پرایس اکشن در بورس چیست؟ الگوهای پرایس اکشن

  • ۷ اسفند ۱۴۰۲
  • ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
  • ۱۵ نظر
  • ۲۸۵۸ مشاهده
پرایس اکشن چیست؟

یکی از روش‌های مورد استفاده برای پیش‌بینی قیمت سهام، تحلیل تکنیکال است. در این مطلب سعی داریم یکی از استراتژی‌های معاملاتی کاربردی در این روش تحلیلی را شرح دهیم.پرایس اکشن یک تکنیک معامله‌گری و تحلیل بازار است که تنها بر اساس تحرکات واقعی قیمتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پرایس اکشن در واقع تلاش می‌کند نظم حاکم بر بازار را به روشی بهتر نشان دهد تا معامله‌گر با ترکیب نوسانات قیمتی، حجم معاملات و الگوهای نموداری تصمیم بگیرد کدام معامله را انجام دهد.


استراتژی پرایس اکشن چیست؟

همان طور که اشاره کردیم، پرایس اکشن روشی است که تحرکات قیمتی بازار را بررسی می‌کند. یکی از مزیت‌های این روش این است که در هر بازاری قابل استفاده است. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که برای استفاده از استراتژی پرایس اکشن، باید درک بالایی از بازار داشته باشیم.

در هر نمودار و چارتی، اطلاعات فراوانی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان روند حرکت سهام را پیش‌بینی کرد. به جای استفاده از اندیکاتورهای پیچیده تکنیکالی و استراتژی معاملاتی، می‌توان تنها از تحرکات قیمتی استفاده کرد. زمانی که خود را از اندیکاتورها خلاص کنیم تنها چیزی که باقی می‌ماند قیمت است. اگر مدت زیادی است که با اندیکاتورها تحلیل کرده‌اید، شاید رها کردن آن‌ها سخت باشد اما آشنا شدن با پرایس اکشن دریچه‌ای جدید برای تحلیل سهام به روی شما باز می‌کند. برای معامله از طریق پرایس اکشن لازم است با استراتژی‌های کاربردی آن آشنا شویم.

مفاهیم اولیه

قبل از معرفی الگوهای معامله پرایس اکشن لازم است به توضیح چند مفهوم مهم بپردازیم:

  •  کندل استیک (الگوهای شمعی)

الگوهای شمعی، الگوهای کوتاه‌مدتی هستند که برای پیدا کردن حد ضرر و حد سود به کار می‌روند. شکل زیر ساختار یک کندل استیک را به شما نشان می‌دهد:

کندل استیک (الگوهای شمعی)

نکته اصلی برای در نظر گرفتن الگوهای شمعی این است که هرکدام حاوی اطلاعات قابل اتکا و پیام مهمی هستند و باید به لایه‌های نهفته موجود در این نمودارها دقت کرد.

  •  روند صعودی، نزولی و خنثی

روند صعودی ساده‌ترین شکل در نمودارها است و قطعا شما به عنوان یک معامله‌گر با این روند آشنا هستید. یک روند صودی زمانی ایجاد می‌شود که گروهی از الگوهای شمعی شروع به گسترش به سمت بالا و راست نمودار کنند.

روند صعودی در الگوهای شمعی

روندهای نزولی برای بسیاری از معامله‌گران مطلوب نیستند و بر خلاف روند صعودی حرکت می‌کنند.

روند نزولی

روند نزولی در الگوهای شمعی

در بازارهایی با روند خنثی بیشترین احتمال از دست دادن پول وجود دارد زیرا انتظارات شما با روند بازار همسو نیست. در این حالت همچنین کسب بازده‌های زیاد هم غیر محتمل است. مهم‌ترین نکته‌ای که باید در این شرایط بازار در نظر داشته باشید این است که در پایین محدوده بخرید و در بالای آن بفروشید.روند خنثی در الگوهای شمعی

انواع استراتژی پرایس اکشن چیست؟

حال که با مفاهیم اولیه آشنا شدیم، می‌توانیم به بررسی استراتژی‌های معامله از طریق پرایس اکشن بپردازیم:

  •  الگوی کندل بازگشتی (Reversal Bar Pattern)

الگوی کندل بازگشتی صعودی: قیمت lowکندل پایین‌تر از کندل قبلی است و کندل دوم در قیمت بالاتری بسته می‌شود.

الگوی کندل برگشتی نزولی: قیمت high کندل بالاتر از کندل قبل است و کندل دوم در قیمت پایین‌تری بسته می‎شود.

در الگوی صعودی، قیمت low کندل قبل به عنوان حمایت عمل می‌کند و باید به اندازه‌ای قوی باشد و قیمت را به اندازه‌ای بالا ببرد که بالاتر از قیمت بسته‌شده کندل قبلی، بسته شود.

در الگوی نزولی، قیمتhigh کندل قبل به عنوان مقاومت عمل می‌کند و به اندازه‌ای باید قوی باشد تا بتواند قیمت را پایین بیاورد که از قیمت بسته‌شده کندل قبلی پایین‌تر بسته شود.

الگوی کندل بازگشتی (Reversal Bar Pattern)

چگونه بر اساس این الگو معامله کنیم؟

  1.  خرید در بالای کندل صعودی در روند صعودی
  2.  فروش در پایین کندل نزولی در روند نزولی
  •  کندل بازگشتی کلیدی (Key Reversal Bar)

الگوی کندل بازگشتی کلیدی صعودی: در این الگو کندل زیر قیمت low کندل قبل باز می‌شود و بالای قیمت high آن بسته می‌شود.

الگوی کلیدی بازگشتی نزولی: در این الگو کندل بالای قیمت high کندل قبل باز و پایین قیمت low کندل قبل بسته می‌شود. این الگو یک بازگشت واضح را نشان می‌دهد.

کندل بازگشتی کلیدی یک شکاف قیمتی دارد. شکاف قیمتی نزولی یک نیروی قدرتمند به سمت پایین است. زمانی که بازار این نیروی نزولی را با قدرت رد می‌کند، نشان می‌دهد که بازار تمایل به بازگشت دارد.

در مقابل زمانی که یک شکاف صعودی به یک مقاومت می‌رسد، بازار تمایل دارد به روند نزولی بازگردد. در واقع یک الگوی بازگشتی کلیدی یک قدرت برگشتی است که بازگشت بازار را نشان می‌دهد.

الگوی کندل بازگشتی کلیدی

چگونه بر اساس این الگو معامله کنیم؟

  1.  خرید در بالای کندل بازگشتی کلیدی
  2.  فروش در پایین کندل بازگشتی کلیدی
  •  کندل درمانده (Exhaustion Bar)

الگوی درمانده صعودی با یک شکاف نزولی آغاز می‌شود. سپس قیمت به سمت بالا حرکت می‌کند و در نزدیکی بالای کندل قبل بسته می‌شود. الگوی درمانده نزولی با یک شکاف قیمتی صعودی باز می‌شود و سپس قیمت به سمت پایین می‌رود و در نزدیکی پایین کندل قبل بسته می‌شود. در هر دو مورد شکاف قیمت کامل نمی‌شود. همچنین در این الگو حجم معاملات بسیار زیاد می‌شود.

همان طور که از نام این الگو مشخص است، کندل درمانده خستگی و درماندگی بازار را از روند گذشته نشان می‌دهد. بعد از این که بازار از نزول خسته شد، صعود قدرت پیدا می‌کند و بالا می‌رود. همچنین زمانی که از صعود خسته می‌شود، بازار به سمت پایین می‌رود.

الگوی کندل درمانده

 

چگونه بر اساس این الگو معامله کنیم؟

  1.  خرید در بالای کندل صعودی درمانده
  2.  فروش در پایین کندل نزولی درمانده
  •  الگوی پین بار (Pin Bar)

در الگوی پین بار صعودی، دم پایین کندل بیشترین اندازه را دارد. در الگوی پین بار نزولی، دم بالا بیشترین اندازه کندل را دارد.

این الگو بینی پینوکیو را نشان می‌دهد و با دم بلند، حمایت یا مقاومت پیش رو را می‌شکند تا معامله‌گران را به دروغ وارد معامله کند.

الگوی کندل پین بار

چگونه بر اساس این الگو معامله کنیم؟

  1.  خرید در بالای پین بار صعودی وقتی که از حمایت باز می‌گردد.
  2.  فروش در پایین پین بار نزولی وقتی که از مقاومت باز می‌گردد.
  •  الگوی دو کندل بازگشتی (Two­Bar Reversal)

الگوی دو کندل بازگشتی صعودی یک کندل نزولی است که بعد از آن یک کندل صعودی قوی قرار داد. الگوی دو کندل بازگشتی نزولی یک کندل صعودی قوی است که بعد از آن یک کندل نزولی قوی وجود دارد. این الگو از دو کندل قوی که برخلاف هم هستند تشکیل می‌شود. همه الگوهای دو کندل بازگشتی یک مشخصه دارند. بازگشت از یک حمایت با الگوی صعودی و یا بازگشت از مقاومت با یک الگوی نزولی.

الگوی دو کندل بازگشتی (Two­Bar Reversal)

چگونه بر اساس این الگو معامله کنیم؟

  1.  خرید در بالاترین نقطه کندل دوم در حالت صعودی
  2.  فروش در پایین نقطه کندل دوم در حالت نزولی
  •  سه کندل بازگشتی (Three­Bar Reversal)

الگوی سه کندل بازگشتی صعودی:

_ یک کندل نزولی

_ یک کندل با سقف و کف پایین‌تر

_ یک کندل صعودی با کف بالاتر که بالاتر از کندل قبلی بسته می‌شود.

الگوی سه کندل بازگشتی نزولی:

_ یک کندل صعودی

_ یک کندل با سقف و کف پایین‌تر

_ یک کندل نزولی با سقف پایین‌تر که پایین‌تر از کندل قبل بسته می‌شود.

الگوی سه کندل بازگشتی یک نقطه بازگشت را نشان می‌دهد و در مقایسه با سایر الگوهای بازگشتی، به علت وجود کندل سوم، برای تایید روند حالت محافظه‌کارانه و قطعیت بیشتری را دارد.

سه کندل بازگشتی (Three­Bar Reversal)

چگونه بر اساس این الگو معامله کنیم؟

  1.  خرید در بالای آخرین کندل در حالت صعودی
  2.  فروش در پایین آخرین کندل در حالت نزولی
  •  پولبک سه کندل (Three­Bar Pullback)

پولبک سه کندل صعودی: سه کندل متوالی نزولی در یک پولبک صعودی

پولبک سه کندل نزولی: سه کندل متوالی صعودی در یک پولبک نزولی

شناسایی این الگو به آسانی انجام می‌شود. زمانی که بازار در روند خود حرکت می‌کند، نگه داشتن یک پولبک مخالف روند سخت است. بنابراین بعد از پولبک سه کندل الگو به روند خود ادامه می‌دهد. یک توقف کوتاه و ادامه روند صورت می‌پذیرد.

پولبک سه کندل (Three­Bar Pullback)

 

چگونه بر اساس این الگو معامله کنیم؟

  1.  خرید در بالای کندل صعودی بعد از سه کندل متوالی نزولی
  2.  فروش در پایین آخرین کندل در حالت نزولی
  •  الگوی کندل داخلی (Inside Bar)

یک الگوی کندل داخلی کاملا در محدوده کندل قبل از خود قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر کندل دوم قیمت low و high کمتری دارد. این الگو محدوده و نوسان قیمت دارد. یک توقف در سطح قیمت وجود دارد و در هیچ دو طرف قدرت روند کاملی ندارد.

الگوی کندل خارجی

چگونه بر اساس این الگو معامله کنیم؟

  1.  خرید زمانی که الگو از پایین یا بالای کندل دوم شکسته می‌شود.
  2.  فقط در جهت روند بازار (خرید یا فروش) وارد معامله شویم.
  3.  منتظر شکست الگوی درون کندلی باشیم و در شکست آن معامله کنیم.
  •  الگوی کندل خارجی (Outside Bar)

الگوی کندل خارجی مخالف الگوی کندل داخلی است. کندل دوم در این الگو باید از محدوده کندل قبل خود بیشتر باشد. به این معنی که قیمت low و high بیشتری داشته باشد. در این الگو یک محدوده قیمتی و نوسانی کوتاه‌مدت وجود دارد و قدرت را در دو طرف الگو نشان می‌دهد. در اغلب موارد این که روند صعودی پیروز می‌شود یا روند نزولی مشخص نیست و تنها می‌توان از نوسان بازارمطمئن بود.

الگوی کندل خارجی

چگونه بر اساس این الگو معامله کنیم؟

منتظر شکست الگوی کندل خارجی و محو شدن آن باشیم (مخصوصا آن‌هایی که کندل دوجی را نشان می‌دهند یا مخالف روند حرکت می‌کنند).

  •  NR7

این الگو دارای ۷ کندل است. اگر آخرین کندل کوچیک‌ترین کندل متوالی باشد، یک الگوی NR7 تشکیل می‌شود. سایر کندل‌ها دارای قیمت های high و low متفاوتی هستند. همانند الگوی کندل داخلی این الگو نیز کاهنده نوسانات است. با ظاهر شدن ۷ کندل به جای یک کندل در الگوی کندل داخلی، الگوی NR7 یک نشانه قوی از کاهش نوسان است.

اگرچه الگوی کندل داخلی هیچ نشانه‌ای از قدرت در دو طرف را نشان نمی‌دهد، الگوی NR7 ممکن است به جهت بالا یا پایین حرکت کند. در چنین مواردی این الگو یک حمایت قیمتی با کاهش نوسان نشان می‌دهد.

همان طور که بازار بین محدوده انقباض و انبساط قیمت نوسان می‌کند، الگوی NR7 به ما هشدار می‌دهد که از هیجان روندها دوری کنیم.

الگوی NR7

چگونه بر اساس این الگو معامله کنیم؟

  1.  خرید در بالای شکست ایجاد شده الگو در روند صعودی
  2.  فروش در پایین شکست ایجاد شده در روند نزولی

سخن آخر

حال که با استراتژی‌های معاملاتی پرایس اکشن آشنا شدیم، باید به این موضوع توجه کنیم تنها یادگیری این استراتژی برای انجام معاملات کافی نیست. در نظر گرفتن شرایط بازار و بررسی عوامل تاثیرگذار دیگر نیز ضرورت دارد و نمی‌توان تنها به نتایج حاصل از تحلیل کندل‌ها اکتفا کرد.

15 پاسخ به “پرایس اکشن در بورس چیست؟ الگوهای پرایس اکشن”

  1. بنده خدا گفت:

    یعنی از نظر شما پرایس اکشن همون الگوهای ژاپنی هستند که تو کتاب جان مورفی هم نوشته پس پرایس کارهای دنیا خودشون و خسته میکنم علم و هنر نزد ایرانیان است و بس

    ۱
  2. مهدی کریمی گفت:

    ممنون آموزنده بود سپاس

    ۳
  3. مهدی کریمی گفت:

    ممنون آموزنده بود

    ۱
  4. محمدرضا داودمطوری گفت:

    سپاس از شما

    ۱
  5. مجتبی اسداللهی گفت:

    ممنون بسیار عالی

    ۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید: