پیام خطاهای رایج در سامانه معاملاتی آساتریدر آگاه

  • تاریخ درج ۱ بهمن ۱۳۹۹
  • تاریخ ویرایش ۱ اسفند ۱۴۰۲
  • ۱۵ نظر
  • ۲۸۷۵ مشاهده

هنگام کار با سامانه آساتریدر ممکن است با خطاهایی مواجه شوید و پیام‌هایی دریافت کنید که هر یک به مشکل خاصی اشاره دارند؛ مسائلی مانند کافی نبودن موجودی حساب یا ثبت قیمت خارج از بازه مجاز. در این مطلب به بررسی رایج‌ترین پیام خطاها می‌پردازیم و روش رفع آن‌ها را بیان می‌کنیم.


پیام خطاهای رایج در آساتریدر

طبق دستورالعمل سازمان بورس حداقل ارزش ريالي ناخالص سفارش خريد/فروش شما مي‌بايست ۵ ميليون ريال باشد:

اگر سفارشی ثبت کنید که مبلغ کل آن (ارزش خالص سفارش با کسر کارمزد) ‌از ۵۰۰ هزار تومان کمتر باشد، بعد از ارسال سفارش، سیستم این پیام خطا را به شما نمایش خواهد داد و سفارش شما به هسته معاملات ارسال نخواهد شد. در واقع سرمایه‌گذاران برای ثبت سفارش خرید/ فروش می‌بایست سفارشی با حداقل ارزش خالص ۵۰۰ هزار تومان (۵ میلیون ریال) ثبت کنند.

اگر تمایل دارید سفارش خود را بر اساس سرمایه مشخصی ثبت کنید و درگیر محاسبات حجم و قیمت و سرمایه نشوید، کافی است از ماشین حساب موجود در پنل ثبت سفارش استفاده کنید( شماره۱). پس از درج  قیمت و سرمایه، نرم افزار حجم و تعداد سفارش شما را محاسبه خواهد کرد.   

قانون ۵۰۰ هزار تومان یک حالت استثنا دارد و آن برای زمانی است که بخواهید کل دارایی خود در یک نماد را بفروشید و تعداد سهام شما در آن نماد آن قدر کم باشد که ارزش خالص سفارش کمتر از ۵۰۰ هزار تومان شود.    

موجودی حساب کافی نمی‌باشد.

اگر سفارش خریدی را ثبت کنید که مبلغ آن از میزان مانده قابل معامله حساب شما کمتر باشد، سیستم این پیام خطا را نمایش می‌دهد و سفارش ثبت نخواهد شد.

برای شارژ حساب معاملاتی در سامانه آساتریدرآگاه دو راه وجود دارد:

۱- پرداخت شتابی (طبق عکس زیر)

۲- فیش واریز نقدی

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، مطلب «واریز و برداشت وجه در سامانه معاملاتی آساتریدر آگاه» را مطالعه بفرمایید.

  توافق‌نامه‌اي وجود دارد که توسط کاربر امضا نشده است:

اگر پس از ارسال سفارش در یک نماد خاص این پیام را دریافت کردید، به این معنی است که برای انجام معاملات در این نماد پیش از هر اقدامی باید توافق‌نامه‌ای را به صورت آنلاین امضا کنید. برای امضا توافق‌نامه­ها کافی است مراحل زیر را طی بفرمایید:  

  • وارد تنظیمات سامانه معاملاتی آنلاین شوید.
  • از منوی اطلاعات کاربری، گزینه توافق‌نامه‌ها را انتخاب و توافق‌نامه مد نظرتان را تایید کنید.

نماد مجاز نیست.

این پیام مربوط به زمانی است که بر اساس وضعیت نماد، امکان سفارش‌گذاری روی آن سهم وجود ندارد. نمادهای قابل معامله در بازار بورس و فرابورس می‌توانند دارای وضعیت‌های مجاز، ممنوع، مجاز محفوظ یا مجاز متوقف، ممنوع متوقف باشند.

  • مجاز: وضعیتی است که برای خرید و فروش نماد محدودیتی وجود ندارد و سرمایه‌گذاران می‌توانند به انجام معاملات در این نمادها بپردازند.
  • مجاز محفوظ: در این وضعیت امکان ثبت سفارش برای نماد وجود دارد اما سفارشات ثبت‌شده، معامله نمی‌شوند. در زمان مجاز شدن نماد مربوطه، تمامی این سفارشات معامله خواهند شد.
  • مجاز متوقف: در این وضعیت امکان ثبت سفارش و انجام معامله در آن نماد برای سرمایه‌گذاران وجود ندارد.
  • ممنوع: در این وضعیت معمولا برای یک روز وضعیت نماد ممنوع خواهد بود و امکان سفارش‌گذاری و انجام معامله برای سرمایه‌گذاران وجود ندارد. پس از بازگشایی، این محدودیت‌ها از میان برداشته خواهد شد.
  • ممنوع متوقف: در این وضعیت معمولا نماد برای مدت طولانی‌تر از یک روز متوقف خواهد بود و این توقف ممکن است تا چندین ماه ادامه داشته باشد.
  • قيمت سفارش بايستي ضريبي از (۱۰) باشد:

طبق قوانین سازمان بورس و اوراق بهادار تهران، برای ارسال سفارش خرید یا فروش در نمادهایی که در بازار بورس معامله می‌شوند، قیمت سفارش باید مضربی از ۱۰ باشد.

قيمت سفارش کمتر از آستانه پايين/بالای قيمت مي‌باشد:

   با توجه به این که در زمان ثبت سفارش قیمت سفارش شما باید بر اساس بازه مجاز روزانه نماد تعیین شود، اگر قیمت پایین‌تر یا بالاتر از این بازه باشد، پس از ارسال سفارش این پیام خطا را دریافت می‌کنید.  

همان طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، قرمز شدن رقمی که وارد کرده‌اید نشانه خارج از بازه بودن قیمت است.

سهام­دار حق تقاضای سهام ندارد:

این خطا زمانی نمایش داده می­‌شود که سرمایه‌گذار از سمت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با محدودیت انجام معامله فروش روی دارایی خود مواجه شده باشد. بر اساس دستورالعمل سازمان بورس و اوراق بهادار، تمامی سرمایه‌گذارانی که ارزش دارایی آن‌ها  بیش از ۵۰ میلیون تومان (۵۰۰ میلیون ریال) باشد و به مدت ۲ سال اقدام به فروش سهام خود نکرده باشند، با محدودیت ممنوع‌المعامله مواجه خواهند شد. این قانون به منظور حفاظت از دارایی سهام‌داران وضع شده است.

برای رفع این محدودیت،  باید کد سجام بگیرید و سپس بعد به درگاه ذینفعان بازار سرمایه مراجعه کنید. در مرحله بعد از طریق منوی «میز خدمات الکترونیک» (۱)، گزینه «ثبت درخواست»  (۲) را انتخاب کنید.  در نهایت موضوع  درخواست را  «درخواست رفع ممنوعیت» (۳) انتخاب کنید و محدودیت خود را برطرف بفرمایید.

بخشی از سفارش انجام شده و حجم باقی مانده تغییر کرده است:

این خطا در زمان ویرایش سفارش ممکن است نمایش داده شود. زمانی که شما سفارش خرید یا فروشی را ثبت می‌کنید، ممکن است بعد از مدتی بر اساس شرایط بازار تصمیم بگیرید قیمت سفارش خود را تغییر دهید. قاعدتا در این وضعیت دکمه ویرایش را انتخاب می‌کنید، در پنل بازشده، قیمت را تغییر می‌دهید و دکمه ارسال را انتخاب می‌کنید. اگر در حین انجام این فرآیند تعدادی از سفارش شما معامله شده باشد، سیستم این پیام را به شما نمایش می‌دهد. برای ویرایش و ارسال سفارش خود باید مجددا دکمه ویرایش را انتخاب کنید و با تعداد به روز رسانی شده سفارش خود را ارسال کنید.

 

پیام خطاهای رایج در سامانه آساتریدر آگاه را بررسی کردیم. برای آشنایی بیشتر با این سامانه و از مقالات و ویدئوهای آموزشی بآشگاه استفاده کنید یا در کلاس‌های رایگان تور آنلاین خدمات آگاه شرکت بفرمایید.

 

15 پاسخ به “پیام خطاهای رایج در سامانه معاملاتی آساتریدر آگاه”

  1. محمد رضا رضایی گفت:

    پنل است اساتریدر پنل خیلی خوبی هست.فقط بعضی مواقع که یکم کند میشه که یه اخطار زرد رنگ بالای صفحه میاد که دارایی ها دیر به روز رسانی میشه اگه یه فکری به حال اون بشه واقعا پنل معاملاتی عالی هست

    ۳
  2. سید علی طاهری گفت:

    گاهی وقتا یه سهمی تو خرید یا فروش محدودیت حجمی داره
    مثلا نمیشه بیشتر از ۱۰۰ هزار تا سهم رو تو هر اردر خریدی ، بخری
    خطایی که موقع خرید این سهم میده ، متاسفانه شفاف نیست و کاربر سر در گم میشه که چرا خرید انجام نمیشه
    تا بخوای بفهمی که حجم مورد قبول چقده ، ممکنه اون قیمت دلخواه رو از دست بدی
    اینو هم یکم روش کار کنن خوبه

    ۶
  3. فرزین سماک محمدی گفت:

    سلام و خسته نباشید. تعداد۶۶۸ سهم در مجمع به بنده داده شد. که هم فرم را از سایت گرفته و هم مبلغ اسمی۶۶۸۰۰ تومن را به حساب شرکت واریز کردم و از فیش واریزی+ برگه حق تقدم را در ایمیل ارسال کردم. ولی متاسفانه۶۶۸ سهم در پرتفو اضافه نشده و همچنان تعداد دارای قبلی را نشان میدهد. به تلفن شرکت هم زنگ زدم ولی پاسخ گو نبودن. چند بار هم درخواست تغییر کارگذار ناظر را انجام داد با این که پیام انجام شد نشان داده میشود ولی همچنان دارای همان مقدار گذشته را نشان میدهد.

    ۲
    • agah9 گفت:

      سلام دوست عزیز
      پس از پرداخت مبلغ اسمی و بعد از اینکه افزایش سرمایه شرکت در سازمان بورس و اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید، پروسه تبدیل گواهی "حق تقدم"به سهم، حدود ۴ الی ۶ ماه زمان خواهد برد که به‌ صورت خودکار صورت می‌گیرد و به پرتفوی سهامداران اضافه می‌گردد.جهت پیگیری بیشتر لطفا در سامانه معاملاتی آنلاین تیکت ثبت فرمائید.

      ۳
  4. محسن گفت:

    سلام
    من سهم وخارزم تغییر ناظر دادم به آگاه بعد اطلاعات سربه سر دادم ولی اشتباه شد وسهم اضافه شد طوری که با این که سهم فروختم هنوز داخل پرتفوی میاد چه طور میشه حذف بشه

    ۱
  5. افسر کریمی لاخانی گفت:

    خطا در اساتریدر موقع خرید
    من حدود ۵ ماه است که وارد بازار بورس شدم و یک سری دوره ها که باشگاه آگاه گذاشته شرکت کردم و چندین مورد خرید داشتم اوایل برای خرید گزینه ۵۰۰ هزار توان را دقت نمی‌کردم چندین روز پشت سرهم خرید کردم چون مبلغ خریدم کمتر از ۵۰۰ بود موفق نشدم و فرصتها را از دست دادم با اینکه خطا میداد بازم توجه نکردم
    این تجربه را به دوستانم که تازه وارد بازار در کارگزاری آگاه شدند گذاشته ام به این گونه خطا ها توجه کنید. یا قبل از معامله هم در کلاسهای باشگاه آگاه شرکت کنیدو هم مطالب بسیار باشگاه را مطالعه بفرمایید که بسیار کمک کننده در خرید و فروش سهام است

    ۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید: