میانگین حجم ماه در بورس چیست؟

  • ۷ اسفند ۱۴۰۲
  • ۱۷ مرداد ۱۴۰۰
  • ۷۰ نظر
  • ۲۴۸۰ مشاهده
میانگین حجم ماه چیست؟

یکی از اطلاعات مهم در تابلوخوانی بورس، بررسی میانگین حجم ماه است. این گزینه در سایت TSE وجود دارد و با استفاده از همین گزینه می‌توانیم به اطلاعات ممی راجع به سهم دست پیدا کنیم.به‌ عنوان ‌مثال یکی از فواید میانگین حجم ماه، نمایش مقدار ورود و خروج پول است. در ادامه سعی داریم به حالت‌ها و احتمالات مختلف از بررسی این گزینه در امر تابلوخوانی بپردازیم. با ما همراه باشید.


تعریف میانگین حجم ماه

میانگین حجم ماه در اصطلاح به میانگین حجم‌هایی گفته می‌شود که در بازه زمانی یک ماه مورد معامله ‌قرار می‌گیرد. به‌ منظور محاسبه این پارامتر در هر روز معاملاتی، باید تمام حجم‌های ۲۱ روز قبل از آن یا به‌ اصطلاح یک ماه کاری قبل را با هم جمع کرده و بر تعداد تقسیم کنیم تا میانگین معاملات انجام‌ شده روی سهم مد نظر به دست بیاید. مهمتر از این که ما بخواهیم به این عدد دست پیدا کنیم، کاربردهایی است که در دل آن نهفته و ما با استفاده از آن می‌توانیم به موقعیت‌های عالی در معاملات برسیم.

بررسی نکات مهم در حجم معاملات یک سهم

زمانی که متوجه شویم حجم معاملات یک سهم از میانگین حجم معاملاتش بیشتر است، باید دقت بیشتری راجع به آن سهم داشته باشیم. در ادامه ممکن است یکی از حالت‌های زیر در شرایط سهم وجود داشته باشد.

ابتدا به تصویر زیر توجه داشته کنید:

حجم معاملات یک سهم

۱. توجه کنید هنگامی که سهم در وضعیت کف قیمتی و بعد از اصلاح سنگین قرار داشته باشد، حجم معاملات آن بیشتر از میانگین حجم ماه خواهد بود. در این مواقع باید حواس‌مان بیشتر جمع باشد؛ به دلیل این که سهم در بازی رشد قرار گرفته است. در این حالت سهم با کد به کد حقوقی به حقیقی همراه است و طبیعتا نسبت خریدار به فروشنده نیز بهتر می‌شود. برای درک بهتر به تصویر زیر دقت کنید:

حجم معاملات یک سهم

۲. در حالت دوم معمولا با وضعیت شکست سهم‌ها رو به ‌رو هستیم که در این حالت نیز ‌حجم معاملات افزایش خواهد یافت. در این مواقع با تکیه ‌بر علم تحلیل تکنیکال می‌توان روند نزولی یا همان مقاومت سهم را پیش‌بینی کرد. توجه داشته باشید که این ‌گونه سهم‌ها تا حدودی برای خرید معقول‌تر هستند. به تصویر زیر دقت کنید:

حجم معاملات یک سهم

۳. در حالت آخر اگر یک سهم در حالت پایان روند نزولی خود قرارگرفته باشد طبیعتا سهامداران شروع به خروج از سهم می‌کنند و در این وضعیت شاهد حجم معاملات شدیدی خواهیم بود. این حالت معمولا نسبت به حالت‌های قبلی دارای حجم معاملات بیشتری است. برای درک بهتر از وضعیت به پایان رسیدن وضع صعودی یک سهم به تصویر زیر توجه کنید:

حجم معاملات یک سهم

تشخیص ورود پول با توجه به حجم معاملات

یکی از عوامل مهم که فعالان بازار بورس با تکیه‌ بر آن اقدام به خرید و فروش سهم می‌کنند، عامل تزریق یا ورود پول به سهم مد نظر است اما سؤال اصلی در این فرآیند این جاست که این اشخاص از چه طریقی متوجه ورود پول جدید یا سرمایه جدید به سهم می‌شوند؟!

راه‌های مختلفی برای متوجه شدن از تزریق سرمایه به سهم وجود دارد اما یکی از راحت‌ترین و اصولی‌ترین آن‌ها، حجم معاملات و مقایسه آن با میانگین حجم ماه است. در اصل تغییرات موجود در حجم معاملات در مقایسه با میانگین حجم معاملات یکی از نشانه‌هایی است که فعالان بازار با استفاده از آن می‌توانند متوجه ورود پول به سهم شوند. در این زمینه به ‌منظور آشنایی بیشتر با جزئیات، سه حالت قبلی در مقاله تشریح داده شد.

ارتباط میانگین حجم ماه با نقدشوندگی سهم

یکی دیگر از کاربردهای میانگین حجم ماه که در سایت tsetmc در دسترس تمامی اشخاص قرار دارد، میزان نقدشوندگی سهم است. همان‌طور که می‌دانید عوامل متعددی در تشخیص نقدشوندگی یک سهم به‌ خصوص نقش دارند و یکی از آن‌ها، میانگین حجم معاملات است. به ‌عنوان ‌مثال توجه داشته باشید که شما یک سهم را به ‌منظور خرید در بازار شناسایی کرده‌اید و به ‌اندازه یک‌ میلیون حجم، خواهان سهم هستید اما سهم مد نظر شما دارای میانگین حجم معاملاتی ۵۰۰ هزار سهم در روز است، این امر طبیعی است که شما در یک روز قادر به خرید این مقدار حجم نخواهید بود و از همین‌ جا متوجه خواهید شد که میزان نقدشوندگی این سهم برای شما کافی نیست.

حال یک سهم بزرگ با میانگین معاملات ماهانه ۲۰۰ میلیون را در نظر بگیرید که برای شما مشکلی در امر نقدشوندگی نخواهد داشت و در زمان مورد نیاز به ‌راحتی می‌توانید سرمایه یا دارایی سهام خود را نقد کنید. اصولا یکی از معیارهای فعالین بازار بورس به‌ منظور خرید سهم خوب، عامل نقدشوندگی است که شما هم باید به آن دقت زیادی داشته باشید. به ‌عنوان ‌مثال اخیرا سهم‌های زیادی در بازار وجود دارند که پتانسیل رشد خوب و سرمایه‌گذاری را دارند اما فقط به دلیل کوچک بودن شرکت و وجود مشکلاتی در فرآیند نقدشوندگی، فعالین بازار سراغ این سهم‌ها نمی‌روند. به همین دلیل برای شروع فرآیند سرمایه گذاری در بورس باید با احتیاط بیشتری تصمیم‌گیری کنید.

ارتباط تغییر روند سهم با میانگین حجم ماه

با توجه به مطالبی که تا این قسمت از مقاله ارائه کردیم متوجه شدید که تغییرات حجمی معاملات در یک روز معاملاتی برای یک سهم نسبت به میانگین حجم ماه، می‌تواند فاکتور مهمی برای تایید نقاط حمایت و مقاومت در بازار باشد. دقت داشته باشید که عامل میانگین حجم معاملات در بازار بورس یکی از ابزارهای تحلیل یا تصمیم‌گیری برای ورود یا خروج از سهمی خاص است و شما به ‌منظور تحلیل و بررسی دقیق‌تر باید عوامل بیشتری را در دایره تصمیمات خود قرار دهید و با استفاده از اصول اصلی تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی، تصمیم قطعی خود را به ‌منظور ورود به سهم بگیرید.


سخن آخر

همان‌طور که در مقاله اشاره کردیم شما به ‌منظور درک بهتر و آشنایی بیشتر با فرآیند خرید و فروش سهام، باید نحوه تابلوخوانی را یاد بگیرید و به همین منظور می‌توانید در کلاس‌های آموزش بورس که در سایت بآشگاه قابل‌ مشاهده و ثبت‌ نام هستند شرکت کنید. یکی از پارامترهای خیلی مهم در فرآیند تابلوخوانی درک مفهوم میانگین حجم ماه است که در این مقاله به بررسی جزئیات آن پرداختیم. به‌ منظور آشنایی بیشتر با اصل‌های مهم در فرآیند تحلیل سهم در بازار سرمایه با مقاله‌های بعدی ما همراه باشید.

70 پاسخ به “میانگین حجم ماه در بورس چیست؟”

  1. ابوالفضل گفت:

    ممنون

    ۱
  2. ابوال گفت:

    خوب بود ، آموزنده.

    ۱
  3. عادل گفت:

    سلام. بسیار عالی و آموزنده

    ۱
  4. فرشاد گفت:

    خیلی خوب توضیحات مختصر و آموزنده

    ۲
  5. ابوالفضل گفت:

    عالی بود فقط با توجه به اینکه این قوانین رو بازاریاب های شرکتها هم میدانند خیلی وقت ها بازی در میارن.

    ۱۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید:

1 2 3 13