عمق بازار چیست؟ نمایش عمق بازار در آساتریدر آگاه

  • ۲۰ دی ۱۴۰۲
  • ۱۵ فروردین ۱۴۰۱
  • ۴۸ نظر
  • ۲۷۶۵ مشاهده
عمق بازار در آساتریدر آگاه

سامانه معاملاتی آنلاین کارگزاری آگاه (آساتریدر آگاه) امکان جدیدی را برای کاربران خود فراهم کرده است که با استفاده از آن می‌توانند اطلاعات عمق کل بازار را مشاهده کنند و از مظنه‌های خرید و فروش بیشتری در نمادهای مختلف مطلع شوند. در ادامه شما را با قابلیت‌های جدید آساتریدر آگاه و کاربرد آن‌ها برای داشتن معاملاتی بهتر در بازار سرمایه آشنا خواهیم کرد. همچنین اطلاعاتی را در خصوص عمق بازار و مظنه خرید و فروش در اختیار شما قرار می‌دهیم. همراه ما باشید.

در این مطلب، عناوین زیر را بررسی خواهیم کرد:


عمق بازار چیست؟

عمق بازار یکی از رایج‌ترین مفاهیمی است که توسط فعالان در حوزه بازارهای مالی و سرمایه به کار می‌رود؛ اصطلاحی که به میزان خرید و فروش‌های یک بازار اشاره دارد. گاهی اوقات عمق بازار را با علامت اختصاری DOM نمایش می‌دهند که مخفف عبارتDepth of Market  است.

اما منظور از عمق بازار چیست و چرا میزان خرید و فروش‌ها در یک بازار اهمیت دارد؟ در مرحله اول، هر چه میزان خرید و فروش‌ها در یک بازار بیشتر باشد، یعنی استقبال سرمایه‌گذاران از آن بازار بیشتر بوده است.

به صورت کلی، عمق بازار یعنی مجموع حجم سفارش‌هایی که در کل بازار ثبت شده است. هرچه حجم سفارش‌ها بیشتر باشد، بازار عمیق‌تر است. بازارهای عمیق کمتر تحت تاثیر رفتارهای هیجانی قرار می‌گیرند و میزان نقدشوندگی در آن‌ها بالاتر است. در یک بازار عمیق، معامله یک سهم مشخص در حجم بالا، تاثیر زیادی در قیمت سهم ایجاد نخواهد کرد. این عامل باعث می‌شود تا تغییر دادن قیمت سهم‌ها توسط سهام‌داران بزرگ امکان‌پذیر نباشد.

چه عواملی روی عمق بازار تاثیر گذارند؟

  • سهام‌داران حقیقی: یکی از عواملی که تاثیر زیادی در تغییر عمق بازار دارد، افزایش تعداد سهام‌داران حقیقی است. در تعریف عمق بازار عنوان کردیم که حجم معاملات در این نوع بازار بسیار زیاد است. این معاملات توسط سهامداران حقیقی انجام می‌شوند. به همین علت، یک بازار عمیق در وهله اول به تعداد قابل ملاحظه‌ای سهامدار حقیقی نیاز دارد. افزایش تعداد سهام‌داران در بازار بورس باعث افزایش حجم معاملات، قدرت نقدشوندگی و عمق بازار می‌شود.
  • نهادهای مالی: یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار روی عمق بازار، تعداد نهادهای مالی است. نهادهای مالی به شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری گفته می‌شود. این نهادها با جمع‌آوری سرمایه‌های خرد و وارد کردن آن‌ها به بازار بورس باعث افزایش حجم معاملات می‌شوند.
  • شرکت‌های بورسی: هرچه تعداد شرکت‌هایی که سهام آن‌ها در بورس معامله می‌شود، بیشتر باشد، جذابیت این بازار برای سهام‌داران هم بیشتر است. این عامل در نهایت باعث می‌شود تا تعداد سهام‌داران و حجم معاملات بورس افزایش پیدا کند.
  • امنیت بازار: یکی از عواملی که باعث کاهش چشمگیر تعداد سهام‌داران می‌شود، کم بودن امنیت و نبود شفافیت در بازار است. بازارهای مالی تنها در صورتی می‌توانند تعداد سهامداران خود را افزایش دهند که فضایی امن، مطمئن و شفاف را به کاربران خود ارائه دهند. به همین دلیل، بازارهای امن مانند بورس که کاملا قانونی عمل می‌کنند و فرآیندهای مالی در آن‌ها واضح و مشخص است، عمق بیشتری دارند.
  • فعالیت بازارگردان‌ها: تمام بازارهای جهانی بر اساس قانون عرضه و تقاضا فعالیت می‌کنند. وجود بازارگردان‌ها باعث می‌شود تا تمامی سهم‌ها همزمان دارای خریدار و فروشنده باشند. در نتیجه از ایجاد صف خرید یا فروش جلوگیری می‌شود. بهتر است بدانید، یکی از عواملی که باعث کاهش چشمگیر عمق بازار می‌شود، صف خرید یا فروش است.

کاربرد عمق بازار و مظنه خرید و فروش برای سهام‌داران

عمق بازار و مظنه‌های خرید و فروش، ابزاری حرفه‌ای برای رصد دقیق بورس به شمار می‌رود. این ابزار می‌تواند به سرمایه‌گذاران برای اطلاع از بهترین قیمت‌های خرید و فروش، بیشترین حجم سفارشات، تشخیص سطوح حمایت و مقاومت و در نتیجه تصمیم‌گیری بهتر برای معاملات روزانه در بازار سرمایه کمک کند. امکانی که در آساتریدر آگاه برای کاربران بورس فراهم شده و نحوه استفاده از آن نیز بسیار آسان و راحت است.

توجه داشته باشید که بررسی پنج مظنه برتر به تنهایی برای رصد سهام مورد نظر کافی نیست. گاهی اوقات اختلاف زیادی بین پنج مظنه برتر و سایر مظنه‌های خرید و فروش سهم وجود دارد. به همین علت، توصیه می‌شود که پیش از خرید و فروش هر سهم، نسبت به بررسی تمامی مظنه‌ها و عمق بازار آن اقدام کنید.

چگونگی مشاهده عمق بازار در آساتریدر آگاه

در سامانه‌های معاملاتی، عمق بازار پنجره‌ای است که تعداد سفارشات خرید و فروش باز برای یک سهم را نشان می‌دهد و برای اندازه‌گیری عرضه و تقاضای نمادهای معاملاتی مختلف در بورس به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند.

در گذشته، سامانه‌های معاملاتی تعداد محدودی از مظنه‌ها را نمایش می‌دادند اما در اوایل سال ۱۴۰۱ با تایید  سازمان بورس، کارگزاری‌ها توانستند امکان نمایش عمق کل بازار را فراهم کنند.

اضافه شدن فهرست مظنه خرید و فروش نمادهای مختلف، مزیتی است که با استفاده از آن در سامانه معاملاتی آنلاین آگاه، می‌توان با شناخت بهتری به معاملات بازار سرمایه قدم گذاشت و موقعیت بهتری را در سفارشات خرید و فروش اخذ کرد.

دسترسی به این قابلیت تازه و استفاده از آن بسیار آسان است. کاربران آساتریدر، به راحتی و با مراجعه به بخش دیده‌بان این سامانه می‌توانند برای هر نمادی که مد نظرشان است، عرضه و تقاضا و حجم سفارشات در قیمت‌های مختلف را مشاهده کنند. سپس با اطلاع از همه مظنه‌ها‌ی خرید و فروش آن نماد به معامله سهم‌های مختلف در این بازار بپردازند.

برای این کار، کافی است نماد مورد نظرتان را انتخاب و روی پنجره عرضه و تقاضا کلیک کنید.

سپس دو بخش «پنج مظنه برتر» و «عمق بازار» برای شما به نمایش درخواهد آمد.

با کلیک روی آیکون پنج مظنه برتر، ۵ ردیف از بالاترین قیمت خرید و پایین‌ترین قیمت فروش به همراه حجم سفارشات برای هر سهم به شما نمایش داده می‌شود. با کلیک روی آیکون عمق بازار هم تمامی مظنه‌های سهم مورد نظرتان را مشاهده خواهید کرد.

همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، پس از کلیک روی آیکون عمق بازار، در بخش پایینی، سه آیکون به شما نمایش داده می‌شود. با کلیک روی آیکون اول از سمت راست (که به شکل یک جدول است)، عمق بازار در قالب یک جدول به شما نمایش داده می شود. آیکون وسط، عمق بازار را به شکل یک نمودار خطی و آیکون سمت چپ نیز این شاخص را به شکل نمودار میله‌ای نشان می‌دهد. کاربران محترم آساتریدر می‌توانند اطلاعات مربوط به عمق بازار هر سهم را به شکل دلخواه خود مشاهده کنند.

همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، پس از کلیک روی آیکون عمق بازار، در بخش پایینی، سه آیکون به شما نمایش داده می‌شود. با کلیک روی آیکون اول از سمت راست (که به شکل یک جدول است)، عمق بازار در قالب یک جدول به شما نمایش داده می شود. آیکون وسط، عمق بازار را به شکل یک نمودار خطی و آیکون سمت چپ نیز این شاخص را به شکل نمودار میله‌ای نشان می‌دهد. کاربران محترم آساتریدر می‌توانند اطلاعات مربوط به عمق بازار هر سهم را به شکل دلخواه خود مشاهده کنند.


سخن آخر

مشاهده عمق کل بازار به همراه لیست کامل مظنه‌های خرید و فروش نمادهای معاملاتی مختلف، امکان جدیدی است که در سامانه معاملاتی آنلاین کارگزاری آگاه برای کاربران بازار سرمایه مهیا شده است. سرمایه‌گذاران با استفاده از این قابلیت آساتریدر، می‌توانند چشم‌اندازی کلی از عرضه و تقاضای هر نماد در قیمت‌های مختلف به دست آورند و با رصد دقیق بازار، تصمیمات بهتری برای انجام معاملات در بورس بگیرند. استفاده از این قابلیت جدید آساتریدر بسیار آسان است و کاربران به راحتی و با کلیک روی گزینه عمق بازار، می‌توانند به اطلاعات مربوط به حجم سفارشات هر نماد و همه مظنه‌های خرید و فروش آن دست پیدا کنند.

 

48 پاسخ به “عمق بازار چیست؟ نمایش عمق بازار در آساتریدر آگاه”

  1. سیدمجیدسادات گفت:

    سلام خیلی عالی شده دست تون درد نکنه به این ترتیب می توان از سفارشات فیک آگاهی پیدا کرد

    ۳
  2. گل زاده گفت:

    سلام کی امتیازات مسابقه اخر اسفند و فروردین باشگاه آگاه اعمال می‌شود؟

    ۴
  3. ALL Ķhodaiy گفت:

    سلام خسته نباشید

    ۱
  4. صالح گفت:

    قابلیت خوبی است.

    ۲
  5. منتظمی گفت:

    با سلام و تبریک سال نو و آرزوی تندرستی و شادکامی برای سروران گرامی در کارگزاری آگاه ؛ چند نکته در خصوص بازار مشتقه بورس کالا داشتم که اگر نظرات بنده رو منتشر بفرمایید و به اونها پاسخ هم بدهید، ممنون خواهم شد.

    ۱) چرا روزهای پنجشنبه امکان انجام معاملات مشتقه (آتی/آپشن) وجود دارد اما معاملات گواهی سپرده کالایی متناظر با این قراردادهای مشتقه تعطیل است؟ اگر دلیل آن، صرفا تفاوت زیرساختهای معاملاتی است (یعنی گواهی با کدسهامداری بورس و مشتقه با کد بورس کالا انجام میشود ..) چرا در طول بیش از ۵سال گذشته که معاملات مشتقه در جریان بوده است، هیچ تلاشی برای یکپارچه کردن زیرساختهای مربوطه صورت نگرفته و این وضعیت نابسامان، عملا به زیان فعالان و مشتریان بازار گواهی و مشتقه تمام شده است؟! ضمنا اجرای مصوبه "عدم نیاز به تودیع وجه تضمین برای اخذ موقعیت فروش پوششی" در قراردادهای آپشن زعفران هم، فقط و فقط معطل همین موضوع است ..!

    ۲) چرا معاملات گواهی کالایی و بازار مشتقه در هر روز کاری، در قالب دو جلسه صبح و عصر صورت نمیگیرد؟ برای مثال جلسه صبح از ۱۰:۳۰ تا ۱۳:۰ و جلسه عصر از ۱۵:۳۰ تا ۱۸:۰ زیرا بدین ترتیب، شاهد ایجاد همگامی و هماهنگی بازارهای بورس کالا با بازار فیزیکی در سطح کشور خواهیم بود و موجب تعمیق معاملات بورس کالا و ارتقای جایگاه آن در بازار خواهد شد؛ اما شرایط فعلی، تا حدود زیادی فانتزی و دکوراتیو میباشد و به همین خاطر، حجم و ارزش معاملات گواهی و مشتقه، بسیار ناچیز است!

    ۳) چرا در سامانه آنلاین معاملات آپشن(اختیار معامله) ساز و کاری گنجانده نشده که مانع از درج قیمت نامتعارف بعنوان قیمت سرخط تابلو در هر نماد معاملاتی گردد و لذا اشتباهات سهوی کاربران و مشتریان در هنگام درج قیمت و انجام معامله با قیمت اشتباهی، موجب تاوان و تحمیل شرایط تنبیهی علیه کسانی میگردد که عملا مستحق چنین تاوان و تنبیهی نبوده اند ..!! برای مثال بنده در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰، تعداد ۵۰ قرارداد اختیارخرید در نماد SFTR01C40 را با قیمت سرخط تابلوی معاملات آنلاین به فروش رساندم و پس از دقایقی پیغام ناظر مبنی بر ابطال معاملات صادر گردید و متعاقب آن کد معاملاتی بنده در بورس کالا مسدود شد و اجبارا تعهدنامه انظباطی از بنده اخذ گردید (!!!؟؟؟) در حالیکه دسترسی بنده به سامانه آنلاین، بمدت ۱۴ روز مسدود شده بود .. آیا انجام سفارش فروش در "قیمت سرخط تابلو" که طرف خریدار ظاهرا به اشتباه قیمت مدنظرش را با یک صفر اضافی درج کرده بود، جرم و خطای انظباطی از سوی بنده است ؟؟؟ به فرض که آن معامله "نادرست و باطل" اعلام گردیده، اما چرا امضای اجباری تعهدنامه انظباطی و ۱۴ روز مسدود کردن دسترسی را به کاربر بی تقصیر تحمیل میکنند ؟؟؟

    ممنونم از شما

    ۵
    • اعظم نعیمی گفت:

      سلام دوست عزیز
      ۱- تلاش ها در خصوص آماده سازی و یکپارچه سازی زیرساخت ها از سوی بورس، در حال انجام است، امید است به زودی این مورد حل شود.

      ۲- تغییر زمان معاملات، از گزینه های مشخصات گواهی سپرده های کالایی و قراردادهای مشتقه می باشد که بنا به شرایط و پتانسیل بازار و صلاحدید سازمان بورس و بورس کالا صورت می گیرد.. پیشنهادات جهت بهبود مشخصات قراردادها از سوی کارگزاری ها به بورس اعلام شده است. با این حال تغییر مشخصات قرارداد مستلزم ایجاد بسترهای لازم و تایید مسئولین مربوطه می باشد.

      ۳- تعیین قیمت متعارف در شرایط مختلف، متفاوت است و از رویه مشخصی پیروی نمی کند.. در شرایطی که بازار نقدی نوسان ملایمی دارد، قیمت های متعارف در بازه محدودتری قرار می گیرند. اما در وضعیتی که قیمت های نقدی با هیجان در نوسان باشند، قیمت های متعارف در بازار آتی نیز در محدوده گسترده تری قرار می گیرد.
      پیش فرض آن است که معامله گران بازار مشتقه با وجود ریسکی بودن این بازار (متناسب با ارزش ذاتی قراردادهای مشتقه) با دقت بیشتری اقدام به ثبت سفارش خود در سامانه نمایند.
      لازم به ذکر است ثبت قیمت های نامتعارف، بر میزان وجه تضمین روزانه تاثیر مستقیمی دارد و سبب تغییر شدید روی میزان وجه تضمین می شود.
      در معاملات اختیار به علت باز بودن دامنه نوسان، محدودیت سفارش گذاری وجود ندارد و معامله گران می توانند هرگونه قیمتی درج نمایند، اما این قیمت وارد شده باید به گونه ایی باشد که با مظنه جاری بازار هم خوانی داشته باشد؛ و در "مصادیق تخلف در بازار بورس" قرار نگیرد. فردی که قیمت نامتعارف بر روی تابلو مشاهده نموده و آگاهانه اقدام به سفارش گذاری متقابل نماید؛ در صورتی که روند کلی بازار برای وی قابل رویت بوده است؛ در گزینه ی مصادیق تخلف با عنوان "ثبت سفارش با قیمت بالاتر یا پایین‌تر از نرخ جاری بازار و تغییر روند" قرار می گیرد و جرم محسوب شده و ناظر بازار می تواند طبق قوانین کد وی را مسدود نماید. لازمه ی بازگشایی کد معاملاتی منوط به امضای تعهد نامه و ارائه آن به کارگزاری و شرکت بورس کالا است که از تکرار امر جلوگیری گردد و شخص آگاهانه تر اقدام به معامله فرماید.
      با تشکر

      ۰
      • منتظمی گفت:

        سرکار خانم نعیمی، از توضیحاتی که ارائه فرمودید صمیمانه سپاسگزارم.

        متاسفانه مسئولان امر در بورس کالا، برای انجام موارد پیشنهادی در بندهای ۱ و ۲ ظاهرا چند سالی هست که در حال سبک و سنگین کردن موضوع هستند و معلوم نیست چرا به نتیجه و تصمیم مشخصی نمیرسند(؟) حال آنکه اجرای این دو پیشنهاد، هم به صلاح فعالان بازار، هم به صلاح کارگزاران مربوطه و هم به صلاح تعمیق بازار کالایی و مشتقه خواهد بود.

        در خصوص بند ۳ شما صراحتا فرموده اید که وقتی یک معامله گر سهوا و اشتباها قیمت نامتعارفی را بعنوان قیمت سرخط تابلوی خرید درج نموده و متقابلا معامله گر دیگری هم در همان قیمت اقدام به فروش می‌کند، مرتکب جرم و خطای انضباطی گردیده منوط به اینکه "آگاهانه" اقدام به معامله کرده باشد. اما در مورد شخص بنده و معامله‌ای که در ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ انجام دادم، همانطور که خریدار سهوا با درج یک صفر اضافی، قیمت ۲۴۷۰۰۰ ریال را در سرخط تابلو درج کرده بود، بنده هم بلافاصله و با تصور قیمت ۲۴۷۰۰ ریال اقدام به فروش کردم زیرا قبل و بعد از این معامله خاص، بنده در همان محدوده ۲۴۷۰۰ تا ۲۶۰۰۰ ریال سفارشات فروش دیگری را هم انجام داده بودم (در همان روز ..) پس همانطور که خریدار سهوا و بطور غیرعمد دچار اشتباه در قیمت گذاری شده بود، بنده هم بدلیل سرعت زیاد در انجام معامله، متوجه یک صفر اضافی نشده و سهوا در آن قیمت نامتعارف فروش زده بودم که بعدا با پیغام ابطال معاملات از سوی ناظر، کنجکاو شده و بررسی و پرس و جو کردم تا متوجه شدم دلیل ابطال چه بوده است. به هرحال، مسدودسازی کد معاملاتی در این مورد خاص و اخذ تعهدنامه انضباطی از بنده به هیچ وجه منصفانه و منطقی و بجا نبود اما به اجبار آنرا متحمل گردیدم لذا امیدوارم از این به بعد، هم کارگزاری و هم ناظر بورس کالا، تمهیدات دقیق‌تر و منصفانه تری برای سنجش "آگاهانه" بودن اقدامات معامله گران مشتقه بویژه قراردادهای "آپشن" اتخاد و اجرا نمایند تا از تحمیل مجازات و تاوان یکطرفه و بی دلیل به معامله گران بی تقصیر، جلوگیری گردد .

        با سپاس مجدد از شما

        ۴
        • مونا اسکندری گفت:

          سلام دوست عزیز، با تشکر از ثبت نظر شما. موارد اعلام شده از جانب بورس کالا باید پیگیری گردد و تحت اختیار ما نمی‌باشد.

          ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید:

1 2 3 6