مهم‌ترین سوالات درباره صندوق پالایشی یکم (دارا دوم)

  • ۱۵ آبان ۱۴۰۲
  • ۱۲ شهریور ۱۳۹۹
  • ۱۴۶ نظر
  • ۸۵۸۳ مشاهده
مهم ترین سوالات صندوق پالایشی یکم

صندوق پالایشی یکم (دارا دوم) چیست؟

صندوق پالایشی یکم دومین صندوق ETF دولتی است که شامل باقیمانده سهام دولت در ۴ پالایشگاه ایران است. شرکت پالایشی اصفهان، تهران، بندرعباس و تبریز جزو این شرکت ها محسوب میشود. با توجه به اینکه این صندوق ETF  است امکان معامله آن در بازار سرمایه وجود دارد و از تاریخ ۵ شهریور تا ۱۹ شهریور میتوانید در پذیره نویسی آن شرکت کنید.


چگونه میتوان صندوق پالایشی یکم را خریداری کرد؟

شما از سه طریق میتوانید در پذیره نویسی صندوق پالایشی یکم شرکت نمایید:

  • شرکت های کارگزاری بورس
  • مراجعه به بانک ها
  • اپلیکیشن هایی که امکان ثبت سفارش خرید پالایشی یکم (مانند آپ) درآنها ایجاد شده است.

نکته: شما میتوانید از طریق سامانه آساتریدرآگاه (وب و اپلیکیشن) به صورت آنلاین و آفلاین سفارش خرید خود را ثبت کنید. برای دریافت کد بورسی از کارگزاری آگاه اینجا کلیک کنید.


آیا برای خرید پالایش یکم (دارا دوم) داشتن کد بورسی الزامی است؟

اگر تصمیم دارید صندوق پالایشی یکم (دارا دوم) را از طریق بانک یا اپلیکیشن های فعال، خریداری کنید، نیازی به داشتن کد بورسی نیست. اما فراموش نکنید که برای فروش دارا دوم نیاز به دریافت کد بورسی دارید.


چه افرادی نمیتوانند پالایش یکم (دارا دوم) را در پذیره نویسی خریداری نمایند؟

دو دسته از اشخاص امکان خرید پالایش یکم (دارا دوم) را در پذیره نویسی ندارند:

  • اشخاص حقوقی
  • اتباع خارجی

چه زمانی می‌توان سفارش خرید صندوق پالایش یکم (دارا دوم) را ثبت کرد؟

در کلیه روزهای معاملاتی از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۴:۰۰ از تاریخ ۵ شهریور ۹۹ تا ۱۹ شهریور ۹۹ (به مدت ۱۵ روز) امکان شرکت در پذیره نویسی پالایشی یکم (دارا دوم) وجود دارد.


تخفیف ۲۰ درصدی سهام دارا دوم چگونه محاسبه می شود؟

تخفیف ۲۰ درصدی در محاسبه ارزش صندوق در روز شروع پذیره نویسی محاسبه شده است. در واقع از قیمت پایانی ۴ سهم موجود در صندوق در روز ۴ شهریور ماه (آخرین روز قبل از شروع پذیره نویسی)، ۲۰ درصد کم شده است.


برای ثبت سفارش خرید دارا دوم، در قسمت قیمت و حجم چه مقادیری را باید ثبت کرد؟

  • در بخش قیمت، عدد ۱۰۰،۰۰۰ ریال ثبت نمایید که قیمت اسمی هر واحد صندوق است.
  • در قسمت حجم عددی بین ۱ تا ۵۰۰ را ثبت نمایید. (برای سرمایه گذارانی که دارا یکم نخریده اند.)

نکته۱: به این نکته توجه کنید که اگر دارا یکم را در پذیره نویسی خریده اید، مجموع تعداد واحد دارا یکم و پالایش یکم در روز پذیره نویسی میبایست ۵۰۰ واحد باشد. در نتیجه در صورت خرید دارا یکم، تعداد و حجم آن را از ۵۰۰ سهم کم کنید و به تعدادی که باقی می‌ماند شما می‌توانید نماد پالایشی یکم (دارا دوم) را بخرید.

نکته ۲: چنان چه مجموع ارزش ریالی درخواست‌های خرید در پذیره نویسی، بیش از ارزش سهام مدنظر جهت انتقال به صندوق باشد (مازاد تقاضا بر عرضه)، واحدهای صندوق به روش تسهیم به نسبت، به متقاضیان تخصیص می‌یابد.


آیا برای خرید صندوق پالایشی یکم (دارا دوم)، کارمزدی پرداخت می شود؟

شما برای شرکت در پذیره نویسی پالایشی یکم (دارا دوم)، نیازی به پرداخت کارمزد ندارید.


تا چه زمانی میتوان سفارش خرید پالایشی یکم (دارا دوم) را ویرایش/ حذف کرد؟

شما تا ساعت ۱۴:۰۰ همان روزی که سفارش خرید خود را ثبت می‌کنید، امکان حذف/ویرایش آن را خواهید داشت.


آیا میتوان سفارش خرید صندوق پالایشی یکم را به صورت آفلاین ثبت کرد؟

بله. شما میتوانید سفارش خرید صندوق پالایشی یکم خود را هم به صورت آنلاین و هم آفلاین ثبت نمایید. در سامانه آساتریدرآگاه امکان سفارش گذاری به هر دو روش آفلاین و آنلاین وجود دارد.


آیا ریسکی برای خرید صندوق پالایشی یکم (دارا دوم) وجود دارد؟

مسئولیت نقد شوندگی این سهام ها بر عهده ی مدیر صندوق است و این افراد تلاش می کنند تا از نوسانات شدید قیمت این صندوق ها جلوگیری کنند.


سرمایه ای که بابت خرید پالایش یکم (دارا دوم) مسدود شده است، چه زمانی آزاد می‌شود؟

پس از اتمام پذیره نویسی، مدتی سهم متوقف می‌شود و پس از تخصیص سهام  به خریداران، وجه مسدود شده آزاد میگردد. این فرآیند حدوداً یک ماه زمان بر است. در نتیجه وجه حاصل از سفارش خرید پالایشی یکم (به هر میزان که باشد) تا حدود یک ماه از زمان خرید مسدود است.


آیا وجهی که برای سفارش پالایشی یکم مسدود می شود، قدرت وام گیری مشتریان کارگزاری را افزایش میدهد؟

بله. وجه مسدود شده به هر میزان که باشد و تا هر زمان که در حساب معاملاتی باقی بماند، قدرت وام گیری مشتریان آگاه را افزایش میدهد.


اگر سهام خود را از بانک یا اپلیکیشن خریده باشم، چگونه میتوانم آن را بفروشم؟

  • در گام اول کد بورسی و کد سجام دریافت نمایید و مشتری یک کارگزاری شوید.
  • از طریق کارگزاری که کد معاملاتی آن را دریافت کرده اید، درخواست تغییر کارگزار ناظر خود را ثبت نمایید.
  • پس از ثبت تغییر کارگزار ناظر و انتقال سهام به سبد دارایی، امکان فروش برای شما فراهم می‌شود.

نکته: با دریافت کد معاملاتی از کارگزاری آگاه، سفارش خرید، فروش و تغییر ناظر خود را به صورت آنلاین انجام دهید.

 

146 پاسخ به “مهم‌ترین سوالات درباره صندوق پالایشی یکم (دارا دوم)”

  1. zizi گفت:

    دومین صندوق ETF دولتی که شامل باقیمانده ۴ پالایشگاه از جمله شرکت پالایشی اصفهان، تهران، بندرعباس و تبریز .

    ۱۰
  2. حسین گفت:

    شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده­ های نفتی ایران با پذیره نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری، بخشی از سهام خود در شرکت پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت تبریز و پالایش نفت تهران را از طریق سازمان خصوصی‌سازی (به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران) واگذار می کند.
    نج درصد (۵%) از مبلغ جمع آوری شده در دوره پذیره نویسی به بازارگردانی واحدهای سرمایه­ گذاری در همان صندوق تخصیص خواهد یافت و جزو دارایی­ های صندوق محاسبه می ­شود. پذیره نویسی واحدهای سرمایه­ گذاری موضوع این دستورالعمل صرفاً شامل اشخاص حقیقی ایرانی بوده و اشخاص حقوقی و یا اتباع خارجی نمی­ توانند در این پذیره نویسی شرکت کنند.
    این صندوق با اعمال ۲۰ درصد تخفیف به قیمت پایانی سهم در روز معاملاتی قبل از شروع پذیره ­نویسی توسط سازمان خصوصی سازی به صندوق واگذار خواهد شد.

    ۹
  3. کامیار گفت:

    با این اوضاع خراب والا من از اون دسته افرادیم که با پول کم وارد بازار سرمایه شدم و نمیتوانم دارا دوم بخرم و عرضه اولیه هام و سهم هام بلند مدت حساب کردم امیداورم تا عید جواب بدن از ۳ ماه پیش هرچیزی خریدم مونده

    ۱۱
  4. ح م گفت:

    وزیر اقتصاد در مصاحبه ای در جمع خبرنگاران که از اخبار سیمای جمهوری اسلامی ایران هم پخش شد؛ اعلام کرده بودند که اشخاص حقیقی می توانند به هر میزان که تمایل دارند، برای این صندوق درخواست خرید بدهند. صرفا تخفیف ۲۰ درصدیست که قید محدودیتی در رابطه با خرید دارا یکم دارد. بدین صورت که خریداران تنها به میزان باقیمانده از مجموع ۵۰۰واحدی که در پذیره نویسی دارا یکم از تخفیف استفاده نکرده باشند، در پذیره نویسی این نوبت از تخفیف بهره مند میشوند. آیا این مورد صحیح است؟

    ۸
    • بهزاد گفت:

      بله گفتن . اگه دارا یکم ۲ میلیون خرید داشتی الان پالایشی یکم ۳ میلیون از ۵ میلیون رو با تخفیف میتونی بخری و اگه بخوای ۲ میلیون دیگه هم میتونی بخری ولی بدون تخفیف و قیمت بدون تخفیف میشه ۱۲۵۰۰ تومان.

      ۶
      • فرخ گفت:

        هر چقدر بخواهی میتوانی بخری اما پس از ورود سهم به بازار بورس در پذیره نویسی با تخفیف ۲۰ درصد فروخته میشود الباقی مبلغ اضافه در پایان به متقاضی برگردانده میشود

        ۰
  5. ح ر گفت:

    وزیر اقتصاد در مصاحبه ای در جمع خبرنگاران که از اخبار سیمای جمهوری اسلامی ایران هم پخش شد؛ اعلام کرده بودند که اشخاص حقیقی می توانند به هر میزان که تمایل دارند، برای این صندوق درخواست خرید بدهند. صرفا تخفیف ۲۰ درصدیست که قید محدودیتی در رابطه با خرید دارا یکم دارد. بدین صورت که خریداران تنها به میزان باقیمانده از مجموع ۵۰۰واحدی که در پذیره نویسی دارا یکم از تخفیف استفاده نکرده باشند، در پذیره نویسی این نوبت از تخفیف بهره مند میشوند. آیا این مورد صحیح است؟

    ۱۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید:

1 2 3 18