آشنایی با عوامل موثر بر قیمت نقره

  • ۲۷ اسفند ۱۴۰۲
  • ۶ اسفند ۱۳۹۹
  • ۱۱ نظر
  • ۱۸۶۸ مشاهده
تحلیل بازار نقره

نقره از دیرباز به عنوان یکی از فلزات ارزشمند شناخته و به صورت‌های مختلف در بازارهای مالی وارد شده است. بورس کالا یکی از بازارهایی است که امکان معامله نقره به صورت قراردادهای آتی در آن وجود دارد. در این بازار، قیمت‌گذاری معاملات قراردادهای آتی نقره، بر مبنای فلز نقره انجام می‌گیرد. در این مطلب به چگونگی تحلیل بازار نقره و عوامل موثر بر قیمت نقره از دو بعد کلی عرضه و تقاضا می‌پردازیم.


سرمایه‌گذاری در طلا یا نقره؛ کدامیک بهتر است؟

نقره، کالایی نسبتا منحصر به فرد است؛ چرا که این فلز گرانبها هم به عنوان یک کالای امن، در بازار مورد معامله قرار می‌گیرد و  هم به عنوان یک کالای مصرفی در صنعت، در طیف وسیعی (وسایل الکترونیکی، پنل‌های خورشیدی، آزمایشگاه‌ها و…) استفاده می‌شود. نقره از جمله کالاهای گرانبها است و از این نظر، شباهت زیادی با طلا دارد. با این حال نقره بیش از طلا دارای پایه صنعتی است. هر ساله تقریبا تمام طلای استخراج‌شده در جهان، یا به شمش طلا تبدیل می‌شود یا در صنعت جواهرات مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع جواهرات و طلا ماهیت شبه سرمایه‌گذاری دارند و به عنوان نوعی سرمایه‌گذاری و پس‌انداز در بسیاری از فرهنگ‌ها و کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این در حالی است که کمتر از ۱۰٪مصرف سالانه طلا به محصولات تولیدی غیر از جواهرات اختصاص می‌یابد.

در مقابل، نقره بیشتر در ساخت محصولاتی استفاده می‌شود که هیچ ارتباطی با نقش دیگر نقره به عنوان یک محصول سرمایه‌گذاری ندارد. اگر چه نقره به عنوان نوعی پس‌انداز هم کاربرد دارد اما این کاربرد، بخش بسیار کمی از کل تقاضای سالانه را شامل می‌شود. معمولا کمتر از یک سوم کل تقاضای نقره به محصولات سرمایه‌گذاری و جواهرات اختصاص می‌یابد. بنابراین قیمت نقره با ترکیب عوامل متنوع‌تری نسبت به قیمت طلا تعیین می‌شود که عمدتا تحت تاثیر تقاضای صنعتی است. نقره به دلیل خصوصیات فیزیکی منحصر به فردش (بهترین رسانای برق و گرما) یکی از پرکاربردترین کالاها است؛ در نتیجه هنگام پیش بینی قیمت نقره باید تقاضای صنعتی و تغییرات آن را در نظر گرفت.

تفاوت سرمایه‌گذاری در طلا یا نقره

بزرگترین تفاوت سرمایه‌گذاری در طلا و نقره، در روش‌های معامله این دو کالای گرانبها است. در واقع روش‌های متعددی برای معامله طلا (خرید مستقیم طلا، طلای آب شده، شمش طلا، صندوق‌های کالایی مبتنی بر طلا و…) وجود دارد؛ در حالی که معامله نقره به دو روش (خرید مستقیم و قراردادهای آتی کالا) محدود می‌شود. لازم به ذکر است خرید و نگهداری طلا از دیرباز بین مردم ایران رواج داشته است اما چنین رسمی در خصوص نقره و با هدف سرمایه‌گذاری چندان رایج نیست.

عوامل موثر بر قیمت نقره

در اقتصاد آزاد، قیمت هر دارایی از برآیند عرضه و تقاضای آن منتج می‌شود. به همین دلیل برای بررسی و تحلیل بازار نقره باید به عوامل موثر بر عرضه و تقاضای آن در دنیا بپردازیم. با وجود سابقه طولانی استخراج نقره، تولید و ذخایر آن نسبتا محدود است. طبق بعضی تخمین‌ها، مقدار کل نقره استخراج‌شده در طول تاریخ ۱.۵ میلیون تن و ذخایر نقره جهان ۲۹۶۶۵ تن است. به طور کلی میزان عرضه سالانه نقره، به میزان استخراج و تولید معادن بستگی دارد. عواملی چون ابداع روش‌های جدید استخراج، تعطیلی معادن در اثر اعتصاب کارگران و … بر میزان تولید سالانه نقره اثر می‌گذارند. هر عاملی که سبب کاهش میزان تولید و عرضه نقره شود، موجبات رشد قیمت نقره را فراهم می‌سازد و بالعکس. بزرگترین کشورهای تولیدکننده نقره در جهان مکزیک، پرو و چین هستند. در نتیجه پیگیری و رصد میزان استخراج و وضعیت معادن در این کشورها، برای بررسی میزان عرضه نقره توصیه می‌شود.

عوامل موثر بر تقاضای نقره را باید از سه جهت بررسی کرد:

  • نقره به عنوان یک کالای امن برای سرمایه‌گذاری
  • نقره به عنوان جواهرات و ظروف تزئینی
  • نقره به عنوان یک کالای مصرفی در صنعت

۱- نقره به عنوان کالای امن سرمایه‌گذاری

از آن جایی که نقره همانند طلا یک کالای امن به شمار می‌رود، عوامل موثر بر قیمت طلا بر قیمت نقره هم تاثیر می‌گذارد. بنابرین باید این عوامل را در تحلیل بازار نقره در نظر بگیریم.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت نقره در جهان

عوامل مهم خارجی تاثیرگذار بر قیمت طلا و نقره به ترتیب زیر هستند:

  • سیاست‌های پولی اتخاذشده توسط فدرال رزرو: در صورتی که فدرال رزرو تصمیم بر افزایش نرخ بهره بگیرد، قیمت طلا و به تبع آن قیمت نقره با کاهش مواجه می‌شود. همچنین در صورت کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، قیمت طلا (نقره) با افزایش مواجه می‌شود؛ چرا که با کاهش نرخ بهره، سود سپرده‌های بانکی کاهش می‌یابد و باعث زیان سرمایه‌گذاران می‌شود. در نتیجه افراد ترجیح می‌دهند سرمایه خود را از بانک خارج و وارد بازارهای امن مانند طلا و نقره کنند.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت نقره در ایران

عوامل مهم داخلی تاثیرگذار بر قیمت طلا و نقره به شرح زیر هستند:

  • اطلاعات و داده‌های اقتصادی: نرخ بیکاری، دستمزد، نرخ تولید و آمار رشد ناخالص داخلی به عنوان داده‌های اقتصادی، نشانگر وضعیت اقتصادی هستند. در صورتی که ارقام مربوط به این پارامترها، حاکی از بهبود وضعیت اقتصاد باشند، کاهش قیمت طلا (نقره) را به همراه خواهند داشت و برعکس. به عنوان مثال کاهش نرخ بیکاری، افزایش تولید و رشد تولید ناخالص (بهبود وضعیت اقتصادی) منجر به افت قیمت طلا خواهد شد.
  • نرخ تورم: هر چه نرخ تورم افزایش یابد، سرمایه‌گذاران تمایل بیشتری به خرید طلا (نقره) برای حفظ ارزش دارایی‌های خود خواهند داشت. این افزایش تقاضا، باعث رشد قیمت طلا (نقره) می‌شود و برعکس.
  • نوسانات قیمت دلار: دلار با طلا (نقره) رابطه‌ای معکوس دارد. در صورتی که شاخص دلار آمریکا در پی بهبود اوضاع اقتصادی تقویت شود، قیمت طلا (نقره) کمتر خواهد شد و برعکس.
  • بی‌ثباتی اقتصادی: هر چه اقتصاد، غیرقابل اطمینان‌تر شود تمایل به سرمایه‌گذاری در کالاهای امن افزایش می‌یابد. در نتیجه با افزایش بی‌ثباتی‌های سیاسی و اقتصادی، قیمت طلا (نقره) با رشد همراه می‌شود. به عنوان مثال، افزایش تنش‌ها میان آمریکا و کره شمالی باعث تضعیف ثبات اقتصادی و افزایش قیمت طلا (نقره) می‌شود.

۲- نقره به عنوان جواهرات و ظروف تزئینی

جواهرات و ظروف غذای نقره‌ای تقریبا ۲۵٪ تقاضای سالانه نقره را به خود اختصاص می‌دهند. مانند هر کالای دیگری، با افزایش تقاضا برای جواهرات نقره، قیمت آن با رشد همراه می‌شود. مصرف نقره به عنوان جواهرات و وسایل تزئینی در هندوستان رواج دارد. هرگاه تقاضا برای این نوع از جواهرات (فصل عروسی‌ها یا جشن‌ها) افزایش یابد، قیمت نقره هم بیشتر می‌شود و این نکته را باید در تحلیل بازار نقره در نظر گرفت.

۳- نقره به عنوان یک کالای مصرفی در صنعت

تقریبا ۵۰٪ از عرضه سالانه نقره در مصارف صنعتی از قبیل لوازم الکترونیک، انرژی خورشیدی، داروسازی و تجهیزات پزشکی استفاده می‌شود. هر چه رشد اقتصادی کشورها بیشتر شود، تقاضا برای مصارف صنعتی نقره افزایش می‌یابد. در واقع رابطه مستقیمی بین رشد اقتصادی کشورهای توسعه‌یافته و قیمت نقره وجود دارد.

روش های سرمایه گذاری در نقره

در حالت کلی می‌توان نقره را به دو روش زیر خریداری کرد:

  • به صورت مستقیم از بازار فیزیکی ( به شکل ساچمه، مفتول یا سکه)
  • معامله نقره در بورس کالا (در قالب قرارداد آتی نقره)

نحوه خرید نقره در بورس

خرید نقره در بورس کالا در قالب قراردادهای آتی نقره انجام می‌شود. برای معامله در بازار بورس کالا باید علاوه بر کد بورسی، کد معاملاتی بازار مشتقه هم داشته باشید. سپس می‌توانید در بستر بورس کالا برای خرید و فروش نقره اقدام کنید و از این طریق به کسب سود بپردازید. در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص به مطلب قرارداد آتی نقره در بورس کالا مراجعه کنید.

مزایای سرمایه‌گذاری در نقره

از جمله مزایای سرمایه‌گذاری در نقره در بورس کالا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنوع بخشی به سبد سرمایه‌گذاری
  • حفظ ارزش پول
  • بهره بردن از ویژگی‌های بازار دوطرفه

معایب سرمایه‌گذاری در نقره

نکات زیر از معایب سرمایه‌گذاری نقره در بورس کالا هستند:

  • ریسک کاهش قیمت در دوران رکود اقتصادی و ریزش بازار
  • نقدشوندگی پایین

سخن آخر

بازار نقره یکی از بازارهای سودده محسوب می‌شود اما برای کسب سود مطمئن و کم‌ریسک در این بازار، باید پیش از شروع سرمایه‌گذاری به تحلیل و بررسی آن پرداخت. علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در بازار نقره (نقدی یا قراردادهای آتی نقره) باید قبل از انجام معاملات خود، عوامل موثر بر قیمت نقره را پیگیری و رصد کنند و با تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع‌آوری شده، مسیر آینده قیمت را پیش‌بینی و در نهایت اقدام به معامله کنند. لازم به ذکر است افرادی که با کسب اطلاعات کافی و برنامه‌ریزی وارد قراردادهای آتی نقره می‌شوند، می‌توانند سود قابل قبولی از این راه کسب کنند.


سوالات متداول

بهترین روش سرمایه گذاری در نقره چیست؟

در حال حاضر یکی از بهترین روش‌ها برای خرید و فروش نقره و کسب سود از این کالای گرانبها، شرکت در معاملات قرارداد آتی نقره است. این روش، مشکلاتی مانند مراجعه به بازار فیزیکی و خرید مستقیم نقره را ندارد.

آیا نقره برای سرمایه گذاری مناسب است؟

نقره یکی از کالاهای گرانبها است و نوسانات قیمت آن، همبستگی زیادی با قیمت طلا دارد. همچنین این محصول یکی از کالاهای پرکاربرد در صنایع محسوب می‌شود. به همین دلیل می‌توان گفت که سرمایه‌گذاری در نقره می‌تواند ضمن تنوع بخشی به پرتفوی شما، سود مناسبی نیز برای شما به همراه داشته باشد.


ثبت نام و دریافت کد آتی کالا

برای دریافت کد آتی کالا و شروع سرمایه‌گذاری در این بازار روی دکمه زیر کلیک کنید:

11 پاسخ به “آشنایی با عوامل موثر بر قیمت نقره”

  1. جمشید افسری گفت:

    سلام به نظرم من در جامعه بایستی فرهنگ خرید نقره بجای طلا را راه انداخت

    ۲
  2. naser گفت:

    کلا همه فلزات برای سرمایه گذاری بلند مدت خوبن چه برسه نقره چون منابع رو به عفول تقاضا همچنان بالا حالا نوسانات زودگذر هم دارند

    ۱
  3. رضا کاوسی گفت:

    بازار ایران اول راه است که در چند سال اخیر کارهای بسیار خوبی برای رشد آن انجام شده امیدوارم این نوع سرمایه گذاری که از نشانه های رشد اقتصادی یک کشور است در بین مردم بهتر وبیشتر جا باز کند و سهمی از پس انداز مردم را به خود اختصاص دهد

    ۱
  4. احمد گفت:

    با سلام
    به نظرم تحلیل جامعی بود و بنده نیز اعتقاد دارم که با این طرح در بورس کالا آینده درخشانی برای صنعت نقره رقم خواهد خورد

    ۲
  5. سید هادی گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید
    مطلب در مورد معاملات نقره آموزنده بود.

    ۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید: