چگونه امنیت حساب کاربری خود را حفظ کنیم؟

  • تاریخ درج ۱۳ دی ۱۳۹۹
  • تاریخ ویرایش ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
  • ۳۰ نظر
  • ۱۷۹۳ مشاهده
حفظ امنیت حساب کاربری

حفظ امنیت حساب کاربری یکی از مهمترین نکاتی است که تمامی فعالان بورس باید به آن توجه داشته باشند. برای پیشگیری از مشکلات و سوء استفاده‌های احتمالی، لازم است در محافظت از نام کاربری و رمز عبور خود دقت فراوانی به کار ببرید. نکات مهمی در این زمینه وجود دارد که به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

حساب کاربری چیست؟

برای استفاده از خدمات کارگزاری آگاه، لازم است یک حساب کاربری داشته باشید که هویت شما را نزد کارگزاری مشخص می‌کند و تمامی فعالیت‌هایتان از طریق همین حساب کاربری ثبت می‌شود؛ بنابراین حفظ امنیت آن اهمیت فراوانی دارد. پس از تکمیل مراحل ثبت نام (ثبت نام سجام، کارگزاری و احراز هویت)، برای هر مشتری یک حساب کاربری ایجاد می‌شود. رمز عبور و نام کاربری این حساب را در هنگام ثبت نام شخصا انتخاب می‌کنید. برای ورود به بآشگاه مشتریان نیز می‌توانید از همین نام کاربری و رمز عبور استفاده کنید. افرادی که مشتری کارگزاری آگاه نیستند نیز می‌توانند یک حساب کاربری در بآشگاه برای خود بسازند و از امکانات آن استفاده کنند.

نام کاربری و کلمه عبور چه کاربردهایی دارند؟

همان طور که اشاره شد، هر فرد هنگام ثبت نام در سامانه آگاه اکسپرس یک نام کاربری و رمز عبور برای خود انتخاب می‌کند که تنها به وسیله آن‌ می‌تواند از سرویس‌های کارگزاری آگاه استفاده کند. در مطلب «لیست خدمات کارگزاری آگاه برای فعالان بازار سرمایه» فهرست کاملی از خدمات آگاه را مشاهده خواهید کرد. با استفاده از یوزر نیم و پسوردی که در هنگام ثبت نام انتخاب می‌کنید، به سامانه معاملات آنلاین و بآشگاه مشتریان دسترسی خواهید داشت. همچنین اگر بخواهید برای پیگیری یا تکمیل ثبت نام مجددا وارد سامانه آگاه اکسپرس شوید، باید نام کاربری و کلمه عبور انتخابی خود را در اختیار داشته باشید.

چنان که می‌دانید، حتی برای افرادی که مشتری کارگزاری آگاه نیستند نیز امکان عضویت در بآشگاه فراهم شده است. این گونه کاربران مستقیما به وب سایت بآشگاه وارد می‌شوند و هنگام ثبت نام، رمز عبور و نام کاربری مد نظر خود را انتخاب می‌کنند. کاربران بآشگاه در صورتی که بخواهند از کارگزاری آگاه کد بورسی و کد معاملاتی دریافت کنند، باید با همین نام کاربری و کلمه عبور وارد سامانه آگاه اکسپرس شوند و ثبت نام خود را تکمیل بفرمایند.

حفظ امنیت حساب کاربری چه اهمیتی دارد؟

با توجه به این که نام کاربری و کلمه عبور انتخابی شما امکان استفاده از خدمات آگاه را برای‌تان فراهم می‌کند، اگر این اطلاعات در اختیار فرد دیگری قرار گیرد، احتمال سوء استفاده وجود دارد. کسی که وارد حساب کاربری بآشگاه شما شود، می‌تواند چند کار مهم انجام دهد که هر یک عواقبت زیان‌باری برای‌تان خواهند داشت:

انتقال اعتبار: فردی که وارد حساب کاربری بآشگاه شما شود، می‌تواند با استفاده از مزایای سطح شما، بسته اعتباری بخرد و آن را به کد دیگری در بآشگاه انتقال دهد. به این ترتیب ریال بآشگاه شما کم می‌شود و ممکن است دیگر نتوانید برای خود اعتبار معاملاتی دریافت کنید.

انتقال امتیاز: با ورود به حساب کاربری بآشگاه، امکان انتقال امتیاز نیز وجود دارد. انتقال امتیاز در حجم بالا ممکن است سطح شما را در بآشگاه پایین بیاورد و منجر به از دست دادن مزایایی از قبیل تخفیف کارمزد شود.

انتقال وام: انتقال وام نیز مانند انتقال امتیاز عمل می‌کند. یعنی اگر فردی اطلاعات حساب کاربری شما را در اختیار داشته باشد، می‌تواند وام قرض‌الحسنه‌ای که به شما تعلق می‌گیرد را به یک کد دیگر در بآشگاه انتقال دهد. به این ترتیب، قدرت دریافت وام شما کم خواهد شد.

ثبت معرف: در صورتی که امنیت حساب کاربری شما به خطر بیفتد و فرد دیگری نام کاربری و رمز عبورتان را در اختیار داشته باشد، می‌تواند از طریق ثبت معرف برای خود مزایایی به دست آورد. او می‌تواند کد خود را به عنوان معرف شما ثبت کند. به این ترتیب شما جزو زیرمجموعه‌های او محسوب می‌شوید و افزایش تعداد زیرمجموعه‌ها، مزایایی را برای معرف به دنبال خواهد داشت.

انتقال ژنولوژی: ژنولوژی یا درختواره زیرمجموعه‌های یک فرد را در بآشگاه نشان می‌دهد. این زیرمجموعه‌ها برای معرف مزایایی خواهند داشت. برای مثال وقتی زیرمجموعه‌ها فعال شوند و اولین درامد ۱۰۰ هزارتومانی را برای کارگزاری ایجاد کنند، ۵۰ هزارتومان برای معرف واریز خواهد شد. فردی که بدون اجازه وارد حساب کاربری می‌شود، می‌تواند ژنولوژی شما را به خود انتقال دهد و از مزایای زیرمجموعه‌های شما بهره ببرد.

نکته: فردی که یوزر نیم و پسورد شما را در اختیار داشته باشد، می‌تواند به حساب کاربری‌تان در سامانه آنلاین وارد شود و با اقدامات خرابکارانه و ثبت درخواست خرید و فروش، معاملات‌تان را مخدوش کند.

نکته: افراد متخلف با در اختیار داشتن نام کاربری و کلمه عبور شما می‌توانند ریال بآشگاه‌تان را به حساب آنلاین منتقل کنند. در این صورت، ریال را از دست نمی‌دهید اما امکان بازگرداندن آن به بآشگاه وجود ندارد و دیگر نمی‌توانید از آن برای بهره‌مندی از مزایای بآشگاه استفاده کنید.

چگونه از حساب کاربری خود محافظت کنیم؟

نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که وظیفه حفظ اطلاعات حساب کاربری به عهده شخص شما است و کارگزاری هیچ گونه مسئولیتی در این زمینه نخواهد داشت. اساسا امکان اثبات تخلف در این مورد وجود ندارد؛ یعنی نمی‌توانید ثابت کنید نقل و انتقالی که در حساب شما و با کد شما صورت گرفته، بدون رضایت‌تان و توسط شخص دیگری انجام شده است.

برای حفظ امنیت حساب کاربری خود، نکات زیر را در نظر بگیرید:

نام کاربری و کلمه عبور مناسب و غیر قابل پیش‌بینی انتخاب کنید و آن را به دیگران ندهید. هنگام ثبت نام در سامانه آگاه اکسپرس، قدرت یا ضعف رمز عبور به شما اطلاع داده می‌شود و بر این اساس، می‌توانید پسورد قوی انتخاب کنید.

رمز عبور و نام کاربری خود را جداگانه انتخاب کنید زیرا تطابق این دو، امنیت حساب کاربری شما را کاهش می‌دهد.

  اگر توسط بازاریاب‌ها یا هر فرد دیگری ثبت نام شده‌اید، پس از فراهم شدن دسترسی به سامانه آنلاین، کلمه عبور خود را تغییر دهید.

پروفایل بآشگاه را با اطلاعات صحیح تکمیل کنید و اگر ثبت نام را به فرد دیگری سپرده‌اید، بررسی کنید که اطلاعات پروفایل حتما با مشخصات خودتان تطابق داشته باشد.

چگونه کلمه عبور خود را تغییر دهیم؟

۱- برای تغییر کلمه عبور، ابتدا به سامانه آنلاین وارد شوید و در قسمت سمت چپ بالای صفحه، روی نام خودتان کلیک کنید.

۲- در منویی که باز می‌شود، روی گزینه امنیت و سپس روی گزینه تغییر کلمه عبور کلیک کنید.

۳- رمز مد نظرتان را وارد و ثبت کنید.

برای تغییر رمز در اپلیکیشن آساتریدر نیز طبق مراحل زیر عمل کنید:

۱- اپ را باز و در قسمت پایین صفحه سمت چپ، روی گزینه بیشتر کلیک کنید.

۲- در صفحه‌ای که باز می‌شود، گزینه تغییر رمز را انتخاب کنید.

۳- رمز قدیمی را وارد و سپس رمز جدید را انتخاب کنید.

نکته: پس از تغییر رمز عبور در سامانه آنلاین، رمز عبور حساب کاربری بآشگاه نیز به صورت خودکار تغییر می‌کند.

نکته: در صورتی که مشتری کارگزاری آگاه نیستید و فقط کاربر بآشگاه به شمار می‌روید، برای تغییر رمز کاربری در وب سایت بآشگاه گزینه «رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟» را انتخاب کنید.

سخن آخر

حفظ امنیت حساب کاربری و حساب معاملاتی اهمیت بسیاری دارد. برای تضمین امنیت، لازم است از نام کاربری و رمز عبور خود محافظت کنید و آن‌ها را در اختیار دیگران قرار ندهید. افراد متخلف با در اختیار داشتن این اطلاعات می‌توانند وارد حساب کاربری‌تان شوند و با انجام اعمالی مانند انتقال امتیاز، انتقال وام، انتقال ژنولوژی و ثبت معرف، شما را دچار ضرر و زیان کنند. برای پیشگیری از چنین مشکلاتی لازم است به هیچ وجه نام کاربری و رمز عبور خود را در اختیار دیگران قرار ندهید و در صورتی که توسط شخص دیگری ثبت نام شده‌اید، در اولین فرصت طبق مراحلی که گفته شد برای تغییر رمز اقدام کنید.

آیا از کارگزار خود تخفیف نقدی کارمزد، وام قرض‌الحسنه و یا اعتبار دریافت می‌کنید؟

کارگزاری آگاه به تمام مشتریان خود این خدمات را ارائه می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر، فرم ذیل را تکمیل نمایید تا با شما تماس بگیریم.

30 پاسخ به “چگونه امنیت حساب کاربری خود را حفظ کنیم؟”

  1. مریم گفت:

    چند وقت پیش حساب باز کردم ولی احراز نرفتم
    الان میخواستم باهمون حساب احراز برم که دیدم نوشته اون حساب کاربری وجود ندارد.
    کلی امتیاز جمع کرده بودم
    ایا میشه برگردوند ؟

    ۱
    • agah9 گفت:

      سلام دوست عزیز
      جهت پیگیری لطفا در ساعات اداری با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۰۰۴۰۰۴ داخلی ۱ بخش اکسپرس آگاه تماس حاصل فرمائید.

      ۱
  2. محسن رضائی گفت:

    سلام. وقتتون بخیر. سوالی داشتم راجب اینکه چرا بعضی سهام هایی که خریداری میشه تعداد سهام ثبت هست اما تعداد سپرده گذاری توی اون سهم ۰ هست و فقط توی پرتفوی نشون داده میشه ؟
    لطفا راهنمایی کنید

    ۱
    • agah9 گفت:

      سلام دوست عزیز
      در صورتی که تعداد سپرده گذاری صفرو یا کمتر از تعداد سهام شما است ، لازم است در سامانه معاملاتی آنلاین بر روی نماد مورد نظر "تغییر کارگزاری ناظر" انجام دهید.بعد از گذشت دو روز کاری از انجام تغییر کارگزار ناظر تعداد سپرده گذاری با تعداد سهام در سبد دارایی های شما برابر می شود.

      ۰
  3. افسر کریمی لاخانی گفت:

    با سلام خدمت دست اندر کاران باشگاه آگاه خیلی ممنون این مطلب را گذاشتید چون یکی از نگرانی‌های من همین موضوع بود من از طریق پیشخوان ثبت نام کردم زمانی که کد کاربری و پسوردم برام فرستاده شده بود همش دنبال راهی می‌گشتم که عوضشان کنم با این مطلب و راهنمایی شما هرچه زودتر اینکار را انجام میدم
    خیلی ممنون از مطلب های خوب شما در زمینه های مختلف

    ۰
  4. امین گفت:

    سلام برادر من الان ۱ ماهه که سجام و اهراز هویت انجام داده در کارگزاری آگاه هم ثبت نام کرده ولی هنوز میزنه آزمایشی

    ۳
    • agah9 گفت:

      سلام دوست عزیز
      در صورتی که در سامانه سجام ثبت نام و احراز هویت انجام دهید کد بورسی صادر می شود و بعد از ثبت نام در آگاه اکسپرس و انجام احراز هویت حساب معاملاتی آنلاین با ارسال نام کاربری و کلمه عبور فعال می شود و از حالت تستی خارج و قادر به انجام معاملات خواهید شد.البته توجه داشته باشید فعال شدن دسترسی به سامانه معاملاتی کمی زمان بر است.

      ۰
  5. مقصود گفت:

    من چن وقته ثبت نام کردم زده کاربر آزمایشی
    چیکار میشع کرد

    ۰
    • agah9 گفت:

      سلام دوست عزیز
      در صورتی که در سامانه سجام ثبت نام و احراز هویت انجام دهید کد بورسی صادر می شود و بعد از ثبت نام در آگاه اکسپرس و انجام احراز هویت حساب معاملاتی آنلاین با ارسال نام کاربری و کلمه عبور فعال می شود و از حالت تستی خارج و قادر به انجام معاملات خواهید شد.البته توجه داشته باشید فعال شدن دسترسی به سامانه معاملاتی کمی زمان بر است.

      ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید: