چنگال اندروز در تحلیل تکنیکال چیست؟

  • ۲۷ اسفند ۱۴۰۲
  • ۲ خرداد ۱۴۰۰
  • ۶ نظر
  • ۱۸۸۳ مشاهده
نحوه استفاده از چنگال اندرو در تحلیل تکنیکال

 

اگر در دنیای تحلیل تکنیکال کار کرده باشید، احتمالا با ابزارها و استراتژی‌های مختلفی برای درک حرکت‌های بازار آشنا هستید. یکی از این ابزارها چنگال اندروز است؛ ابزاری ساده و در عین حال قدرتمند که به معامله‌گران در شناسایی روندهای بالقوه و سطوح کلیدی حمایت و مقاومت کمک می‌کند. چنگال اندروز که توسط آلن اندروز توسعه داده شده، متشکل از سه خط است که شکلی شبیه یک چنگال ایجاد می‌کنند؛ یک خط روند میانه در مرکز با دو خط موازی در دو طرف آن. در این مقاله قصد داریم به این اندیکاتور مهم بپردازیم و نحوه استفاده از آن در فرایند ارزیابی سهم را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.


چنگال اندروز چیست؟

چنگال اندروز یا Andrew’s Pitchfork ابزاری است که در بازارهای مختلف از جمله بازار سهام، برای پیش‌بینی تغییرات قیمت آینده استفاده می‌شود. همان‌طور که در مقالات قبلی اشاره کردیم، اندیکاتورها یکی از بهترین ابزارهای بررسی و تحلیل سهام برای سنجش موقعیت فعلی و پیش‌بینی وضعیت آینده سهام محسوب می‌شوند. در این میان، تحلیل‌گران با استفاده از چنگال اندروز به راحتی می‌توانند هر سهمی در بازار بورس را ارزیابی کنند. از این ابزار بیشتر به منظور کسب سود موجود در در بازار نوساناتی استفاده می‌شود. چنگال اندروز با قرار دادن سه نقطه روی نمودار قیمت ساخته می‌شود که معمولا از حرکت‌های روند قبلی حاصل شده‌اند. نقطه اول در شروع یک روند قرار می‌گیرد، در حالی که دو نقطه دیگر در بالاترین و پایین‌ترین نقاط عطف قرار دارند. خط مرکزی چنگال اندروز از نقطه اول کشیده می‌شود و از وسط دو نقطه‌ی دیگر می‌گذرد. این خط مرکزی، به عنوان خط روند اصلی عمل می‌کند. در حالی که دو خط دیگر که به عنوان خطوط موازی بالا و پایین شناخته می‌شوند، به ترتیب به عنوان سطوح مقاومت و پشتیبانی عمل می‌کنند. همچنین این ابزار برای سنجش و اندازه‌گیری روند قیمتی سهام در بازار مفید است.

نکته: جالب است بدانید که این چنگال با نام چنگال اندروز شناخته شده چرا که نام این ابزار در انگلیسی Andrew’s Pitchfork  است. با این حال نام صحیح و علمی آن چنگال اندرو است.

انواع چنگال اندروز

با استفاده از نسخه‌های مختلف این ابزار، معامله‌گران می‌توانند گزینه‌های بیشتری برای درک بازار و انتخاب هوشمندانه معاملات داشته باشند. لازم است بدانید که فقط نسخه ابتدایی این چنگال توسط آلن اندروز ابداع شده و نسخه‌های دیگر آن نتیجه تحقیقات اشخاص دیگری است. انواع مختلف چنگال اندروز برای بهبود کارایی عبارتند از:

  1. چنگال خط وسط استاندارد (TML): این همان نسخه اصلی ساخته شده توسط دکتر آلن اندروز است. این نسخه به عنوان ابزار پایه و نقطه شروع شناخته می‌شود.
  2. چنگال با خط میانی شیف (SML): این نسخه خود از انواع مختلفی مانند چنگال میکولا، چنگال دالوگا (که شامل روش‌هایی مانند روش T) و چنگال نوک‌گوشه است. هرکدام از این ابزارها به معامله‌گران کمک می‌کنند تا روندها و قیمت‌ها را به روش‌های مختلف درک کنند.
  3. چنگال با خط وسط معکوس (RML): در این نسخه، معامله‌گران می‌توانند نقطه A را متناسب با بازار فعلی تغییر دهند. این نسخه از انعطاف‌پذیری بیشتری برخوردار است.
  4. ترسیمی روی شکاف قیمت (GAP Pitchfork): این ابزار شامل دو نوع چنگال دیگر است که هرکدام برای شکاف قیمتی متفاوتی استفاده می‌شوند.

پیوت چیست و چگونه مشخص می‌شود؟

برای درک نحوه استفاده از ابزار چنگال در تحلیل تکنیکال، بهتر است در ابتدا با بعضی از اصطلاحات مهم آشنا شویم. یکی از این عناوین پیوت است. به زبان ساده پیوت در نمودار یک سهم به نقاطی گفته می‌شود که قیمت سهم در آن نقاط تغییر می‌کند و به اصطلاح تغییر روند ایجاد می‌شود. در این مقاله قصد داریم نحوه تشخیص و پیش‌بینی این نقاط را به راحتی آموزش دهیم. برای آشنایی بیشتر با پیوت‌ها باید در نظر داشته باشید که به صورت کلی دو نوع پیوت با نام‌های ماژور و مینور وجود دارد. پیوت‌های مینور به عنوان پیوت‌های فرعی شناخته می‌شوند و تغییر و بازگشت قیمتی در این نقاط کوچک و به اصطلاح خیلی بزرگ نیستند. در نقطه مقابل، در نقاط ماژور تغییرات قیمتی بزرگ و تغییر روند قابل ‌توجهی به وجود می‌آید. در فرآیند تحلیل سهام، ترسیم نقاط ماژور به اعتبار تحلیل می‌افزاید.

انواع خطوط در چنگال اندروز

در ادامه می‌خواهیم نحوه رسم چنگال اندروز روی نمودار سهام را به شما آموزش دهیم، اما قبل از آن باید با انواع خطوط آن آشنا شوید. این خطوط که در کنار هم شبیه به یک چنگال می‌شوند، عبارتند از:

  • خط سقف چنگال (خط موازی بالایی): این خط به موازات خط میانه از یک نقطه بلند قابل توجه رسم می‌شود. خط سقف چنگال که به عنوان سطح مقاومت عمل می‌کند، نشان می‌دهد که قیمت‌ها در کجا ممکن است با فشار فروش مواجه شوند.
  • خط روند و میانی: این خط همان روند قیمتی است که انتظار داریم اتفاق بیوفتد و در حال حاضر بیشترین برخورد را دارد. خط میانی در واقع به عنوان میانه حرکت قیمت عمل می‌کند.
  • خط کف چنگال (خط موازی پایینی): این خط به موازات خط میانه و از یک نقطه قابل توجه در پایین رسم می‌شود. خط کف چنگال، کف قیمتی را نشان می‌دهد که معمولا نقاط حمایتی سطح هستند.

حالا که با سه خط نمودار آشنا شدید، می‌توانید آن را رسم کنید.

آموزش رسم چنگال اندروز روی نمودار سهام

برای ترسیم چنگال اندروز در چارت اصلی سهام باید کمی مهارت کسب کنید. این مهارت با آزمون و خطا به دست می‌آید. در این بخش در سه گام نحوه ترسیم چنگال اندروز در نمودار اصلی سهم را بررسی خواهیم کرد.

۱. انتخاب سه نقطه برای چنگال: قبل از این که بخواهید چنگال اصلی را رسم کنید، باید با آزمون‌هایی که از قبل انجام داده‌اید، توانایی تشخیص نقاط شروع کار را داشته باشید. در تصویر زیر، سه نقطه با نام‌های ۱،۲و۳ مشخص شده است. این نقاط در اصل همان پیوت‌ها در نمودار اصلی سهام هستند که از دو کف و یک سقف تشکیل شده است.

نحوه استفاده از چنگال اندرو در تحلیل تکنیکال

۲. ترسیم خط میانی: بعد از تشخیص سه نقطه اصلی باید خطی بین نقطه دوم و سوم ترسیم کنید. بعد از ترسیم این خط بین این دو نقطه باید قسمت میانی این خط رسم ‌شده را مشخص کنید. زمانی که این کار را انجام دادید، لازم است که خط میانی اصلی را ترسیم کنید. خطی از نقطه ۱ به سمت خط میانی که مشخص شده بکشید آن را و امتداد دهید.

نحوه استفاده از چنگال اندرو در تحلیل تکنیکال

۳. تکمیل چنگال: تا این بخش نیمی از مراحل ترسیم چنگال را به خوبی پشت سر گذاشتیم. حالا باید دو خط از نقاط ۲ و ۳ به موازات خط میانی که ترسیم شده رسم کنید و آن را امتداد دهید. با این کار چنگال به صورت کامل ترسیم می‌شود و به وضوح می‌توان در تصویر زیر مشاهده کرد که پیوت‌ها در کدام بخش‌ها با خطوط ترسیم شده، برخورد داشته‌اند. در نظر داشته باشید که هر چه قدر این برخوردها قدرت بیشتری داشته باشند، اعتبار آن چنگال بیشتر خواهد بود.

نحوه استفاده از چنگال اندرو در تحلیل تکنیکال

به تصویر زیر دقت کنید:

نحوه استفاده از چنگال اندرو در تحلیل تکنیکال

قوانین چنگال اندروز

هنگام استفاده از چنگال اندروز، قوانین و دستورالعمل‌های زیادی باید در نظر گرفته شوند؛ اما به طور کلی ۵ قانون کلیدی وجود دارد که بهتر است هنگام معامله سهام و سایر دارایی‌ها به یاد داشته باشید:

۱- قانون اول: اگر خط میانه بر اساس آخرین نوسانات بازار رسم شده باشد، در ۸۰ درصد مواقع، قیمت دارایی‌ها این خط میانی را لمس خواهد کرد.

۲- قانون دوم: قیمت دارایی‌ها قبل از رسیدن به خط میانه نوسان می‌کنند؛ به همین دلیل ممکن است بیش از یک بار این خط را لمس کنند. در برخی مواقع که قیمت به خط میانه می‌رسد، در اطراف آن به نوسان خود ادامه می‌دهد و از آن دور نمی‌شود. اگر بخواهد خط وسط را بشکند، این کار را به تدریج انجام می‌دهد نه با یک حرکت سریع!

۳- قانون سوم: وقتی قیمت به خط میانه بازمی‌گردد، درست در همان نقطه اتصال با خط، یک پیوت تشکیل می‌دهد. قیمت پس از لمس خط میانه و قبل از حرکت، معمولا دوباره خط را آزمایش می‌کند و کمی از آن باز می‌گردد (Pullback). این قانون برای تجارت و ایجاد یک برنامه معاملاتی مفید است، زیرا با پولبک قیمت به خط میانه، فرصتی برای خرید یا فروش ایجاد می‌شود. با تنظیم حد ضرر (Stop Loss) در زیر یا بالاتر از پیوت، می‌توانید ریسک را کاهش و بازده احتمالی را افزایش دهید.

۴- قانون چهارم: اگر قیمت به خط میانه نرسد، اغلب به معنای تغییر جهت و نوسان بزرگ‌تر در بازار است. در حالی که معمولا قیمت خط میانه را لمس می‌کند، گاهی ممکن است قبل از رسیدن به آن به عقب برگردد. وقتی این اتفاق می‌افتد، بین پیوت تشکیل شده (جایی که روند تغییر می‌کند) و خط میانه فاصله می‌افتد. در این شرایط معمولا یک حرکت قابل توجه در قیمت سهام ایجاد می‌شود. مثلا اگر انشعاب صعودی داشته باشیم و بین قیمت و خط میانه فاصله وجود داشته باشد، احتمال ایجاد روند نزولی در بازار زیاد است.

۵- قانون پنجم: می‌توانیم هنگام رسم یک چنگال، خطوط موازی دیگری هم به آن اضافه کنیم. در این صورت، قیمت‌ها ممکن است هنگام برخورد با این خطوط، به عقب برگردند.

اصول معامله با چنگال اندروز

داشتن استراتژی معاملاتی در بازار بورس از اصول سرمایه‌گذاری در این بازار محسوب می‌شود. حال که با ترسیم و نحوه کاربرد چنگال اندروز آشنا شدید، جالب است بدانید که سرمایه‌گذاران بسیاری از این ابزار به عنوان استراتژی معاملاتی خود استفاده می‌کنند. به نکات زیر دقت کنید:

  • قیمت سهم در اکثر مواقع پیرامون خط میانی چنگالی حرکت می‌کند و آن را لمس می‌کند.
  • زمانی که قیمت با خط میانی برخورد داشته باشد، به نوعی تغییر مسیر می‌دهد.
  • در بعضی از موارد قیمت بعد به صورت مستمر با خطوط میانی برخورد داشته و همین امر زمینه نوسان‌گیری از سهم را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌سازد.
  • زمانی که قیمت سهم خط میانی را لمس کند و آن را بشکند، قبل از این‌ که روند را ادامه دهد مجدد به سمت خط میانی برمی‌گردد و به اصطلاح دچار پولبک خواهد شد.

نحوه معامله بعد از شکست چنگال اندروز توسط قیمت

سرمایه‌گذارانی که نسبت به این ابزار در تحلیل تکنیکال بورس از آگاهی و دانش کافی برخوردار هستند، از روش شکست چنگال توسط قیمت سهم، سیگنال دریافت می‌کنند. وقتی قیمت در خلاف روند از چنگال خارج می‌شود، سیگنال ورود به معامله‌ای در خلاف جهت روند صادر می‌کند. در این زمینه به نکات زیر دقت کنید:

  • در این فرآیند، باید شکست چنگال توسط قیمت سهم دیده شود و بلافاصله سرمایه‌گذار باید اقدام کند.
  • بسیاری اوقات زمانی که قیمت خطوط چنگال را شکسته باشد، کف جدیدی در قیمت زیری چنگال تشکیل می‌شود.
  • در این زمان قیمت سهم به منظور آزمودن نقطه مقاومت سهم در زیر چنگال، این سطح را دوباره لمس خواهد کرد.
  • در نهایت پس از دیده شدن دوباره‌ سطح مقاومت کف چنگال، قیمت به ‌احتمال ‌زیاد تا کفی که پس از شکست ساخته است، پایین خواهد آمد. با ریزش قیمت به زیر این کف، سیگنال تایید صادر خواهد شد و معامله‌گر می‌تواند وارد معامله‌ فروش ‌شود.

به تصویر زیر دقت کنید:

نحوه استفاده از چنگال اندرو در تحلیل تکنیکال

افزایش اعتبار چنگال اندروز

دقت داشته باشید که برخی مؤلفه‌ها، اعتبار یک چنگال را در فرآیند تحلیل بیشتر می‌کنند:

  • خط میانی چنگال بیشترین برخورد قیمت را تجربه کند.
  • نقطه سوم در چنگال بهتر است بین نقطه یکم و دوم باشد.
  • سعی کنید در تشخیص چنگال شیب بیشتر از ۶۰ درجه را لحاظ نکنید. با استفاده از ابزار Trend Angle در پلتفرم تریدینگ ویو و ابزارهای مشابه سنجش زاویه‌ روند، قادر به تایید زاویه‌ چنگال (زاویه‌ی خط میانی) خواهید بود.

ویژگی‌های یک چنگال ایده‌آل ابزار چنگال اندروز

یک ابزار چنگال ایده‌آل باید چند ویژگی کلیدی داشته باشد تا معامله‌گران بتوانند از آن برای تجزیه و تحلیل روند سهام و تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد زمان ورود یا خروج از معاملات استفاده کنند. این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • قابل تشخیص بودن خطوط حمایت و مقاومت: خطوط چنگال در نمودار باید به راحتی قابل تشخیص باشند تا به راحتی مناطقی که قیمت در آن‌ها افزایش یا کاهش می‌یابد را شناسایی کنیم.
  • قوی بودن خط میانه: قوی بودن خط میانه به این معنی است که باید بیشترین تعداد واکنش قیمتی را در نمودار داشته باشد (یعنی بیشترین مواردی که قیمت به آن می‌رسد یا نزدیک می‌شود).
  • تشخیص آسان روند: معامله‌گران باید بتوانند به سرعت جهت کلی حرکت سهام را درک کنند. این به آن‌ها در تصمیم‌گیری برای خرید یا فروش کمک می‌کند.
  • شیب مطلوب: شیب مطلوب (معمولا ۶۰ درجه)، نشان دهنده تعادل و قابل اعتماد بودن خطوط حمایت و مقاومت است.
  • شامل همه داده‌ها: چنگال باید تمام داده‌های مربوط به قیمت را پوشش دهد. به عبارت دیگر، هیچ نقطه قیمت مهمی نباید خارج از چنگال قرار گیرد. این تضمین می‌کند که معامله‌گران تصویر کاملی از حرکات قیمت دارند.

سخن آخر

تحلیل تکنیکال یکی از بهترین روش‌های بررسی و ارزیابی هر نوع سهمی در بازار بورس به شمار می‌آید. در این میان، چنگال اندروز به عنوان یکی از ابزارهای بسیار مهم در فرآیند تحلیل تکنیکال شناخته می‌شود که افراد زیادی به منظور ارزیابی سهم و تشخیص روند آن در آینده از آن استفاده می‌کنند. روش کشف و ترسیم ابزار چنگال اندروز نیازمند کمی تجربه و آزمون و خطا است. این چنگال از سه خط تشکیل می‌شود که خط میانی آن نقش مهم‌تری را بر عهده داد. به اصطلاح زمانی که چنگال رسم می‌شود، قیمت سهم پیرامون خط میانی حرکت می‌کند و با هر بار برخورد با این خط، تغییر مسیر می‌دهد. پیشنهاد ما این است که در کنار چنگال اندروز از سایر ابزارهای تحلیلی نیز استفاده کنید تا نتیجه حاصل‌شده، اعتبار بیشتری داشته باشد.


سوالات متداول 

۱- چنگال اندروز چیست؟

چنگال اندروز یک ابزار تحلیل تکنیکال است که توسط دکتر آلن اندروز کشف شد. با استفاده از این چنگال، معامله‌گران سطوح حمایت و مقاومت در بازارهای مالی را شناسایی می‌کنند. این چنگال شامل سه خط موازی روی نمودار قیمت است که خط میانی نشان دهنده خط روند میانه است و دو خط دیگر به عنوان سطوح حمایت و مقاومت عمل می‌کنند.

۲- چنگال اندروز چه ویژگی هایی دارد؟

از مهم‌ترین ویژگی‌های چنگال اندروز می‌توان به شناسایی نقاط مقاومت و حمایت، سنجش قدرت روند و پیش‌بینی حرکات قیمت اشاره کرد. همچنین ویژگی مهم دیگر تحلیل تاریخی است که معامله‌گران می‌توانند حرکات قیمت گذشته را تجزیه و تحلیل کنند.

۳- خط معاملاتی (Trigger Line) در چنگال اندروز چیست؟

خط معاملاتی به خط میانه چنگال اشاره دارد که یک سطح حیاتی برای تصمیم‌گیری در معاملات است. معامله‌گران برای تایید استراتژی‌های معاملاتی خود به دنبال سیگنال‌های مربوط به قیمت مانند پرش یا شکست در اطراف این خط هستند. هنگامی که قیمت از بالای خط معاملاتی عبور می‌کند، ممکن است نشانه روند صعودی باشد، در حالی که شکست زیر خط نشان دهنده روند نزولی است.

6 پاسخ به “چنگال اندروز در تحلیل تکنیکال چیست؟”

  1. معین گفت:

    خیلی خوب

    ۰
  2. برلیان گفت:

    ممنون از آموزش عالی شما

    ۰
  3. مریم ملایی گفت:

    درودبرشما عالی بود

    ۰
  4. علی اصغرمیرداروطن گفت:

    بسیار عالی و کاربردی بود

    ۰
  5. حسین گفت:

    سلام
    ممنون از توضیحات آموزنده شما

    ۰