریعتر این کار فراگیر شود

    ۲۶
  4. IchiMoku گفت:

    با درود و ضمن تشکر از پیشنهاد مسئولان محترم کارگزاری آگاه درخصوص وام قرض الحسنه بشرح فوق، تقاضا دارد چنانچه فردی دارای شرایط لازم برای اخذ وام بوده ولی به هر دلیل، علاقه ای به اخذ آن جهت خرید سهام نداشت، آنگاه بابت رسوب پول در مانده نزد کارگزاری، یکی از این دو مزیت شامل حالش گردد:

    ۱- امتیاز مشخصی به مجموع امتیازات وی افزوده شود (بر اساس رسوب میانگین ماهانه).

    ۲- میزان مشخصی به وجه نقد باشگاه آن مشتری، افزوده گردد (بر اساس رسوب میانگین ماهانه).

    با سپاس از توجه تان

    ۲۵۶
    • Agah گفت:

      سلام
      راستش ما خیلی دوست داریم که نظرات همه عزیزانمون رو عملی کنیم، اما واقعیت اینه که امکانات، اهداف، رسالت فعالیت، محدودیت های موجود و سایر عوامل اجازه این کار رو به ما نمیده. البته به زودی امکانات دیگری به بخش وام اضافه میشه که امیدواریم این امکانات بتونه خواسته های بیشتری رو برآورده کنه.

      ۶۶
  5. agha05335 گفت:

    سلام خوبه

    ۳۴
    • AV4341 گفت:

      سلام واقعا عالیه

      ۳۱
      • علی گفت:

        باسلام، واقعا همانطور که سرمایه گذاری دربورس حرفه ای است، برنامه ریزی برای واجدین شرایط نشان از فرهنگ و توسعه مدرن برای ماست. باتشکر فراوان ازکلیه دست اندرکاران

        ۳۳
        • سلام میشه بهم راهنماییم کنید که در چه صورت میتونم وام دریافت کنم؟
          ممنون میشم خلاصه توضیح بدید.

          ۵
          • نگین ابراهیمی گفت:

            بسلام دوست عزیز برحسب مانده قابل برداشت حساب معاملاتی شما "وام قرض الحسنه" تعلق میگیرد. در باشگاه مشتریان با کلیک ثبت درخواست محاسبه رسوب مانده‌حساب در قسمت وام قرض‌الحسنه در بخش خدمات، درخواست شما به کارگزاری ارسال می‌شود. پس از آن رسوب پول بر اساس این ماه محاسبه‌شده و در پایان همان ماه اعلام می‌شود. در ماه های آینده می‌توانید بر اساس قدرت دریافت وام خود که منجر به روشن شدن بسته های اعتباری می گردد بسته وام موردنظر را انتخاب کرده و درخواست دریافت آن را به کارگزاری ارسال کنید. (قدرت دریافت وام در صدی از رسوب می باشد که این درصد با توجه به سطح باشگاه شما از ۵۰ تا ۷۰ درصد متغیر است ) پس از بررسی شرایط در نظر گرفته شده، از جمله دارا بودن سطح ۵ در باشگاه و میزان تضامین لازم در کارگزاری آگاه، مبلغ وام درخواستی در حساب معاملاتی نزد کارگزاری واریز می‌شود و شما می‌توانید برای خرید سهام از اعتبار خود استفاده کنید. لازم به ذکر است وام در نظر گرفته شده قرض‌الحسنه بوده و کارمزدی برای آن در نظر گرفته نشده است.

            ۸
    • AV4341 گفت:

      مشکل اینه تو بازار شارپی کسی رسوب نداره تازه پول کم هم میاره

      ۱۳۴
1 2 3 68