۷ نکته برای پس انداز دوران بازنشستگی، اگر دیر شروع کرده‌اید

  • ۲۰ دی ۱۴۰۲
  • ۱۴ آذر ۱۴۰۰
  • ۱۲ نظر
  • ۱۵۳۵ مشاهده
7 نکته برای پس انداز دوران بازنشستگی، اگر دیر شروع کرده‌اید

اگر به میان‌سالی رسیده‌اید و هنوز پس‌اندازی ندارید، نگران نباشید! شما تنها نیستید. بسیاری از افراد جامعه به دلایل مختلف ممکن است دیر وارد بازار کار ‌شوند یا حتی در سال‌های ابتدایی اشتغال به فکر پس‌انداز و وضعیت مالی خود در آینده نباشند. شما می‌توانید با در پیش گرفتن راهکارهای مناسب و با تغییر نگاه خود به مقوله مدیریت سرمایه، این مسئله را تا حد زیادی جبران کنید. در این مطلب به سراغ این موضوع رفته‌ایم و به ارائه ۷ نکته برای پس‌انداز دوران بازنشستگی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.


 

این ویدئو را حتما ببینید!

 

۷ نکته برای پس انداز دوران بازنشستگی

یکی از مولفه‌های مهم سواد مالی، پس‌انداز برای دوران بازنشستگی است. با رسیدن به حدود ۶۰ سالگی به سن بازنشستگی می‌رسیم و انتظار این است که از سنین پایین‌تر خود را برای این دوران و روزهایی که دیگر ادامه حضور در بازار کار برای ما سخت است، آماده کرده باشیم. ممکن است خیلی زود به سنی برسید که ببینید به بازنشستگی نزدیک هستید و هنوز پس‌انداز مناسبی برای این روزها ندارید. نگران نباشید… شما تنها کسی نیستید که این اتفاق را تجربه می‌کند. این تجربه مشترک بسیاری از ما است که دیر وارد بازار کار شده‌ایم یا بدتر از آن، خیلی به فکر بازنشستگی نبوده‌ایم. در ادامه به ۷ نکته برای پس‌انداز دوران بازنشستگی اشاره می‌کنیم که می‌توانند به شما کمک کنند تا حتی اگر دیر شروع به پس‌انداز کردید، در دوران بازنشستگی اندوخته مناسبی داشته باشید.

۱. سرمایه گذاری را جانشین سپرده‌گذاری کنید

پس‌انداز مفهومی بسیار حیاتی است و همه ما سعی می‌کنیم در مدت حضور در بازار کار و در زمانی که شاغل هستیم، بخشی از درآمد خود را به صورت سپرده در بانک پس‌انداز کنیم، اما آیا این روش برای پس‌انداز پول برای دوران بازنشستگی آن هم در شرایطی که این کار را دیر شروع کرده‌اید، مناسب است؟

باید گفت در این شرایط، سرمایه‌گذاری گزینه مناسب‌تری از سپرده‌گذاری به نظر می‌رسد. چرا که تورم ارزش پولی را که شما پس‌انداز کرده‌اید در گذر زمان کم می‌کند اما سرمایه گذاری، به ویژه اگر با دید بلندمدت انجام شود، به شما کمک می‌کند تا ارزش پول خود را در برابر تورم حفظ کنید.

راه‌های مختلفی برای سرمایه گذاری وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به سرمایه‌گذاری در بورس کالا و اوراق بهادار اشاره کرد. در انتهای مقاله کمی بیشتر در خصوص سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی با شما صحبت می‌کنیم. با این روش می‌توانید سود حاصل از سرمایه‌گذاری را دوباره سرمایه گذاری و از این طریق زمانی را که برای پس‌انداز از دست داده‌اید، جبران کنید.

۲. از همین امروز شروع کنید

پس‌انداز کردن را از همین امروز شروع کنید و حتی آن را به یک روز دیگر موکول نکنید. این که مقدار مشخصی از درآمدتان را به صورت ماهیانه دست نزنید و برای دوران بازنشستگی پس انداز کنید، در ابتدا کار سختی به نظر می‌رسد اما وقتی شروع کردید و چند ماه این کار را ادامه دادید، پس‌انداز به عادت شما تبدیل می‌شود و از آن لذت هم می‌برید.

۳. به پس‌اندازتان اصلا دست نزنید

برای پس‌انداز کردن قوانین مشخصی بگذارید و برای عمل کردن به آن‌ها نهایت تلاش‌تان را انجام دهید. به پس اندازتان اصلا دست نزنید و برای خرید کالاهایی که نیاز ضروری نیستند و فقط دوست دارید آن‌ها را بخرید، از پس‌اندازتان استفاده نکنید.

همیشه به یاد داشته باشید که این مبلغ را برای دورانی پس‌انداز کرده‌اید که دیگر نمی‌توانید در بازار کار مشغول شوید. ضمن این که این مبلغ را معمولا سپرده‌گذاری یا سرمایه‌گذاری می‌کنید و معمولا سود مشخصی به این پول اضافه می‌شود، پس در صورت خرج کردن پس‌انداز، سود را هم از دست می‌دهید.

۴. بودجه‌بندی و برنامه‌ریزی مشخصی داشته باشید

احتمالا برای شما هم پیش آمده باشد که در پایان ماه از خودتان بپرسید پول‌تان را کجا هزینه کرده‌اید و بیشتر از آن چه تصور می‌کردید، خرج کرده باشید. بودجه‌بندی یکی از مواردی است که به شما کمک می‌کند تا به برنامه مالی خود نظم بدهید و دقیقا بدانید که درآمدتان را در چه بخش‌هایی هزینه کرده‌اید.

با استفاده از بودجه‌بندی می‌توانید شناخت خوبی از وضعیت دخل و خرج خود به دست آورید و برنامه مشخصی برای پس‌انداز کردن در آینده بریزید. از این طریق می‌توانید به اهدافی که برای پس‌انداز در دوران بازنشستگی دارید، نزدیک‌تر شوید.

۵. برای فعالیت‌های تفریحی خود حد مشخصی بگذارید

معمولا ما بخشی از درآمد سالانه‌مان را به تفریحاتی مانند سفر رفتن اختصاص می‌دهیم. سعی کنید حد مشخصی برای اختصاص بودجه به فعالیت‌های تفریحی خود بگذارید و به هیچ وجه بیشتر از این میزان برای تفریحات خود هزینه نکنید.

ضمن این که برای این فعالیت‌های تفریحی به هیچ وجه از پس‌اندازتان استفاده نکنید. احتمالا این فعالیت‌ها خیلی هم وسوسه کننده باشند و شما را قانع کنند که اشکال ندارد بیشتر از میزانی که به آن اختصاص داده‌اید، هزینه کنید اما به هیچ وجه این کار را انجام ندهید و از حدی که مشخص کرده‌اید، پا را فراتر نگذارید.

۶. از مشاوران مالی کمک بگیرید

اگر نگران پس‌اندازتان برای دوران بازنشستگی هستید، می‌توانید از کمک مشاوران مالی و متخصصان این حوزه هم استفاده کنید. آن‌ها احتمالا راه‌های مختلفی برای پس‌انداز و مدیریت بهتر دارایی به شما پیشنهاد دهند که بر اساس تجربه به آن رسیده باشند و شما به این استراتژی‌ها فکر نکرده باشید.

۷. بازنشستگی را کمی عقب بیندازید

در نهایت اگر تمام روش‌های بالا را امتحان کردید و باز هم احساس کردید به زمان بیشتری برای پس‌انداز نیاز دارید، اگر امکانش برای شما وجود دارد می‌توانید کمی بازنشستگی را به عقب بیاندازید تا به آن پس‌اندازی که مد نظرتان است، دست پیدا کنید.

سرمایه‌گذاری در بورس برای دوران بازنشستگی

گفتیم سرمایه‌گذاری با توجه به این که ارزش پول شما را در برابر تورم حفظ می‌کند، گزینه مناسب‌تری از سپرده‌گذاری برای پس‌انداز دوران بازنشستگی محسوب می‌شود. یکی از روش‌های سرمایه گذاری، رفتن به سراغ بازارهای مالی از جمله بازار بورس است.

احتمالا خیلی از شما به این فکر کنید که دانش یا تخصص با حتی زمان کافی برای حضور در بازار بورس را ندارید، نگران این مسئله نباشید. شما می‌توانید از روش‌های غیر مستقیم سرمایه گذاری در بورس استفاده کنید که به صورت خلاصه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردانی اختصاصی اشاره می‌کنیم.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری نهادهای مالی هستند که با بهره‌گیری از نیروهای متخصص و حرفه‌ای در زمینه بورس و بازارهای مالی به مدیریت سرمایه مشتریان خود در این بازارها می‌پردازند.

صندوق با درآمد ثابت و صندوق سهامی مهم‌ترین نوع این صندوق‌ها محسوب می‌شوند. سرمایه‌گذاری در صندوق‌های با درآمد ثابت با ریسک کمی برای سرمایه‌گذاران همراه است و سود آن هم کمی بیشتر از سپرده‌گذاری در بانک می‌شود.

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی با سود بیشتری همراه است اما ریسک سرمایه‌گذاری در آن با توجه به این که بخش زیادی از دارایی مشتریان به خرید سهام شرکت‌های حاضر در بورس اختصاص پیدا می‌کند، بیشتر است.

در هنگام سرمایه‌گذاری برای دوران بازنشستگی، قاعدتا افق زمانی بلندمدت را در نظر می‌گیریم. در این شرایط، صندوق سهامی گزینه بهتری است؛ البته اگر صندوق مناسب را انتخاب کنید. برای نمونه می‌توان به صندوق مشترک آگاه اشاره کرد که پربازده‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری کشور است و از ابتدای تاسیس در سال ۸۷ تا کنون، بیش از ۳۸ هزار درصد بازدهی برای سرمایه‌گذاران خود ایجاد کرده است.

یکی دیگر از روش‌هایی که با استفاده از آن می‌توانید به صورت غیرمستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کنید، سبدگردانی اختصاصی است که شباهت زیادی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارد. مهم‌ترین تفاوت سبدگردانی اختصاصی با سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها در این است که چینش دارایی سرمایه‌گذاران به صورت اختصاصی و بر اساس میزان ریسک‌پذیری و اهداف آن‌ها تعیین می‌شود.


سخن آخر

شما هم ممکن است به دلایل مختلف دیر شروع به پس انداز بخشی از درآمدتان برای دوران بازنشستگی کرده باشید. راهکارهای مختلفی وجود دارد که با در پیش گرفتن آن‌ها می‌توانید این مسئله را جبران کنید و پس انداز خوبی برای دوران بازنشستگی‌تان داشته باشید. در این مطلب به بیان ۷ نکته برای پس انداز دوران بازنشستگی، اگر دیر شروع کردید پرداختیم. یکی از مهم‌ترین این نکات جایگزینی سرمایه‌گذاری به جای سپرده‌گذاری بود. سرمایه‌گذاری ارزش پول شما را در برابر تورم حفظ می‌کند و به شما کمک می‌کند تا فرصتی را که برای پس‌انداز از دست داده بودید تا حد زیادی جبران کنید. البته سرمایه‌گذاری مسیری هموار و بدون دست‌انداز نیست و برای موفقیت در این مسیر باید آموزش ببینید و از نظر نیروهای متخصص و حرفه‌ای در این زمینه استفاده کنید.

 

12 پاسخ به “۷ نکته برای پس انداز دوران بازنشستگی، اگر دیر شروع کرده‌اید”

  1. سروش گفت:

    مفید بود

    ۲
  2. رضا بایروند گفت:

    سلام. مطالب خوب و آموزنده است ممنون از تیم بآشگاه

    ۱
  3. SaharBashtam گفت:

    سلام ، ممنون ازتیم بآشگاه مشتریان آگاه مطالب خوبی که میگذارید.

    ۱
  4. جعفری گفت:

    عالی بود ممنون از تیم بآشگاه مشتریان آگاه

    ۱
  5. سیامک گفت:

    خیلی خوب

    ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید: