چگونه سهم مناسب نوسان گیری را انتخاب کنیم؟

  • ۲۷ اسفند ۱۴۰۲
  • ۱۹ آذر ۱۳۹۹
  • ۱۵ نظر
  • ۳۴۷۳ مشاهده
نحوه انتخاب سهم مناسب برای نوسان گیری

روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار وجود دارد و نوسان‌گیری یکی از آن‌ها است. گاهی سرمایه‌گذاری روی سهام شرکتی انجام می‌شود که دارای درآمد مشخص سالیانه است. در این شرایط، تمرکز سهامدار روی دریافت سود تقسیمی مشخص‌شده در مجمع خواهد بود. در روش دیگر، قیمت سهام و تغییرات آن مهم‌ترین عنصر در سرمایه‌گذاری به شمار می‌روند. استفاده از این روش نیاز به قدرت ریسک‌پذیری بالا، افزایش دانش و آگاهی و بررسی اخبار موثق معاملات و در نهایت، انتخاب استراتژی صحیح دارد. یکی از استراتژی‌های شناخته‌شده در این زمینه، «نوسان‌گیری» نامیده می‌شود. در ادامه این مفهوم را به دقت بررسی می‌کنیم و نحوه شناسایی سهم برای نوسان‌گیری را برای شما شرح می‌دهیم.


مفهوم نوسان‌گیری

«نوسان» در لغت به معنی حرکت متوالی چیزی است و در بازار سهام به تغییر قیمت‌ها، نوسان گفته می‌شود. به طور خلاصه، شناخت و سرمایه‌گذاری روی یک سهام که مشمول تغییرات صعودی و نزولی در بازه زمانی کوتاه‌مدت می‌شود را نوسان‌گیری می‌نامند. ممکن است این توضیح موجب ساده به نظر رسیدن روند نوسان‌گیری شود اما در عمل انجام این کار پیچیدگی‌های بسیاری دارد. شناخت کامل بازار بورس، شناخت شرکت‌هایی که سهام خود را وارد بازار می‌کنند و تابلوخوانی از نیازهای بدیهی نوسان‌گیری است. بارها مشاهده شده که افراد بدون علم کافی و با این توهم که قدرت ریسک‌پذیری بالا تنها لازمه نوسان‌گیری است، دست به این عمل زده‌اند و نه تنها سودی به دست نیاورده‌اند، بلکه سرمایه اصلی را نیز به سرعت از دست داده‌اند. به یاد داشته باشید، نوسان‌گیری در بورس، برعکس تفکر رایج، مبتنی بر دانش و آگاهی است.

نوسان‌گیری در بورس

انواع روش‌های نوسان‌گیری در بورس چیست؟

گرچه نوسان‌گیری در بورس یک مفهوم کلی مبتنی بر دریافت سود بر پایه تغییر قیمت‌ها است اما برای انجام همین کار نیز افراد از استراتژی‌های متفاوتی بهره می‌برند. نوسان‌گیری می‌تواند در دو بازه طولانی‌مدت و یا کوتاه‌مدت صورت گیرد. روش‌های دیگری نیز برای نوسان‌گیری وجود دارند که در ادامه معرفی می‌کنیم.

۱- نوسان‌گیری در کوتاه‌مدت

نوسان‌گیری در کوتاه‌مدت معمولا با تکیه بر جو حاکم بر بازار انجام می‌شود. انتشار اخباری مبنی بر رشد یک سهام، موجب تشکیل صف خرید و متعاقبا بالا رفتن قیمت آن می‌شود. با مشخص شدن کذب بودن خبر، قیمت مجدد کاهش خواهد یافت. بازه زمانی بین این دو اتفاق، زمان مناسبی جهت خرید و فروش سهم است.

۲- نوسان‌گیری در بلندمدت (تحلیل بنیادی)

در نوسان‌گیری بلندمدت، سرمایه‌گذار با بررسی عوامل مختلف اقتصادی و مالی، ارزش ذاتی سهم را ارزیابی می‌کند. در صورتی که قیمت کنونی سهم طبق ارزیابی انجام‌شده کمتر از ارزش واقعی آن باشد، سهم را می‌خرد و زمانی که قیمت به اندازه ارزش واقعی بالا رفت، آن را می‌فروشد. استفاده از این روش اصطلاحا تحلیل بنیادی نامیده می‌‌شود.

۳- تحلیل تکنیکال

روش دیگری که برای تحلیل بازار و نوسان‌گیری وجود دارد، تحلیل تکنیکال نامیده می‌شود. در اصل این روش مخصوص اوراق بهاداری است که به تازگی در بازار خرید و فروش می‌شوند و در مورد شرکت‌های تازه‌وارد بازار کاربردی ندارد. در تحلیل تکنیکال تمامی تحرکات قیمتی، حجم معاملات و میزان رشد در بازه‌های زمانی مشخص، در قالب نمودارهایی که برای این روش تهیه شده، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و در نهایت الگویی از رشد و نزول سهام مربوطه به دست می‌آید. سپس سرمایه‌گذار طبق آن الگو اقدام به نوسان‌گیری و معامله می‌کند.

۴- اطلاعات پنهان شرکت‌ها

علاوه بر سه استراژی بالا، روش‌های دیگری نیز برای نوسان‌گیری وجود دارد که غالبا بر اساس منابع مالی بسیار بالا یا دسترسی به اطلاعات شرکت‌ها انجام می‌شود. به عنوان مثال، در صورتی که شخصی از تصمیمات و رخدادهای شرکت مطلع باشد، بی‌شک می‌تواند در بازه زمانی کوتاهی که بین علنی شدن خبر و تاثیرش روی سهام وجود دارد، اقدام به خرید و فروش آن کند.

۵- خرید تعداد زیادی از یک سهم

همچنین در صورتی که منابع مالی فردی گسترده باشد، می‌تواند روی رشد اندک قیمت یک سهم در کوتاه‌مدت سرمایه‌گذاری کند. خرید تعداد زیادی از یک سهم و فروش آن (بلافاصله پس از یک رشد اندک) نیز نوعی نوسان‌گیری به حساب می‌آید.

انتخاب سهم مناسب برای نوسان‌گیری

در حقیقت عمل نوسان‌گیری فرآیندی احتمالی است. گرچه روش‌های زیادی برای کاهش ریسک و الگوهای منطقی (طبق روش‌های بالا) برای این روند وجود دارد، اما قطعیتی در این زمینه وجود ندارد. بهترین روش نوسان‌گیری، ترکیب و بررسی موارد بالا در کنار یکدیگر است. در صورتی که شما با تابلوخوانی در بورس آشنا باشید و در کنار آن اخبار نوسانات بازار و رویدادهای حیاتی شرکت‌ها را دنبال کنید، با تکیه بر روش‌های تحلیلی (بنیادی و  تکنیکال) می‌توانید بهترین سهام موجود در بازار را برگزینید و از پیش‌بینی نوسانات آن سود به دست آورید.

بهترین سهام برای نوسان‌گیری

انتخاب بهترین سهام برای نوسان‌گیری به عوامل متعددی بستگی دارد؛ از جمله شرایط بازار، عملکرد بخش‌های مختلف اقتصادی و شرایط مالی شرکت‌ها. اما بعضی از مواردی که توسط تریدرها در انتخاب سهام برای نوسان‌گیری مورد توجه قرار می‌گیرند عبارتند از:

  • نوسان قیمت: سهامی که دارای نوسان قیمت مناسبی هستند و امکان کسب سودهای کوتاه‌مدت را فراهم می‌کنند.
  • روند قیمت: تحلیل نمودار قیمت و انتخاب سهامی که الگوهای مشخصی نشان می‌دهند مانند شکست خطوط مقاومت که نشانگر فرصت‌های نوسان‌گیری هستند.
  • بالاترین نقدینگی: انتخاب سهام با نقدینگی بالا که باعث آسانی ورود و خروج از معاملات بدون افت بزرگی در قیمت شود.

فراموش نکنید که قبل از هرگونه تصمیم‌گیری باید تحقیقات کافی انجام دهید. همچنین، برای شناسایی فرصت‌های نوسان‌گیری، اخبار و رویدادهای مربوط به بازار را بررسی کنید.

زیان‌های نوسان‌گیری در بورس

انجام نوسان‌گیری در بورس از آن جهت که می‌تواند موجب دریافت سود در کوتاه‌ترین زمان شود، برای سرمایه‌گذاران جذاب است؛ اما این عمل معایبی نیز دارد که در ادامه به صورت خلاصه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • هزینه و کارمزد: اولین مورد هزینه و کارمزدی است که نوسا‌ن‌گیر برای معاملات خود پرداخت می‌کند. در این روش، تعداد معاملات بالا است و اگرچه این کارمزد نسبت به سود احتمالی مبلغ قابل توجهی نیست، اما در طولانی‌مدت، باید به عنوان یکی از هزینه‌های قابل محاسبه در نظر گرفته شود.
  • زمان‌بر بودن فرآیند: نوسان گیری فرآیندی زمان‌بر است. باید هر روز از زمان شروع معاملات تا پایان آن، روی رخدادهای بازار متمرکز باشید و از دست دادن هر رویدادی (هر چند کوچک) می‌تواند موجب از دست دادن سود حاصل از نوسان‌گیری شود.
  • توهم شناخت: توانایی شناخت و تفکیک نوسان و حباب قیمت از یکدیگر بسیار اهمیت دارد. چه بسا افرادی که با توهم شناخت نوسان و روند رو به رشد یک سهم درگیر حباب قیمتی آن شده‌اند و با ترکیدن حباب، حتی سرمایه اصلی خود را نیز از دست داده‌اند.

سخن آخر

انتخاب سهم نوسان مناسب، نیاز به یک رویکرد متعادل دارد که عوامل مختلفی مانند نقدینگی، نوسانات، وضعیت بازار، تحلیل بورس، شاخص‌ها و استراتژی‌های مدیریت ریسک را در نظر بگیرد. شما می‌توانید با تمرکز بر سهام با نقدینگی بالا و نوسانات تاریخی ثابت، فرصت‌های مناسب برای نوسان‌گیری را شناسایی کنید. معمولا افرادی که استراتژی نوسان‌گیری در بازار بورس را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند، تنها به این مورد بسنده نخواهند کرد و در کنار آن، سرمایه‌گذاری‌های طولانی‌مدت دیگری با ریسک کمتر را نیز در روند کار خود قرار می‌دهند. انتخاب چند بازار با مقدار ریسک متفاوت و امکان بازده در بازه‌های زمانی مختلف، باعث می‌شود در صورت مواجه شدن با ضرر، رشد سهام دیگر، رقم از دست رفته را پوشش دهد.


سوالات متداول 

۱- بهترین سهم برای نوسان‌گیری چیست؟

بهترین سهام برای نوسان‌گیری ترکیبی از نقدشوندگی بالا و نوسانات مکرر قیمت را دارد. این سهم باید موجب دریافت سود در کوتاه‌ترین مدت برای معامله‌گران شود.

۲- نوسان‌گیری را در چه زمانی انجام دهیم؟

بازه زمانی مناسب برای نوسان‌گیری، بر اساس نتایج تحلیل‌ها و با توجه به شرایط و عوامل مختلف، ترجیحات و سبک معامله سرمایه‌گذار انتخاب می‌شود. این بازه ممکن است از چند دقیقه تا چند هفته یا بیشتر، متغیر باشد.

15 پاسخ به “چگونه سهم مناسب نوسان گیری را انتخاب کنیم؟”

  1. محمدمهدی گفت:

    اتفاقا همین نوسان گیری ها و به اصطلاح،سفته بازی هاست که باعث میشه اصلی ترین قسمت بازار یعنی نقدشوندگیش حفظ بشه و مورد دوم هم اینه که نوسان گیری برای کسانی که بلدند و میخواهند درامد های هفتگی و ماهانه داشته باشند خیلی خوبه.

    ۲
  2. زهرا گفت:

    دیدگاه نوسانی به بورس و اقتصاد کشور آسیب می زند

    ۵
  3. حسن جعفری گفت:

    در شرایط کنونی بازار بنظر شخصی من نوسان گیری درسته کارمزد بیشتری میدی چون هرروز یا زود به زود خرید و فروش میکنی و این خودش هزینه کارمزد برات داره ولی سنجیده کار کنی ارزشش رو داره چون ریسک کمتری داره
    چون نسبت به تحول روز تو داری معامله میکنی و اگر فردا بنا به هر دلیلی تحول عکس رخ داد دیگه تو ضرر نمیکنی

    ۳
  4. محمد گفت:

    شخصا مخالف نوسان گیری هستم.

    ۵
  5. سروش گفت:

    نوسان» در لغت به معنی حرکت متوالی چیزی است و در بازار سهام به تغییر قیمت‌ها، نوسان گفته می‌شود. به طور خلاصه شناخت و سرمایه‌گذاری روی یک سهام که مشمول تغییرات صعودی و نزولی در بازه زمانی کوتاه‌مدت می‌شود را نوسان گیری می‌نامند. ممکن است این توضیح موجب ساده به نظر رسیدن روند نوسان گیری شود؛ اما در عمل انجام این کار پیچیدگی‌های بسیاری دارد. شناخت کامل بازار بورس، شناخت شرکت‌هایی که سهام خود را وارد بازار می‌کنند و تابلوخوانی از نیازهای بدیهی این کار است. بارها مشاهده شده که افراد بدون علم کافی و با این توهم که قدرت ریسک‌پذیری بالا تنها لازمه نوسان گیری است، دست به این عمل زده‌اند و نه تنها سودی به دست نیاورنده‌اند، بلکه سرمایه اصلی را نیز به سرعت از دست داده‌اند. به یاد داشته باشید، نوسان گیری در بورس، برعکس تفکر رایج، مبتنی بر دانش و آگاهی است.

    ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید: